Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihiatrijas un narkoloģijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_448
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par psihiskās veselības aprūpes sistēmu Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija pēc SSK-10. Psihisko traucējumu epidemioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes un norise, pamatārstēšanas un rehabilitācijas principi un psiholoģiskas palīdzības iespējas psihiatriskajā klīnikā. Ētiskie un juridiski principi psihiatrijā. Kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem; psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu. Apgūt iemaņas komunicēt ar slimniekiem veidojot terapeitisko aliansi, kā arī noteikt sociālās problēmas un iespējas to atrisināt.

Priekšzināšanas

• Anatomijā (centrālās nervu sistēmas struktūra, funkcijas, sinapšu uzbūve); • Psiholoģijā, attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra); • Medicīnas ētikā (ētisko jautājumu specifikā psihiatrijā); • Epidemioloģijā (psihisko un uzvedības traucējumu incidence, prevalence, pētniecības veidi); • Sabiedrības veselībā (riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas); • Slimnieku klīniskās aprūpes pamatos (deontoloģija, jatrogēnija, intervija ar pacientu, izmeklēšanas metodes); • Farmakoloģijā (antidepresanti, garastāvokļa stabilizatori, trankvilizatori, antipsihotiskie līdzekļi); • Psihoterapiju pamatprincipos (palīdzība krīzes situācijās, atbalsta, kognitīvi biheiviorālās, psihodinamiskās, grupu un ģimenes terapijās).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtas zināšanas par psihisko un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiskās veselības veicināšanu, psihisko un uzvedības traucējumu un pašnāvību profilaksi.

Prasmes

1.Spēj atpazīt un novērtēt pamata psihiatriskos simptomus; diferencēt normu no stresa reakcijas sadzīves situācijās un garīgās patoloģijas, novērtēt pašsavainošanās risku; empātiski intervēt pacientus ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā; Attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem.

Kompetences

1.Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par palīdzības nepieciešamību pacientam. Spēj pacientam radīt izpratni par psihisko slimību un pamatot palīdzības nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām. Radoša, ētiska pieeja veicot palīdzību psihiatriskajā klīnikā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Studenti praktisko darbu gaitā demonstrētajiem pacientiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā ārstēšanas aspektus, ko analizē grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) daudzvariantu atbilžu uzdevumi; 2) mutvārdu eksāmens

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiatriskās palīdzības organizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā psihopataloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnijas spektra traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organiskie un simptomātiskie psihiskie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirotiskie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko traucējumu farmakoterapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihisko traucējumu klasifikācija, vispārēja psihopatoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Vispārēja psihopatoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Šizofrēnija - epidemioloģija, etioloģija, patoģenēze, klasifikācija, diagnostika, klīniskās izpausmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Citi psihotiskie traucējumi (persistējoši murgi, akūti polimorfi psihotiski traucējumi, šizoafektīvi traucējumi), šizotipiski traucējumi -klasifikācija, diagnostika, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Neirotiskie ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Personības un uzvedības traucējumi pieaugušajiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Organiski psihiski traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihiatrija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Semple, D, Smyth, R. Oxford Handbook of Psychiatry, third edition, Oxford University Press, Oxford, 2013.

2.

Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., u.c. Depresijas Diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija, 2015.

3.

Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., u.c. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija, 2014.

4.

Rancāns, E., Tērauds, E., Zaļkalns, J., Riževa, I., Tirāns, E., Taube, M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012. 32 lpp.

5.

E-grāmatas

6.

Eglītis, I. Vispārīgā psihopatoloģija. Zvaigzne, Rīga. 1986.

7.

Harrison, Paul Geddes, Sharpe, J., et.al. Lecture Notes: Psychiatry. (10th Edition). Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011.

8.

Davies, Craig T. ABC of Mental Health. (2nd Edition). BMJ Books, Hoboken, NJ, USA, 2009.

9.

Katona, Cooper C., Robertson, C. Psychiatry at a Glance. (5th Edition). Publisher: Wiley. Somerset, NJ, USA. Date Published: 06/2012. p. 129

10.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioral Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992.

Papildu literatūra

1.

Andrēziņa, R., Tērauds, E. Vadlīnijas - Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015. 28 lpp.

2.

Osis, R. Narkoloģija vispārējās prakses ārstiem, TRIO-J. Rīga. 2006.

Citi informācijas avoti

1.

Psihiskā veselība Latvijā 2014. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 15.izdevums Rīga. 2013.

2.

www.spkc.gov.lv/file_download/2373/Psihiska_veseliba_LV_2013.pdf