Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_147
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par cilvēka organisma augšanas un fiziskās attīstības likumsakarībām un šo zināšanu kritiska izpratne: vecumposmu periodizāciju, augošu bērnu anatomiskajām un fizioloģiskajām īpatnībām atsevišķos vecumposmos, morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām, dažādos cilvēka dzīves posmos, fizisko vingrinājumu lomu fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.

Prasmes

1.2. Veikt sporta jomā profesionālu, inovatīvu un pētniecisku darbību: patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju par fizioloģisko rādītāju izmaiņām audzēkņa, pusaudža un jaunieša vecumā, dažādos cilvēka dzīves posmos un to izmantot praksē. 3. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus.

Kompetences

1.4. Novērtēt bērnu fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu, izvēlēties katram bērnu vecumposmam piemērotākās fizisko aktivitāšu slodzes un mācīšanas metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavoties semināriem par tēmām: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 3. Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā. Gatavoties pārbaudījumam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas trijos kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 2. Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā laboratorijas darbā (antropometrijas metodes). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt cilvēka antropometriskos rādītājus, izvēlēties atbilstošas mērīšanas metodes un instrumentus, interpretēt tos, salīdzināt ar citu cilvēku rādītājiem un literatūras datiem, izskaidrot cēloņus novirzēm no normas. Studiju kursa noslēgumā tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas un attīstības likumsakarības, ietekmējošie faktori. Morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. Jaundzimušā, zīdaiņa vecuma, agrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. Laboratotijas darbs – Antropometrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioloģiskais raksturojums un likumsakarības cilvēka dzīves laikā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
38 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 87 lpp.

2.

Pontaga, I. (2012). Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Metodiskais līdzeklis, LSPA, Rīga, 36 lpp.

3.

Rowland, T.,W. (2004). Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, printed in USA, 298 p.

Papildu literatūra

1.

Malina, R., M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 728 p.

2.

Taylor, A., & Johnson, M. (2008). Physiology of Exercise and Healthy Aging. Human Kinetics, 304p.

3.

Pontaga, I., & Ūdre, V. (2008). Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 54-69.

Citi informācijas avoti

1.

Malina, R., M., Baxter-Jones, A., D., G., Armstrong, N., et al. (2013). Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts ((Review article). Sports Medicine, 43, 783–802.

2.

Tanner, J., M., & Preece, M.,A. (1989). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 232 p.

3.

Детская спортивная медицина. Под ред. Тихвинского С.Б. и Хрущева С.В..-М.:Медицина, 1991.-559.с.