Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Dermatoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RGA_003
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt padziļinātu teorētisko un praktisko iemaņu apgūšanu dermatoveneroloģijā, atbilstoši ģimenes (vispārējās prakses) ārsta specialitātes nolikumam.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Akūti un hroniski sindromi un slimības: diagnostika, ārstēšanas taktika, novērošana un nosūtīšana pie speciālistiem. Ir priekšstats, zināšanas un izpratne par: Ādas slimībām: - infekciozas ādas slimības, - alerģiskās dermatozes - psoriāze, - vezikulārās dermatozes, - vīrusu dermatozes, - seksuāli transmisīvās slimības. Demonstrēt zināšanas un izpratni par procesiem veselības aprūpē: - diagnostikas principiem, - starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas lietošanu, - diagnožu apjomu, - diagnostisko metožu izvēli, un faktoriem, kas to ietekmē, - lēmuma pieņemšanas procesu: koncepcijām, metodēm, izpildi, - informācijas izmantošanu lēmuma pieņemšanas procesā.

Prasmes

1.Prasmes, kuras jānostiprina ģimenes medicīnas izglītības programmas laikā - izmeklēšanas, ārstēšanas metodes, slimību novēršanas un veselības veicināšanas pasākumos: • iztriepju un uzsējumu noņemšanas tehnika uz seksuāli transmisīvajām slimībām; • nokasījumu paņemšanas tehnika no ādas un nagiem sēnīšu slimību mikroskopiskai izmeklēšanai; • nokasījumi paņemšana no ādas histoloģiskai izmeklēšanai. - ādas biopsijas paņemšana, - bakterioloģiskā materiāla paņemšana uroģenitālā trakta infekciju gadījumā.

Kompetences

1.Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi: - Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā. - Spēj izvērtēt pacienta sūdzības, to saistību ar pacienta veselības stāvokli. Ir plaša izpratne par slimībām un to riska faktoriem, par biežāk sastopamajām slimībām populācijā, hronisku slimību aprūpi, slimībām, kuras izraisa invaliditāti, par stāvokļiem, kuri prasa neatliekamu palīdzību. - Ir izpratne par profilaktisko un diagnostisko manipulāciju pielietošanu primārajā veselības aprūpē, kas aptver praktiski visas specialitātes (t.i. pediatrijā, ginekoloģijā, ķirurģijā, ausu-kakla-deguna slimībās, dermatoveneroloģijā, oftalmoloģijā, neiroloģijā, psihiatrijā, kardioloģijā). - Spēja pacientam nodrošināt ārstēšanu primārās aprūpes līmenī, organizēt rehabilitāciju, ja tas ir nepieciešams. - Izpratne par diagnostikas iespējām primārajā un sekundārajā veselības aprūpes līmenī, par iespējām pacientu nosūtīt pie ārsta speciālista, ja tas ir nepieciešams. - Spēja organizēt un vadīt konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes organizēšanu, īpaši tas attiecināms uz jautājumiem, kas skar mātes un bērna veselības aprūpi, ģimenes plānošanu. - Izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības veselību. - Spēja izprast pozitīvu ārsta-pacienta attiecību nozīmīgumu, mācīt pacientam izprast savas sūdzības, iemācīties sadzīvot ar tām. - Spēja strādāt komandā ar citiem primārās veselības aprūpes komandas locekļiem un pārējiem speciālistiem. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas: - Izpratne par veselības aprūpes organizācijas jautājumiem kopumā un īpaši par primārās veselības aprūpes organizāciju. - Zināšanas par likumdošanas aktiem un direktīvām veselības aprūpē, spēja ņemt dalību to izstrādē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Mazo grupu darbs - klīnisko gadījumu analīze. Prezentācijas sagatavošana - atbilstoši dermatoveneroloģijas cikla tēmai. Izglītojošais darbs ar dažādām iedzīvotāju grupām (informatīvo materiālu izstrāde, lekcijas).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude studiju kursa noslēgumā 10 baļļu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Ādas sēnīšu slimības
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Izsitumu diagnostika. Psoriāze. Atopiskais dermatīts. Ģimenes ārsta taktika ādas slimību gadījumos
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Semināru skaits:
2
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dermatoveneroloģija. 2. papildinātais izdevums prof. Andra Rubina redakcijā. Rīga: Latvijas Dermatoveneroloģijas fonds. 2020. 592 lpp

2.

Jill C. Cash, et al. Family Practice Guidelines. 5th Edition, May 2020. ISBN:978-0-8261-3583-4 (Print).

3.

Klīniskās vadlīnijas. Ādas vēža un melanomas diagnostika, ārstēšana un dinamiskā novērošana. Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Latvijas Onkoloģijas centrs. Vadlīniju izstrādes darba grupa. Rīga. 2015.

4.

National Comprehensive Cancer Network. NCC Clinical Practice Guidelines in Oncology. Basal Cell Skin Cancer. Version 1.2015

5.

Andris Rubīns, u.c. Dermatoveneroloģija. Rīga, 2010.

6.

Ančupāne, u.c. Atopiskais dermatīts,. Metodiski ieteikumi. LU Akadēmiskais apgāds, 2005, 31 lpp.

7.

Hartmane I., u.c. Sifilisa ārstēšana un profilakse. Metodiskie ieteikumi. Nacionālais apgāds, 2004, 30 lpp.

Papildu literatūra

1.

John Murtagh’s General Practice. Eight edition. McGraw-Hill (Australia) Pty Ltd. 2022.

2.

Joseph G. Morelli. Carla Rorres-Zegarra. Pediatric Dermatology. DDx Deck. 3rd edition. ELSEVIER. 2021.

3.

Hartmane I. Pūšļu dermatozes. Rīga, SIA Medicīnas apgāds, 2009, 143 lpp.

4.

Philip D. Sloane, et al. Essencials of Family Medicine. 2007.

5.

Hartmane I. Psoriāze. Rīga: ( B.i.) 2004, 101 lpp.