Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starpdisciplinārā pieeja neatliekamiem medicīniskiem stāvokļiem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_566
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt starpdiscipinārās pieejas apguvi biežāko neatliekamo stāvokļu gadījumā.

Priekšzināšanas

Sekmīgi apgūts studiju programmas “Medicīna” A sadaļas saturs (Dzemdniecībā un ginekoloģijā; Anestezioloģijā un reanimatoloģijā).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students spēj: • aprakstīt komandas darba pamatprincipus neatliekamajās situācijās; • izmantot efektīvas komunikācijas tehnikas un paņēmienus; • aprakstīt kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības pieaugušajiem un grūtniecēm; • aprakstīt smagas preeklampsijas, metabolo traucējumu un masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • raksturot traumas pacienta ārstēšanas iespējas un īpatnības; • aprakstīt masīvas asiņošanas riska faktorus, simptomus un ārstēšanas iespējas; • aprakstīt elektrolītu disbalansa, metabolo traucējumu (piem. diabētiskās ketoacidozes) simptomus un ārstēšanas iespējas pieaugušajiem; • raksturot anafilakses rašanās iemeslus, rīcības plānu neatliekamajā situācijā; • izmantot elpceļu nodrošināšanas tehnikas un instrumentus neatliekamajās situācijās; • raksturot hipovolēmiskā šoka rašanās iemeslus un rīcības plānu neatliekamajā situācijā.

Prasmes

1.Students spēj efektīvi līdzdarboties multidisciplinārās komandas ietvaros (simulētā vidē) demonstrējot konkrēta klīniskā scenārija sekmīgai realizācijai nepieciešamās komunikācijas un klīniskās prasmes.

Kompetences

1.Students spēj sekmīgi nodrošināt neatliekamo palīdzību studiju kursā iekļautās akūtās situācijās, strādājot multidisciplinārajā komandā, izprotot procesa būtību un pieņemot pārdomātus, savai kompetencei atbilstošus lēmumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Teorētiskā sagatavošanas praktiskām nodarbībām, ieskaitot arī kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai, izmantojot rekomendētus mācību materiālus (literatūru, videomateriālus utt.).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu (daudzatbilžu tests) un klīnisko prasmju (simulētā vidē) vērtēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Komandas darbs neatliekamajās situācijās I.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Komandas darbs neatliekamajās situācijās II.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pieaugušo paplašinātais atdzīvināšanas algoritms. Atdzīvināšanas īpatnības dzemdniecībā. Simulācija Nr. 1: pacients uzņemšanas nodaļā/stacionāra nodaļā ar pēkšņu sirdsdarbības apstāšanos. Simulācija Nr. 2: grūtniece ar pēkšņu kardiovaskulāru kolapsu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Neatliekamas situācijas dzemdniecībā. Masīva asiņošana dzemdniecībā. Smaga preeklampsija. Simulācija Nr. 1: paciente iestājusies ar paaugstinātu asins spiedienu (180/110 mmHg), pacientei attīstās krampji. Simulācija Nr. 2: pacientei pēc dzemdībām attīstās masīva asiņošana ar asins zudumu virs diviem litriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Grūti elpceļi. Neatliekamas elpceļu nodrošināšanas metodes. Anafilaktisks šoks. Simulācija Nr. 1: pacients ar anafilaktisku šoku. Simulācija Nr. 2: pacients ar progresējošu elpošanas mazspēju un tūsku balsenes apvidū. Neveiksmīga intubācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Masīva asiņošana. Hipovolēmisks šoks. Infūzu terapijas pamatprincipi neatliekamajā situācijā. Simulācija Nr. 1: pacients ar aknu ruptūru un masīvu asins zudumu. Simulācija Nr. 2: pacients ar traumatisku ekstremitātes amputāciju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Metabolie traucējumi. Elektrolītu un glikozes metabolisma atkarīgi neatliekamie stāvokļi. Simulācija Nr. 1: pacients ar hipo/hiperkaliēmiju un kardiālu mazspēju/ pacients ar hipo/hipernatriēmiju un neiroloģisko deficītu. Simulācija Nr. 2: pacients ar ketoacidozi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisks gadījums. Simulācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dzemdniecība. D.Rezebergas redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2008;

2.

Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2008;

3.

www.erc.edu- Resuscitation Guidelines

Papildu literatūra

1.

Williams Obstetrics 8th edition 2008, Williams & Wilkins

2.

Management of Acute Obstetrics Emergencies. Baha M. Sibai 2011, Elsevier

3.

Obstetric Evidence based Guidelines.Evided by Vincenzo Berghella MD FACOG 2007.

4.

Anesthesia. Miller R.D.(ed). New York: Churchill Livingstone, Seventh Edition, 2010.

5.

Aitkenhead A.R., Rowbotham D.J., Smith G. Textbook of anaesthesia. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2007.

6.

Textbook of Critical Care, sixth Edition. By Mitchell P. Fink, M.D., Edward Abraham, M.D., Jean-Louis Vincent, M.D., Ph.D., and Patrick M. Kochanek, M.D. Philadelphia, Elsevier Saunders, 2011.