Eksperimentālā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt studentu izpratni par eksperimentālās piholoģijas metodēm, sagatavojot studentus patstāvīgai zinātniski pētnieciskai darbībai, iepazīstinot ar eksperimentālu pētījumu teorētiskajiem pamatiem, plānošanas un organizēšanas principiem.
Priekšzināšanas
Zinātniskā pētījuma metodoloģija; Vispārīgā psiholoģija; Matemātiskā statistika
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.apraksta dažādus eksperimentālā pētījuma dizainus un to pielietojuma mērķus; nosaka dažādus ekspermentālā pētījuma mainīgos, raksturo kontroles grupas; atšķir kontrbalansēšanas principus; nosauc eksperimentālā pētījuma zinātniskā stipruma pazīmes, tā riskus un draudus.
Eksperimentālā pētījuma principi un galvenie jēdzieni
Prasmes
1.plāno un pamato eksperimentālo pētījumu psiholoģijā
Eksperimentālā pētījuma projekts
2.nosaka eksperimentālā pētījuma zinātnisko stiprumu, tā riskus un draudus, un pieejas to novēršanai
Eksperimentālā pētījuma projekts • Viena pētījuma analīze
3.interpretē eksperimentālā pētījuma rezultātus
Viena pētījuma analīze
Kompetences
1.analizē eksperimentālā pētījuma ētiskos aspektus, zinātnisko stiprumu un tā riskus un draudus.
Eksperimentālā pētījuma projekts
2.veic eksperimentālā pētījuma analīzi, raksturojot tā dizainu, mainīgos, grupas un galvenos rezultātus
Eksperimentālā pētījuma projekts
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Viena pētījuma analīze |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students izvēlas vienu pētījumu, kas veikts izmantojot kādu no eksperimentālo dizainu veidiem, un analizē šādas eksperimentālā pētījuma iezīmes: pētījuma dizains metodoloģija; pētījuma jautājumi/ hipotēzes; pētījuma ētiskie aspekti; pētījuma zinātniskais stiprums un tā riski un draudi, kā arī pieejas risku un draudu novēršanai/mazināšanai; pētījuma rezultāti. Vērtēšanas kritēriji: 10 - izcili. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, precīzu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē izcilas analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.). 9 - teicami. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, atbilstošu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas viena, divas neprecizitātes. 8 - ļoti labi. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, kopumā precīzu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes. 7 - labi. Sniegts gandrīz visu iezīmju raksturojums lietojot daļēji precīzu terminoloģiju, pārsvarā zinātniskus avotus. Parāda analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes. 6 - gandrīz labi. Sniegts dažu iezīmju raksturojums, daļēji precīza terminoloģija, daļa avotu zinātniski. Daļēji demonstrē spēju veikt pētījuma analīzi, taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes. 5 - viduvēji. Sniegts atsevišķu iezīmju raksturojums lietojot daļēji precīzu terminoloģiju, atsevišķi avoti ir zinātniski. 4 - gandrīz viduvēji. Sniegts dažu iezīmju raksturojums lietojot neprecīzu terminoloģiju. 3 - vāji. Uzdevums nav veikts atbilstoši prasībām. Nav atbilstoša terminoloģija. 2 - ļoti vāji. Uzdevums nav veikts atbilstoši prasībām. 1 - ļoti, ļoti vāji. Uzdevums nav veikts. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Eksperimentālā pētījuma principi un galvenie jēdzieni |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pārbaudījums testa veidā ar īsām atbildēm un jautājumiem ar atbilžu variantiem. Tests sastāv no 20 jautājumiem, par katru pareizu atbildi var iegūt 0.5 punktus. Punktu kopsumma veido atzīmi. 20 pareizas atbildes - 10 balles 19, 18 pareizas atbildes - 9 balles 17, 16 pareizas atbildes - 8 balles 15, 14, 13 pareizas atboldes - 7 balles 12, 11, 10 pareizas atbildes - 6 balles 9, 8 pareizas atbildes - 5 balles 7, 6 pareizas atbildes - 4 balles 5, 4 pareizas atbildes - 3 balles 3, 2 pareizas atbildes - 2 balles 1 pareiza atbilde - 1 balle |
||
|
2.
Eksperimentālā pētījuma projekts |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izveidot projektu eksperimentāla dizaina pētījumam un prezentēt to, iekļaujot pētījuma dizaina aprakstu un izvēles pamatojumu, zinātniskā stipruma izvērtēšanu, ētisko principu izvērtēšanu, skaidri aprakstītus mainīgos un to attiecības; grupas, pētījuma procedūru. Vērtēšanas kritēriji: 10 - izcili. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences augstā līmenī. Projekts ir realizējams un var sniegt būtisku pienesumu. 9 - teicami. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences augstā līmenī. Projekts ir realizējams ar vienu, divām nelielām korekcijām. 8 - ļoti labi. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences labā līmenī. Projekts ir realizējams ar dažām korekcijām. 7 - labi. Kopumā atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija kopumā atbilstoša. Plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences pieņemamā līmenī. Projekts ir realizējams ar vairākām korekcijām un papildinājumiem. 6 - gandrīz labi. Kopumā atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija pārsvarā atbilstoša. Apgūtās prasmes un kompetences būtu pilnveidojamas. Projekts ir realizējams ar vairākām korekcijām un papildinājumiem. 5 - viduvēji. Daļēji atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija daļēji atbilstoša. Apgūtās prasmes un kompetences ir pilnveidojamas. Projekts ir realizējams ar vairākām būtiskām korekcijām un papildinājumiem. 4 - gandrīz viduvēji. Daļēji atbilst prasībām, ir būtiski trūkumi. Prasmes un kompetences nepilnīgas. Projekts ir realizējams veicot konceptuālas korekcijas. 3 - vāji. Neatbilst prasībām. Projekts nav realizējams. 2 - ļoti vāji. Neatbilst prasībām. 1 - ļoti, ļoti vāji. uzdevums nav veikts. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts
Ieskats eksperimentālās psiholoģijas vēsturē. Eksperimentālās psiholoģijas nostādnes mūsdienās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pētījumi eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts
Eksperimentālā pētījuma ētiskie aspekti, reproducējamība, zinātniskais stiprums un tā riski un draudi |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts
Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts
Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mainīgie eksperimentālā pētījumā
Apraksts
Izpratne par mainīgajiem eksperimentālā pētījumā (atkarīgais un neatkarīgais mainīgie, subjekta mainīgie; ārējo mainīgo kontroles metodes). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kontroles grupas un to veidi
Apraksts
Kontroles grupu veidi un to izmantošanas iespējas eksperimentālos pētījumos (parastā kontroles grupa, placebo grupa, nogaidīšanas saraksta grupa). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kontrbalansēšana eksperimentālos pētījumos
Apraksts
Kontrbalansēšana un tās veidi (pilna, daļēja, apvērsta, blokveida, stimulu mija u.c.) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā
Apraksts
Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā un tā riski un draudi (atkārtojamība, eksperimentatora ietekme, ārējie apstākļi u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts
Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts
Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma pārbaudījums
Apraksts
Tiek iesniegts un prezentēts eksperimentālā pētījuma projekts |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts
Ieskats eksperimentālās psiholoģijas vēsturē. Eksperimentālās psiholoģijas nostādnes mūsdienās. |
|
Mūsdienu pētījumi eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts
Eksperimentālā pētījuma ētiskie aspekti, reproducējamība, zinātniskais stiprums un tā riski un draudi |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts
Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts
Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu). |
|
Mainīgie eksperimentālā pētījumā
Apraksts
Izpratne par mainīgajiem eksperimentālā pētījumā (atkarīgais un neatkarīgais mainīgie, subjekta mainīgie; ārējo mainīgo kontroles metodes). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kontroles grupas un to veidi
Apraksts
Kontroles grupu veidi un to izmantošanas iespējas eksperimentālos pētījumos (parastā kontroles grupa, placebo grupa, nogaidīšanas saraksta grupa). |
|
Kontrbalansēšana eksperimentālos pētījumos
Apraksts
Kontrbalansēšana un tās veidi (pilna, daļēja, apvērsta, blokveida, stimulu mija u.c.) |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā
Apraksts
Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā un tā riski un draudi (atkārtojamība, eksperimentatora ietekme, ārējie apstākļi u.c.). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts
Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma pārbaudījums
Apraksts
Tiek iesniegts un prezentēts eksperimentālā pētījuma projekts |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
MacLin, M.K. (2023). Experimental Design in Psychology: A Case Approach (10th ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kantowitz, B. H., Roediger, H., & Elmes, D. G. (2015). Experimental psychology: Understanding psychological research (10th ed.). Wadsworth/Thomson Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct.Piemērots angļu valodas plūsmai
Open Science Collaboration (2015). PSYCHOLOGY. Estimating the reproducibility of psychological science. Science (New York, N.Y.), 349(6251), aac4716.Piemērots angļu valodas plūsmai
Myers, A., & Hansen, C. (2011). Experimental psychology (7th ed.). Thomson Wadsworth.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Experimental Psychology: The journal for experimental research in psychologyPiemērots angļu valodas plūsmai