Lietišķās etiķetes un saskarsmes pamati
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Izpratne par lietišķās etiķetes un profesionālās komunikācijas pamatiem, attīstot prasmes profesionālai uzvedībai, efektīvai saskarsmei un attiecību veidošanai dažādās darba un sociālās situācijās.
Priekšzināšanas
Ētika, Vadības pamati, vispārējā un saskarsmes psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina lietišķās etiķetes sadarbības pamatprincipus, oficiālās un neoficiālās saskarsmes formas un paņēmienus.
Prasmes
1.Prot teorētiskās zināšanas lietišķajā etiķetē un uzvedības kultūrā pielietot praktiski kopējā mērķa sasniegšanas interesēs.
Kompetences
1.Spēj patstāvīgi un komandā risināt lietišķas sadarbības jautājumus, organizēt lietšķos kontaktus un realizēt komunikatīvos procesus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prezentācijas izstrāde par izvēlēto tēmu |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prezentācijas izstrāde par izvēlēto tēmu |
||
|
2.
Profesionālās etiķetes nozīme un noteikumi konkrētajā jomā |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt nelielu apmācības materiālu (PowerPoint prezentācija vai video), kas saistīts ar darba vidi |
||
|
3.
Profesionālās saskarsmes un pašprezentācijas analīze |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aprakstīt profesionālu situāciju (piemēram, darba intervija, sanāksme, prezentācija utt.) un analizēt savu pašprezentāciju un profesionālo komunikāciju |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Lietišķā etiķete un saskarsmes pamati |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķās etiķetes pamati un nozīme mūsdienu sabiedrībā.
Pirmā iespaida radīšana.
Apraksts
Lietišķās etiķetes būtība, tās vēsturiskā attīstība un nozīme mūsdienu profesionālajā un akadēmiskajā vidē. Etiķetes loma attiecību veidošanā un uzticības radīšanā. Cilvēka ārējais izskats, ķermeņa valoda un pirmā iespaida radīšana. Pieklājības žesti un pieņemamās normas dažādās situācijās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sasveicināšanās un iepazīšanās etiķete
Apraksts
Dažādi sveicināšanās veidi, pieklājīgas frāzes, roku spiediena kultūra, ņemot vērā statusu un hierarhiju. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā komunikācija: mutiskā un rakstiskā etiķete
Saziņa e-pastos un sociālos tīklos profesionālā vidē
Apraksts
Runas māksla komunikācijā, kā arī formāla un neformāla rakstiska saziņu – vēstuļu, ziņojumu un e-pasta saziņa. Digitālās etiķetes noteikumi: kā rakstīt profesionālu e-pastu, kā veidot profilu sociālos tīklos. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedība darba intervijā un darba vidē
Apraksts
Kā sagatavoties intervijām: kā uzvesties, ģērbties, atbildēt uz jautājumiem un kā saglabāt profesionālu uzvedību ikdienas darba gaitās. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedība darba intervijā un darba vidē
Apraksts
Kā sagatavoties intervijām: kā uzvesties, ģērbties, atbildēt uz jautājumiem un kā saglabāt profesionālu uzvedību ikdienas darba gaitās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības normas sanāksmēs un prezentācijās
Apraksts
Tiek apspriesta pieklājīga uzvedība darba grupas situācijās. Etiķete publiskās uzstāšanās laikā |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības normas sanāksmēs un prezentācijās
Apraksts
Tiek apspriesta pieklājīga uzvedība darba grupas situācijās. Etiķete publiskās uzstāšanās laikā |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apģērba etiķete dažādos profesionālos kontekstos
Apraksts
Apģērba izvēle (kodekss). Atbilstoša apģērba izvēle dažādām situācijām |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru etiķete un uzvedība starptautiskā vidē
Apraksts
Kultūru atšķirības lietišķajā etiķetē – kā nepārkāpt robežas, kas tiek uzskatīts par pieklājīgu vai nepieklājīgu dažādās valstīs |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru etiķete un uzvedība starptautiskā vidē
Apraksts
Kultūru atšķirības lietišķajā etiķetē – kā nepārkāpt robežas, kas tiek uzskatīts par pieklājīgu vai nepieklājīgu dažādās valstīs |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tālruņu un videokonferenču etiķete
Apraksts
Profesionālai komunikācijai pa tālruni, kā arī uzvedībai attālināto sapulču laikā (Zoom, Team platformās) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tālruņu un videokonferenču etiķete
Apraksts
Profesionālai komunikācijai pa tālruni, kā arī uzvedībai attālināto sapulču laikā (Zoom, Team platformās) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizitkaršu apmaiņas noteikumi un nozīme biznesa vidē
Apraksts
Kā pareizi nodot un pieņemt vizītkartes, kāda informācija tām jāietver un kā šo procesu veikt ar cieņu dažādās kultūrās |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Etiķete profesionālos pasākumos un tīklošanās.
Laika plānošana un punktualitāte, kā cieņas izrādīšana
Apraksts
Kā uzvesties konferencēs, izstādēs un citos pasākumos, kur nepieciešams iepazīties, veidot kontaktus un uzturēt komunikāciju pēc tam. Uzsvērta laika vērtība, punktualitātes nozīme lietišķā komunikācijā un praktiski padomi efektīvai laika pārvaldībai |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Etiķete profesionālos pasākumos un tīklošanās.
Laika plānošana un punktualitāte, kā cieņas izrādīšana
Apraksts
Kā uzvesties konferencēs, izstādēs un citos pasākumos, kur nepieciešams iepazīties, veidot kontaktus un uzturēt komunikāciju pēc tam. Uzsvērta laika vērtība, punktualitātes nozīme lietišķā komunikācijā un praktiski padomi efektīvai laika pārvaldībai |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dubkēvičs L., Ķestere I. Saskarsme. Lietišķā etiķete. R.: Jumava, 2003.(akceptējams izdevums)
Kincāns V. Etiķete sadzīvē, lietišķajos kontaktos, starptautiskajās attiecībās. R.: SIA Biznesa partneri, 2000. (akceptējams izdevums)
Vanderbilta E. Lielā etiķetes grāmata. R.: Jumava, 2012. (akceptējams izdevums)
Ķestere I. Lietišķā etiķete.Eiropas pieredze. R.: Zvaigzne ABC, 2007 (akceptējams izdevums)
Odiņa A. Lietišķās un oficiālās uzvedības grāmata. R.: Apgāds Zelta grauds, 2011. (akceptējams izdevums)
Veics V. Uzvedības kultūra saskarsmē. R.: 2000. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Fosters D. Lietišķā etiķete Eiropā. R.: Zvaigzne ABC, 2005. (akceptējams izdevums)
Vicki McLeod – Effective Communication at Work: Speaking and Writing Well in the Modern Workplace (2020)