Vides antropoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti gūs zināšanas nozīmīgākajās un aktuālākajās vides antropoloģijas teorijās, iepazīstas ar galvenajiem jēdzieniem un tēmām mūsdienu vides antropoloģijā, apgūst dažādu teorētisko skolu nostādnes.
Prasmes
1.Studenti gūst un padziļina prasmes teorētisku tekstu analīzē un salīdzināšanā, kā arī iemaņas viedokļu rakstiskā un mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan jauniegūtajās teorētiskajās zināšanās, gan arī empīriskos novērojumos.
Kompetences
1.Spēja kritiski vērtēt studiju kursā apskatīto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība nodarbībās.
Rakstisks noslēguma darbs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daba-kultūra
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daba-kultūra
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks un daba saistītās pasaulēs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks un daba saistītās pasaulēs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūru skatījumi uz vidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūru skatījumi uz vidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides radīšana Rietumu pasaulē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides radīšana Rietumu pasaulē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vide kā politika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vide kā politika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārdomājot vidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārdomājot vidi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
Descola, Philippe. 2009. The two natures of Lévi-Strauss. In B. Wiseman (Ed.). The Cambridge Companion to Lévi-Strauss, 103-117. Cambridge: Cambridge University Press.
Ingold, Tim. 2013. Dreaming of dragons: on the imagination of real life. Journal of the Royal Anthropological Institute 19: 734-752.
Candea, Matei. 2010. “I fell in love with Carlos the meerkat: Engagement and detachment in human-animal relations. American Ethnologist 37(2): 241-258.
Tsing, Anna L. 2018. Nine provocations for the study of domestication. In A.H. Swanson, M.E. Lien and G.B. Ween (Eds.). Domestication gone wild, 231-251. Durham: Duke University Press.
Gibson, Diana. 2018. Towards plant-centred methodologies in anthropology. Anthropology Southern Africa 41(2): 92–103.
Kirksey, S. Eben, and Stefan Helmreich. 2010. The emergence of multispecies ethnography. Cultural Anthropology 25(4): 545–576.
Freidberg, Susanne. 2003. ‘French Beans for the Masses: A Modern Historical Geography of Food in Burkina Faso’. Journal of Historical Geography 29 (3): 445–63.
Calkins, Sandra. 2019. ‘Bananas, Humanitarian Biotech, and Human-Plant Histories in Uganda’. Medicine Anthropology Theory 6 (3): 29–53.
Krenak, Ailton and Duarte, Andreia. 2021. Silence of the World: Scenic Experiment Script. TDR 65(4): 67-76.
Meneley, Anne. 2021. ‘Eating Wild: Hosting the Food Heritage of Palestine’. PoLAR: Political and Legal Anthropology Review 44 (2): 207–222.
Reis-Castro, Luisa. 2021. Becoming Without: Making Transgenic Mosquitoes and Disease Control in Brazil. Environmental Humanities 13(2): 323-347.
Howard, Penny McCall. 2018. ‘The Anthropology of Human-Environment Relations: Materialism with and without Marxism’. Focaal 2018 (82): 64–79.
Papildu literatūra
Ortner, Sherry B. 1974. Is female to male as nature is to culture? In M.Z. Rosaldo and L. Lamphere (Eds.). Woman, culture, and society, 68-87. Stanford, CA: Stanford University Press.
Haraway, Donna. 2006. Encounters with Companion Species: Entangling Dogs, Baboons, Philosophers, and Biologists. Configurations 14(1/2): 97-114.
Hartigan Jr, John. 2017. ‘How to Interview a Plant: Ethnography of Life Forms’. In Care of the Species: Races of Corn and the Science of Plant Biodiversity, 253–81. Minneapolis [et al.]: University of Minnesota Press.
Harris, Marvin et al. 1966. The Cultural Ecology of India’s Sacred Cattle. Current Anthropology 7(1): 51-66
Prihandoko. Sanjatmiko. 2021. Multispecies ethnography: reciprocal interaction between residents and the environment in Segara Anakan, Indonesia. South East Asia Research 29(3): 384-400.
Calkins, Sandra. 2021. ‘Toxic Remains: Infrastructural Failure in a Ugandan Molecular Biology Lab’. Social Studies of Science, April, 1-22.