Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Izpētes metodes psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_182
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt zināšanas par psiholoģiskās izpētes metodēm un to pielietojamības iespējām un ierobežojumiem, ievērojot psihologa profesionālās ētikas normas. Sekmēt maģistrantu izpratni un prasmi veikt psiholoģisko izpēti (novērtēšanu), izmantojot zinātniski pamatotas metodes bērniem un pieaugušajiem par personības iezīmēm, intelektuālajām spējām u.c.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmenī apgūtie studiju kursi – psihometrika, vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, patopsiholoģija, klīniskā psiholoģija, psihiatrija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes metodes un apraksta to specifiku bērniem un pieaugušajiem. Raksturo psiholoģiskās izpētes procesu. Raksturo atzinuma sagatavošanas principus.

Prasmes

1.Izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus un izplāno psiholoģiskās izpētes procesu. Izvēlas piemērotākās psiholoģiskās izpētes metodes. Veic psiholoģisko izpēti, atbilstoši izplānotajam psiholoģiskās izpētes procesam. Izvērtē paveikto psiholoģiskās izpētes procesu, integre ievākto informāciju un veic secinājumus. Sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Sagatavo sadarbības pārskatu un citus dokumentus.

Kompetences

1.Studenti patstāvīgi veic katram konkrētajam gadījumam (pieaugušajam vai bērnam) psiholoģisko izpēti, izvēloties piemērotākās izpētes metodes, to analizē un interpretē, rakstiskā veidā sniedzot atzinumu un rekomendācijas (mācību gadījumi).

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Studenti patstāvīgi gatavojas praktiskām nodarbībām, aprakstot mācību gadījumus. 2. Izveidot darba komplektu "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem". 3. Izpētīt psihologu dokumentāciju (Izglītības kvalitātes valsts dienests, psihologiem).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Izveidots darba komplekts "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem" (20%). 2. Atzinumu sagatavošana (uz iepriekš sagatavoto mācību gadījumu jāuzraksta divus atzinumus, formāts – Word) (60%). • Korekti raksturo klienta/pacienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību. • Atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un pasūtījumam izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus. • Izplānot psiholoģiskās izpētes procesu, izvēloties piemērotākās izpētes metodes. • Korekti analizē informāciju, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. • Izveidoti korekti secinājumi. • Korekti sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. • Atbilstoši tiek lietota terminoloģija. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu) par studiju kursu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji
Apraksts
Anotācija: Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji Nodarbības jautājumi: Studiju kursā lietotie termini: - Psihologa atzinums - Sadarbības pārskats - Psiholoģiskā izpēte - Psiholoģiskās izpētes metodes Literatūra: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1 Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=290115
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskā izpēte bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā izpēte bērniem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes metodes psiholoģijā bērniem. Literatūra: Bērnu tiesību aizsardzības likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 199/200. Pieejams no: https://likumi.lv/doc.php?id=49096
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā novērtēšana, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Esther Geva, P., & Judith Wiener, P. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes bērniem. Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes bērniem. Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem. Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem. Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskās izpētes mērķis. Psiholoģiskās izpētes process. Informācijas analize, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. Atzinuma sagatavošana par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Literatūra: Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, & Cecil R. Reynolds. (2013). The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment. Oxford University Press.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem – gadījumu analīze.
Apraksts
Anotācija: Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem. Nodarbības jautājumi: Gadījumu analīze. Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes metodes.
Apraksts
Anotācija: Personības izpētes metodes. Nodarbības jautājumi: Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Literatūra: Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs. LU. https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/4921/40321-Viktorija_Perepjolkina_2014.pdf?sequence=1
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes metodes.
Apraksts
Anotācija: Personības izpētes metodes. Nodarbības jautājumi: Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Literatūra: Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs. LU. https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/4921/40321-Viktorija_Perepjolkina_2014.pdf?sequence=1
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intelekta izpēte.
Apraksts
Anotācija: Intelekta izpēte. Nodarbības jautājumi: Intelekta Struktūras tests. Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intelekta izpēte.
Apraksts
Anotācija: Intelekta izpēte. Nodarbības jautājumi: Intelekta Struktūras tests. Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atzinuma sagatavošana.
Apraksts
Anotācija: Atzinuma sagatavošana. Nodarbības jautājumi: Dažādu gadījumu analīze. Literatūra: Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.

Papildu literatūra

1.

Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.

2.

Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.

3.

Psihologu ētikas kodekss izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu.

4.

Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press

Citi informācijas avoti

1.

Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas.

2.

Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai.

3.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3.

4.

Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1