Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārējā patoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_091
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt studentiem izpratni par slima organisma morfoloģiju un funkcijām, sniegt pamatzināšanas klīniskās medicīnas apguvei, kā arī iemācīt klīniski domāt.

Priekšzināšanas

vidusskolā un 1. studiju gadā iegūtās zināšanas anatomijā, bioloģijā, normālajā fizioloģijā, bioķīmijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās: - jēdzienus - veselība un slimība; patoloģisks process; - šūnu un audu normālas un patoloģiskas augšanas atšķirības; - hipoksijas ietekmi uz audiem; - iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām; pazeminātas un paaugstinātas temperatūras ietekmi un izpausmes; - imūnsistēmas darbības pamatmehānismus un alerģisko reakciju attīstību; - kā norit organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas; psihoemocionālā un somatiskā stresa cēloņus; - kā skaidrot slimību pamatsimptomus un gaitu, pamatojoties uz patoloģiskām izmaiņām; - diagnostikas pamatmetodes un ārstēšanas pamatprincipus. - kā tiek veidoti medicīniski termini.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: - paredzēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām atkarībā no organisma vecuma un konstitucionālā tipa; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu; - skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - atpazīt termoregulācijas traucējumus organismā un skaidrot to patoģenēzi; - atpazīt alerģijas izpausmes un skaidrot to patoģenēzi; - diferencēt psihoemocionālo un somatisko stresu; - saredzēt un analizēt veselības riska faktorus; - veidot, kā arī pareizi lietot medicīniskus terminus

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: - izprast galveno organisma sistēmu uzbūvi, darbību un savstarpējo saistību; - izvērtēt un analizēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām dažādos vecumos; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu, pamatojoties uz diagnostikas pamatmetodēm; - argumentēti skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - izprast organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas atkarībā no apkārtējās vides ietekmēm;

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepriekšēja sagatavošanās uz nodarbību, izmantojot ieteikto literatūru. Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācijas sagatavošana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetence tiek vērtētas pēc kontroldarbu un semināru vērtējuma, kad tiek prezentēti arī patstāvīgie darbi. Studiju kursa nobeigumā studentiem jākārto eksāmens. Prasības kredītpunktu iegūšanai: -Katrā nodarbībā – starpposma pārbaudes (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%). Patstāvīgā darba vērtēšana (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 10%). Praktiskās nodarbības ( nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējs priekšstats par slimību un veselību. Etioloģija. Patoģenēze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnas bojājuma patoloģiskā fizioloģija. Audu patoloģiskā augšana. Reģenerācija. Jēdziens par audzēju augšanu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gāzu apmaiņas un asinsrites traucējumu izraisītā patoloģija. Hipoksija. Jēdziens par kalnu slimību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

1. Mācība par slimību. Etioloģija. Patoģenēze. Hipoksija. 2. Audu patoloģiskā augšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

1.Perifērās asinsrites traucējumi. Iekaisums I. 2.Iekaisums II. Organisma homeostāze un jēdziens par skābju - sārmu līdzsvara traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Termoregulācijas patoloģiskā fizioloģija. Hipotermija. Drudzis un pārkaršana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Termoregulācijas traucējumi (seminārs). Studentu prezentācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Kollapss, ģībonis. Terminālie stāvokļi. Nāves patoloģiskā fizioloģija. Reanimatoloģija, reanimācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Kollapss, ģībonis. Terminālie stāvokļi. Nāves patoloģiskā fizioloģija. Reanimatoloģija, reanimācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress. Seljē klīniskā triāde. Jēdziens par psihoemocionālo un somatisko stresu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress. Sāpes kā patoloģisks process. Studentu prezentācijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1. Ūdens – elektrolītu maiņas traucējumi. Hipohidratācijas, to veidi. 2. Hiperhidratācijas, to veidi. Tūsku veidošanās pamatmehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi. 2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām. 3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi. 2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām. 3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi. 2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām. 3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Asins sistēmas patoloģija. Laboratorisko izmeklējumu iztirzāšana. Klīnisko uzdevumu veidošana, iztirzāšana un risināšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju un praktisko nodarbību materiāli.

2.

Raipulis J. Ģenētikas pamati. Rīga, 2002. (akceptējams izdevums)

3.

A. Valtneris – Cilvēka fizioloģija, „Zvaigzne ABC”, 2018.

4.

Arta Balode. Laboratoriskā diagnostika. Nacionālais apgāds, 2008 (akceptējams izdevums)

5.

Robbins L, Cotran RS, Kumar V. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease. New York, 10th ed. 2021

Papildu literatūra

1.

Ķirurģija prof. Jāņa Gardovska redakcijā, Rīga, 2013

2.

Ilze Supe. Rokasgrāmata neiroloģijā ģimenes ārstiem un internistiem. Nacionālais apgāds, 2004

3.

Sandra Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais apgāds, 2020

4.

A. Lejnieks Klīniskā medicīna 1. Rīga, 2010.

Citi informācijas avoti

1.

Kristaps Rudzītis. Terminologia medica. Nacionālais apgāds, 2005.

2.

www.studentconsult.com.