Izpētes metodes psiholoģijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes metodes un apraksta to specifiku bērniem un pieaugušajiem. Raksturo psiholoģiskās izpētes procesu. Raksturo atzinuma sagatavošanas principus.
Prasmes
1.Izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus un izplāno psiholoģiskās izpētes procesu. Izvēlas piemērotākās psiholoģiskās izpētes metodes. Veic psiholoģisko izpēti, atbilstoši izplānotajam psiholoģiskās izpētes procesam. Izvērtē paveikto psiholoģiskās izpētes procesu, integre ievākto informāciju un veic secinājumus. Sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Sagatavo sadarbības pārskatu un citus dokumentus.
Kompetences
1.Studenti patstāvīgi veic katram konkrētajam gadījumam (pieaugušajam vai bērnam) psiholoģisko izpēti, izvēloties piemērotākās izpētes metodes, to analizē un interpretē, rakstiskā veidā sniedzot atzinumu un rekomendācijas (mācību gadījumi).
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Studenti patstāvīgi gatavojas praktiskām nodarbībām, aprakstot mācību gadījumus.
2. Izveidot darba komplektu "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem".
3. Izpētīt psihologu dokumentāciju (Izglītības kvalitātes valsts dienests, psihologiem).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Izveidots darba komplekts "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem" (20%).
2. Atzinumu sagatavošana (uz iepriekš sagatavoto mācību gadījumu jāuzraksta divus atzinumus, formāts – Word) (60%).
• Korekti raksturo klienta/pacienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību.
• Atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un pasūtījumam izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus.
• Izplānot psiholoģiskās izpētes procesu, izvēloties piemērotākās izpētes metodes.
• Korekti analizē informāciju, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
• Izveidoti korekti secinājumi.
• Korekti sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
• Atbilstoši tiek lietota terminoloģija.
3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu) par studiju kursu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji
Apraksts
Anotācija: Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji
Nodarbības jautājumi: Studiju kursā lietotie termini:
- Psihologa atzinums
- Sadarbības pārskats
- Psiholoģiskā izpēte
- Psiholoģiskās izpētes metodes
Literatūra: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1 Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=290115
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskā izpēte bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā izpēte bērniem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes metodes psiholoģijā bērniem.
Literatūra: Bērnu tiesību aizsardzības likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 199/200. Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=49096
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem.
Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem.
Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis.
Psiholoģiskās izpētes process.
Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā.
Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim.
Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem.
Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze.
Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes metodes.
Apraksts
Anotācija: Personības izpētes metodes.
Nodarbības jautājumi: Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē.
Literatūra: Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs. LU. https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/4921/40321-Viktorija_Perepjolkina_2014.pdf?sequence=1
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes metodes.
Apraksts
Anotācija: Personības izpētes metodes.
Nodarbības jautājumi: Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē.
Literatūra: Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs. LU. https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/4921/40321-Viktorija_Perepjolkina_2014.pdf?sequence=1
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intelekta izpēte.
Apraksts
Anotācija: Intelekta izpēte.
Nodarbības jautājumi: Intelekta Struktūras tests.
Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intelekta izpēte.
Apraksts
Anotācija: Intelekta izpēte.
Nodarbības jautājumi: Intelekta Struktūras tests.
Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atzinuma sagatavošana.
Apraksts
Anotācija: Atzinuma sagatavošana.
Nodarbības jautājumi: Dažādu gadījumu analīze.
Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
Papildu literatūra
Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.
Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press
Citi informācijas avoti
Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3.