Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā darba vides ergonomika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_109
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot studentiem pareizu izpratni un veicināt pamatzināšanas par ergonomiku kā zinātni, kas vērsta uz cilvēku darbā, darba vides un darba apstākļu pielāgošanu strādājošam, par ergonomisko risku darbā analīzi, par ergonomisko risku izraisītām veselības problēmām, par preventīviem pasākumiem ergonomisko risku novēršanā. Kursa uzdevumi: Veidot prasmi identificēt ergonomiskos riskus sociālajā darbā un risināt problēmas, kas saistītas ar ergonomiskiem riskiem; attīstīt spēju studentiem pastāvīgi analizēt ergonomisko risku radītās problēmas un spriest par šo risku smaguma pakāpi, pielietojot mūsdienīgas šo risku novērtēšanas metodes, kā arī izvērtēt dažādas ar sociālā darba vides ergonomiku saistītas situācijas.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas ergonomikā: anatomijas pamati, biomehānikas pamati, veselības veicināšana, saskarsmes psiholoģija, darba vides risku vadība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgi apgūstot šo kursu, studenti spēs identificēt ergonomiskos riskus darbā, analizēt ergonomisko risku novērtēšanas rezultātus, salīdzināt tos dinamikā, salīdzināt identificētās problēmas Latvijā un pasaulē, analizēt ergonomisko risku ietekmi uz nodarbinātā dzīves kvalitāti.

Prasmes

1.Studenti iegūtās zināšanas spēs patstāvīgi pielietot, lai identificētu un novērtētu ergonomiskos riskus darbā, to iedarbību uz nodarbināto, kā arī spēs izvērtēt iegūtos rezultātus un interpretēt datu ticamību. Studenti spēs noteikt piemērotākos veselības veicināšanas darbā pasākumus, lai attīstītu cilvēku resursu potenciālu, nodrošinātu nodarbināto veselības aizsardzību un radītu zinātniski pamatotu bāzi nepieciešamo preventīvo pasākumu izvēlē atbilstoši Latvijas likumdošanas un Eiropas Kopienas direktīvu prasībām, spēs prezentēt iegūtos rezultātus rakstiski un mutiski nozares speciālistiem, sabiedrībai, kā arī prezentēt rezultātus un risinājumus zinātniskajās un praktiskajās konferencēs. Spēs vadīt sociālā darba cilvēkresursus, veidojot profesionāli kopradošas komandas darbu sociālo pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanā un sociālo mērķu sasniegšanā kopienā, ievērojot ergonomiku. Spēs pieņemt lēmumus un patstāvīgi koordinēt sociālo darbu ārkārtas apstākļos un krīzes situācijās saistībā ar ergonomiku. Spēs veikt sociāli izglītojošu un pedagoģisku darbību, piedalīties sociālā darba speciālistu sagatavošanā, informējot par ergonomikas nozīmi darbā.

Kompetences

1.Studenti pratīs savas kompetences ietvaros zinātniski pamatot ergonomisko risku novērtēšanas nepieciešamību nodarbināto veselības veicināšanā, spēs izskaidrot esošos darba vides ergonomiskos riskus, interpretēt iegūtos risku novērtēšanas rezultātus, prezentēt iegūtos rezultātus, pratīs loģiski noformulēt galvenos preventīvos un aizsardzības pasākumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Sociālās darba vides ergonomiskā analīze (prezentācija) - 4 ak.stundas. 2. Padziļināta izpēte par ergonomiskiem riskiem sociālā darba vidē, iepazīstoties ar literatūras avotiem un salīdzinot ar esošo situāciju izvēlētajā organizācijā (referāts) - 6 ak.stundas. 3. Pētījums par ergonomisko risku novērtēšanu sociālā darba vidē, secinājumu un praktisko rekomendāciju izstrādāšana, ievērojot sociālo un ekonomisko situāciju valstī (prezentācija) - 6 ak.stundas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
40-69% 1. Ar grūtībām spēj novērtēt ergonomiskos sociālā darba riskus, izskaidrot to ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Ar grūtībām veic ergonomisko darba vides risku novērtēšanu, slikti prezentē aktualitātes darba vides ergonomikā pētītajā organizācijā. 3. Ar grūtībām zinātniski pamato ergonomisko risku novērtēšanas nepieciešamību, slikti prezentē iegūtos rezultātus. Neskaidri formulē preventīvos un aizsardzības pasākumus situācijas uzlabošanā. 70-89% 1. Pārzina ergonomiskos darba vides risku novērtēšanu, novērtēšanā pielieto tikai dažas ergonomisko risku novērtēšanas metodes, nepilnīgi izskaidro to ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Prot daļēji veikt darba vides ergonomisko risku novērtēšanu, labi prezentē. 3. Savas kompetences ietvaros pamato un prezentē iegūtos datus. Prot noformulēt preventīvos un aizsardzības pasākumus. 90-100% 1. Pilnībā pārzina ergonomisko risku novērtēšanu. Spēj brīvi novērtēt ergonomiskos darba vides riskus, pielietojot daudzveidīgas metodes, un pilnībā spēj izskaidrot ergonomisko risku ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Brīvi veic ergonomisko darba vides risku novērtēšanu, brīvi prezentē un pārvalda tēmu. 3. Zinātniski pamato un prezentē iegūtos datus par darba vides ergonomiskiem riskiem, ergonomisko risku novērtēšanu. Rezultāti atspoguļoti attēlos un tabulās, ir viegli uztverami un skaidri. Preventīvie un aizsardzības pasākumi ir skaidri noformulēti.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomikas zinātne par cilvēka attiecībām ar darbu. Darba nozīme cilvēka personības veidošanā. Aktualitātes, valsts politika un starptautiskās nostādnes. Ergonomikas sociālie un ekonomiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiska darba vide. Proaktīva pieeja un darba vides plānošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiska darba vide. Proaktīva pieeja un darba vides plānošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba vides ergonomika. Mikro- un makro- ergonomika. Līdzdalības ergonomika. Ergonomiskā iejaukšanās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās darba vides ergonomiskā analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās darba vides ergonomiskā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomiskie riski darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomiskie riski darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomisko risku novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomisko risku novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvie ergonomiskie riski sociālā darba vidē un to novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizatoriskie ergonomiskie darba vides riski un to novērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomikas zinātne par cilvēka attiecībām ar darbu. Darba nozīme cilvēka personības veidošanā. Aktualitātes, valsts politika un starptautiskās nostādnes. Ergonomikas sociālie un ekonomiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiska darba vide. Proaktīva pieeja un darba vides plānošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiska darba vide. Proaktīva pieeja un darba vides plānošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba vides ergonomika. Mikro- un makro- ergonomika. Līdzdalības ergonomika. Ergonomiskā iejaukšanās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās darba vides ergonomiskā analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās darba vides ergonomiskā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomiskie riski darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomiskie riski darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomisko risku novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slodzes ergonomisko risku novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvie ergonomiskie riski sociālā darba vidē un to novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizatoriskie ergonomiskie darba vides riski un to novērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Roja Ž., Kaļķis H. Cilvēkfaktors un ergonomika darbā. Rīga: Gūtenbergs druka, 2020. 293 lpp

2.

Kaļķis V., Roja Ž., Kaļķis H. Arodveselība un riski darbā. Rīga: Medicīnas apgāds. 2015. 534 lpp

3.

Shorrock S., Williams C. Human Factors and Ergonomics in Practice: Improving System Performance and Human. USA: CRC Press, 2016. 456 p.

4.

Roja Ž, I. Roja, H. Kaļķis. Ar darbu saistīto muskuļu skeleta un saistaudu sistēmas veselības traucējumi. Ergonomiskie risinājumi. Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016. 18 lpp

5.

Roja Ž., Roja I., Kaļķis H. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016. 94. lpp

6.

Roja Ž., Kaļķis H., Roja I. Datorergonomika un veselības veicināšana darbā. Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2018. 56 lpp

7.

Babris S., Kaļķis H., Pikss M., Sorokins V. Praktiskais LEAN. Jelgava: Jelgavas tipogrāfija, 2021. 321 lpp

Papildu literatūra

1.

Dul J., Weerdmeester B.A. Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide, Taylor & Francis; Third Ed., 2008. 146 p.

2.

Eglīte M. Darba medicīna. RSU, Rīga, 2012. 800 lpp

3.

Roja Ž. Ergonomikas pamati. Rīga, SIA Drukātava, 2008. 190 lpp

4.

Babris S., Kaļķis H., Mūrnieks J., Piekuss U. LEAN risinājumi efektīvākam biznesam. Rīga: SIA “Madris”, 2016. 190. lpp

5.

Helander, M. A Guide to Human Factors and Ergonomics. 2-nd ed. CRC Press. Taylor & Francis Group. 2006. 382 p.

6.

Workplace Safety and Health: Assessing Current Practices and Promoting Change in the Profession. Thomas D. Schneid. 2014. by CRC Press. 227 p.

7.

Kaļķis H. Biznesa ergonomikas vadība. Rīga: Gūtenbergs Druka. 2014. 155 lpp

8.

Ergonomic checkpoints. Practical and Easy to implement Solutions for Improving Safety, Health and Working Conditions. International Labour Office, Geneva, 2010. 110 p.

9.

Kaļķis V. Darba vides risku novērtēšanas metodes. Rīga, Latvijas izglītības fonds, 2008. 242 lpp

Citi informācijas avoti

1.

www.ergonomika.lv

2.

www.osha.eu

3.

www.hse.com