Vispārīgā un specializētā anestezioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par anestēzijas veidiem un etapiem, to komponentiem dažādu orgānu sistēmu invazīvo operāciju, procedūru laikā. Spēs definēt un aprakstīt pacientu anestēzijas aprūpes plānošanu, sniegšanu un aprūpes rezultātu izvērtēšanu anestēzijas etapā. Spēs organizēt anestēzijas aprūpi izmantojot mūsdienu zāļu vielas un mūsdienu tehnoloģisko nodrošinājumu. Mācēs aprakstīt, parādīt un dokumentēt pacienta klīniskā stāvokļa novērtējumu, kā arī veikt situācijas analīzi sistematizējot iegūtos datus. Iegūs zināšanas kā demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu/klientu, balansēti pieliet anestēzijas aprūpes vadlīnijas un radošu, kritisku pieeju katrā klīniskā gadījumā. Studenti spēs formulēt zināšanas par pacienta un pacienta piederīgo izglītošanas principiem, komunikācijas metodēm un aprūpes dokumentāciju.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs plānot, veikt, novērtēt, analizēt un dokumentēt pirmsoperācijas, anestēzijas, agrīno pēcoperācijas aprūpi bērniem un pieaugušiem. Pratīs sagatavot un izmantot mūsdienu tehnoloģijas anestēzijas praktiskai nodrošināšanai. Spēs efektīvi demonstrēt, veikt un nodrošināt ārstnieciskās un diagnostiskās procedūras, dozētu medikamentozo aprūpi drošai anestēzijas nodrošināšanai. Spēs identificēt un novērst anestēzijas komplikācijas, organizēt un demonstrēt anestēzijas aprūpes nepārtrauktību, uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un rīcību anestēzijas aprūpes laikā. Novērtēt, nodrošināt un uzturēt, pacienta vitālās funkcijas, izmantot neinvazīvās/invazīvās monitoringa metodes. Veikt pacientu orgānu sistēmu funkciju novērtēšanu; identificēt aprūpes prioritātes; plānot, organizēt un veikt pacientu aprūpi pamatojoties uz pacientu vajadzībām, kā arī novērtēt pacientu ārstniecisko un aprūpes intervenci, izmantojot attiecīgās skalas. Studenti pratīs nodrošināt elpceļu caurlaidību izmantojot manuālās un instrumentālās metodes, izvērtēt elpošanas mazspējas pakāpi, nodrošināt adekvātu oksigenāciju, ventilācijas režīmus. Studenti pratīs veikt un demonstrēt dozētu medikamentozo aprūpi, infūziju terapiju, parenterālo barošanu bērnu un pieaugušo praksē.
Kompetences
1.Anestēzijas aprūpes procesa nodrošināšanā visu vecumu grupu pacientiem. Novērtēt, izstrādāt, analizēt un pamatot vispārējo, specifisko anestēzijas aprūpi. Izstrādāt anestēzijas aprūpes rīcības taktiku, sakārtot un klasificēt anestēzijas aprūpes prioritātes. Paredzēt un pārbaudīt anestēzijai nepieciešamo aprīkojumu, tehnoloģijas, laiku un resursus visu veidu anestēzijas nodrošināšanai. Integrēt anestēzijas aprūpē invazīvās/neinvazīvās pacientu vitālo funkciju monitorēšanas metodes un tehnoloģijas. Analizēt un interpretēt hemodinamikas rādītājus, laboratoriskos rādītājus un attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju. Plānot un nodrošināt precīzu un drošu medikamentozo terapiju. Novērtēt veikto anestēzijas aprūpes procesu, nepieciešamības gadījumā izveidot jaunu rīcības taktiku un saskaņot to ar citiem anestēzijas aprūpē iesaistītiem dalībniekiem. Profesionāli argumentēt, pamatot veikto aprūpi. Paredzēt informācijas sniegšanu pacientiem un viņu ģimenēm par aprūpes aspektiem, atbilstoši anestezioloģijas struktūrvienību specifikai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās: apgūt visu vecumu grupu pacientu/klientu veselības stāvokļa novērtēšanu pirms anestēzijas, anestēzijas laikā un agrīnā pēcoperācijas etapā, vispārējās, reģionālās un lokālās anestēzijas aprūpes principus, dokumentāciju. Apgūt anestezioloģijas metodes. Iegūt zināšanas un praktiskās iemaņas par anestēzijas aprūpē izmantojamo medikamentu farmakokinētiku un farmakodinamiku, medicīnisko tehnoloģiju pielietojumu anestēzijas aprūpes nodrošināšanai. Apgūt anestēzijas īpatnības pie dažādu orgānu un organisma sistēmu patoloģijām. Apgūt pacientu un viņu piederīgo, kā arī aprūpes komandas izglītošanas un komunikācijas principus. Iegūt informāciju par aprūpes dokumentāciju un drošas vides uzturēšanu aprūpes laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums (10%). Eksāmena teorētiskā daļa – rakstsveida tests ar 30 jautājumiem (50%). Eksāmena praktiskā daļa – praktisko prasmju pārbaude (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads anestezioloģijā: attīstības virzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads anestezioloģijā: attīstības virzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās anestēzijas veidi un metodes pieaugušo un pediatrijas praksē, komplikācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās anestēzijas veidi un metodes pieaugušo un pediatrijas praksē, komplikācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Premedikācija: mērķi, veidi, medikamenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Premedikācija: mērķi, veidi, medikamenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamentozās aprūpes taktika vispārējās anestēzijas nodrošināšanai pieaugušo un pediatrijas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamentozās aprūpes taktika vispārējās anestēzijas nodrošināšanai pieaugušo un pediatrijas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamentozās aprūpes taktika reģionālās un lokālās anestēzijas nodrošināšanai pieaugušo un pediatrijas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamentozās aprūpes taktika reģionālās un lokālās anestēzijas nodrošināšanai pieaugušo un pediatrijas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe akūtos, neatliekamos gadījumos bērniem un pieaugušajiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe akūtos, neatliekamos gadījumos bērniem un pieaugušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta sagatavošanas etapi anestēzijai bērniem un pieaugušajiem. Premedikācija (novērtēšanas un novērošanas metodes pirms anestēzijas, anestēzijas un agrīnā pēcoperācijas periodā, veselības stāvokļa novētēšana, psiholoģiskā sagatavošana, pirmsanestēzijas badošanās posms).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta sagatavošanas etapi anestēzijai bērniem un pieaugušajiem. Premedikācija (novērtēšanas un novērošanas metodes pirms anestēzijas, anestēzijas un agrīnā pēcoperācijas periodā, veselības stāvokļa novētēšana, psiholoģiskā sagatavošana, pirmsanestēzijas badošanās posms).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes anestēzijas nodrošināšana bērniem un pieaugušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes anestēzijas nodrošināšana bērniem un pieaugušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas praktiskais nodrošinājums pieaugušo un pediatrijas praksē (instrumentārijs, aparatūra).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas praktiskais nodrošinājums pieaugušo un pediatrijas praksē (instrumentārijs, aparatūra).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Bērna un pieaugušo pēc-anestēzijas vērtēšanas kritēriji (pārvešanas kritēriji).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Vispārējās anestēzijas (pēc-anestēzijas) komplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Reģionālā un lokālā anestēzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Reģionālās un lokālās anestēzijas komplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Medikamentozā aprūpe reģionālās un lokālās anestēzijas nodrošināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas instrumentārijs un izmantojamā aparatūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe pacientiem ar orgānu un organisma sistēmu īpatnībām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe akūtos, neatliekamos gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe ambulatorajā praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Anestēzijas aprūpe kardio-torokālajā ķirurģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta drošība anestēzijas laikā. Aprūpes dokumentācija anestēzijas un intensīvās terapijas praksē. Ētikas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta drošība anestēzijas laikā. Aprūpes dokumentācija anestēzijas un intensīvās terapijas praksē. Ētikas principi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija, I.Vanaga un A.Sondores redakcijā, Rīga, Medicīnas apgāds, 2017
A.Sondore. Anestezioloģijas pamati1000 jautājumos un atbildēs. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2016
Anestēzijas, intensīvās un neatliekamās aprūpes māsas pamatspecialitāte/ Latvijas Universitāte. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009
E. Vasiļevskis. Reģionālās anestēzijas ABC. Nacionālais Apgāds, 2008.
B.Mamaja. Anestēzija pediatrijā. - Rīga, RSU, 2008
Praktisko nodarbību materiāli
Papildu literatūra
Allman KG, Wilson IH (ed.). Oxford Handbook of Anaesthesia. Fourth edition. OXFORD University Press, 2016
Aitkenhead AR, Moppett IK, Thompson JP (ed.). Smith&Aitkenhead`s Textbook of Anaesthesia. Sixth ed. Churchill Livingstone, 2013
Lee A. Fleisher, Michael F. Roizen. Essence of Anesthesia Practice. Edition3, Elsevier Saunders, USA, 2011.
Citi informācijas avoti
www.anaesthesiologists.org