Psiholoģija un socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūst zināšanas par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu, kā arī par psiholoģijas zinātni, pētīšanas metodēm, vēsturi, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru, personību.
Prasmes
1.Iegūst prasmes orientēties socioloģijas teorijās, sociālās psiholoģijas pamatjēdzienos un cilvēka socializācijas procesa dinamikā, kā arī vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzienos, cilvēka kognitīvās un emocionālās sfēras, personības pamatjēdzienos.
Kompetences
1.Analizē indivīda socializācijas un personības attīstības procesus, izprotot vispārīgās psiholoģijas, kognitīvo, emocionālo un personības procesu pamatjēdzienus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgā darba ietvaros veic viena indivīda dzīves gājuma analīzi, izvērtējot socializācijas procesu un veicot tā analīzi, kā arī to prezentē nodarbībā. Tiek sagatavota viena zinātniskā pētījuma analīze par sociālās psiholoģijas aktuālām tēmām saistībā ar veselības aprūpi un tā tiek prezentēta.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1.Patstāvīgais darbs – zinātniskā pētījuma analīze.
Pētījums tiek meklēts un atlasīts izmantojot RSU elektroniskās datubāzes. Tiek sagatavota pētījuma prezentācija par sociālās psiholoģijas tēmām veselības aprūpes nozarē – 2 punkti.
Pētījums tiek prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
Prezentācijā tiek atspoguļota pētījuma tēma, pētījuma aktualitāte un mērķis, respondentu izlase un tās raksturojums, izmantotie pētniecības instrumenti – 3 punkti.
Tiek analizēti pētījumā iegūtie rezultāti un secinājumi balstoties uz teorētiskajām atziņām – 3 punkti.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.Patstāvīgais darbs – dzīves gājuma analīze.
Tiek ievākta dzīves gājuma anamnēze (intervija) – 2 punkti.
Tiek iesniegta dzīves gājuma analīze, kurā tiek aprakstīta socializācijas procesa gaita dažādos vecumposmos atbilstoši socializācijas procesa stadijām. Analizēti socializācijas procesa attīstības riska faktori un to ietekme uz indivīdu. Analizētas emociju un jūtu izpausmes intervijas laikā – 4 punkti. Veikti secinājumus par noskaidroto indivīda socializācijas procesā. Atzīmēti personīgie ieguvumi – 2 punkti.
Tiek sagatavota prezentācija par indivīda dzīves gājuma analīzi un prezentēta seminārnodarbībā – 2 punkti.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva līdzdalība nodarbībās: pirms nodarbības tiek gatavotas atbilde uz diskusijas jautājumiem par nodarbības tēmu un piedalīšanās diskusijās. Pašpārbaudes testu izpilde pēc katras lekcijas – 20%.
Patstāvīgais darbs nr.1. Socializācijas procesa analīze. Tiek veikta dzīves gājuma intervija un gatavota prezentācija, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā – 30%.
Patstāvīgais darbs Nr.2. Viena zinātniskā pētījuma analīze. Tiek gatavota prezentācija par zinātnisko pētījumu veselības aprūpes jomā un prezentēta seminārnodarbībā – 30%.
Eksāmens – teorētisko zināšanu pārbaudes tests – 40%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības socializācija, to ietekmējošie faktori (sociālā izziņa, sociālā uztvere).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās grupas un grupu procesi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
"Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). Es koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija. Vajadzības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Altruistiska un antisociāla rīcība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme un sociālā ietekme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC, 2015
Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC, 2015
Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC, 2015
Ozoliņa Nucho A., Vidnere M., Intervēšanas prasmes, Raka, 2012
Reņģe V., Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2011.
Reņģe V., Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2000.
Laķis P., Sociloģija. Ievads socioloģijā, Zvaigzne ABC
Papildu literatūra
Mārtinsone K., Sudraba V., Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU, 2019
Paula L., Korpa V., Socioloģija, LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010
Auziņa R., Personības psiholoģija, Banku augstskola, 2008.
Pļaveniece M., Škuškovnika D. Sociālā psiholoģija pedagogiem, Raka, 2002.
Borns L., Russo N.F. Psiholoģija, Raka, 2001.