Pedagoģija veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par mācīšanas-mācīšanās procesiem veselības aprūpē; veicinās šo zināšanu integrēšanu praktiskā darbā klientu / pacientu, grupu, citu veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku un sabiedrības izglītošanā, nepārtraukti pilnveidojot savas zināšanas un prasmes.
Prasmes
1.Pratīs novērtēt pedagoģisko situāciju aprūpes darbā un efektīvi plānot, realizēt un izvērtēt izglītošanu indivīdiem / grupām, atbilstoši viņu veselības un kultūras situācijai.
Kompetences
1.Spēs veikt indivīdu / grupu izglītošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Organizācija: Kursa ietvaros, patstāvīgi sagatavo četrus pastāvīgos darbus par izglītošanas tēmu. Uzdevumi: Izvērtēt un izvēlēties atbilstošus zināšanu apguves resursus. Noteikt prioritātes, plānojot un realizējot mācību procesu. Izvērtēt mācību rezultātus, izmantojot zinātniski pamatotus kritērijus. Veidot profesionālu mācību vidi. Noskaidrot indivīda / grupas mācīšanās vajadzības, iesaistīt mācību procesā, izveidot, realizēt un izvērtēt izglītošanas plānu. Izvēlēties indivīdu / grupu izglītošanai piemērotas mācību metodes un līdzekļus. Pārzināt multikulturālo īpatnību ietekmi uz pacientu lēmumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Kumulatīvais vērtējums, kur patstāvīgi jāsagatavo četri darbi kursa laikā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgajos darbos ietver: noteikto prasību izpildi, t.sk., apjoma un laika robežas, zinātniskas informācijas izmantošanu un atsauču noformēšanu pēc RSU apstiprinātajiem Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskajiem norādījumiem, tēmas un satura atbilstību, secīgu struktūru. - Rakstisks: zinātnisku publikāciju apkopojums / referāts - 25%; Vērtēšanas kritēriji: saturs atbilst tēmai, izklāsts secīgs, izmantota zinātniska informācija, darba un atsauču noformējums atbilst prasībām, pievienots atbilstošs izglītojošais materiāls. - Mutisks: efektīva prezentācija - 25%; vērtēšanas kritēriji: ievērots norādītais formāts, izmantoti efektīvas prezentēšanas paņēmieni, kā satura plānošana, plūstoša struktūra, vizuāli līdzekļi, balss spēks, laika robežas. - Mutisks, nodarbības organizēšana klasē: atcerēšanos un koncentrēšanos veicinoša, prakstiski pielietojama metode - 25%; vērtēšanas kritēriji: metodes piemērota izvēle, dalībnieku instruēšana un vadība, laika ievērošana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. - Rakstisks: simulāciju uzdevums - 25%; vērtēšanas kritēriji: izpildīti visi uzdevumi, izglītošanas mērķi, atbilstoši izglītošanas tematiem, identificēti mācīšanās ierobežojumi, mācību metodes atbilstošas tēmām un mēķiem, atdalīti īstermiņa un ilgtermiņa mērķi, formulēti mācīšanās mērķi un metodes tuviniekiem, pievienots atbilstošs izglītojošs materiāls. Katrs patstāvīgais darbs un kopā studenta darbs kursā tiek novērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 (g.vid.) balles. Lai iegūtu sekmīgu eksāmena vērtējumu, studentam kursa laikā patstāvīgie darbi jāiesniedz norādītajā termiņā, jāsaņem sekmīgs vērtējums par katru patstāvīgo darbu un jāapmeklē visas nodarbības. Lai iegūtu izcilu (10 balles) vērtējumu, kvalitatīvi un kvantitatīvi jāpārsniedz noteiktās prasības patstāvīgā darba izpildē: jāizmanto jaunākā zinātniskā informācija (no zinātnisko datu bāzēm, 3-5 gadu robežās), jāuzrāda spēja veikt patstāvīgus pētījumus un dziļa problēmu izpratne katrā no patstāvīgajiem darbiem. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes nozares un profesijas reglamentējošie normatīvie akti. Zināšanu apguves resursu veidi. Fiziskās, psiholoģiskās un emocionālās veselības uzturēšana. Pacientu izglītošanas koncepcijas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanā iesaistīto pušu intereses un vajadzības. Profesijas standarts un pacientu izglītošanas mērķi un uzdevumi. Patstāvīgais darbs pacientu izglītošanas aktuālos jautājumos - zinātnisku publikāciju analīze.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas izglītībā. Dažādas paaudzes veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanā iesaistīto pušu intereses un vajadzības. Profesijas standarts un pacientu izglītošanas mērķi un uzdevumi. Patstāvīgais darbs pacientu izglītošanas aktuālos jautājumos - zinātnisku publikāciju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanas mērķu formulēšana, mērķa auditorija, izglītojamā pasūtījums, simulāciju uzdevumi, izglītošanas mērķu noteikšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva izglītošana - plānošana, sagatavošana un realizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva izglītošana - plānošana, sagatavošana un realizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskās uzstāšanās māksla. Informācijas komunicēšana izglītošanas auditorijās ar dažādām mācīšanās spējām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskās uzstāšanās māksla. Informācijas komunicēšana izglītošanas auditorijās ar dažādām mācīšanās spējām.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanā pielietojamas mācību metodes, to priekšrocības un trūkumi. Atmiņas un koncentrēšanās mācīšanas -mācīšanās procesā, izvērtēšana un atgriezeniskā saite. Praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanā pielietojamas mācību metodes, to priekšrocības un trūkumi. Atmiņas un koncentrēšanās mācīšanas -mācīšanās procesā, izvērtēšana un atgriezeniskā saite. Praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošanā pielietojamas mācību metodes, to priekšrocības un trūkumi. Atmiņas un koncentrēšanās mācīšanas -mācīšanās procesā, izvērtēšana un atgriezeniskā saite. Praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītošana akūtu un hronisku slimību aprūpes situācijās. Argumentētas informācijas pielietošana klientu/pacientu/grupu un sabiedrības izglītošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītošana akūtu un hronisku slimību aprūpes situācijās. Argumentētas informācijas pielietošana klientu/pacientu/grupu un sabiedrības izglītošanā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes pedagoģija. Sabiedrības veselības tendences. Speciālās pedagoģijas aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes pedagoģija. Sabiedrības veselības tendences. Speciālās pedagoģijas aspekti.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Šiliņa M., Dupure I. (2009). Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Nacionālais apgāds (akceptējams izdevums)
Pacientu drošības un veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšana (2017). Mācību materiāls, autoru kolekt., 9., 10. nod. RSU
Špona A. Pedagoģija. (2022). Rīga: RaKa
Papildu literatūra
Ersts P. (2019). Aktualitātes pacienu, tostarp bērnu, tiesību ievērošanā veselības un sociālās aprūpes jomā. Metodiskais materiāls, Rīga
Liepiņa Z. (2019). Hronisku slimību pacientu vadīšana primārajā veselības aprūpē, rehabilitācijas iespēju, rezultātu un tehnisko palīglīdzekļu pielietojuma izvērtēšana. Metodiskais materiāls, Rīga
Stirna A., Skaida S. (2010). Garīgā veselība un atkarīgo pacientu aprūpe multidisciplinārā komandā. Latvijas Ārstu biedrība
Bēta G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, Liepājas universitāte
Bhattad PB, Pacifico L. Empowering Patients: Promoting Patient Education and Health Literacy. Cureus. 2022 Jul 27;14(7):e27336. doi: 10.7759/cureus.27336. PMID: 36043002; PMCID: PMC9411825.