Starpdisciplinārā pieeja neatliekamiem medicīniskiem stāvokļiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students spēj: • aprakstīt komandas darba pamatprincipus neatliekamajās situācijās; • izmantot efektīvas komunikācijas tehnikas un paņēmienus; • aprakstīt kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības pieaugušajiem un grūtniecēm; • aprakstīt smagas preeklampsijas, metabolo traucējumu un masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • raksturot traumas pacienta ārstēšanas iespējas un īpatnības; • aprakstīt masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • aprakstīt elektrolītu disbalansa, metabolo traucējumu (piem. diabētiskās ketoacidozes) simptomus un ārstēšanas iespējas pieaugušajiem; • raksturot anafilakses rašanās iemeslus, rīcības plānu neatliekamajā situācijā; • izmantot elpceļu nodrošināšanas tehnikas un instrumentus neatliekamajās situācijās; • raksturot hipovolēmiskā šoka rašanās iemeslus un rīcības plānu neatliekamajā situācijā.
Prasmes
1.Students spēj efektīvi līdzdarboties multidisciplinārās komandas ietvaros (simulētā vidē) demonstrējot konkrēta klīniskā scenārija sekmīgai realizācijai nepieciešamās komunikācijas un klīniskās prasmes.
Kompetences
1.Students spēj sekmīgi nodrošināt neatliekamo palīdzību studiju kursā iekļautās akūtās situācijās, strādājot multidisciplinārajā komandā, izprotot procesa būtību un pieņemot pārdomātus, savai kompetencei atbilstošus lēmumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskā sagatavošanas praktiskām nodarbībām, ieskaitot arī kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai, izmantojot rekomendētus mācību materiālus (literatūru, videomateriālus utt.).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu (daudzatbilžu tests) un klīnisko prasmju (simulētā vidē) vērtēšana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Komandas darbs neatliekamajās situācijās I.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Komandas darbs neatliekamajās situācijās II.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Neatliekamas situācijas dzemdniecībā. Masīva asiņošana dzemdniecībā. Smaga preeklampsija. Simulācija Nr. 1: paciente iestājusies ar paaugstinātu asins spiedienu (180/110 mmHg), pacientei attīstās krampji. Simulācija Nr. 2: pacientei pēc dzemdībām attīstās masīva asiņošana ar asins zudumu virs diviem litriem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grūti elpceļi. Neatliekamas elpceļu nodrošināšanas metodes. Anafilaktisks šoks. Simulācija Nr. 1: pacients ar anafilaktisku šoku. Simulācija Nr. 2: pacients ar progresējošu elpošanas mazspēju un tūsku balsenes apvidū. Neveiksmīga intubācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Masīva asiņošana. Hipovolēmisks šoks. Infūzu terapijas pamatprincipi neatliekamajā situācijā. Simulācija Nr. 1: pacients ar aknu ruptūru un masīvu asins zudumu. Simulācija Nr. 2: pacients ar traumatisku ekstremitātes amputāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Metabolie traucējumi. Elektrolītu un glikozes metabolisma atkarīgi neatliekamie stāvokļi. Simulācija Nr. 1: pacients ar hipo/hiperkaliēmiju un kardiālu mazspēju/ pacients ar hipo/hipernatriēmiju un neiroloģisko deficītu. Simulācija Nr. 2: pacients ar ketoacidozi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisks gadījums. Simulācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dzemdniecība. D.Rezebergas redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2008;
Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2008;
http://www.ginasoc.lv/kliniskas-rekomendacijas-2 - LAG vadlīnijas
Papildu literatūra
Williams Obstetrics 8th edition 2008, Williams & Wilkins
Management of Acute Obstetrics Emergencies. Baha M. Sibai 2011, Elsevier
Obstetric Evidence based Guidelines.Evided by Vincenzo Berghella MD FACOG 2007.
Anesthesia. Miller R.D.(ed). New York: Churchill Livingstone, Seventh Edition, 2010.
Aitkenhead A.R., Rowbotham D.J., Smith G. Textbook of anaesthesia. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2007.
Textbook of Critical Care, sixth Edition. By Mitchell P. Fink, M.D., Edward Abraham, M.D., Jean-Louis Vincent, M.D., Ph.D., and Patrick M. Kochanek, M.D. Philadelphia, Elsevier Saunders, 2011.