Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Garīgās attīstības aizture

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_076
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
1,50
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par ergoterapeita darbu ar klientiem/pacientiem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas psiholoģijā, psihiatrijā, pediatrijā, ergoterapijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēj atpazīt un definēt garīgās attīstības aizturi, spēj nosaukt un raksturot garīgās attīstības aiztures pakāpes.

Prasmes

1.Students spēj identificēt un attiecīgi izskaidrot ergoterapeita taktiku darbā ar mērķgrupu, spēj lietot Gunnar Kylen "Sapratnes" teoriju, kā arī spēj izmantot iegūtās zināšanas ergoterapeita praksē.

Kompetences

1.Spēj noformulēt un analizēt personu ar garīgās attīstības aizturi nodarbes veikšanas grūtības, spēj izstrādāt ergoterapeitiskās iejaukšanās plānu un loģiski noformulēt un izskaidrot plānotās metodes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Grupas darba prezentācija; klīniskā gadījuma analīze un prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Praktisko nodarbību laikā – grupu darba prezentācija, piedalīšanās gadījumu analīzē. Nobeiguma pārbaudījums – rakstisks tests, ietverot gadījuma analīzi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Garīgās attīstības traucējumi pieaugušajiem – jēdziena skaidrojums, izpausmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Garīgās attīstības aiztures pakāpes, to raksturojums, nodarbes veikšanas grūtības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipi. Normalizācijas princips. Grupu darba prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ergoterapijas metodes darbā ar personām, kurām ir smagi garīgās attīstības traucējumi. „Latvijas Kustība par neatkarīgu dzīvi” Dienas aprūpes centra personām ar smagiem funkciju traucējumiem apmeklējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, [2019] Section 2, page 117

2.

Jennifer Creek. Occupational therapy and Mental Health. Churchill Livingstone. 6th edition, 2022. Learning Disabilities: 415 – 431.

3.

Dzīvesprasmju apmācība personām ar garīgās attīstības traucējumiem: metodiskais līdzeklis / Līga Kļaviņa, Gita Pavloviča. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 2016

4.

Skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem praktiskās darbības pieredzes veidošanās speciālajā internātpamatskolā: monogrāfija / Ilga Prudņikova; Rēzekne, 2012. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

„Dzīves apstākļu normalizēšana personām ar garīga rakstura un citiem funkciju traucējumiem”. K.Grunevalda red., Velku fonds, 2003.

2.

Cilvēku ar intelektuālās attīstības traucējumiem tiesības, Valsts ziņojums. Latvija, 2005. (elektroniskā versija).

Citi informācijas avoti

1.

K.Goransone. Kā attīstās sapratne par realitāti? Rasa ABC, 2001