Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Patērētāju uzvedība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_224
Zinātnes nozare
Ekonomika un uzņēmējdarbība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Kuldīgas iela 9c, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot studentiem padziļinātu izpratni par patērētāju uzvedības jēdzienu, to ietekmējošajiem faktoriem un aspektiem. Kurss iepazīstina ar patērētāju uzvedības pamatiem un teorētiskajām pieejām, vienlaikus uzsverot ilgtspējas nozīmi patēriņa paradumu veidošanā, uzņēmumu stratēģijās un tirgus attīstībā.

Priekšzināšanas

Mikroekonomika, makroekonomika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Paskaidrot patērētāju uzvedības jēdzienu un galvenās teorētiskās pieejas.

2.Analizēt psiholoģiskos, sociālos, kultūras un ekonomiskos aspektus, kas veido patērētāju uzvedību dažādos tirgus segmentos.

3.Izskaidrot ilgtspējas nozīmi patēriņa paradumu veidošanā un uzņēmumu stratēģijās.

Prasmes

1.Spēj analizēt patērētāju uzvedības tendences un integrēt tās uzņēmuma mārketinga aktivitātēs.

2.Spēj analizēt pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu un to ietekmējošos faktorus.

3.Spēj paredzēt patērētāju reakciju uz mārketinga aktivitātēm.

Kompetences

1.Pieņemt pamatotus lēmumus, balstoties uz datu analīzi un ilgtspējas principiem.

2.Darboties starpdisciplinārā vidē, risinot patēriņa un ilgtspējas izaicinājumus.

3.Integrēt patērētāju uzvedības analīzi uzņēmuma stratēģiskajā plānošanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais pētniecisks darbs – integrēts grupu darba prezentācijā. Lekciju tēzes/ esejas, saistīti ar katras lekcijas tematiku. Gatavošanas semināru nodarbībām, zinātniskās literatūras analīze, patērētāju uzvedība, to ietekmējošo faktoru analīze un pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte. Patstāvīga darba izstrāde par patērētāju uzvedības aktuālajiem tematiem (piemēram, Euromonitor pētījumiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Semināru nodarbības (5 vērtējumi) 30%;

Patērētāju uzvedības jēdziena definējums;

PU Tendences 2026;

Klimata pārmaiņu satura integrēšana;

Semināra uzdevums: sertifikācijas ietekme uz patērētāju uzvedību FMCG sektorā;

Ilgtspējīga patērētāju uzvedība;

Grupu darbs: dažādu valstu patērētāju paradumi 30%

Eksāmens: 40% Akumulētā atzīme un eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
Apraksts

Nodarbība iepazīstina ar patērētāju uzvedības jēdziena būtību un vēsturisko attīstību, skaidrojot, kā mainījušies patēriņa paradumi un to izpētes pieejas laika gaitā. Tiks analizēti pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie un psiholoģiskie –, kas ietekmē lēmumu pieņemšanu un patēriņa uzvedību. Studenti apgūs pircēju rīcības faktoru izpētes un analīzes metodes, lai izprastu to nozīmi mārketinga stratēģiju veidošanā un ilgtspējīga patēriņa veicināšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.
Apraksts

Nodarbība iepazīstina ar patērētāju uzvedības jēdziena būtību un vēsturisko attīstību, skaidrojot, kā mainījušies patēriņa paradumi un to izpētes pieejas laika gaitā. Tiks analizēti pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie un psiholoģiskie –, kas ietekmē lēmumu pieņemšanu un patēriņa uzvedību. Studenti apgūs pircēju rīcības faktoru izpētes un analīzes metodes, lai izprastu to nozīmi mārketinga stratēģiju veidošanā un ilgtspējīga patēriņa veicināšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).
Apraksts

Nodarbība veltīta zinātniskā raksta analīzei, kas saistīts ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošajiem faktoriem. Studenti apgūs, kā kritiski izvērtēt akadēmisko literatūru, identificēt pētījuma mērķi, metodoloģiju, galvenos secinājumus un to praktisko nozīmi mārketinga kontekstā. Īpaša uzmanība tiks pievērsta ilgtspējas aspektiem patērētāju uzvedībā, analizējot, kā pētījumi atspoguļo zaļā patēriņa tendences un sociāli atbildīgu rīcību.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.
Apraksts

Nodarbība fokusējas uz pirkšanas lēmuma pieņemšanu kā patērētāja problēmu, analizējot, kā indivīdi identificē vajadzības un izvēlas risinājumus. Tiks apskatīti lēmuma pieņemšanas procesu tipi – paplašināts problēmas risinājums, limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi –, kā arī īpaši pircēju rīcības modeļi. Studenti apgūs, kā dažādi faktori (psiholoģiskie, sociālie, ekonomiskie) ietekmē lēmuma pieņemšanas dinamiku un kā šīs zināšanas izmantot mārketinga stratēģiju izstrādē, iekļaujot ilgtspējīga patēriņa aspektus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.
Apraksts

Nodarbība veltīta pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpētei, analizējot posmus no vajadzības atpazīšanas līdz pirkuma izvērtēšanai. Studenti iepazīs dažādus lēmuma pieņemšanas modeļus un faktorus, kas ietekmē katru posmu, tostarp psiholoģiskos, sociālos un ekonomiskos aspektus. Tiks apskatītas metodes, kā pētīt patērētāju uzvedību lēmuma pieņemšanas kontekstā, izmantojot kvalitatīvos un kvantitatīvos datus. Īpaša uzmanība tiks pievērsta ilgtspējīga patēriņa ietekmei uz pirkšanas lēmumiem un uzņēmumu stratēģijām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
Apraksts

Nodarbība veltīta pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmu izpētei – vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkuma. Tiks analizēts, kā šos posmus ietekmē dažādi mārketinga faktori, piemēram, reklāma, cenu politika, zīmola reputācija, digitālie kanāli un ilgtspējīgas vērtības komunikācija. Studenti apgūs, kā uzņēmumi izmanto mārketinga instrumentus, lai ietekmētu patērētāju izvēles, un kā ilgtspējības aspekti kļūst par nozīmīgu faktoru lēmuma pieņemšanas procesā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: produkta pirkšana, produkta patērēšana, alternatīvu novērtēšana pēc pirkuma, atbrīvošanās no produkta, tā iesaiņojuma, atlikumiem. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.
Apraksts

Nodarbība aplūko pirkšanas lēmuma pieņemšanas pēdējos posmus – produkta iegādi, patērēšanu, alternatīvu novērtēšanu pēc pirkuma, kā arī atbrīvošanos no produkta, tā iesaiņojuma un atlikumiem. Tiks analizēts, kā šos posmus ietekmē mārketinga faktori, piemēram, pēcpirkuma komunikācija, lojalitātes programmas, ilgtspējīgas iepakojuma stratēģijas un atbildīgas atkritumu apsaimniekošanas iniciatīvas. Studenti apgūs, kā uzņēmumi var veidot ilgtermiņa attiecības ar patērētājiem, ņemot vērā gan ekonomiskos, gan ilgtspējas aspektus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskā patērētāju diena.
Apraksts

Nodarbība iepazīstina ar Starptautiskās patērētāju dienas vēsturi, nozīmi un mērķiem, uzsverot patērētāju tiesību aizsardzību un atbildīgu patēriņu globālā kontekstā. Tiks analizēti patērētāju tiesību principi, to ietekme uz uzņēmumu stratēģijām un sabiedrības attīstību, kā arī ilgtspējas aspekti patērētāju tiesību īstenošanā. Studenti diskutēs par aktuālām problēmām, piemēram, zaļo patēriņu, digitālo drošību un sociālo atbildību, un izvērtēs, kā šie jautājumi tiek risināti starptautiskā līmenī.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.
Apraksts

Nodarbība veltīta patērētāju individuālo atšķirību analīzei kā uzvedību determinējošiem faktoriem. Tiks apskatīti galvenie elementi, kas veido patērētāju uzvedību – resursi, zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils. Studenti apgūs, kā šie faktori ietekmē pirkšanas lēmumus un kā tos pētīt mārketinga kontekstā, izmantojot kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes. Īpaša uzmanība tiks pievērsta ilgtspējīga dzīves stila un vērtību ietekmei uz patēriņa paradumiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
Apraksts

Nodarbība veltīta patērētāju paradumu analīzei un to atšķirībām dažādās valstīs. Studenti iepazīs, kā kultūras, sociālie, ekonomiskie un vērtību faktori ietekmē patēriņa uzvedību globālā kontekstā. Tiks veikta konkrētu valstu patēriņa paradumu salīdzinoša analīze, uzsverot ilgtspējīga patēriņa tendences un to ietekmi uz mārketinga stratēģijām. Nodarbība palīdzēs izprast, kā uzņēmumi pielāgo komunikāciju un produktu piedāvājumu dažādiem tirgiem, ņemot vērā vietējās tradīcijas un globālās ilgtspējas prasības.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).
Apraksts

Nodarbība veltīta patērētāju paradumu analīzei un to atšķirībām dažādās valstīs. Studenti iepazīs, kā kultūras, sociālie, ekonomiskie un vērtību faktori ietekmē patēriņa uzvedību globālā kontekstā. Tiks veikta konkrētu valstu patēriņa paradumu salīdzinoša analīze, uzsverot ilgtspējīga patēriņa tendences un to ietekmi uz mārketinga stratēģijām. Nodarbība palīdzēs izprast, kā uzņēmumi pielāgo komunikāciju un produktu piedāvājumu dažādiem tirgiem, ņemot vērā vietējās tradīcijas un globālās ilgtspējas prasības.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.
Apraksts

Nodarbība veltīta apkārtējās vides faktoru analīzei kā patērētāju uzvedību determinējošam kopumam. Tiks apskatīti galvenie elementi – sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, kā arī situācijas faktori –, kas ietekmē patērētāju lēmumu pieņemšanu un patēriņa paradumus. Studenti apgūs, kā šos faktorus pētīt mārketinga kontekstā, izmantojot kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes, un kā uzņēmumi pielāgo stratēģijas, ņemot vērā sociālās un kultūras atšķirības, tostarp ilgtspējīgas vērtības.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Ilgtspējīga patērētāju uzvedība
Apraksts

Patērētāju barjeru pārvarēšana ilgtspējīga patēriņa kontekstā.

Mērķis: izprast un identificēt barjeras, kas kavē ilgtspējīgu patēriņu, un izstrādāt efektīvus risinājumus, lai veicinātu ilgtspējīgu dzīvesveidu, izmantojot sociālo tīklu komunikāciju.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.
  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Solomon, M. R. (2018). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being (12th ed., Global Edition). Pearson.

2.

Jia Zhao, Fei Xue, Shahnawaz Khan, Saleh F.A. Khatib. Consumer behaviour analysis for business development. 2021.

3.

Akhunjonov, U., Obrenovic, B. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature. Review. Journal of International Business Research and Marketing. Vol. 2, Issue 6. 2017.

Papildu literatūra

1.

Schmitt B. The consumer psychology of brands. Journal of Consumer Psychology 22. 2012. 7 – 17.

2.

Stankevich A. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing. Volume 2, Issue 6, 2017.

3.

Andrew T. Stephen. The role of digital and social media marketing in consumer behavior: Current Opinion in Psychology special issue on consumer behavior. 2015.

4.

Remesovschia N. Consumer behaviour approach under the aspect of concept evolution. Journal Economica 2018

5.

Qazzafi, S. Factors Affecting Consumer Buying Behavior: A Conceptual Study. International Journal for Scientific Research & Development. Vol. 8. 2020.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Consumer Psychology

2.

Euromonitor International. 2023. Top Five Digital Consumer Trends in 2023.

3.

Blumfelde-Rutka, K. "European Green Deal: The Transformation of Consumer Behaviour and Business Marketing Communication as Opportunities to Increase Consumer Involvement in the Sorting of Waste in Latvia". Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1-2023, pp. 163-176. DOI: 10.33067/SE.1.2023.8. 2023.