Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Informācijpratība zinātnē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
B_017
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Psiholoģija
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bibliotēka
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, biblioteka@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas ieguves, meklēšanas un apstrādes jomā. Sniegt doktorantiem padziļinātas iemaņas medicīnas informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un brīvpieejas medicīnas informācijas resursos.

Priekšzināšanas

Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes doktoranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus, starptautiski citētus un zinātniskus medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Doktoranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot 2.tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Doktoranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā doktoranti pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un farmācijas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.

Kompetences

1.Doktoranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs avotus un atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Doktoranti nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem zinātniskajiem darbiem, prast izvērtēt resursu un avotu kvalitāti, kā arī izprast sasaiti starp resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskās informācijas un datu meklēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Kritiskais novērtējums un sistemātiskais pārskats
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Padziļināta meklēšana – datubāze PubMed
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskās informācijas un datu pārvaldīšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskā informācija un datu publicēšana. Publicēšanās stratēģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Atvērtā piekļuve
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Pētniecības ietekmes novērtēšana. Zinātnisko žurnālu novērtēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Pierādījumos balstīta prakse: pierādījumos balstīti informācijas resursi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Spila, D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013. (akceptējams izdevums)

4.

Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. Otrais, papildinātais izdevums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.

6.

Tegbaru, D., Braverman, L., Zietman, A. L., Yom, S. S. at all.. 2019. ASTRO Journals’ Data Sharing Policy and Recommended Best Practices. Advances in radiation oncology, 4(4), 551-558.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Evidence-based Medicine Resource Center. 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.

4.

NCBI. Pubmed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.

6.

Znotiņa, I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014. (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. (2021.03.03).

2.

Informācijpratības ceļvedis sociālajās zinātnēs. (2021.06.09).