Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Eksperimentālā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_361
Zinātnes nozare
Citas psiholoģijas apakšnozares; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt studentu izpratni par eksperimentālās piholoģijas metodēm, sagatavojot studentus patstāvīgai zinātniski pētnieciskai darbībai, iepazīstinot ar eksperimentālu pētījumu teorētiskajiem pamatiem, plānošanas un organizēšanas principiem.

Priekšzināšanas

Zinātniskā pētījuma metodoloģija; Vispārīgā psiholoģija; Matemātiskā statistika

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.apraksta dažādus eksperimentālā pētījuma dizainus un to pielietojuma mērķus; nosaka dažādus ekspermentālā pētījuma mainīgos, raksturo kontroles grupas; atšķir kontrbalansēšanas principus; nosauc eksperimentālā pētījuma zinātniskā stipruma pazīmes, tā riskus un draudus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksperimentālā pētījuma principi un galvenie jēdzieni

Prasmes

1.plāno un pamato eksperimentālo pētījumu psiholoģijā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksperimentālā pētījuma projekts

2.nosaka eksperimentālā pētījuma zinātnisko stiprumu, tā riskus un draudus, un pieejas to novēršanai

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksperimentālā pētījuma projekts Viena pētījuma analīze

3.interpretē eksperimentālā pētījuma rezultātus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Viena pētījuma analīze

Kompetences

1.analizē eksperimentālā pētījuma ētiskos aspektus, zinātnisko stiprumu un tā riskus un draudus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksperimentālā pētījuma projekts

2.veic eksperimentālā pētījuma analīzi, raksturojot tā dizainu, mainīgos, grupas un galvenos rezultātus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksperimentālā pētījuma projekts

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Viena pētījuma analīze

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students izvēlas vienu pētījumu, kas veikts izmantojot kādu no eksperimentālo dizainu veidiem, un analizē šādas eksperimentālā pētījuma iezīmes: pētījuma dizains metodoloģija; pētījuma jautājumi/ hipotēzes; pētījuma ētiskie aspekti; pētījuma zinātniskais stiprums un tā riski un draudi, kā arī pieejas risku un draudu novēršanai/mazināšanai; pētījuma rezultāti.

Vērtēšanas kritēriji:

10 - izcili. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, precīzu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē izcilas analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.).

9 - teicami. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, atbilstošu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas viena, divas neprecizitātes.

8 - ļoti labi. Sniegts katras iezīmes raksturojums lietojot zinātnisko valodu, kopumā precīzu terminoloģiju, zinātniskus avotus. Demonstrē analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes.

7 - labi. Sniegts gandrīz visu iezīmju raksturojums lietojot daļēji precīzu terminoloģiju, pārsvarā zinātniskus avotus. Parāda analītiskās spējas (veic salīdzinājumu, atsaucas uz dažādiem avotiem utt.), taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes.

6 - gandrīz labi. Sniegts dažu iezīmju raksturojums, daļēji precīza terminoloģija, daļa avotu zinātniski. Daļēji demonstrē spēju veikt pētījuma analīzi, taču ir vērojamas vairākas neprecizitātes.

5 - viduvēji. Sniegts atsevišķu iezīmju raksturojums lietojot daļēji precīzu terminoloģiju, atsevišķi avoti ir zinātniski.

4 - gandrīz viduvēji. Sniegts dažu iezīmju raksturojums lietojot neprecīzu terminoloģiju.

3 - vāji. Uzdevums nav veikts atbilstoši prasībām. Nav atbilstoša terminoloģija.

2 - ļoti vāji. Uzdevums nav veikts atbilstoši prasībām.

1 - ļoti, ļoti vāji. Uzdevums nav veikts.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eksperimentālā pētījuma principi un galvenie jēdzieni

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pārbaudījums testa veidā ar īsām atbildēm un jautājumiem ar atbilžu variantiem. Tests sastāv no 20 jautājumiem, par katru pareizu atbildi var iegūt 0.5 punktus. Punktu kopsumma veido atzīmi.

20 pareizas atbildes - 10 balles

19, 18 pareizas atbildes - 9 balles

17, 16 pareizas atbildes - 8 balles

15, 14, 13 pareizas atboldes - 7 balles

12, 11, 10 pareizas atbildes - 6 balles

9, 8 pareizas atbildes - 5 balles

7, 6 pareizas atbildes - 4 balles

5, 4 pareizas atbildes - 3 balles

3, 2 pareizas atbildes - 2 balles

1 pareiza atbilde - 1 balle

2.

Eksperimentālā pētījuma projekts

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izveidot projektu eksperimentāla dizaina pētījumam un prezentēt to, iekļaujot pētījuma dizaina aprakstu un izvēles pamatojumu, zinātniskā stipruma izvērtēšanu, ētisko principu izvērtēšanu, skaidri aprakstītus mainīgos un to attiecības; grupas, pētījuma procedūru.

Vērtēšanas kritēriji:

10 - izcili. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences augstā līmenī. Projekts ir realizējams un var sniegt būtisku pienesumu.

9 - teicami. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences augstā līmenī. Projekts ir realizējams ar vienu, divām nelielām korekcijām.

8 - ļoti labi. Atbilst uzdevuma prasībām. Precīza terminoloģija, zinātniskias stils. Izpratne par metodoloģiju. Patstāvīgi plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences labā līmenī. Projekts ir realizējams ar dažām korekcijām.

7 - labi. Kopumā atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija kopumā atbilstoša. Plāno pētījumu projektu demonstrējot apgūtās prasmes un kompetences pieņemamā līmenī. Projekts ir realizējams ar vairākām korekcijām un papildinājumiem.

6 - gandrīz labi. Kopumā atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija pārsvarā atbilstoša. Apgūtās prasmes un kompetences būtu pilnveidojamas. Projekts ir realizējams ar vairākām korekcijām un papildinājumiem.

5 - viduvēji. Daļēji atbilst uzdevuma prasībām. Terminoloģija daļēji atbilstoša. Apgūtās prasmes un kompetences ir pilnveidojamas. Projekts ir realizējams ar vairākām būtiskām korekcijām un papildinājumiem.

4 - gandrīz viduvēji. Daļēji atbilst prasībām, ir būtiski trūkumi. Prasmes un kompetences nepilnīgas. Projekts ir realizējams veicot konceptuālas korekcijas.

3 - vāji. Neatbilst prasībām. Projekts nav realizējams.

2 - ļoti vāji. Neatbilst prasībām.

1 - ļoti, ļoti vāji. uzdevums nav veikts.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts

Ieskats eksperimentālās psiholoģijas vēsturē. Eksperimentālās psiholoģijas nostādnes mūsdienās.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūsdienu pētījumi eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts

Eksperimentālā pētījuma ētiskie aspekti, reproducējamība, zinātniskais stiprums un tā riski un draudi

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts

Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts

Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mainīgie eksperimentālā pētījumā
Apraksts

Izpratne par mainīgajiem eksperimentālā pētījumā (atkarīgais un neatkarīgais mainīgie, subjekta mainīgie; ārējo mainīgo kontroles metodes).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kontroles grupas un to veidi
Apraksts

Kontroles grupu veidi un to izmantošanas iespējas eksperimentālos pētījumos (parastā kontroles grupa, placebo grupa, nogaidīšanas saraksta grupa).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kontrbalansēšana eksperimentālos pētījumos
Apraksts

Kontrbalansēšana un tās veidi (pilna, daļēja, apvērsta, blokveida, stimulu mija u.c.)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā
Apraksts

Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā un tā riski un draudi (atkārtojamība, eksperimentatora ietekme, ārējie apstākļi u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts

Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts

Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Noslēguma pārbaudījums
Apraksts

Tiek iesniegts un prezentēts eksperimentālā pētījuma projekts

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts

Ieskats eksperimentālās psiholoģijas vēsturē. Eksperimentālās psiholoģijas nostādnes mūsdienās.

Mūsdienu pētījumi eksperimentālajā psiholoģijā
Apraksts

Eksperimentālā pētījuma ētiskie aspekti, reproducējamība, zinātniskais stiprums un tā riski un draudi

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālās psiholoģijas virzieni un nozīmīgākie klasiskie pētījumi
Apraksts

Ieskats Strukturālisma, Funkcionālisma, Beheiviorālisma u.c. eksperimentālās psiholoģijas virzienos. Nozīmīgāko klasisko eksperimentālo pētījumu analīze (Bobo lelles experiments, Bandura; Standfordas cietuma eksperiments, Zimbardo u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālie pētījuma dizaini.
Apraksts

Eksperimentālo dizainu veidi (klasiskais (īstais) eksperiments, kvazi eksperiments, ex-post-facto pētījums, pirmseksperimentālie pētījumi; vienfaktora, daudzvfaktoru; starpgrupu, iekšgrupu).

Mainīgie eksperimentālā pētījumā
Apraksts

Izpratne par mainīgajiem eksperimentālā pētījumā (atkarīgais un neatkarīgais mainīgie, subjekta mainīgie; ārējo mainīgo kontroles metodes).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kontroles grupas un to veidi
Apraksts

Kontroles grupu veidi un to izmantošanas iespējas eksperimentālos pētījumos (parastā kontroles grupa, placebo grupa, nogaidīšanas saraksta grupa).

Kontrbalansēšana eksperimentālos pētījumos
Apraksts

Kontrbalansēšana un tās veidi (pilna, daļēja, apvērsta, blokveida, stimulu mija u.c.)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā
Apraksts

Pētījuma zinātniskais stiprums eksperimentālā pētījumā un tā riski un draudi (atkārtojamība, eksperimentatora ietekme, ārējie apstākļi u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksperimentālā pētījuma plānošana
Apraksts

Dizaina izvēle, mainīgo definēšana, pētījuma procedūra

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Noslēguma pārbaudījums
Apraksts

Tiek iesniegts un prezentēts eksperimentālā pētījuma projekts

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

MacLin, M.K. (2023). Experimental Design in Psychology: A Case Approach (10th ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kantowitz, B. H., Roediger, H., & Elmes, D. G. (2015). Experimental psychology: Understanding psychological research (10th ed.). Wadsworth/Thomson Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Open Science Collaboration (2015). PSYCHOLOGY. Estimating the reproducibility of psychological science. Science (New York, N.Y.), 349(6251), aac4716.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Myers, A., & Hansen, C. (2011). Experimental psychology (7th ed.). Thomson Wadsworth.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Experimental Psychology: The journal for experimental research in psychologyPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Journal of Experimental Psychology: GeneralPiemērots angļu valodas plūsmai