Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_655
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentos izpratni par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām, veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā, veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie iegūst zināšanas par saskarsmes struktūru, veidiem, ietekmējošiem faktoriem; iegūst zināšanas klīniskā intervēšanā un konsultēšanas tehnikās; apraksta māsas komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; definē konfliktu cēloņus, apraksta konflikta signālus un risināšanas veidus.

Prasmes

1.Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.

Kompetences

1.Izprot pacientu vajadzības dažādās saskarsmes situācijās klīniskajā aprūpē; Izprot veiksmīgas klīniskās intervēšanas priekšnosacījumus un konsultēšanas tehniku izmantošanu; Diferencē riska faktorus iespējamo konfliktu attīstībā un izvēlas uzvedību veiksmīgākai konflikta risināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Saskarsmes situāciju veselības aprūpes vidē analīze. Studējošie prezentē gadījuma analīzi, aprakstot saskarsmes jēdzienu un komunikācijas prasmes.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs nodarbībās, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 50%. Saskarsmes situāciju analīzes veikšana un prezentēšana – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aprūpes personāla sociālās lomas saskarsmē ar pacientu. Saskarsmes īpatnības klīniskajā vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vidnere M., Nucho A. Ozoliņa. Intervēšanas prasme, Raka, 2012.

2.

K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.

3.

Gjyn, O’Toole, Communication: Core Interpersonal Skills for Health Professionals, Chatswood, NSW: Elsevier, 2016.

4.

Carole England, Ransolina Morgan, Communication skills for midwives: challenges in everyday practice, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, c2012

5.

Julia Balzer Riley, Comunication in Nursing, Seven Edition, ELSEVIER, 2012, 83-336.

6.

Juliet Koprowska, Communication and interpersonal skills in social work, Exeter: Learning Matters, 2010.

7.

Roxanne Parrott, Talking about Health: Why Communication Matters, Chichester, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009.

8.

Sarah Kraszewski, Abayomi McEwen, Communication skills for adult nurses, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, 2010.

9.

Miller, W., Rollnick, S., (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press

10.

Furlong, Gary T., & Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J. Wiley & Sons

Papildu literatūra

1.

Boulbijs Dž. Drošais pamats, Raca ABC, 1998.

2.

Judith M.Wilkinson, Leslie S.Treas, Fundaments of Nursing. Theory, concepts, and Applications, F.A. Davis Company/Philadelphia, 2012, Vol.1, 361-369.

3.

Kuzņecovs V., Stress un depresija, SIA Lietišķās informācijas dienests, 2010.

4.

Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy Hall, Basic Nursing, Seven Edition, Mosby/ELSEVIER, 2011, 165-185.

5.

Roadways to healthy living: a guide for effective stress management / South Kingstown: 2009.