Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starptautiskās sporta tiesības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_628
Zinātnes nozare
Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt padziļinātu izpratni par starptautisko un Eiropas Savienības tiesību piemērošanu sportā, attīstot spēju analizēt sportistu un sporta organizāciju tiesības un pienākumus, identificēt tiesiskos riskus un formulēt juridiski pamatotus risinājumus sporta tiesību problēmām, vienlaikus stiprinot izpratni par sporta pārvaldības integritāti un ētiku.

Priekšzināšanas

Zināšanas ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Padziļinātas zināšanas par starptautisko un ES tiesību aktu piemērošanu sportā; izpratne par konkurences tiesībām, pārvietošanās brīvību un darba tiesībām sporta nozarē; zināšanas par sportistu pamattiesību aizsardzību un cilvēktiesību mehānismiem; izpratne par CAS darbību un starptautisko tiesu praksi; zināšanas par sporta integritātes aizsardzības tiesisko regulējumu (dopings, manipulācijas, korupcija, vardarbība).

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Lex Sportiva loma un ierobežojumi sporta tiesību sistēmā: salīdzinošā analīze ar valsts tiesībām Eseju tipa jautājumi, kuros studenti sniedz analītiskas atbildes, pamatojoties uz lekciju saturu, literatūru un patstāvīgo darbu uzdevumiem. Politikas memorands "ES konkurences tiesības sportā" Konkurences tiesību pārkāpumu analīze sporta nozarē: praktisko piemēru izpēte

Prasmes

1.Spēj analizēt un interpretēt tiesu praksi sporta tiesību jomā; identificēt un juridiski pamatot konkurences, darba un cilvēktiesību pārkāpumus sportā; sagatavot juridiskus atzinumus un priekšlikumus sporta strīdu risināšanai; novērtēt sporta organizāciju darbību no tiesiskās un ētiskās perspektīvas; salīdzināt dažādu valstu un starptautisko institūciju pieejas sporta tiesībās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Politikas memorands "ES konkurences tiesības sportā" Eseju tipa jautājumi, kuros studenti sniedz analītiskas atbildes, pamatojoties uz lekciju saturu, literatūru un patstāvīgo darbu uzdevumiem. Cilvēku tirdzniecība un diskriminācija sportā: tiesisko problēmu analīze un aizsardzības stratēģijas Sportistu cilvēktiesības - Tiesu prakses apskats, ieteikumi

Kompetences

1.Spēj patstāvīgi analizēt un izvērtēt sporta tiesību problemātiku starptautiskā un ES kontekstā; integrēt teorētiskās zināšanas ar praktisko piemēru analīzi, formulējot argumentētus juridiskus risinājumus; pamatoti aizstāvēt sportistu pamattiesības un izvērtēt sporta organizāciju rīcību tiesiskās atbildības un integritātes aspektā; izstrādāt preventīvus risinājumus sporta pārvaldības tiesisko risku mazināšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sportistu cilvēktiesības - Tiesu prakses apskats, ieteikumi Cilvēku tirdzniecība un diskriminācija sportā: tiesisko problēmu analīze un aizsardzības stratēģijas Eseju tipa jautājumi, kuros studenti sniedz analītiskas atbildes, pamatojoties uz lekciju saturu, literatūru un patstāvīgo darbu uzdevumiem. Lex Sportiva loma un ierobežojumi sporta tiesību sistēmā: salīdzinošā analīze ar valsts tiesībām Konkurences tiesību pārkāpumu analīze sporta nozarē: praktisko piemēru izpēte

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Lex Sportiva loma un ierobežojumi sporta tiesību sistēmā: salīdzinošā analīze ar valsts tiesībām

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti sagatavo prezentāciju, kurā analizē un skaidro Lex Sportiva koncepcijas būtību un tās robežas sporta tiesību autonomijā. Prezentācijā jāapskata:

Lex Sportiva avoti (CAS arbitražas lēmumi, Olimpiskā harta, WADA kodekss u.c.) un to juridiskais spēks.

Attiecības un konflikti starp Lex Sportiva normām un nacionālo valstu tiesību sistēmām, tostarp suverenitātes princips.

Lex Sportiva loma sporta strīdu izšķiršanā un sporta organizāciju autonēmijā.

Praktiski piemēri, kur Lex Sportiva ir papildinājusi vai saskārusies ar valsts tiesību regulējumu.

Ieteikumi vai priekšlikumi Lex Sportiva attīstībai un tās praktiskai izmantošanai nākotnē.

2.

Politikas memorands "ES konkurences tiesības sportā"

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

2–3 lpp. memorands par iespējamu 101./102. panta pārkāpumu konkrētā sporta situācijā; secinājumi un ieteikumi. Juridiskā loģika un pārbaudāmība; tirgus analīzes konsekvence; spriedumu interpretācija; proporcionalitātes/mazāk ierobežojošu līdzekļu izvērtējums; skaidrs secinājums un rekomendācijas.

3.

Konkurences tiesību pārkāpumu analīze sporta nozarē: praktisko piemēru izpēte

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti izvēlas vai tiek piešķirts konkrēts gadījums, kurā sporta nozarē ir konstatēts vai apspriests konkurences tiesību pārkāpums (piemēram, monopola prakse, tirgus ierobežošana, neētiska klubu vai sportistu rīcība, sankcijas no sporta organizācijām vai valsts iestādēm). Uzdevumā jāiekļauj:

  • Pārkāpuma apraksts un tā juridiskais novērtējums konkurences tiesību kontekstā.
  • Ietekme uz sporta dalībniekiem, tirgu un sabiedrību.
  • Analīze par sporta organizāciju autonomijas robežām konkurences tiesību piemērošanā.
  • Juridiskie risinājumi un sankcijas, kā arī to efektivitāte.
  • Ieteikumi negadījumu novēršanai un godīgas konkurences veicināšanai sportā.

4.

Cilvēku tirdzniecība un diskriminācija sportā: tiesisko problēmu analīze un aizsardzības stratēģijas

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentiem jāizstrādā prezentācija, kurā tiek izvērtētas cilvēku tirdzniecības un diskriminācijas problēmas sporta nozarē, īpaši koncentrējoties uz:

  • sportistu ekspluatācijas un piespiedu transfēru gadījumiem, ieskaitot nepilngadīgo sportistu izmantošanu,
  • rasu, dzimuma, seksuālās orientācijas, reliģiskās piederības diskrimināciju sportā,
  • starptautisko un nacionālo tiesību normu (ANO, ES, Latvijas likumi) ietekmi un piemērošanu šo problēmu risināšanā,
  • sporta organizāciju un valsts preventīvajiem pasākumiem un atbildību,
  • aktuālākajiem izaicinājumiem, piemēram, transpersonu sportistu tiesību jautājumiem un nesenie rasistisko incidentu gadījumi.

5.

Sportistu cilvēktiesības - Tiesu prakses apskats, ieteikumi

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

2–3 lpp. salīdzinošs īso lietu kopsavilkums (piem., Mutu & Pechstein, Sun Yang) + 1 lpp. ieteikumi federācijai (taisnīgas tiesas nodrošināšanai). Cilvēktiesību principu izpratne; prakses korekta interpretācija; ieteikumu pamatotība un realizējamība.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eseju tipa jautājumi, kuros studenti sniedz analītiskas atbildes, pamatojoties uz lekciju saturu, literatūru un patstāvīgo darbu uzdevumiem.

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Novērtēt studentu spēju dziļi izprast sporta tiesību dažādos aspektus, analizēt tiesiskās problēmas, interpretēt normas un piemērot teorētiskās zināšanas praktiskos sporta nozares kontekstos.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

"Lex Sportiva": sporta tiesību autonomijas robežas un saikne ar valsts tiesībām
Apraksts

Lekcija iepazīstina studentus ar pārskatu par starptautiskā regulējuma pamatiem. Tiek aplūkots neatkarīgu valstu suverenitātes princips, kā arī mehānisms juridiski saistošu līgumu noslēgšanai starp neatkarīgām valstīm. Šajā vispārējā kontekstā uzmanība tiek pievērsta starptautisko sporta organizāciju spējai attīstīt autonomu tiesību sistēmu ("lex sportiva") sporta pasaulē, jo īpaši ar CAS (Sporta arbitrāžas tiesas Lozannā) un federāciju noteikumu (Olimpiskā harta, WADA kodekss u. c.) palīdzību.

Lekcijas mērķis: izprast Lex Sportiva kā globālās sporta tiesību sistēmas robežas un iespējas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konkurences tiesības sportā: ES tiesību aktu noteiktie ierobežojumi
Apraksts

Šajā lekcijā studenti uzzinās par konkurences tiesību piemērošanu sportā, analizējot, kā sporta organizāciju darbība var nonākt pretrunā ar Eiropas Savienības konkurences noteikumiem. Attiecīgie ES tiesu spriedumi un izmeklēšanas tiks aplūkoti LESD 101. un 102. panta kontekstā. Tiks apspriests, kā līdzsvarot sporta organizāciju specifiskās iezīmes ar funkcionējošiem tirgus nosacījumiem, vienlaikus ievērojot sportistu un patērētāju tiesības.

Lekcijas mērķis: Attīstīt studentu spēju analizēt Eiropas Savienības konkurences tiesību regulējumu sporta kontekstā, identificēt iespējamos konkurences tiesību pārkāpumus sporta organizāciju darbībā, kā arī izprast un novērtēt šādu pārkāpumu novēršanas līdzekļus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konkurences tiesības sportā: praktiski piemēri par to ietekmi
Apraksts

Šī lekcija ir veltīta konkurences tiesību praktiskai piemērošanai reālās dzīves situācijās sportā. Tēmas, kas tiks aplūkotas, cita starpā, ietver mehānismus, ko sporta pārvaldes iestādes izmanto, lai kontrolētu tiesības piedalīties sportā, un to monopoltiesības izmantošanu, lai ierobežotu sporta dalībnieku komercdarbību.

Lekcijas mērķis: attīstīt studentu spēju atpazīt situācijas sportā, kas var izrādīties problemātiskas no konkurences tiesību viedokļa, kā arī iespējamās juridiskās sekas un risinājumus šādām problēmām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Brīva pārvietošanās profesionālajā sportā: Bosmana lieta un mūsdienu izaicinājumi Eiropas Savienībā
Apraksts

Šajā lekcijā studenti pētīs Eiropas Savienības pamattiesību piemērošanu profesionālajā sportā, īpašu uzmanību pievēršot tiesībām uz brīvu pārvietošanos. Tiks analizēta nozīmīgā Bosman lieta (1995), kas būtiski mainīja noteikumus par spēlētāju pāreju starp ES dalībvalstīm. Lekcijā tiks aplūkotas arī mūsdienu problēmas, tostarp FIFA transfēru sistēma un sportistu darba līgumu un to ierobežojumu saderība ar ES tiesībām. Diskusijā tiks izvērtēti nesenie EST spriedumi un to ietekme uz sporta tiesisko regulējumu.

Lekcijas mērķis: Lekcijas mērķis ir palīdzēt studentiem izprast, kā ES tiesības - jo īpaši brīvas pārvietošanās principi - tiek piemērotas profesionālajā sportā, noteikt iespējamos ierobežojumus un analizēt, kā šie juridiskie risinājumi ietekmē sportistu tiesības, sporta tirgus darbību un sporta organizāciju noteikumus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Darba tiesiskās attiecības ar klubiem (sportisti, treneri)
Apraksts

Šī lekcija ir veltīta sportistu un treneru cilvēktiesību un darba tiesību aizsardzībai profesionālajā sportā, īpašu uzmanību pievēršot sportistu/treneru un sporta klubu tiesisko attiecību būtībai. Tajā tiks analizēts, vai šīs attiecības būtu jāuzskata par darba līgumu vai civiltiesisku līgumu un kā tas ietekmē sportistu tiesisko aizsardzību valsts un ES tiesiskajā kontekstā. Tiks aplūkoti tādi aktuāli jautājumi kā piespiedu pārcelšanas noteikumi, līgumiskie ierobežojumi sportistiem, darba līgumu vienpusēja izbeigšana un strīdu izšķiršanas mehānismi. Tiks analizēti arī tādi gadījumi kā Messi pret FC Barcelona vai FIFA RSTP noteikumu ietekme uz pārcelšanu un līgumiem.

Lekcijas mērķis: padziļināt studentu izpratni par sportistu un treneru juridisko statusu - kā darbinieku vai neatkarīgu profesionāļu, pašnodarbināto vai individuālo komersantu. Analizēt sportistu tiesību un interešu aizsardzību darba attiecībās ar sporta klubiem un attīstīt prasmes identificēt juridiskos riskus, analizēt līgumattiecības un piemērot attiecīgos starptautiskos, Eiropas un valsts tiesību aktus sporta strīdu risināšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Darba tiesiskās attiecības ar klubiem (sportisti, treneri)
Apraksts

Šī lekcija ir veltīta sportistu un treneru cilvēktiesību un darba tiesību aizsardzībai profesionālajā sportā, īpašu uzmanību pievēršot sportistu/treneru un sporta klubu tiesisko attiecību būtībai. Tajā tiks analizēts, vai šīs attiecības būtu jāuzskata par darba līgumu vai civiltiesisku līgumu un kā tas ietekmē sportistu tiesisko aizsardzību valsts un ES tiesiskajā kontekstā. Tiks aplūkoti tādi aktuāli jautājumi kā piespiedu pārcelšanas noteikumi, līgumiskie ierobežojumi sportistiem, darba līgumu vienpusēja izbeigšana un strīdu izšķiršanas mehānismi. Tiks analizēti arī tādi gadījumi kā Messi pret FC Barcelona vai FIFA RSTP noteikumu ietekme uz pārcelšanu un līgumiem.

Lekcijas mērķis: padziļināt studentu izpratni par sportistu un treneru juridisko statusu - kā darbinieku vai neatkarīgu profesionāļu, pašnodarbināto vai individuālo komersantu. Analizēt sportistu tiesību un interešu aizsardzību darba attiecībās ar sporta klubiem un attīstīt prasmes identificēt juridiskos riskus, analizēt līgumattiecības un piemērot attiecīgos starptautiskos, Eiropas un valsts tiesību aktus sporta strīdu risināšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Strīdu izšķiršana Sporta arbitrāžas tiesā (CAS): process un izmaksas
Apraksts

Šī lekcija sniedz studentiem praktisku ieskatu Sporta šķīrējtiesas (CAS) strīdu izskatīšanas procedūrā. Detalizēti tiks aplūkoti posmi no strīda pieteikuma iesniegšanas līdz galīgajam nolēmumam, tostarp termiņi, tiesvedības struktūra, pušu tiesības un pienākumi, kā arī dokumentu iesniegšanas prasības. Tiks analizētas lietas izmaksas, advokātu loma, pro bono palīdzības iespējas un pārsūdzības iespējas.

Lekcijas mērķis: lekcijas mērķis ir sniegt studentiem praktisku izpratni par Sporta arbitrāžas tiesas (CAS) tiesvedības mehānismu, attīstot prasmes procesuālo termiņu novērtēšanā, tiesāšanās izmaksu noteikšanā un izpratni par iespējām un dažādām juridiskajām stratēģijām sporta tiesību jomā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Strīdu izšķiršana Sporta arbitrāžas tiesā (CAS): process un izmaksas
Apraksts

Šī lekcija sniedz studentiem praktisku ieskatu Sporta šķīrējtiesas (CAS) strīdu izskatīšanas procedūrā. Detalizēti tiks aplūkoti posmi no strīda pieteikuma iesniegšanas līdz galīgajam nolēmumam, tostarp termiņi, tiesvedības struktūra, pušu tiesības un pienākumi, kā arī dokumentu iesniegšanas prasības. Tiks analizētas lietas izmaksas, advokātu loma, pro bono palīdzības iespējas un pārsūdzības iespējas.

Lekcijas mērķis: lekcijas mērķis ir sniegt studentiem praktisku izpratni par Sporta arbitrāžas tiesas (CAS) tiesvedības mehānismu, attīstot prasmes procesuālo termiņu novērtēšanā, tiesāšanās izmaksu noteikšanā un izpratni par iespējām un dažādām juridiskajām stratēģijām sporta tiesību jomā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistu tiesības uz taisnīgu tiesu un citas sportistu cilvēktiesības - Eiropas Savienības Tiesa pret CAS
Apraksts

Šajā lekcijā tiek analizēta Eiropas Cilvēktiesību konvencijā (ECTK) noteikto sportistu pamattiesību - jo īpaši tiesību uz taisnīgu tiesu, tiesas pieejamību, efektīvu piedalīšanos tiesas procesā, lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā, pušu vienlīdzību, tiesisko noteiktību un nevainīguma prezumpciju - piemērošana sporta organizācijās un disciplināriestādēs. Tiks aplūkota sporta tiesību aktu un vispārējo cilvēktiesību mijiedarbība, īpašu uzmanību pievēršot tādiem jautājumiem kā automātiskā vainas prezumpcija antidopinga lietās, ierobežota piekļuve neatkarīgām tiesām, CAS kā kvazitiesas iestādes statuss un pārsūdzības iespēju ierobežojumi. Tiks izskatītas tādas nesen izskatītas lietas kā Sun Yang pret WADA, Ekşioğlu un Mosturoğlu pret Turciju, Mutu un Pechstein pret Šveici, lai noteiktu sistēmiskus trūkumus, kas apdraud sportistu pamattiesības.

 Lekcijas mērķis: Attīstīt studentu izpratni par sportistu pamattiesību nozīmi sporta disciplinārajā procesā, spēju identificēt tiesību uz taisnīgu tiesu un nevainīguma prezumpcijas pārkāpumus, kā arī analizēt un izvērtēt šo tiesību aizsardzības iespējas valsts un starptautiskā līmenī.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistu tiesības uz taisnīgu tiesu un citas sportistu cilvēktiesības - Eiropas Savienības Tiesa pret CAS
Apraksts

Šajā lekcijā tiek analizēta Eiropas Cilvēktiesību konvencijā (ECTK) noteikto sportistu pamattiesību - jo īpaši tiesību uz taisnīgu tiesu, tiesas pieejamību, efektīvu piedalīšanos tiesas procesā, lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā, pušu vienlīdzību, tiesisko noteiktību un nevainīguma prezumpciju - piemērošana sporta organizācijās un disciplināriestādēs. Tiks aplūkota sporta tiesību aktu un vispārējo cilvēktiesību mijiedarbība, īpašu uzmanību pievēršot tādiem jautājumiem kā automātiskā vainas prezumpcija antidopinga lietās, ierobežota piekļuve neatkarīgām tiesām, CAS kā kvazitiesas iestādes statuss un pārsūdzības iespēju ierobežojumi. Tiks izskatītas tādas nesen izskatītas lietas kā Sun Yang pret WADA, Ekşioğlu un Mosturoğlu pret Turciju, Mutu un Pechstein pret Šveici, lai noteiktu sistēmiskus trūkumus, kas apdraud sportistu pamattiesības.

 Lekcijas mērķis: Attīstīt studentu izpratni par sportistu pamattiesību nozīmi sporta disciplinārajā procesā, spēju identificēt tiesību uz taisnīgu tiesu un nevainīguma prezumpcijas pārkāpumus, kā arī analizēt un izvērtēt šo tiesību aizsardzības iespējas valsts un starptautiskā līmenī.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku tirdzniecība un diskriminācija sportā: tiesiskās problēmas un praktiski aizsardzības mehānismi
Apraksts

: Šī lekcija analizē cilvēku tirdzniecības un diskriminācijas izpausmes sportā, īpašu uzmanību pievēršot sportistu ekspluatācijai, krapniecības shēmām, piespiedu transfēriem, rasu, dzimuma, seksuālās orientācijas, dzimuma un reliģiskās piederības diskriminācijai. Tiks apskatīti gadījumi, kad nepilngadīgi trešo valstu sportisti, izmantojot sportu kā “ēsmu”, tiek vervēti piespiedu darbam vai atstāti bez juridiskas un sociālas aizsardzības. Lekcijā tiks analizēti arī nacionālie un starptautiskie normatīvie akti, tostarp ANO un ES regulējums, kā arī sporta organizāciju atbildība un preventīvie pasākumi. Tiks aplūkotas arī nesenās problēmas, piemēram, nespēja novērst rasistiskus incidentus profesionālajā futbolā, kā arī debates par transpersonu sportistu tiesībām.

Lekcijas mērķis ir attīstīt studentu spēju identificēt cilvēku tirdzniecības un diskriminācijas pazīmes sporta vidē, izprast ar tām saistītos juridiskos un ētiskos riskus, kā arī iepazīties ar efektīvām stratēģijām šo pārkāpumu novēršanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku tirdzniecība un diskriminācija sportā: tiesiskās problēmas un praktiski aizsardzības mehānismi
Apraksts

: Šī lekcija analizē cilvēku tirdzniecības un diskriminācijas izpausmes sportā, īpašu uzmanību pievēršot sportistu ekspluatācijai, krapniecības shēmām, piespiedu transfēriem, rasu, dzimuma, seksuālās orientācijas, dzimuma un reliģiskās piederības diskriminācijai. Tiks apskatīti gadījumi, kad nepilngadīgi trešo valstu sportisti, izmantojot sportu kā “ēsmu”, tiek vervēti piespiedu darbam vai atstāti bez juridiskas un sociālas aizsardzības. Lekcijā tiks analizēti arī nacionālie un starptautiskie normatīvie akti, tostarp ANO un ES regulējums, kā arī sporta organizāciju atbildība un preventīvie pasākumi. Tiks aplūkotas arī nesenās problēmas, piemēram, nespēja novērst rasistiskus incidentus profesionālajā futbolā, kā arī debates par transpersonu sportistu tiesībām.

Lekcijas mērķis ir attīstīt studentu spēju identificēt cilvēku tirdzniecības un diskriminācijas pazīmes sporta vidē, izprast ar tām saistītos juridiskos un ētiskos riskus, kā arī iepazīties ar efektīvām stratēģijām šo pārkāpumu novēršanai.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta pārvaldības tiesiskie izaicinājumi: integritātes pārkāpumu novēršana
Apraksts

Šajā lekcijā studenti analizēs galvenos sporta integritātes pārkāpumus, to cēloņus un ietekmi uz sporta sistēmu. Tiks apskatīti- Dopings: valsts atbalstītas dopinga sistēmas piemēri, piemēram, Krievijas valsts sponsoriētais dopinga skandāls, spēļu rezultātu manipulācijas (match-fixing): piemēri no dažādiem sporta veidiem, analizējot organizēto noziedzību un tās ietekmi uz sporta integritāti. Korupcija sporta vadībā: pētījums par FIFA un IIHF skandāliem, kas atklāj dziļas sistēmiskas problēmas sporta organizāciju vadībā. Vardarbība sportā: apskatītas fiziskās, psiholoģiskās un seksuālās vardarbības formas, to izplatība un ietekme uz sportistu labklājību.

Lekcijas mērķis:  attīstīt studentu spēju identificēt un analizēt dažādus sporta integritātes pārkāpumus, izprast to cēloņus un sekas, kā arī izstrādāt priekšlikumus to novēršanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta pārvaldības tiesiskie izaicinājumi: integritātes pārkāpumu novēršana
Apraksts

Šajā lekcijā studenti analizēs galvenos sporta integritātes pārkāpumus, to cēloņus un ietekmi uz sporta sistēmu. Tiks apskatīti- Dopings: valsts atbalstītas dopinga sistēmas piemēri, piemēram, Krievijas valsts sponsoriētais dopinga skandāls, spēļu rezultātu manipulācijas (match-fixing): piemēri no dažādiem sporta veidiem, analizējot organizēto noziedzību un tās ietekmi uz sporta integritāti. Korupcija sporta vadībā: pētījums par FIFA un IIHF skandāliem, kas atklāj dziļas sistēmiskas problēmas sporta organizāciju vadībā. Vardarbība sportā: apskatītas fiziskās, psiholoģiskās un seksuālās vardarbības formas, to izplatība un ietekme uz sportistu labklājību.

Lekcijas mērķis:  attīstīt studentu spēju identificēt un analizēt dažādus sporta integritātes pārkāpumus, izprast to cēloņus un sekas, kā arī izstrādāt priekšlikumus to novēršanai.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Marina Kameņecka-Usova, Karina Zālcmane (2023). Sporta tiesības. Aktuālās problēmas, izaicinājumi un jaunākās tendences.

2.

Parrish, R. and Cattaneo, A. (2020) Sports Law in the European Union. Kluwer Law InternationalPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

European Parliament. (2017). Good governance in sport (EPRS Briefing No. 595904).Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Costa, S., Silva, A. J., Dias, T., Marinho, D. A., Batalha, N. M., Roque, R., Afonso, C., Aminova, M., & Ferraz, R. (2025). Integrity and transparency in sports: A survey review. The Open Sports Sciences Journal, 18, e1875399X353976.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Philippou, C., & Hines, T. (2021). Anti-bribery and corruption policies in international sports governing bodies. Frontiers in Sports and Active Living.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Duval, A. (2022). Lost in translation? The European Convention on Human Rights at the Court of Arbitration for Sport. International Sports Law Journal, 22, 132–151Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Court of Justice of the European Union. (2023, December 21). Judgment of the Court (Grand Chamber) in Case C-124/21 P – International Skating Union v European Commission (Press Release No. 202/23).Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Duval, A. (2024). The International Skating Union ruling of the CJEU and the future of CAS arbitration in transnational sports governance. International Sports Law Journal, 23, 467–474.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Shinohara, T. (2024). Human rights in sports arbitration: What should the CAS do for protecting human rights in sports? Liverpool Law Review, 45(2), 185–207.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Duval, A., & Van Rompuy, B. (Eds.). (2016). The Legacy of Bosman: Revisiting the relationship between EU law and sport. Springer.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Rietiker, D. (2022). Defending athletes, players, clubs and fans: A manual for human rights education and litigation in sport, in particular before the European Court of Human Rights. Council of Europe.Piemērots angļu valodas plūsmai