Pirmsskolas sporta pedagoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Mērķtiecīgi, kritiski izvērtējot un pielāgojot konkrētās vides prasībām lietot zināšanas, prasmes, attieksmes un vērtības pirmsskolas vadlīnijās iekļauto fizisko vingrinājumu, veselības veicinošo vingrinājumu un drošību sekmējošo vingrinājumu mērķus, uzdevumus jomā Veselība un fiziskās aktivitātes. Alternatīvo pedagoģiju didaktisko principu lietošana, sekmējot individuālu pieeju un caurviju prasmes īstenošanu sporta un veselības nodarbībās.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Biomehānika un ergonomika, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Izglītības iestādes vadība, Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, Pārvietošanās pamati un metodika, Iekļaujošā un speciālā sporta izglītība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Kustību rotaļas un spēles, Āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika un/vai Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Peldēšana pamati un metodika, Sporta vēsture, Sporta filosofija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Patstāvīgi strukturē un virza savu kvalifikācijas pilnveidi pirmsskolas sporta izglītībā. 2. Vērtē, atlasa, kritiski analizē un apraksta informāciju par pedagoģisko procesu pirmsskolā.
Prasmes
1.3. Prot kritiski domāt un pieņemt lēmumus, rast radošus risinājumus fizisko aktivitāšu īstenošanas procesā pirmsskolā. 4. Izprot teorētisko likumsakarību lietošanu pētnieciskajā darbībā. 5. Vērtē un iesaka fizisko aktivitāšu saturu un novērtēšanas iespējas sporta un veselības skolotājiem, vecākiem.
Kompetences
1.7. Nosaka reālas vajadzības pirmsskolas vecuma bērniem un raksturo problēmas būtību – atpazīst un formulē problēmu kontekstā, kuru raksturo savstarpēji atkarīgi lielumi, aspekti, cēloņsakarības. 7. Izsaka, skaidro un analizē idejas problēmsituācijās, formulē kontekstā balstītu un strukturētu pieņēmumu. 8. Īsteno caurviju prasmju sekmēšanu sporta un veselības nodarbībās un sporta pasākumos. 9. Veido, plāno un īsteno fizisko aktivitāšu pasākumu, izvirzot konkrētus mērķus, uzdevumus, saturu, organizēšanas daudzveidību, sadarbības prasmju veidošanos, atgriezeniskās saites apguves daudzveidīgus paņēmienus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Vērtēšanas parametri.
Domu karte “Bērns. Kustība. Smadzenes”.
Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu katrā zīdaiņa attīstības posmā.
Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu 1–3 gadi. Pētnieciskais darbs. ”Viena bērna pedagoģiski, psiholoģiskais, anatomiskais un fizioloģiskais raksturojums. Bērnam speciāli izveidots vingrinājumu kopums. Intervija ar bērnu un viņa vecākiem”.
Konkrēti piemēri sporta izglītībā pirmsskolā alternatīvo pedagoģiju skatījumā. Vingrinājumu kopums ar kustību prasmju likumsakarībām veselību veicinošā aspektā ilgtermiņā.
Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu 4 – 5 gadi. Āra aktivitātēm. Interaktīvs plakāts “Esi drošs”. Vingrinājuma apraksts “Aizbergs”.
Vingrinājumu kopums kustību prasmēm bērnam 6 gadi, balstoties uz pirmsskolas izglītības vadlīnijām. Atbilstīgi vecumam sagatavots un praktiski novadīts oriģināls vingrinājums caurviju prasmju sekmēšanai.
Fizisko aktivitāšu pasākums pirmsskolas vecuma bērniem kopā ar vecākiem, norādot mērķi, uzdevumus, metodes, līdzekļus un katras aktivitātes teorētiskais pamatojums no teorijas viedokļa.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju rezultātu vērtēšanas saturs un kritēriji.
3 punkti:
- Materiāli atlasīti un interpretēti atbilstoši tēmai. Izpildīti visi uzdevumi, kuri nodarbības PowerPoint materiālā atzīmēti sarkanā šriftā un numurēti. Izveidoti pielikumi. Katras tēmas beigās pašnovērtējums par sasniegtajiem rezultātiem. Praktikuma beigās apgūtā Studiju kursa pašnovērtējums. Izpildīti un laikā iesniegti mājas darbi. Aktīva darbība nodarbībās.
- Izveidoti oriģināli vingrinājumi, atbilstoši bērna vecumam un fizisko spēju attīstībai. Teorētiski pamatoti no fizioloģijas viedokļa. Vizuāli pievilcīgs noformējums.
- Viena bērna pedagoģiski, psiholoģiskais, anatomiskais un fizioloģiskais raksturojums. Bērnam speciāli izveidots vingrinājumu kopums. Intervija ar bērnu un viņa vecākiem. Iegūtie dati analizēti, salīdzināti ar teoriju un doti priekšlikumi.
- Sadarbojoties ar kolēģiem, izveidots fizisko aktivitāšu pasākums pirmsskolas vecuma bērniem norādot mērķi, uzdevumus, metodes, līdzekļus un katras aktivitātes teorētiskais pamatojums. Norādīta un aprakstīta norises shēma.
- Atbilstīgi vecumam sagatavots un praktiski (veiksmīgi) novadīts oriģināls vingrinājums caurviju prasmju sekmēšanai (apraksts un zīmējums praktikumā).
2 punkti:
- Izpildīti visi zināšanu un prasmju uzdevumi pēc dotā parauga dažkārt pietrūkst oriģinalitāte un radošums, jaunākās literatūras izmantošana, teorētiskais pamatojums.
- Izpildīts uzdevums pēc dotā parauga, dažkārt pietrūkst oriģinalitāte un radošums, jaunākās literatūras izmantošana, teorētiskais pamatojums.
- Sagatavots vingrinājums, bet neatbilst izvēlētajam vecumam vai caurviju prasmei vai netiek veiksmīgi novadīts.
1 punkts:
- Izpildīti visi zināšanu un prasmju uzdevumi parametri, bet tie veikti formāli bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu.
- Izpildīts uzdevums parametri, bet tas veikts formāli bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu.
- Formāli sagatavots vingrinājums, bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību filosofijas teorētiskie pamati pirmsskolā. Pirmsskolas vecuma bērnu problēmsituāciju risinājumi no sporta pedagoģijas aspekta jomā Veselība un Fiziskā aktivitāte. Pirmsskolas vecumu bērnu attīstība un kustību aktivitāšu nepieciešamības raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību filosofijas teorētiskie pamati pirmsskolā. Pirmsskolas vecuma bērnu problēmsituāciju risinājumi no sporta pedagoģijas aspekta jomā Veselība un Fiziskā aktivitāte. Pirmsskolas vecumu bērnu attīstība un kustību aktivitāšu nepieciešamības raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību filosofijas teorētiskie pamati pirmsskolā. Pirmsskolas vecuma bērnu problēmsituāciju risinājumi no sporta pedagoģijas aspekta jomā Veselība un Fiziskā aktivitāte. Pirmsskolas vecumu bērnu attīstība un kustību aktivitāšu nepieciešamības raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīdaiņa attīstības posmi un fizisko aktivitāšu saturs. Motorikas un sīkās motorikas attīstības raksturojums un to nozīme bērna tālākajā attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīdaiņa attīstības posmi un fizisko aktivitāšu saturs. Motorikas un sīkās motorikas attīstības raksturojums un to nozīme bērna tālākajā attīstībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīdaiņa attīstības posmi un fizisko aktivitāšu saturs. Motorikas un sīkās motorikas attīstības raksturojums un to nozīme bērna tālākajā attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta un veselības nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamatkustību raksturojums, inventāra un ārējās vides pielietošana atbilstoši vecumposma īpatnībām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamatkustību raksturojums, inventāra un ārējās vides pielietošana atbilstoši vecumposma īpatnībām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamatkustību raksturojums, inventāra un ārējās vides pielietošana atbilstoši vecumposma īpatnībām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. RaKa, 369lpp.
2. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sporta pirmskolā. RaKa, 208lpp.
3. Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim (6.LKI)
4. MK noteikumi Nr.716, Rīgā 2018. gada 21. novembrī (prot. Nr. 53 29. §) Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem
5. Domens, G., Domens, D., & Heigijs, B. (2004). Aktīvs mazulis – gudrs mazulis! no dzimšanas līdz sešu gadu vecumam. Zvaigzne ABC, 306lpp.
6. Elnebija, I. (1999). Pakāpieni bērna attīstībā. Pētergailis, 87lpp.
Papildu literatūra
7. Helinga, H. (2008). Montesori pedagoģija, Jumava, 267lpp.
8. Karlgrēns, F. (2008). Valdorfa pedagoģija, Jumava, 252lpp.
9. Ibuka, M. (1999). Pēc trīs gadi var būt par vēlu. e-resursi.
10. Bouchard, C., Blair, N., S., & Haskell, L., W. (2012). Physical Activity and Health, Human Kinetics. Inc. 586p.