Informācijpratība zinātnē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, biblioteka@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes doktoranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus, starptautiski citētus un zinātniskus medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Doktoranti demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un bibliogrāfisko norāžu sarakstus, kā arī lietot 2.tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. Doktoranti izpratīs pētniecības mērīšanas rīkus un demonstrēs to meklēšanu informācijas resursos.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā doktoranti pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un farmācijas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Pratīs sameklēt citēšanas informāciju žurnāliem un autoriem. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences
1.Doktoranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs avotus un atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Doktoranti nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem zinātniskajiem darbiem, prast izvērtēt resursu un avotu kvalitāti, kā arī izprast sasaiti starp resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās informācijas un datu meklēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskais novērtējums un sistemātiskais pārskats
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Padziļināta meklēšana – datubāze PubMed
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās informācijas un datu pārvaldīšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā informācija un datu publicēšana. Publicēšanās stratēģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Atvērtā piekļuve
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ietekmes novērtēšana. Zinātnisko žurnālu novērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumos balstīta prakse: pierādījumos balstīti informācijas resursi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Barnes, C. 2015. The Use of Altmetrics as a Tool for Measuring Research Impact. Australian Academic & Research Libraries, 46(2), 121-134.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kirkham, J. J., Penfold, N. C., Murphy, F., Boutron, I., Ioannidis, J. P., Polka, J. and Moher, D. 2020. Systematic examination of preprint platforms for use in the medical and biomedical sciences setting. BMJ open. 10(12), e041849.Piemērots angļu valodas plūsmai
Spila, D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013. (akceptējams izdevums)
Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M. and Buntins, K. 2020. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Springer Nature.Piemērots angļu valodas plūsmai
Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. Otrais, papildinātais izdevums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
Tegbaru, D., Braverman, L., Zietman, A. L., Yom, S. S. at all.. 2019. ASTRO Journals’ Data Sharing Policy and Recommended Best Practices. Advances in radiation oncology, 4(4), 551-558.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Evidence-based Medicine Resource Center. 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Williams, A. E. 2017. Altmetrics: an overview and evaluation. Online Information Review, 41(3), 311-317.Piemērots angļu valodas plūsmai
Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.
NCBI. Pubmed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
Znotiņa, I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014. (akceptējams izdevums)