Pediatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģiju saistītu ar bērna attīstības, valodas, runas un uzvedības traucējumiem. Apgūstot studiju kursu pediatrija, studējošais spēj atšķirt normālu bērna attīstību un augšanu no patoloģiska procesa. Orientējas metodēs, kas palīdz noteikt bērna individuālu atbilstību fizioloģiskai attīstībai.
Prasmes
1.Novērtēt bērna fizisko un psihosociālo attīstību, nodibināt kontaktu ar bērnu un vecākiem, novērtēt sarunā iegūto informāciju, izmeklēt bērna valodas, runas attīstību un prasmi, pašaprūpes spējas, izprast traucējumu cēloni.
Kompetences
1.Kompetences un iemaņas bērnu un vecāku iztaujāšanā, datu vērtēšanā, klīnisko simptomu analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
- Videolekcijas 2,5 st. x 7, to apguvi apliecina nokārtots tests (daudzatbilžu jautājumi) pēc lekciju noklausīšanās
- Obligātās literatūras apguve pirms katras nodarbības (paredzamais ilgums 2 stundas katrai nodarbībai)
- Paškontroles jautājumu atbilžu sagatavošana pirms katras nodarbības
- Klīniskā gadījuma sagatavošana (tiek gatavota PowerPoint prezentācijas veidā, sastāv no vismaz 5 slaidiem)
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Iespējams iegūt automātisko gala vērtējumu, ja vidējais vērtējums nav zemāks kā 6,5 balles. Vidējo vērtējumu sastāda - vidējā atzīme, kas iegūta:
- 1. nodarbību testos (daudzatbilžu tests katras nodarbības beigās) ;
- 2. testā pēc lekcijām (viens daudzatbilžu tests, kuru studenti aizpilda pēc lekciju noklausīšanās);
- 3. patstāvīgi sagatavots klīniskais gadījums (tiek veidots izmantojot kādu no nodarbību virtuālājiem klīniskajiem gadījumiem vai tas var būt reāla pacienta klīniskais gadījums) - vadlīnijas klīniskā gadījuma izveidei e - studijās.
Ja vidējais vērtējums ir zem 6,5 vai nav izpildīta kāda no augšā minētajām prasībām - tiek kārtots mutisks eksāmens.
Kārtojot eksāmenu, gala vērtējums sastāda: 50% eksāmens + 50% vidējā nodarbību atzīme.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Pediatrija kā medicīnas nozare.
Mūsdienu pediatrija un tās attīstības virziens – veselība un tās veicināšana. Veselība un slimība. Bērnu veselību noteicošie faktori.
Bērnu veselības grupas.
Bērnības periodi.
Saskarsme ar pacientu (bērnu dažādos vecumu periodos) un tā piederīgajiem.
Anamnēzes izziņas process un pielietojamā metodika (empātija, izziņas procesa gaitā neizteikt vērtējumu, izprast iztaujājamā izjūtas, izprast, vai nepieciešama palīdzība, kāda palīdzība nepieciešama).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Cilvēka augšana un attīstība antenatālajā periodā; jaundzimušais, tā novērtējums.
Orgānu intrauterīnās attīstības kritiskie periodi. Jaundzimuša bērna raksturojums un novērtējums.
Gestācijas vecuma novērtēšana pēc fiziskā un neiromuskulārā brieduma.
Jaundzimušo klasifikācija pēc gestācijas vecuma. Apgāres skala. Mātes un augļa faktori, kas ietekmē intrauterīno augšanu. Adaptācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bērna fiziskā attīstība. Cilvēka augšana un attīstība, tās raksturojošie lielumi dinamikā. Rādītāju noteikšana un novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā un attīstība pēc piedzimšanas.
Nervu sistēmas attīstība. Motorās funkcijas, to novērtēšana. Bērna neiroloģiskā izmeklēšana. Galvas smadzeņu nervu funkciju pārbaude bērnības periodos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bērna motorā un psihosociālā attīstība.
Jaundzimušā beznosacījuma refleksi.
Motoro funkciju attīstība bērnības periodos. Sensoro funkciju attīstība. Bērna uztveres un psihosociālā attīstība. Denveras skala. Valodas attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kaulu – muskuļu sistēmas attīstība. Skeleta un muskuļu sistēmas attīstība un strukturāli – fizioloģiskās īpatnības bērniem. Kaulu – muskuļu sistēmas novērtēšana iztaujājot un izmeklējot. Patoloģiski muskulo – skeletāli stāvokļi.
Galva, kakls, ausis, acis, deguns, mute, rīkle – anatomija, fizioloģija, funkcijas, patoloģija.
Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības, varianti bērniem dažādos bērnības periodos. Specifiskie anamnēzes jautājumi dažādos bērnības periodos. Patoloģiski stāvokļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bērna uzturs un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā.
Gremošanas sistēmas attīstība un orgānu strukturāli – fizioloģiskās īpatnības.
Veselīgs uzturs. Veselīga uztura piramīda bērnu vecumā. „Šķīvja likums”. Ēdināšanas pamatprincipi dažādos vecuma periodos. Krūts piens un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Zīdīšanas fizioloģija, tehnika. Ekskluzīva zīdīšana, papildēdiens. Zīdīšanas veicināšana un aizsardzība. Mākslīgās ēdināšanas principi. Bērna ēdināšana pēc viena gada vecuma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsme ar pacientu (bērnu dažādos vecumu periodos) un tā piederīgajiem.
Anamnēzes izziņas process un pielietojamā metodika (empātija, izziņas procesa gaitā neizteikt vērtējumu, izprast iztaujājamā izjūtas, izprast, vai nepieciešama palīdzība, kāda palīdzība nepieciešama).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka augšana un attīstība antenatālajā periodā; jaundzimušais, tā novērtējums.
Orgānu intrauterīnās attīstības kritiskie periodi. Jaundzimuša bērna raksturojums un novērtējums.
Gestācijas vecuma novērtēšana pēc fiziskā un neiromuskulārā brieduma. Ballarda skala
Jaundzimušo klasifikācija pēc gestācijas vecuma. Apgāres skala. Mātes un augļa faktori, kas ietekmē intrauterīno augšanu. Adaptācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna motorā un psihosociālā attīstība.
Jaundzimušā beznosacījuma refleksi.
Motoro funkciju attīstība bērnības periodos. Sensoro funkciju attīstība. Bērna uztveres un psihosociālā attīstība. Denveras skala. Valodas attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bērna fiziskā attīstība. Cilvēka augšana un attīstība, tās raksturojošie lielumi dinamikā. Rādītāju noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas attīstība un orgānu strukturāli – fizioloģiskās īpatnības.
Bērna uzturs un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Veselīgs uzturs. Veselīga uztura piramīda bērnu vecumā. „Šķīvja likums”. Ēdināšanas pamatprincipi dažādos vecuma periodos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Krūts piens un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Zīdīšanas fizioloģija, tehnika. Ekskluzīva zīdīšana, papildēdiens. Zīdīšanas veicināšana un aizsardzība. Mākslīgās ēdināšanas principi. Bērna ēdināšana pēc viena gada vecuma.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
The Newborn, John M. Olsson. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th edition, 2020. Chapter 21, 128-131.e1
Assessment of Growth, Vaneeta Bamba, Andrea Kelly. Nelsson Textbook of Pediatrics. 2020. Chapter 27, 151-157.e1