Sporta fizioloģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Iemācīt sporta fizioloģijas pamatjēdzienus, analizēt organisma adaptācijas mehānismus un darbaspējas noteicošos faktorus dažāda rakstura sporta slodzēs, veidot iemaņas atsevišķu fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā.
Priekšzināšanas
1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas Cilvēka anatomijā, fizioloģijas un bioķīmijas pamatos. 2.studiju gadā vecumposmu fizioloģijā apgūtās zināšanas. 2.studiju gadā vecumposmu fizioloģijā un sporta fizioloģijā apgūtās zināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzinās: 1. Enerģijas avoti muskuļu darbam dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. 2. Funkcionālās izmaiņas organismā sportam raksturīgo stāvokļu laikā un dažādas intensitātes sporta slodzēs. 3. Fizisko īpašību attīstīšanas un kustību iemaņu apgūšanas fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma darbaspējas, dažādos ārējās vides apstākļos.
Prasmes
1.Noteikt cilvēka fiziskās darbaspējas, izpildot spēka, ātrspēka, ātruma, aerobo spēju, līdzsvara, lokanības testus.
Kompetences
1.1. Noteikt fizisko īpašību rādītājus un salīdzināt ar literatūras datiem. 2. Novērtēt sportista kardiorespiratorās sistēmas trenētības pakāpi, izmantot sporta fizioloģijas zināšanas praktiskajā darbībā: vērtējot skolēnu fizisko sagatavotību u.c.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavoties semināriem kontroldarbiem (seminārien) par tēmām: 1) muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie fizioloģiskie stāvokļi un kustību iemaņu attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 2) spēka, spēka izturības, ātrspēka, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 3) vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums; 4) organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. Izstrādāt laboratorijas darbus: 1) proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana; 2) maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana; 3) vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. Nepilna laika neklātienē studējošajiem gatavoties pārbaudījumam (ieskaitei) sporta fizioloģijā.studējošajiem par visām sporta fizioloģijas tēmām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studējošo zināšanas un kompetences sporta fizioloģijā tiek novērtētas 4 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par četriem tēmu blokiem (1) muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie fizioloģiskie stāvokļi un kustību iemaņu attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 2) spēka, spēka izturības, ātrspēka, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 3) vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums; 4) organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas 3 laboratorijas darbos 1) proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana; 2) maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana; 3) vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. Laboratorijas darbiem jābūt nostrādātiem un ieskaitītiem. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 4 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšana: 1. Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. 2. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 3. Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. 5. Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana. 6. Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana. 7. Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. 8. Neklātienes studentiem nav semināru un kontroldarbu, bet ir jānokārto rakstiska ieskaite par visām sporta fizioloģijas tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
|
|
Rakstiska ieskaite par sporta fizioloģijas tēmām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
|
Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums.
|
|
Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana.
|
|
Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums.
|
|
Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums.
|
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
|
|
Rakstiska ieskaite par sporta fizioloģijas tēmām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pontaga I. Aerobās izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2014., 44 lpp.
Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 1. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2023., 81 lpp.
Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 2. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2023., 54 lpp.
Kenney W.L., Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Human Kinetics, 2022, printed in UK, 672 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Katch V.L., McArdle W.D., Katch F.I. Essentials of Exercise Physiology. 4th edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2016, printed in China, 679 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Whyte G. (Ed.). The Physiology of Training. Churcill Livingstone, Elsevier, 2006, 246 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008., 54. – 69. lpp.
Pontaga I. Aerobās izturības treniņš. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata (redaktori: R. Līcis, U. Grāvītis, S. Luika). Latvijas Treneru tālākizglītības centrs. Izdevējs SIA „DUE”, 2015, 148 – 167 lpp.
Citi informācijas avoti
Brēmanis E. Sporta fizioloģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 1991., - 245 lpp.
Hoffman J. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. Human Kinetics, 2014, printed in USA, 344 p.Piemērots angļu valodas plūsmai