Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģiskās prasmes sportistu kustību tehnikas apguvei un pilnveidei

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_543
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Psiholoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošiem sportistu kustību tehnikas apguvei un pilnveidei nepieciešamo zināšanu, izpratnes, psiholoģisko prasmju un kompetenču izaugsmi dažādu sporta veidu elementu tehnikas efektīvākai apgūšanai un pilnveidei, padziļinot izpratni ar sporta speciālistu darbību sportistu integratīvajā sagatavošanā un psiholoģiskā atbalsta nodrošināšanā sportistiem.

Priekšzināšanas

Vispārīgās un attīstības psiholoģijas priekšzināšanas, mācīšanās un mācīšanas teoriju izpratne, padziļināta kāda sporta veida speciālizācija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē, zina un izprot sportistu psiholoģisko un integratīvo sagatavošanu, definē psiholoģiskās prasmes, atpazīst psiholoģisko prasmju pielietošanu sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un nepieciešamo psiholoģisko prasmju analīze

Prasmes

1.Studenti izprot kustību tehnikas mācīšanas procesa norisi, spēj analizēt sportistu nepieciešamās psiholoģiskās prasmes dažādu sporta veidu elementu tehnikas efektīvākai apgūšanai un pilnveidei.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tehnisko elementu apguves posmu raksturojums un būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības analīze, lai sekmīgi realizētu kustību apguvi un pilnveidi izvēlētā sporta veidā.

2.Spēj diskutēt par sportistu integratīvo sagatavošanu un psiholoģisko atbalstu sportistiem kustību tehnikas apgūšanas procesā.

Kompetences

1.Studējošie spēj izstrādāt un modulēt sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanu konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un, izvērtējot apguves procesa norisi, izstrādāt psiholoģiskā atbalsta ieteikumus šī procesa uzlabošanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un nepieciešamo psiholoģisko prasmju analīze

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Darba ietvaros tiek sniegts izvēlētā sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un definētas būtiskākās psiholoģiskās prasmes tehnisko elementu apguvē

2.

Tehnisko elementu apguves posmu raksturojums un būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības analīze, lai sekmīgi realizētu kustību apguvi un pilnveidi izvēlētā sporta veidā.

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Veikt divu vai vairāku tehnisko elementu apguves posmu raksturojumu izvēlētā sporta veidā un aprakstīt būtiskāko psiholoģisko prasmju pielietošanas lietderības, lai sekmīgi realizētu izvēlēto kustību apguvi un pilnveidi noteikta vecuma un kvalifikācijas sportistiem.

3.

Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studējošie ar videoanalīzi apraksta kāda tehniskā elementa apguves raksturīgākās kļūdas un pēc tam izstrādā portistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plānu šī tehniskā elementa apguves sekmēšanai, sniedzot ieteikumus arī nepieciešamajam psiholoģiskajam atbalstam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
5. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads. Sportistu sagatavotības veidi un integratīvās sagatavošanas būtība.
Apraksts

Ievads, kursa struktūras izklāsts. Sportistu sagatavotības veidi un integratīvās sagatavošanas būtība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesa posmi un katra posma būtiskākie uzdevumi un izaicinājumi praksē.
Apraksts

Tiek sniegta izpratne par sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesu pa posmiem un par katra posma būtiskākiem uzdevumiem un izaicinājumiem ar piemēriem no dažādu sporta veidu prakses.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesa posmi un katra posma būtiskākie uzdevumi un izaicinājumi praksē.
Apraksts

Tiek sniegta izpratne par sportistu tehnisko elementu mācīšanās un pilnveides procesu pa posmiem un par katra posma būtiskākiem uzdevumiem un izaicinājumiem ar piemēriem no dažādu sporta veidu prakses.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dažādu sporta veidu atšķirīga vecuma posma sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums būtiskāko psiholoģisko prasmju kontekstā
Apraksts

Tiek sniegts dažādu sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un teorētiski definētas būtiskākās psiholoģiskās prasmes dažādu tehnisko elementu apguvē atšķirīgos vecuma posmos

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dažādu sporta veidu atšķirīga vecuma posma sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums būtiskāko psiholoģisko prasmju kontekstā
Apraksts

Tiek sniegts dažādu sporta veida sportistu psiholoģiskās un integratīvās sagatavošanas raksturojums un teorētiski definētas būtiskākās psiholoģiskās prasmes dažādu tehnisko elementu apguvē atšķirīgos vecuma posmos

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Uzmanības fokusa vadīšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Mērķa izvirzīšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Mērķa izvirzīšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Mērķa izvirzīšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Mērķa izvirzīšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Vizualizēšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Vizualizēšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Vizualizēšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Vizualizēšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Perceptīvo priekšstatu un dominējošo sajūtu apzināšana)

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Būtiskākās psiholoģiskās prasmes un to pielietošana tehnisko elementu apguvē (Pozitivās afirmācijas)
Apraksts

Tiek veikta teorētiskā analīze un vingrinājumu atlase vienas būtiskākās psiholoģiskās prasmes apgūšanā un tās pielietošanas iespēju definēšanā izvēlētā tehniskā elementa apguvē (Pozitivās afirmācijas)

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.
Apraksts

Tiek veikta individuālā prezentācija - Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.
Apraksts

Tiek veikta individuālā prezentācija - Sportistam nepieciešamo psiholoģisko prasmju pielietošanas plāna izstrāde konkrēta tehniskā elementa apguves sekmēšanai un apguves procesam nepieciešamā psiholoģiskā atbalsta ieteikumu izveidošana.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ābele A. Sporta psiholoģija. Teorija un prakse. R: RaKa, 2018.

2.

Weinberg, R. S. & Gould, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics, 2024.

3.

Vazne Ž, Eikena D, Simoņenkova I, Ulme G. Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Rīga: LSPA, 2022.

Papildu literatūra

1.

Mangal, S. K., & Mangal, S. (2023). Sports Psychology: Concepts and Applications (1st ed.). Routledge India.

2.

Deleon D.J. High Performance Sport Skill Instruction, Training and Coaching: 9 Principles for Athletes to Flow and Get in the Zone. DDJ publishing, 2022.

3.

Burton D., Raedeke T.D. Sport Psychology for Coaches, Human kinetics, 2008. (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

International Journal of Sport and Exercise Psychology

2.

Journal of Applied Sport Psychology