Klīniskā medicīna II (Radioloģija, Klīniskā imunoloģija un ģenētika, Tiesu medicīna, Psihosomatika)
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt ieskatu un iegūt zināšanas par klīnisko imunoloģiju un ģenētiku, tiesu medicīnu, psihosomatiku un radioloģiju. klīniskās izpausmes, iespējamās komplikācijas, pacientu ārstēšanas un aprūpes principi
Priekšzināšanas
Imunoloģijas pamati, patofizioloģija, patoloģiskā anatomija, klīniskās medicīnas kursi: internā medicīna, infekcijas slimības, hematoloģija, reimatoloģija, nefroloģija. Ieprēkšojos studiju gados gūtās zināšanas medicīniskajā ģenētikā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs raksturot svarīgākos imūnpatoloģijas veidus, to klīniskās un imunoloģiskās izpausmes, slimnieku imunoloģiskās izmeklēšanas metodes, humorālās, celulārās, komplementa sistēmas un fagocitozes traucējumu izpausmes un imūnkorekcijas iespējas. Studiju kursa apgūšanas rezultātā zinās ģenētiskās konsultēšanas pamatprincipus, biežākās pielietotās izmeklēšanas metodes. Izpratīs biežāk sastopamās vielmaiņas slimības un dismorfiskās pazīmes. Apgūs preimplantācijas un prenatālās konsultēšanas un diagnosikas īpatnības. Tiesu medicīna: Studenti apgūst pamatzināšanas par dažāda veida traumatisku un toksisku faktoru iedarbības sekām uz cilvēka organismu un to diagnostiku, par nevardarbīgas un vardarbīgas nāves veidiem, to izmeklēšanas iespējām; tiesu medicīnai saistošo normatīvo regulējumu. Psihosomatika: Spēs analizēt ārsta - pacienta attiecību veidošanas nianses no terapeitiskā un ētiskā viedokļa; spēs analizēt psihoterapeitiskos ārstēšanas veidus un iespējas; spēs interpretēt dažādus psihoterapijas veidus – indikācijas, kontrindikācijas. Radioloģija: Studiju kurss attīsta studentu spēju interpretēt radioloģiskos attēlus klīniskos scenārijos. Tiks apgūta abdominālā, neiroradioloģija, muskuloskeletālā, invazīvā, uroģenitālā un torakālā radioloģija, pievēršot uzmanību uz biežākajām patoloģijām un diagnostikas principiem. Interaktīvie klīniskie gadījumi nodrošinās praktisku pieeju attēlu analīzei un lēmumu pieņemšanai klīniskajā praksē.
Prasmes
1.Klīnsikā imunoloģija un ģenētika: Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt imūnās sistēmas funkcionēšanu normā un dažādu imūnsistēmas patoloģiju gadījumā; klīniski izvērtēt vienkāršu imunogrammu un noteikt indikācijas padziļinātai speciālai imunoloģiskai izmeklēšanai; izmantot imunitātes parametrus dažādu slimību diagnostikā un diferenciālā diagnostikā. Studenti spēj atpazīt biežākās ģenētiksi determinētas slimības un nosūtīt uz ģenētisko konsultāciju. Studenti gūst iemaņas neauglības un prenatālās konsultēšanas pamatos. Analizēs vienkāršākos klīniskos gadījumus un indikācijas nosūtīšanai pie ģenētiķa Spēs koordinēt un ārstēt biežākās neatliekamās situācijas, kas saistītas ar vielmaiņas slimībām. Spēs aprakstīt biežākos ar garīgo atpalicību saistītos sindromus. Tiesu medicīna: Atpazīt un aprakstīt medicīniskajā dokumentācijā dažāda veida miesas bojājumus tiesu medicīniskā aspektā; nepieciešamības gadījumā sagatavot Medicīnisko apliecību par nāves iestāšanos. Psihosomatika: Studenti spēs demonstrēt atbalstošu terapeitisku attiecību veidošanas prasmes. Radioloģija: Studiju kurss attīsta prasmi analizēt un interpretēt radioloģiskos attēlus, pielietot tos klīnisko gadījumu diagnostikā, kā arī izprast invazīvās radioloģijas principus.
Kompetences
1.Klīnsikā imunoloģija un ģenētika: Studējošie, apvienojot teorētiskās un praktiskās zināšanas, varēs noteikt imūnpatoloģiskās izmaiņas, izvērtēt vienkāršu imunogrammu. Kursa noslēgumā studenti orientēsies ģenētiskajā konsultēšanā, biežākajās metabolajās saslimšanās un jaunākajās ārstēšanas metodēs. Pratīs izvērtēt nepieciešamību ģenētiskai konsultēšanai. Iegūs prasmi analizēt ģenētisko metožu pielietojamību. Tiesu medicīna: Iegūtās zināšanas un prasmes pielietot ārsta praksē fiziskas vardarbības pret cilvēku atpazīšanai un savlaicīgai tiesībsargājošo iestāžu iesaistei un sekojošai tiesu medicīniskās ekspertīzes noteikšanai, kā arī atpazīt riskus ārstniecības kļūdu pieļaušanai. Psihosomatika: Analizēt ārsta - pacienta attiecību terapeitiskos aspektus un pielietot tos klīniskajā praksē Radioloģija: Studiju kurss attīsta studentu kompetenci patstāvīgi analizēt radioloģiskos attēlus, veikt klīnisko diagnostiku, pieņemt izmeklējumu izvēles lēmumus un interpretēt rezultātus, sadarbojoties ar ārstiem. Studenti iegūs pamatzināšanas par invazīvās radioloģijas metodēm un starojuma drošību, nodrošinot efektīvu un drošu attēldiagnostikas pielietojumu klīniskajā praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Studiju kursa ietvaros, studentiem tiek sniegta informācija e-studijās dažādā formātā (panopto, pdf u.c.) patstāvīgai mācību vielas apguvei. Kā arī studentu patstāvīgais darbs tiek organizēts nodarbībās, kuru laikā studenti risina klīniskus gadījumus, mācās patstāvīgi izmantot pieejamos resursus, lai varētu nodrošināt diagnostiku, pacientu aprūpi un ārstēšanu. Trīs ģenētikas un piecu imunoloģijas nodarbību laikā katram studentam divas reizes ir jāuzstājas ar iepriekš sagatavotu prezentāciju (viena prezentācija katrā daļā, attiecīgi 1 prezentācija klīniskajā imunoloģijā, 1 klīniskajā ģenētikā), kuru tēmas norādītās e-studijās. Prezentācijas garums ir 8 līdz 10 minūtes. Prezentācija tiek ieskaitīts kā patstāvīgais darbs un dod 20% no kolokvija vērtējuma. Katrs gadījums, kur plaģiātisms pārsniegs 70%, tiks izskatīts individuāli un apstiprinoties plaģiātismam, students saņems vērtējumu 0%. Ja prezentācija norādītājā laikā nav augšuplādēta e-studijās, students arī saņem vērtējumu 0%. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. Tiesu medicīna: E-studiju materiālu apguve, klīnisko uzdevumu risināšana; nepieciešams aizpildīt Studiju anketu. Psihosomatika: Klīnisko gadījumu analīze 2. nodarbībā. Radioloģija: Interaktīvo klīnisko gadījumu analīze. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Studentam ir jāpiedalās nodarbībās, lai saņemtu atļauju kārot kumulatīvo vērtējumu. Kumulatīvā vērtējuma iegūšana - studiju kursa noslēgumā students var saņemt kumulatīvo vērtējumu, kur 80% sastāda vienots studiju kursa kolokvijs un 20% patstāvīgais darbs (prezentācija), attiecīgi 10% Klīniskajā imunoloģijā un 10% ģenētikā. Vienots kolokvijs abām studiju kursa daļām (kopā 10 jautājumi): Imunoloģijā: kopā 6 jautājumi (4 atvērta tipa jautājumi un 2 klīniskie gadījumi). Ģenētikā: kopā 4 jautājumi (3 atvērta tipa jautājumi un 1 klīniskais gadījums). Visi teorētiskie jautājumu tēmas ir pieejamas e-studijās. Pastāv iespēja, ka kolokvijā tiek publicēta tikai daļa no norādītās jautājuma tēmas. Klīniskie gadījumi nebūs iepriekš zināmi, taču saskanēs ar teorētisko jautājumu tēmām. Ja tiek saņemts nesekmīgs vērtējums, studentam nepieciešams kolokviju kārtot atkārtoti. Kolokvija norises formāts nemainās. Ja studiju kursa gala vērtējums nav vesels skaitlis, tad atzīme tiek noapaļota uz augšu. Tiesu medicīna: Vērtēšanas kritēriji: pilnīgs nodarbību apmeklējums un sekmīgi veikta klīnisko uzdevumu risināšana nodarbībās. |
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Psihosomatika: Tests. Radioloģija: Tests. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Svarīgākie primārie un sekundārie imūndeficīti, pārsvarā antivielu deficīti, to iemesli, klīniskā aina, imunoloģiskā diagnostika un terapijas principi. Klīniskie gadījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Autoimūno un imūnkompleksu slimību imunoloģiskā diagnostika un diferenciālā diagnostika. Klīniskie gadījumi. Autoantivielu noteikšana un klīniskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Iedzimtie imūnsistēmas traucējumi: T un B šūnu, kombinētie, fagocitozes un komplementa sistēmas imūndeficīti. Klīniskie gadījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Alerģisko slimību imunoloģiskā diagnostika un imūnterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Imūnmodulējošā terapija. Imūnsupresija un imūnstimulācija. Imūnglobulīnu terapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Ģenētiskā konsultēšana un testēšana klīniskajā praksē
Indikācijas ģenētiskajai izmeklēšanai un konsultācijai. Izmeklējumu veidi ģenētikā – kariotipēšana, mikročipu analīze, paneļu sekvenēšana, pilnā eksoma/genoma sekvenēšana. Ētiskie aspekti ģenētiskajā testēšanā. Klīnisko gadījumu analīze – kā izvēlēties piemērotāko ģenētisko izmeklējumu. Garīgā atpalicība un citas biežākās ģenētiskās konsultācijas indikācijas. Dismorfoloģijas nozīme ģenētikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Ģenētika reproduktīvajā medicīnā un prenatālajā diagnostikā
Ģenētiskie faktori neauglībā, atkārtotā spontānā abortā un iedzimtu anomāliju attīstībā. Prekoncepcijas ģenētiskā testēšana un pāru skrīnings. Prenatālās diagnostikas metodes – NIPT, invazīvā diagnostika (horiona bārkstiņu biopsija, amniocentēze). Preimplantācijas ģenētiskā testēšana (PGT). Teratoloģija un vides faktoru ietekme uz augļa attīstību. Klīnisko gadījumu analīze un ģenētiskās konsultācijas no
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā imunoloģija un ģenētika: Ģenētiskie traucējumi klīniskajā praksē
Iedzimtu slimību mantojuma mehānismi – monogēnas, poligēnas un multifaktoriālas slimības. Jaunākās diagnostikas metodes un to pielietojums dažādu sistēmu slimībās. Vielmaiņas slimības kā ģenētisko traucējumu modelis: jaundzimušo skrīnings, diagnostikas izaicinājumi un ārstēšanas principi. Klīnisko gadījumu analīze dažādās medicīnas specialitātēs – neirologijā, kardioloģijā, pediatrijā, endokrinoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Tiesu medicīna: Pirmā nodarbība:
1) Ievads specialitātē: mērķi, metodes, tiesu medicīnisko ekspertīžu veidi, t.sk. ekspertīzes, ja ir aizdomas par ārstniecības personu profesionālo pienākumu nepienācīgu pildīšanu; saistošie normatīvie akti (J.Vamze-Liepiņa);
2) Dzīvo personu tiesu medicīniskā ekspertīze (indikācijas, ekspertīzēs risināmie jautājumi; miesas bojājumu veidi, to apraksti un smaguma pakāpes novērtēšana; eksperta atzinuma dokumentācijas sagatavošanas principi). (I.Liepniece-Karele).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Tiesu medicīna: Otrā nodarbība:
1) Vispārējā tanatoloģija (līķa pazīmes un to tiesu medicīniskais novērtējums, t.sk. nāves iestāšanās laika noteikšanai, līķa apskate notikuma vietā; nāves veidi - nevardarbīga un vardarbīga nāve. (I.Liepniece-Karele);
2) Mirušo personu tiesu medicīniskā ekspertīze (indikācijas, ekspertīzēs risināmie jautājumi, dokumentācijas – eksperta atzinuma un Medicīniskās apliecības par nāves cēloni sagatavošanas principi) (J.Vamze-Liepiņa).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Tiesu medicīna: Trešā nodarbība:
1) Tiesu traumatoloģija (traumu veidi, dažādu priekšmetu, mehānisku un fizikālu faktoru radīti bojājumi, to rašanās mehānismi). (J.Vamze-Liepiņa). Bojājumi un nāve no ķīmisku faktoru iedarbības. (J.Vamze-Liepiņa);
2) Asfiksija un tās veidi, diagnostika un rezultātu interpretācija (I.Liepniece-Karele).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Tiesu medicīna: Ceturtā nodarbība:
1) Toksisku vielu iedarbības uz cilvēka organismu tiesu medicīniskā diagnostika (J.Vamze-Liepiņa);
2) Pēkšņa nāve, tās iemesli, tiesu medicīniskā izmeklēšana un diagnostika (I.Liepniece-Karele).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihosomatika: Psihoterapija: jēdziens, indikācijas, kontrindikācijas. Medicīniskās psihoterapijas veidi un tehnikas. Psihoterapijas fāzes. Transference, kontrtransference un rezistence. Personības funkcionēšanas līmeņi un tiem raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihosomatika: Psihosomatika, attīstības vēsture. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihosomatika: Emocionālās krīzes, to veidi. Ārsta taktika emocionālo krīžu gadījumā. Posttraumatiskā stresa sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihosomatika: Ārsta - pacienta terapeitiskās attiecības. Terapeitiskā alianse. Lomu spēles: konfliktsituācijas, satikšanās, atvadīšanās, ārsta kontakts ar pacienta radiniekiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Radioloģija: Klīniskie gadījumi abdominālajā radioloģijā un uroģenitālajā radioloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Radioloģija: Klīniskie gadījumi invazīvajā radioloģijā un neiroradioloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Radioloģija: Klīniskie gadījumi muskuloskeletālajā un torakālajā radioloģijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radioloģija: Interaktīvie klīniskie gadījumi 1
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radioloģija: Interaktīvie klīniskie gadījumi 2
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Chapel and Haeney's Essentials of Clinical Immunology, 7th Edition, 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Hanna IJspeert, Emily S.J. Edwards, Robyn E. O’Hehir, Virgil A.S.H. Dalm, Menno C. van Zelm. Update on inborn errors of immunity. JACI, 2024Piemērots angļu valodas plūsmai
The Autoimmune Diseases. 6th edition by M. Eric Gershwin MD (Editor), George Tsokos (Editor) 2020Piemērots angļu valodas plūsmai
A newborn with unusual morphology: some practical aspects. Hennekam, Raoul C.M.Seminars in Fetal and Neonatal Medicine, Volume 16, Issue 2, 109 - 113Piemērots angļu valodas plūsmai
Carey JC, Allanson JE, Hennekam RC, Biesecker LG. Standard terminology for phenotypic variations: the Elements of Morphology project, its current progress, and future directions. Hum Mutat. 2012 May;33(5):781-6 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Helen V. Firth Oxford Desk Reference: Clinical Genetics and Genomics (Oxford Desk Reference Series). OUP Oxford; 2nd edition, 2017Piemērots angļu valodas plūsmai
Smith's Recognizable Patterns Of Human Malformation. Saunders; 8th edition, 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai
Reardon, William. The Bedside Dysmorphologist. Oxford University Press; 2nd edition, 2016.Piemērots angļu valodas plūsmai
El-Shebiny, E.M., Zahran, E.S., Shoeib, S.A. et al. Bridging autoinflammatory and autoimmune diseases. Egypt J Intern Med 33, 11 (2021)Piemērots angļu valodas plūsmai
Neiroimunoloģija klīniskajā praksē. V. Ķēniņa, N. Kurjāne 2021
Kim, V.H.D., Upton, J.E.M., Derfalvi, B. et al. Inborn errors of immunity (primary immunodeficiencies). Allergy Asthma Clin Immunol 20 (Suppl 3), 76 (2025)Piemērots angļu valodas plūsmai
Helen V. Firth Oxford Desk Reference: Clinical Genetics and Genomics (Oxford Desk Reference Series). OUP Oxford; 2 edition2017Piemērots angļu valodas plūsmai
Autoantivielas un autoimūnas slimības. I. Mihailova 2023