Ievads pētnieciskā darbībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, mf@rsu.lv, +371 67409125 +371 67409255
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot zinātniskās metodes būtību; salīdzina dažādus veselības pētījumu veidus un dizainus; atšķir aprakstošo no analītiskā pētījuma; zina, kā formulēt pētījuma jautājumu, izmantojot PICO formātu un FINER ietvarus; raksturo saistību starp pētījuma jautājumu, pētījuma mērķiem, uzdevumu un pētījuma hipotēzi; raksturo Pub Med struktūru; zina PubMed pieejamos rīkus, lai veiktu zinātnisko publikāciju meklēšanu; zina, kā nosaka galvenos mainīgos lielumus zinātniskā pētījumā; atšķir neatkarīgo un atkarīgo mainīgo; zina, kas ir NOIR mērīšanas skalas; atšķir mērījumu skalas saistībā ar pētījuma mainīgajiem; atšķir mērījumu precizitāti un derīgumu; analizē galvenos nejaušības kļūdu un neobjektivitātes avotus veselības pētījumos; identificē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; analizē zinātniski pētnieciskā darba struktūru; zina, kā plānot zinātnisku manuskriptu; zina stratēģijas, kā efektīvi lasīt zinātniskās publikācijas; zina zinātniskās rakstīšanas pamatprincipus.
Prasmes
1.Sadarbojas grupā; formulē pētījuma mērķi, uzdevumus, analizē teorētisko literatūru, izmantojot atslēgvārdus, veic PubMed meklēšanu, izmantojot MeSH un/vai atslēgvārdus; lieto PubMed meklēšanas filtrus; izvēlās pētījuma mērķim atbilstošas metodes; veic aprakstošās statistikas aprēķinus kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem mainīgajiem (vidējais, mediāna, standarta novirze, proporcijas, koeficienti), izmantojot statistiskās apstrādes programmu; ievāc un/vai analizē datus; prezentē rezultātus, izvērtē grupas biedru darbu, iesaka priekšlikumus darba pilnveidei, veic savstarpējo vērtēšanu un pārvērtēšanu.
Kompetences
1.Teorētiskās zināšanas, apvienojot ar prasmēm, spēs integrēt turpmākajā studiju procesā un profesionālajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pētniecības tēmas izvēle un pienākumu apspriešana grupā; tēmas izpratnes prezentēšana darba vadītajam; pētnieciskā darba mērķa un uzdevumu formulēšana; teorētiskās literatūras izpēte; teorētisko nodaļu uzrakstīšana un pilnveide pēc grupas kolēģu un darba vadītāja ieteikumiem; pētījuma metodes/metožu izvēle, datu ieguve un analīze, rezultātu apkopošana un prezentācijas sagatavošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums par sekmīga kursa apguvi un to veido:
darba recenzenta vērtējums (35% no gala vērtējuma);
darba vadītāja vērtējums (30% no gala vērtējuma);
aizstāvēšanas komisijas vērtējums (20% no gala vērtējuma);
studējošo savstarpējā vērtēšana (15% no gala vērtējuma).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Ievads veselības zinātņu pētniecībā
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma idejas definēšana
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Temata izvēle un pieteikšana e-studiju vidē
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Individuāla sagatavošanās darba grupas sapulcei
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Grupas pirmā tikšanās ar darba vadītāju. Temata analīze, vienota redzējuma par tematu izveide, pienākumu un atbildības sadale.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Zinātniskā literatūra
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma mainīgie lielumi
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Aprakstošā statistika
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Zinātniskā rakstīšana
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada apspriešana darba grupā.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada iesniegšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada prezentācija darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma ievada pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma plāna izveide un apspriešana ar darba vadītāju.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma izstrāde, literatūras analīze, atsauču veidošana.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma iesniegšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma prezentēšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma teorētiskā pamatojuma pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas plāna izstrāde (metožu izvēle un pamatojums).
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas iesniegšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas prezentēšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma praktiskās daļas pilnveide.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, literatūras saraksts, pielikumu izstrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, literatūras saraksts, pielikumu izstrāde, iesniegšana darba vadītājam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Pētījuma secinājumu, kopsavilkuma, prezentēšana darba vadītajam.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Darba sagatavošana iesniegšanai, ieteikumu iestrāde.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
1
|
Tēmas
|
Darba iesniegšana Moodle sistēmā.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
1
|
Tēmas
|
Prezentācijas sagatavošana.
|
-
Patstāvīgais darbs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Darba aizstāvēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Dhir, S. K., & Gupta, P. 2021. Formulation of Research Question and Composing Study Outcomes and Objectives. Indian pediatrics, 58(6), 584–588.
3. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Searching with PubMed.
4. Medical Library of Florida International University. [video] Understanding Results and Refining your Search.
6. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.
7. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence Based Medicine: Using Limits and Retrieving Full Text Articles.
8. Medical Library of Florida International University. [video] Evidence-Based Medicine: Point of Care Resources.
9. Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. 2000. (pēdējais izdevums) Principles of Measurement. In: Portney, L. Gross., & Watkins, M. P. Foundations of clinical research: applications to practice / Leslie Gross Portney, Mary P. Watkins. (2nd ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall Health. P 46-60
10. Voit E. O. 2019. Perspective: Dimensions of the scientific method. PLoS computational biology, 15(9), e1007279.
11. Whitley, E., & Ball, J. 2002. (pēdējais izdevums) Statistics review 1: presenting and summarising data. Critical care (London, England), 6(1), 66–71.
Papildu literatūra
1. Alexandrov A. V. 2004. How to write a research paper. Cerebrovascular diseases (Basel, Switzerland), 18(2), 135–138.
2. Aslam, S., & Emmanuel, P. 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian journal of sexually transmitted diseases and AIDS, 31(1), 47–50.
3. Cummings S.R., Browner W.S., Hulley S.B. 2013. Conceiving the research question and developing the study plan. In: Hulley S.B., Cummings S.R., et al. Designing Clinical Research. 4th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. P 14-22
4. Duquia, R. P., González-Chica, D. A., Bastos, J. L., Martínez-Mesa, J., & Bonamigo, R. R. 2017. Describing numerical variables: which are the most appropriate parameters to describe the data?. Anais brasileiros de dermatologia, 92(6), 841–843.
5. Farrugia, P., Petrisor, B. A., Farrokhyar, F., & Bhandari, M. 2010. Practical tips for surgical research: Research questions, hypotheses and objectives. Canadian journal of surgery. Journal canadien de chirurgie, 53(4), 278–281.
6. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2002. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet (London, England), 359(9300), 57–61.
7. Grimes, D. A., & Schulz, K. F. 2008. Making sense of odds and odds ratios. Obstetrics and gynecology, 111(2 Pt 1), 423–426.
8. Iskander, J. K., Wolicki, S. B., Leeb, R. T., & Siegel, P. Z. 2018. Successful Scientific Writing and Publishing: A Step-by-Step Approach. Preventing chronic disease, 15, E79.
9. Kaliyadan, F., & Kulkarni, V. 2019. Types of Variables, Descriptive Statistics, and Sample Size. Indian dermatology online journal, 10(1), 82–86.
10. Röhrig, B., du Prel, J. B., Wachtlin, D., & Blettner, M. 2009. Types of study in medical research: part 3 of a series on evaluation of scientific publications. Deutsches Arzteblatt international, 106(15), 262–268.
11. World Health Organization. 2000. Association and Causation. In: World Health Organization. R.O.F.T. Health research methodology : A guide for training in research methods : who pacific regional office, education in action series, number 5. WHO Regional Office for the Western Pacific. P. 125-128