Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa īstenotājs
Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūst zināšanas par saskarsmes struktūru, veidiem, ietekmējošiem faktoriem; iegūst zināšanas klīniskā intervēšanā un konsultēšanas tehnikās; apraksta māsas komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; definē konfliktu cēloņus, apraksta konflikta signālus un risināšanas veidus.
Prasmes
1.Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences
1.Izprot pacientu vajadzības dažādās saskarsmes situācijās klīniskajā aprūpē; Izprot veiksmīgas klīniskās intervēšanas priekšnosacījumus un konsultēšanas tehniku izmantošanu; Diferencē riska faktorus iespējamo konfliktu attīstībā un izvēlas uzvedību veiksmīgākai konflikta risināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Saskarsmes situāciju veselības aprūpes vidē analīze. Studējošie prezentē gadījuma analīzi, aprakstot saskarsmes jēdzienu un komunikācijas prasmes.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs nodarbībās, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 50%.
Saskarsmes situāciju analīzes veikšana un prezentēšana – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes personāla sociālās lomas saskarsmē ar pacientu. Saskarsmes īpatnības klīniskajā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vidnere M., Nucho A. Ozoliņa. Intervēšanas prasme, Raka, 2012.
K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
Gjyn, O’Toole, Communication: Core Interpersonal Skills for Health Professionals, Chatswood, NSW: Elsevier, 2016.
Carole England, Ransolina Morgan, Communication skills for midwives: challenges in everyday practice, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, c2012
Julia Balzer Riley, Comunication in Nursing, Seven Edition, ELSEVIER, 2012, 83-336.
Juliet Koprowska, Communication and interpersonal skills in social work, Exeter: Learning Matters, 2010.
Roxanne Parrott, Talking about Health: Why Communication Matters, Chichester, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009.
Sarah Kraszewski, Abayomi McEwen, Communication skills for adult nurses, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, 2010.
Miller, W., Rollnick, S., (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press
Furlong, Gary T., & Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J. Wiley & Sons
Papildu literatūra
Boulbijs Dž. Drošais pamats, Raca ABC, 1998.
Judith M.Wilkinson, Leslie S.Treas, Fundaments of Nursing. Theory, concepts, and Applications, F.A. Davis Company/Philadelphia, 2012, Vol.1, 361-369.
Kuzņecovs V., Stress un depresija, SIA Lietišķās informācijas dienests, 2010.
Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy Hall, Basic Nursing, Seven Edition, Mosby/ELSEVIER, 2011, 165-185.
Roadways to healthy living: a guide for effective stress management / South Kingstown: 2009.