Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmu un metožu būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā. Iepazīsies ar mūsdienu priekšstatiem par alternatīvas un augmentatīvās komunikācijas nepieciešamību un pieejamību.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi un veidu. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības. Spēs pamatot alternatīvās AAK ieviešanas nepieciešamību.
Kompetences
1.Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās;
• patstāvīgā darba prezentācijas;
• kursa beigās eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Komunikatīvās lomas un komunikācijas vajadzības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
AAK pamatjautājumi un mūsdienu skatījums un AAK nepieciešamību
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
1. AAK process
2. Ziņojumu izveide
3. Simboli un komunikācijas ātruma uzlabošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
4. Alternatīva piekļuve komunikācijas tehnoloģijām
5. Novērtēšanas pamatprincipi
6. Specifisko spēju novertēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
7. Lēmumu pieņemšana, intervence un novērtēšana
8. AAK personām ar attīstības traucējumiem
9. AAK iesācēju dalības un komunikācijas atbalsts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
10. Valodas attīstība un AAK intervence
11. Lingvistisko un sociālo kompetenču atbalsts
12. Lasītprasmes attīstību veicinoša intervence personām ar kompleksām komunikācijas vajadzībām
13. Iekļaujošā izglītība skolēniem ar kompleksām komunikācijas vajadzībām
14. Pieaugušie ar iegūtiem somatiskiem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
15. Pieaugušie ar smago runas apraksiju
16. Pieagušie ar deģeneratīviem un valodas traucējumiem
17. Personas ar traumatiskiem smadzeņu bojājumiem
18. AAK akūtajā aprūpē un ilgstošajā akūtajā aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vieslekcija "Introduction to AAC"
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Augmentative and Alternative Communication. Beukelman, David; Mirenda, Pat; Ball, Laura; et.al. Paul H. Brookes Pub, 2013. Web.
Literacy and Augmentative and Alternative Communication. Martine Smith. Brill, 2003. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
Augmentative and Alternative Communications Perspectives (grāmatu kopa). Brill, 2012
Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives. JSLHR, 40, 1997. 273 – 285
Shriberg LD., Aram DM., Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: III. JSLHR, 40, 1997.
П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию. Владос, Москва, 2003.
Čerstina Falka. Piktogrammu praktiskais pielietojums. Velku fonds, 2003.
Autisms un autiska spektra traucējumi. RSU, ESF, 2008.