Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_234
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodēm un palīglīdzekļiem, to pielietošanas nepieciešamību un lietotāju grupām. Iegūt pamatzināšanas un prasmes alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas ieviešanas un pielāgošanas jomā.

Priekšzināšanas

Anatomija, fizioloģija, attīstības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmu un metožu būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā. Iepazīsies ar mūsdienu priekšstatiem par alternatīvas un augmentatīvās komunikācijas nepieciešamību un pieejamību.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi un veidu. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības. Spēs pamatot alternatīvās AAK ieviešanas nepieciešamību.

Kompetences

1.Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; • patstāvīgā darba prezentācijas; • kursa beigās eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Komunikatīvās lomas un komunikācijas vajadzības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

AAK pamatjautājumi un mūsdienu skatījums un AAK nepieciešamību
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

1. AAK process 2. Ziņojumu izveide 3. Simboli un komunikācijas ātruma uzlabošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

4. Alternatīva piekļuve komunikācijas tehnoloģijām 5. Novērtēšanas pamatprincipi 6. Specifisko spēju novertēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

7. Lēmumu pieņemšana, intervence un novērtēšana 8. AAK personām ar attīstības traucējumiem 9. AAK iesācēju dalības un komunikācijas atbalsts
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

10. Valodas attīstība un AAK intervence 11. Lingvistisko un sociālo kompetenču atbalsts 12. Lasītprasmes attīstību veicinoša intervence personām ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 13. Iekļaujošā izglītība skolēniem ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 14. Pieaugušie ar iegūtiem somatiskiem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

15. Pieaugušie ar smago runas apraksiju 16. Pieagušie ar deģeneratīviem un valodas traucējumiem 17. Personas ar traumatiskiem smadzeņu bojājumiem 18. AAK akūtajā aprūpē un ilgstošajā akūtajā aprūpē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Vieslekcija "Introduction to AAC"
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Augmentative and Alternative Communication. Beukelman, David; Mirenda, Pat; Ball, Laura; et.al. Paul H. Brookes Pub, 2013. Web.

2.

www.asha.org/public/speech/.../AAC/

3.

Literacy and Augmentative and Alternative Communication. Martine Smith. Brill, 2003. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

Augmentative and Alternative Communications Perspectives (grāmatu kopa). Brill, 2012

2.

Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives. JSLHR, 40, 1997. 273 – 285

3.

Shriberg LD., Aram DM., Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: III. JSLHR, 40, 1997.

4.

П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию. Владос, Москва, 2003.

5.

Čerstina Falka. Piktogrammu praktiskais pielietojums. Velku fonds, 2003.

6.

Autisms un autiska spektra traucējumi. RSU, ESF, 2008.

Citi informācijas avoti

1.

www.isaac-online.org/

2.

www.informahealthcare.com/loi/aac/