Lingvistika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais: • zinās valodas funkcionālos uzdevumus; • izpratīs valodas līmeņus un tiem raksturīgos elementus; • pārzinās pazīstamākās valodas izcelšanās teorijas; • pratīs identificēt svarīgākās rakstības attīstības pakāpes; • pārzinās valodu klasificēšanas iespējas.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • noteikt un precizēt tekstu atbilsmi noteiktām valodas funkcijām; • klasificēt valodas elementus un raksturot tos pēc noteiktām pazīmēm; • klasificēt pasaules valodas pēc dažādām pazīmēm.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apguves studējošais profesionālajā darbībā spēs segmentēt un analizēt valodas vienības, pārzinās svarīgākos sinhroniskās lingvistikas jautājumus, kā arī pratīs lietot svarīgākos valodniecības terminus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošais patstāvīgi gatavo divas prezentācijas par noteiktu lingvistikas jautājumu, apzinot teorētisko literatūru un interneta resursus, kā arī individuāli strādā ar vārdnīcām, precizējot valodniecības terminoloģiju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Students gatavo zinātnisku referātu par noteiktu vispārīgu lingvistikas jautājumu un prezentē to auditorijā tajā nedēļā. kad attiecīgais jautājums tiek aplūkots auditorijā, 25% no beigu vērtējuma.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Students gatavo ziņojumu par kādu pasaules valodu saimi vai grupu un prezentē to auditorijā, 25% no beigu vērtējuma.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Divi referāti un prezentācijas par noteiktiem lingvistikas jautājumiem (25 +25 % gala vērtējuma),
2) Rakstisks eksāmens (50% gala vērtējuma).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodniecība un tās izpētes objekts. Zinātne par valodu, tās vieta zinātņu sistēmā. Valodniecības uzdevumi un nozīme. Valodniecības zinātnes vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodu klasifikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas attīstība. Valodu kontakti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valoda un sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas attīstība. Valodu kontakti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas izcelšanās teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Kursa mērķis un individuālā darba izstrādes principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodu klasifikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstības attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules valodu daudzveidība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas struktūra: līmeņi, to elementi, starplīmeņi, ārpuslīmeņu parādības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas funkcijas. Valoda un domāšana. Lingvistiskās universālijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas izpratne. Cilvēka valoda un dzīvnieku komunikācija. Cilvēka antropoģenēze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstības attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas apguve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas struktūra: līmeņi, to elementi, starplīmeņi, ārpuslīmeņu parādības.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš, Māris, Druviete, Ina (2017). Ceļavējš cilvēku ciltij: Valoda sabiedrībā. Rīga: Latviešu valodas aģentūra.
Veisbergs, Andrejs (red.) (2013). Latviešu valoda. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Papildu literatūra
Fāters, Heincs. (2010). Ievads valodniecībā. Rīga: Zinātne.
Nītiņa, Daina, Grigorjevs, Juris (red.). (2015). Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.
Citi informācijas avoti
Crystal, David. (2008). The Cambridge Encyclopedia of Language. Sixth edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Nacionālā enciklopēdija. Pieejams tiešsaistē: Nacionālā enciklopēdija - Lietpratēju veidots augstticams saturs (enciklopedija.lv)
Skujiņa, Valentīna (red.) (2007). Valodniecības pamatterminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.