Sociālais darbs ar ģimeni
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūst zināšanas un izpratni par studiju kursa satura aprakstā norādītajām tēmām: ģimenes funkcionēšana un disfunkcija, deviances un to veidi, atkarības un to veidi, sociālās kompetences modelis, vardarbība un vardarbības veidi, riska faktoru grupas, vardarbības pazīmes un sekas, cilvēktirdzniecības veidi, prevencija un tās līmeņi, atklāšana un rehabilitācija, sociālā darbinieka darbības prakses līmeņos.
Prasmes
1.Apgūst novērtēšanas un iejaukšanās prasmes.
Kompetences
1.Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi.
-
Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs.
-
Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
-
Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
-
Deviantoloģijas socioloģiskā teorija. Diferencētās asociācijas teorija.
-
Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
-
Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
-
Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
-
Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
-
Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
-
Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti.
-
Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
-
Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi.
-
Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs.
-
Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem.
-
Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance.
-
Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse.
-
Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija.
-
Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi.
-
Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra.
-
Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes.
-
Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti.
-
Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Atkarības profilakse. Palīgs sociālajiem darbiniekiem. – Rīga, 2007
LATVIJA Pārskats par tautas attīstību 2015/2016 „Dzīves meistarība un informācijpratība”. Rīga: Latvijas Universitāte, 2018. 151 lpp.
Riska faktoru novērtēšana ģimenēs, kurās ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi (saskaņā ar MK noteikumu Nr. 338 „Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” 1.pielikumā minētie kritēriji un 2.pielikumā noteiktā anketa)
MK noteikumi Nr.1613 Kārtība, kādā nepieciešamo palīdzību sniedz bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām
MK noteikumi Nr.790 Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām
MK noteikumi Nr.914 Kārtība, kādā no psihoaktīvām vielām atkarīgās personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus
Papildu literatūra
Dzīves jautājumi. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” I-XII
Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā: (Sociālā psiholoģija). Rīga, 2006
Boulbijs Dž. Drošais pamats. – Rīga: Rasa ABC, 1998
Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. – Rīga: Latvijas Universitātes Socioloģijas katedra, - 1996. 104. – 110.lpp.
Т.И.Шульга, В.Слот, Х.Спаниярд, Методика работы с детьми «группы риска». - Москва; Издательство УРАО: 2001. 123 стр
Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm).- Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001.
Reinholde I., Vanaga D. Sociālais darbs ar augsta riska ģimenēm. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” 2002.
Citi informācijas avoti
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums. https://likumi.lv/doc.php?id=68488
MK noteikumi nr.338. Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem. https://likumi.lv/doc.php?id=291788
www.probacija.lv
www.ievp.gov.lv
www.lm.gov.lv
Filmas "Stikla pils," "Būda"
Filmas "Nestāstāmie stāsti," "Sievas," "Bars"
Filmas "Suņu vīrs un Tille"