Tuvo Austrumu starptautiskās attiecības
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa rezultātā studentiem būs zināšanas, kas ļaus identificēt galvenos 20. gadsimta Tuvo Austrumu starptautisko attiecību notikumus un izpratne par to ietekmi uz situāciju reģionā mūsdienās. Studentam arī jāspēj identificēt galvenie reģionā iesaistītie starptautiskie spēlētāji (ASV, Krievija, Ķīna, ES u.c.) un to ārpolitiskās intereses. Spēs izprasts Tuvo Austrumu reģionālās sistēmas īpatnības un tās ietekme uz valstu lēmumu pieņemšanas procesiem.
Prasmes
1.Kursa ietvaros tiek attīstītas studentu kritiskās domāšanas spējas un prasme aprobēt lielu informācijas daudzumu. Simulācijas spēļu kontekstā tiks izkoptas arī debatēšanas, komandas darba un konsensa meklēšanas iemaņas, kuras var noderēt gan darbā valsts pārvaldē, gan starptautiskajās institūcijās, gan arī privātajā sektorā.
Kompetences
1.Studenti spēs orientēties galvenajos Tuvo Austrumu starptautisko attiecību teorētiskajos konceptos un spēs tos pielietot gan reģiona politisko procesu analīzē, gan arī starptautisko attiecību pētniecībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju procesā ir paredzēti vairāki patstāvīgie darbi ar kuriem students tiek iepazīstināts, uzsākot studiju kursa apguvi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Iepriekš piesakoties, studentiem ir jāizveido individuāls ziņojums par kādas Tuvo Austrumu valsts (aktora)
politisko attīstību 20. gadsimtā (Par vienu valsti drīkst rakstīt ne vairāk kā 2 studenti). Ziņojumā ir skaidri
jāidentificē valsts galvenie politiskie notikumi 20. gadsimtā (pēc studenta ieskatiem), jāidentificē galvenās
tendences un virzieni ārpolitikā (ārpolitiskā stratēģija), kā arī īsi jāpaskaidro kā darbojas valsts ārpolitisko lēmumu pieņemšanas mehānisms. Apjoms: 10-12 lapas (neskaitot atsauces un literatūras sarakstu).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai saņemtu pozitīvu gala vērtējumum studentiem ir jāpiedalās semināros, jānokārto testi, jāsagatavo viedokļu raksti, jāizstrādā referāts un jānokārto eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Tuvo Austrumu nozīmīgums un reģionālā sistēma mūsdienu starptautiskajās attiecībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorētiskās tradīcijas Tuvo Austrumu starptautisko attiecību pētniecībā: reālisms, liberālisms, konstruktīvisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kāpēc Tuvajos Austrumos ir tik daudz konfliktu?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu Tuvo Austrumu dzimšana: Pirmais Pasaules karš, Osmāņu impērija, arābu sacelšanās, Saiksa-Piko līgums, mandātu izveide.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu nacionālisma un Arābu Aukstā kara periods: Nāsera faktors, pārkārtojumu mēģinājumi, Sešu dienu karš (1967).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kāpēc tā arī nav izdevies izveidot vienotu arābu valsti?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu nacionālisma sabrukums un valstiskuma nostiprināšanās: Jomkipura karš (1973), islāmistu ietekmes pieaugums, Irānas Islāma revolūcija (1979).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV “hegemonijas” periods Tuvajos Austrumos: Līča karš (1990), Irākas un Irānas jautājumi, Irākas invāzija (2003).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu pavasaris un Tuvo Austrumu reģiona nākotne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tuvie Austrumi un ārējie spēlētāji: ASV, Krievija, ES (tai skaitā Latvija), Ķīna.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēle: Izraēlas un Palestīnas konflikts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēle: Sīrijas pilsoņu karš.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
(Blackwell companions to world history) Youssef M. Choueiri. A Companion to the History of the Middle East. Wiley-Blackwell (2005).pdf
Mehran Kamrava. The Modern Middle East_ A Political History since the First World War. University of California Press, (2005).pdf
Raymond Hinnebusch. The International Politics of the Middle East. Regional International Politics Series. (2003).pdf
Raymond Hinnebusch, Jasmine Gani. The Routledge Handbook to the Middle East and North African State and States System. Taylor Francis Group (2020).pdf
Roger Owen. State, Power Politics in the Making of the Modern Middle East. 2nd Edition (2000).pdf