Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vides antropoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_242
Zinātnes nozare
Sociālā antropoloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā antropoloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir dot studentiem iespēju novērot, pētīt un apspriest sarežģītās mijiedarbības starp cilvēku kopienām, kas sajaucas ar to dabisko vidi. Pašreizējā vides krīze rada dzīvīgus strīdus par cilvēku sabiedrības nozīmi klimata pārmaiņu, antropogēno slogu un dzīvnieku izmiršanas izraisīšanos. Šajā virzienā vides antropoloģija piedāvā noderīgu instrumentu, šādu strīdu kartēšanai, identificējot gan dažādus cilvēku kolektīvu radītās vides pieredzes veidus, gan politiskās pieejas, kas mobilizētas publiskās debatēs par vides stāvokli.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas antropoloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti gūs zināšanas nozīmīgākajās un aktuālākajās vides antropoloģijas teorijās, iepazīstas ar galvenajiem jēdzieniem un tēmām mūsdienu vides antropoloģijā, apgūst dažādu teorētisko skolu nostādnes.

Prasmes

1.Studenti gūst un padziļina prasmes teorētisku tekstu analīzē un salīdzināšanā, kā arī iemaņas viedokļu rakstiskā un mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan jauniegūtajās teorētiskajās zināšanās, gan arī empīriskos novērojumos.

Kompetences

1.Spēja kritiski vērtēt studiju kursā apskatīto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība nodarbībās. Rakstisks noslēguma darbs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Daba-kultūra
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Daba-kultūra
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks un daba saistītās pasaulēs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks un daba saistītās pasaulēs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūru skatījumi uz vidi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūru skatījumi uz vidi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vides radīšana Rietumu pasaulē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vides radīšana Rietumu pasaulē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vide kā politika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vide kā politika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārdomājot vidi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārdomājot vidi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Descola, Philippe. 2009. The two natures of Lévi-Strauss. In B. Wiseman (Ed.). The Cambridge Companion to Lévi-Strauss, 103-117. Cambridge: Cambridge University Press.

3.

Ingold, Tim. 2013. Dreaming of dragons: on the imagination of real life. Journal of the Royal Anthropological Institute 19: 734-752.

4.

Candea, Matei. 2010. “I fell in love with Carlos the meerkat: Engagement and detachment in human-animal relations. American Ethnologist 37(2): 241-258.

5.

Tsing, Anna L. 2018. Nine provocations for the study of domestication. In A.H. Swanson, M.E. Lien and G.B. Ween (Eds.). Domestication gone wild, 231-251. Durham: Duke University Press.

6.

Gibson, Diana. 2018. Towards plant-centred methodologies in anthropology. Anthropology Southern Africa 41(2): 92–103.

7.

Kirksey, S. Eben, and Stefan Helmreich. 2010. The emergence of multispecies ethnography. Cultural Anthropology 25(4): 545–576.

8.

Freidberg, Susanne. 2003. ‘French Beans for the Masses: A Modern Historical Geography of Food in Burkina Faso’. Journal of Historical Geography 29 (3): 445–63.

9.

Calkins, Sandra. 2019. ‘Bananas, Humanitarian Biotech, and Human-Plant Histories in Uganda’. Medicine Anthropology Theory 6 (3): 29–53.

10.

Krenak, Ailton and Duarte, Andreia. 2021. Silence of the World: Scenic Experiment Script. TDR 65(4): 67-76.

11.

Meneley, Anne. 2021. ‘Eating Wild: Hosting the Food Heritage of Palestine’. PoLAR: Political and Legal Anthropology Review 44 (2): 207–222.

12.

Reis-Castro, Luisa. 2021. Becoming Without: Making Transgenic Mosquitoes and Disease Control in Brazil. Environmental Humanities 13(2): 323-347.

13.

Howard, Penny McCall. 2018. ‘The Anthropology of Human-Environment Relations: Materialism with and without Marxism’. Focaal 2018 (82): 64–79.

Papildu literatūra

1.

Ortner, Sherry B. 1974. Is female to male as nature is to culture? In M.Z. Rosaldo and L. Lamphere (Eds.). Woman, culture, and society, 68-87. Stanford, CA: Stanford University Press.

2.

Haraway, Donna. 2006. Encounters with Companion Species: Entangling Dogs, Baboons, Philosophers, and Biologists. Configurations 14(1/2): 97-114.

3.

Hartigan Jr, John. 2017. ‘How to Interview a Plant: Ethnography of Life Forms’. In Care of the Species: Races of Corn and the Science of Plant Biodiversity, 253–81. Minneapolis [et al.]: University of Minnesota Press.

4.

Harris, Marvin et al. 1966. The Cultural Ecology of India’s Sacred Cattle. Current Anthropology 7(1): 51-66

5.

Prihandoko. Sanjatmiko. 2021. Multispecies ethnography: reciprocal interaction between residents and the environment in Segara Anakan, Indonesia. South East Asia Research 29(3): 384-400.

6.

Calkins, Sandra. 2021. ‘Toxic Remains: Infrastructural Failure in a Ugandan Molecular Biology Lab’. Social Studies of Science, April, 1-22.