Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Disfāgija pieaugušajiem un bērniem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_044
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt kvalitatīvas pamata zināšanas par normālas rīšanas fizioloģiju, rīšanas traucējumu fizioloģiju, etioloģiju un klīniskajām izpausmēm. Iegūt uz pierādījumiem balstītas teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas rīšanas traucējumu (disfāgijas) diagnostikas iespējās, terapijas mērķu un taktikas izvirzīšanā (balstoties daudzpusīgā disfāgijas novērtēšanā un izmantojot SFK principus) bērniem un pieaugušajiem.

Priekšzināšanas

Anatomija, normālā fizioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēc izklāstīt normālas rīšanas fizioloģijas norisi pieaugušajiem / zīšanas un rīšanas fizioloģiju bērniem; • spēs izklāstīt rīšanas traucējumu etioloģiju un patoģenēzi pieaugušajiem un bērniem; • varēs nosaukt disfāgijas klasifikācijas veidus; • spēs izklāstīt un orientēsies rīšanas traucējumu izzināšanas iespējās pieaugušajiem un bērniem; • spēs aprakstīt disfāgijas klīniskās izpausmes, komplikācijas un funkcionēšanas ierobežojumus (izmantojot SFK rāmi) pieaugušajiem un bērniem; • spēs izskaidrot, analizēt un piemērot atbilstošas terapijas taktikas.

Prasmes

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēs veikt disfāgijas klīnisko pazīmju izvērtēšanu pieaugušajiem un bērniem; • spēs novērtēt rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes pieaugušajiem; • spēs novērtēt zīšanas un rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes bērniem; • spēs novērtēt mutes dobuma strukturas un veikt motorās darbības novērtēšanu. Veikt jušanas novērtēšanu mutes dobumā, rīšanas refleksu novērtēšanu; • spēs izvirzīt izvērtēšanā un SFK balstītus terapijas mērķus pieaugušajiem un bērniem; • spēs plānot terapiju disfāgijas gadījumā pieaugušajiem un bērniem.

Kompetences

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs teorētiski skaidrot un praktiski izmantot iegūtās zināšanas par normālu rīšanas procesu, disfāgiju un, pielietojot prasmes, novērtēt, plānot un veikt rīšanas traucējumu terapiju pieaugušajiem un bērniem audiologopēda kompetences robežās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija pieaugušajam. Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija bērniem. Uz pierādījumiem balstīta terapija, rīšanas traucējumu gadījumos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Piedalīšanās nodarbībās; 2. Ieskaitīti testi studiju kursa apguves laikā (3); 3. Klīnisko gadījumu analīzes (2) 4. Grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas metožu prezentācija. 5. Komulatīvs vērtējums: Nodarbību apmeklējums 10%, klīnisko gadījumu analīze 15%, testi 10%, grupu darba prezentācija 10%, praktisko iemaņu demonstrācija 15%, eksāmens - rakstisks tests 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Lekcijas tēma : Disfāgija pieaugušajiem. Normāla rīšanas procesa norise. Rīšanas traucējumu definēšana (pēc PVO), fizioloģija, etioloģija, izpausmes un komplikācijas. Rīšanas traucējumu izzināšana, diagnostika. Tests par lekcijas tēmām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Lekcijas tēma : Disfāgija pediatrijā. Normālas zīšanas un rīšanas procesa anatomija un fizioloģija bērna vecumā, attīstība intrauterīni. Normālu zīšanu un rīšanu ietekmējošie faktori, klīniskās izpausmes, komplikācijas. Dzeršanas un ēšanas iemaņu attīstība pirmajos dzīves gados. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Tests par lekcijas tēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana un diagnosticēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Cervikālā auskultācija. Rīšanas traucējumu diagnostikas instrumentālās metodes. Video ierakstu analīze. Tests – instrumentālā diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Anamnēze datu ievākšana un analīze. Mutes dobuma strukturāla un motorās darbības novērtēšana. Ūdens norīšanas tests. Jušanas novērtēšana mutes dobumā. Rīšanas refleksu novērtēšana Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi : disfāgijas novērtēšanas mērījumi un to saturs. Praktisko iemaņu demonstrēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : Rīšanas traucējumu terapijas plānošana. Terapijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķu uzstādīšana balstoties pacienta novērtēšanā, izmantojot SFK principus. Terapijas taktikas izveide. Klīnisko gadījumu analīze, terapijas mērķu uzstādīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : Tiešās un netiešās terapijas paņēmieni. Tiešā terapija / netiešā terapija. Diētas modificēšana. Kompensatoru stratēģiju un pozu izmantošana rīšanas traucējumu gadījumā. Oro - motoru vingrinājumu izmantošana terapijā. Rīšanas manevru izmantošana terapijā. Praktiska terapijas taktiku demonstrēšana. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : Zīšanas un rīšanas traucējumu izvērtēšanas iespējas un terapijas taktikas disfāgijas gadījumā bērniem. Klīniskā gadījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tēma : studentu patstāvīgo grupu darbu prezentācijas. Literatūras avotu analīzes prezentācijas. Klīnisko gadījumu analīzes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects. 2016.

2.

Maria H. Provencio-Arambula, Dora Provencio, and M. N. Hegde. Assessment of Dysphagia in Adults: Resources and Protocols in English and Spanish, 2006. (akceptējams izdevums)

3.

Miller, Claire Kane, Maybee, Jennifer, Prager, Jeremy, Pentiuk, Scott. Feeding and Swallowing Disorders. Kendig’s Disorders of the Respiratory Tract in Children, 2019-01-01, p.1106-1113.e1, 2019

4.

Lauren E. Fulks, and Benjamin N. Nguyen MD. Dysphagia and aspiration, [Brain Injury Medicine, 31, 219-226.e2], 2021

5.

Messing, Barbara P, Burns, Clare, Wishart, Laurelie, Brown, Bena. Swallowing Function and Implications in Head and Neck Cancer. Cummings Otolaryngology, 2021, p.1466-1473.e3, 2021

Papildu literatūra

1.

Apinis P. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Cēsis: SIA apgāds Jāņa sēta

2.

Chapter 47 - Oromotor Dysfunction in Neuromuscular Disorders: Evaluation and Treatment. 2015. In: Neuromuscular Disorders of Infancy, Childhood, and Adolescence. 2nd Edition

Citi informācijas avoti

4.

World Health Organization / International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)