Vispārējā patoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās: - jēdzienus - veselība un slimība; patoloģisks process; - šūnu un audu normālas un patoloģiskas augšanas atšķirības; - hipoksijas ietekmi uz audiem; - iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām; pazeminātas un paaugstinātas temperatūras ietekmi un izpausmes; - imūnsistēmas darbības pamatmehānismus un alerģisko reakciju attīstību; - kā norit organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas; psihoemocionālā un somatiskā stresa cēloņus; - kā skaidrot slimību pamatsimptomus un gaitu, pamatojoties uz patoloģiskām izmaiņām; - diagnostikas pamatmetodes un ārstēšanas pamatprincipus. - kā tiek veidoti medicīniski termini.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: - paredzēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām atkarībā no organisma vecuma un konstitucionālā tipa; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu; - skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - atpazīt termoregulācijas traucējumus organismā un skaidrot to patoģenēzi; - atpazīt alerģijas izpausmes un skaidrot to patoģenēzi; - diferencēt psihoemocionālo un somatisko stresu; - saredzēt un analizēt veselības riska faktorus; - veidot, kā arī pareizi lietot medicīniskus terminus
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: - izprast galveno organisma sistēmu uzbūvi, darbību un savstarpējo saistību; - izvērtēt un analizēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām dažādos vecumos; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu, pamatojoties uz diagnostikas pamatmetodēm; - argumentēti skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - izprast organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas atkarībā no apkārtējās vides ietekmēm;
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās uz nodarbību, izmantojot ieteikto literatūru. Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācijas sagatavošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas, prasmes un kompetence tiek vērtētas pēc kontroldarbu un semināru vērtējuma, kad tiek prezentēti arī patstāvīgie darbi. Studiju kursa nobeigumā studentiem jākārto eksāmens.
Prasības kredītpunktu iegūšanai:
-Katrā nodarbībā – starpposma pārbaudes (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%).
Patstāvīgā darba vērtēšana (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 10%).
Praktiskās nodarbības ( nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējs priekšstats par slimību un veselību. Etioloģija. Patoģenēze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas bojājuma patoloģiskā fizioloģija. Audu patoloģiskā augšana. Reģenerācija. Jēdziens par audzēju augšanu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gāzu apmaiņas un asinsrites traucējumu izraisītā patoloģija. Hipoksija. Jēdziens par kalnu slimību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
1. Mācība par slimību. Etioloģija. Patoģenēze. Hipoksija.
2. Audu patoloģiskā augšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
1.Perifērās asinsrites traucējumi. Iekaisums I.
2.Iekaisums II. Organisma homeostāze un jēdziens par skābju - sārmu līdzsvara traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Termoregulācijas patoloģiskā fizioloģija. Hipotermija. Drudzis un pārkaršana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Termoregulācijas traucējumi (seminārs). Studentu prezentācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Kollapss, ģībonis.
Terminālie stāvokļi. Nāves patoloģiskā fizioloģija. Reanimatoloģija, reanimācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Kollapss, ģībonis.
Terminālie stāvokļi. Nāves patoloģiskā fizioloģija. Reanimatoloģija, reanimācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress. Seljē klīniskā triāde. Jēdziens par psihoemocionālo un somatisko stresu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress. Sāpes kā patoloģisks process. Studentu prezentācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. Ūdens – elektrolītu maiņas traucējumi. Hipohidratācijas, to veidi.
2. Hiperhidratācijas, to veidi. Tūsku veidošanās pamatmehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi.
2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām.
3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi.
2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām.
3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi.
2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām.
3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Asins sistēmas patoloģija. Laboratorisko izmeklējumu iztirzāšana. Klīnisko uzdevumu veidošana, iztirzāšana un risināšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lekciju un praktisko nodarbību materiāli.
Raipulis J. Ģenētikas pamati. Rīga, 2002. (akceptējams izdevums)
A. Valtneris – Cilvēka fizioloģija, „Zvaigzne ABC”, 2018.
Arta Balode. Laboratoriskā diagnostika. Nacionālais apgāds, 2008 (akceptējams izdevums)
Robbins L, Cotran RS, Kumar V. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease. New York, 10th ed. 2021
Papildu literatūra
Ķirurģija prof. Jāņa Gardovska redakcijā, Rīga, 2013
Ilze Supe. Rokasgrāmata neiroloģijā ģimenes ārstiem un internistiem. Nacionālais apgāds, 2004
Sandra Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais apgāds, 2020
A. Lejnieks Klīniskā medicīna 1. Rīga, 2010.
Citi informācijas avoti
Kristaps Rudzītis. Terminologia medica. Nacionālais apgāds, 2005.