Bioķīmija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Gūt izpratni par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu: biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām. Gūt izpratni par vielmaiņu - dzīvības procesu bioķīmiskajiem pamatiem, akcentējot galvenos organisma enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas, kā arī enerģētisko un plastisko procesu dinamiku fiziskās slodzes laikā; apgūt prasmes noteikt un interpretēt atsevišķu analīžu datus.
Priekšzināšanas
Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, fiziku, neorganisko un organisko ķīmiju.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūst zināšanas un kritisku izpratni par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu un dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem.
2.Zina un izprot biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmisko uzbūvi un bioloģiskās funkcijas, zina organisma galvenos enerģijas avotus.
3.Studēošie izprot bioķīmisko procesu dinamiku organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, zina fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodes, bērnu un pusaudžu trenēšanas īpatnības.
Prasmes
1.Studējošie spēs analizēt un interpretēt literatūru par sporta bioķīmiju noteiktos sporta veidos, spēs analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.
Kompetences
1.Studējošie spēs novērtēt bioķīmisko savienojumu lomu organisma struktūras veidošanā un funkciju nodrošināšanā.
2.Zinot bioķīmisko pamatu, spēs plānot slodzes un atjaunošanās ilgumu, lai treniņš dotu maksimālo efektu.
3.Studējošie spēs analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzei no normas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Literatūras studēšana un gatavošanās pārbaudījumiem |
-
|
-
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests par 1. - 2. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas. pH, bufersistēmas, organisma disperso sistēmu īpašības, koloīdie šķīdumi. |
||
|
2.
Tests par 3. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, to ķīmiskās īpašības un loma organismā. |
||
|
3.
Tests par 4. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā. |
||
|
4.
Tests par 5.-6. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdu veidošanās un hidrolīze. Olbaltumvielu struktūras līmeņi, salikto olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, darbība, iedalījums. |
||
|
5.
Tests par 7. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā. Adenozīntrifosfāts (ATF). |
||
|
6.
Tests par 8.-9. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vielmaiņa. Enerģijas maiņa. Olbaltumvielu maiņa. Proteīnu gremošana. Proteīnu biosintēze, ribosomas, foldings. Olbaltumvielu maiņa. Slāpekļa balanss organismā. Aminoskābju transaminēšana, urīnvielas cikls, slāpekļa izvadīšana. |
||
|
7.
Tests par 10.-11. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Ogļhidrātu maiņa. Ogļhidrātu gremošana, glikozes transportproteīni. Glikogēna metabolisms. Ogļhidrātu maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Glikolīze, glikoneoģenēze, Krebsa cikls, elpošanas ķēde. |
||
|
8.
Tests par 12. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Lipīdu maiņa. Tauku gremošana, lipīdu transports asinīs, taukskābju beta-oksidēšana. |
||
|
9.
Tests par 13.-14. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs, muskuļškiedras kontrakcijas mehānisms. Muskuļa darbības enerģētika, adenozīntrifosfāts (ATF). ATF resintēzes. |
||
|
10.
Tests par 15.-17. lekciju |
5,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Darba intensitātes zonas. Bioķīmiskās novirzes, kas izraisa nogurumu. Atjaunošanās procesu bioķīmiskais pamatojums. Ātrā, lēnā atjaunošanās, superkompensācija. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Bērnu trenēšanas īpatnības. |
||
|
11.
Eksāmens par visiem kursa tematiem |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Visi kursa temati |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, to ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, proteinogēnās aminoskābes, peptīdu veidošanās un hidrolīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu struktūras līmeņi, salikto olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, darbība, iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nukleīnskābes (DNS un RNS), to uzbūve un loma organismā. Adenozīntrifosfāts (ATF).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa. Enerģijas maiņa. Olbaltumvielu maiņa. Proteīnu gremošana. Proteīnu biosintēze, ribosomas, foldings
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu maiņa. Slāpekļa balanss organismā. Aminoskābju transaminēšana, urīnvielas cikls, slāpekļa izvadīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa. Ogļhidrātu gremošana, glikozes transportproteīni. Glikogēna metabolisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Glikolīze, glikoneoģenēze, Krebsa cikls, elpošanas ķēde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu maiņa. Tauku gremošana, lipīdu transports asinīs, taukskābju beta-oksidēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs, muskuļškiedras kontrakcijas mehānisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļa darbības enerģētika, adenozīntrifosfāts (ATF). ATF resintēzes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Darba intensitātes zonas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmiskās novirzes, kas izraisa nogurumu. Atjaunošanās procesu bioķīmiskais pamatojums. Ātrā, lēnā atjaunošanās, superkompensācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Bērnu trenēšanas īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, to ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, proteinogēnās aminoskābes, peptīdu veidošanās un hidrolīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu struktūras līmeņi, salikto olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, darbība, iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nukleīnskābes (DNS un RNS), to uzbūve un loma organismā. Adenozīntrifosfāts (ATF).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa. Enerģijas maiņa. Olbaltumvielu maiņa. Proteīnu gremošana. Proteīnu biosintēze, ribosomas, foldings
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dzintare, M. 2019. Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Mācību metodiskais līdzeklis LSPA studentiem. Rīga, LSPA.
MacLaren, D., Morton, J. 2024. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism, 2nd ed. WileyPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Tupling, A. R., Tiidus, P. M., Vandenboom, R., Houston M. E. 2025. Biochemistry Primer for Exercise Science, 5th ed., Human kineticsPiemērots angļu valodas plūsmai