Klīniskā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie skaidro klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; raksturo psihisko traucējumu izpausmes un analizē tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā; raksturo klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes; raksturo personības traucējumu veidus; raksturo krīzes veidus un stadijas, traumas pārdzīvojuma stadijas; raksturo vardarbības veidus un nosauc pazīmes.
Prasmes
1.Studējošie korekti lieto klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām, grūtībām, resursiem, kuri var tikt izmantoti klienta izvērtēšanā; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes.
Kompetences
1.Studējošie skaidro un detalizēti izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām un grūtībām, analizē klienta problēmas un saskata likumsakarības starp simptomiem, ka arī izdara secinājumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Literatūras studijas |
-
|
-
|
|
Sistemātiski lasīt norādītos avotus un analizēt gadījumu. |
||
|
2.
Referāts un prezentācija |
-
|
-
|
|
Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē. |
||
|
3.
Gatavošanās pārbaudījumam |
-
|
-
|
|
Sagatavoties eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prezentācija |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē un pēc noteikta plāna un prezentēt studentu grupā. |
||
|
2.
Tests |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstisks tests. |
||
|
3.
Uzdevums |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Uzdevums izpildei ResearchWeek2025 ietvaros. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un psihiskā veselība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un psihiskā veselība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un psihiskā veselība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2013). Clinical Interviewing. (5th edition). John & Sons.
Llewelyn, S. & Murphy, D. (2014). What Is Clinical Psychology? Vol. Fifth edition edited by Susan Llewelyn, David Murphy. OUP Oxford.
Papildu literatūra
Boulbijs D. (1998). Drošais pamats. Rasa; ABC.
Faugno, D. K., Shores, M., Sievers, V., Smock, B., & Speck, P. M. (2021). Domestic violence and nonfatal strangulation assessment - ebook: For health care providers and first responders. STM Learning, Incorporated.
Plante, T. G. (2005). Contemporary clinical psychology. New York: Wiley.
Trull, T. J. (2005). Clinical psychology. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth
Citi informācijas avoti
Annual Review of Clinical Psychology
Clinical Psychologist
Clinical Psychology Rewiev
Journal of Abnormaly Psychology