Pedagoģiskā prakse
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Izprot skolotāja profesijas misiju. 2. Formulē atvērtus, uz izziņu vērstus jautājumus ar personisko pieredzi ar sporta izglītību saistītās situācijās. 3. Vienkāršu informāciju salīdzina, interpretē, novērtē, savieno un grupē pēc dotajiem kritērijiem. Meklē pārbaudītus faktus, pats tos pārbauda.
Prasmes
1.4. Patstāvīgi izvirza vairākus mācīšanās mērķus un plāno savu praktisko darbību, kā tos īstenot gan vienatnē, gan grupā. 5. Apgūst vērošanas prasmes un tehnoloģiju, lai vadītu mācīšanās procesu sporta un veselības nodarbībās. 6. Nosauc un definē, atšķirības dažāda tipa Studiju iestādēs sporta izglītībā. 7. Analizē un diskutē par dažāda tipa Studiju iestādēm un sporta un veselības skolotāja darbību.
Kompetences
1.8. Plāno un īsteno praktiski jēgpilnas sporta un veselības nodarbības atbilstoši normatīvajam regulējumam. 9. Veido fiziski emocionālu drošu attīstošu un iekļaujošu vidi. 10. Piedāvā daudzveidīgus uzdevumus sporta un veselības nodarbībās atbilstīgi bērnu sagatavotībai un veselībai. 11. Rosina domāt un dod bērniem iespēju pašiem plānot, uzraudzīt un izvērtēt savu mācīšanās procesu. 12. Nosaka kustību apguves robežas, sniedz efektīvu atgriezenisko saiti individuāli katram bērnam. Veido snieguma parametrus un kritērijus katram bērnam individuāli. 13. Pilnveido savas profesionālas prasmes un iemaņas, sadarbojoties ar kolēģiem un administrāciju, bērnu mācīšanās atbalstam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli. Studējošie patstāvīgi gatavojas sporta nodarbībām, studē ar praksi saistītām tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā nodarbību plānus, bērnu snieguma līmeņus. Veido skolotāju tēla vīziju. Skolotāja ētikas kodeksu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgā darba vērtēšana:
1) 1. septembra runas prezentācija un uzstāšanās;
2) 3 raksti par izglītības problēmām publiskā telpā;
3) 3 publiski apmeklēti pasākumi (teātra izrāde, izstāde, sporta pasākums);
4) Pēc Gardnera izveidots fizisko aktivitāšu kopums (8 vingrinājumi) daudzveidīgo spēju sekmēšanai. Fiziskās aktivitātes mērķis, mērķauditorija, apraksts, grafisks zīmējums;
5) Mans grāmatu plaukts + 5 anotācijas. Grāmatām norādīts – autors, nosaukums, izdevniecība, izdošanas gads, lpp. skaits.
Literatūras katalogs alfabēta secībā.
Vērošanas daļa (2 nedēļas):
6) Iestādē redzētā un dzirdētā konspekts.
7) Sporta un veselības stundas vērojums.
8) Katras dienas rezumējums.
9) Galda spēle „Skolotājs, kurš bīstamāks par datoru”.
10) Skolotāju ētikas kodekss.
11) Pirms prakses vīzija.
12) Fiziskās aktivitātes apraksts.
Ieskaites nodarbības, Sižetiskā šķēršļu joslas, Sizētiskā nodarbības vadīšana, pedagoģiskās prasmes:
1 p.:
- Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana tikai daļēji atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
- Nodarbību vieta daļēji sagatavota.
- Ne vienmēr pārdomāta bērna drošība nodarbībā.
- Sporta un veselības nodarbības plānā ir terminoloģiskas kļūdas.
- Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle nav daudzveidīga.
- Nav samērīgi izplānotas nodarbības daļas.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ne vienmēr racionāla.
- Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas nedroši.
2 p.:
- Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, gandrīz atbilst bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
- Nodarbību vieta daļēji sagatavota.
- Skolotājs centies pārdomāt bērna drošību nodarbībā.
- Sporta un veselības nodarbības plānā vēl arvien ir terminoloģiskas kļūdas.
- Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle kļūst daudzveidīgāka.
- Skolotājs cenšas izplānot laiku visām nodarbības daļām.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai kļūst racionālāka.
- Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas droši.
- Pedagoga profesionālā valoda un stāja uzlabojas.
3 p.:
- Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
- Nodarbību vieta un inventārs sagatavots.
- Sporta un veselības nodarbībā pilnībā tiek ievērota bērna drošība.
- Sporta un veselības nodarbības plānā vēl arvien ir dažas terminoloģiskas kļūdas.
- Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle ir pietiekami daudzveidīga.
- Pedagogam izdodas racionāli izplānot laiku visām sporta un veselības nodarbības daļām.
- Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ir racionāla.
- Pedagoga profesionālā valoda, stāja un nodarbības vadīšanas stils gandrīz atbilst pedagoga profesijas standarta prasībām.
4 p.:
- Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.
- Nodarbības vieta ir sagatavota, ir daudzveidīgs inventārs.
- Skolēni zina, izprot un ievēro drošību sporta un veselības nodarbībā.
- Sporta un veselības nodarbības plānā praktiski nav terminoloģiskas kļūdas.
- Nodarbības līdzekļi (vingrinājumi) ir izvēlēti daudzveidīgi, gan visās nodarbības daļās, gan visā nodarbībā.
- Nodarbības laiks izmantots racionāli, izmantots muzikāls pavadījums.
- Pārkārtošanās uzdevumu veikšana ir pilnībā racionāla, viens nostādījuma veids kalpo par sākuma stāvokli cita uzdevuma uzsākšanai.
- Pedagoga gatavošanās sporta un veselības nodarbībai, profesionālā valoda, stāja un stundas vadīšanas stils ir atbilstošs humānās pedagoģijas pamatprincipiem.
5 p.:
- Iekļauti visi kritēriji, kuri atbilst 4 punktiem, bet katrā stundas daļā ir piemēroti inovatīvi risinājumi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
Patstāvīgais darbs. Skolotāja tēls. Izglītības aktualitātes publiskā telpā: sporta nodarbība pirmsskolā, sporta un veselības skolotājs; izglītības sistēma Latvijā; augstākā izglītība Latvijā. Skolotāja personības pilnveide – sporta pasākuma, teātra izrādes, izstādes apmeklējums. Fizisko aktivitāšu kopums daudzveidīgo spēju sekmēšanai. Fiziskās aktivitātes mērķis, mērķauditorija, apraksts, grafisks zīmējums. Jaunākā aktuālākā literatūra pedagoga profesijas aspektā.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
Vērošanas daļa. Veido pirms prakses vīziju. Iepazīstas ar vairākām PII iestādēm to darbības specifiku. Dažādu sporta un veselības skolotāju vadītās sporta nodarbības. Skolotāju ētikas kodekss. Veido galda spēli ar sporta izglītības aspektiem, balstoties uz tā brīža bērniem aktuālu animāciju vai spēlfilmu.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
Praktiskā daļa. Individuālā darba plāna prakses laikam izveide. Teorētiski apgūto drošības noteikumu praktiskā īstenošana sporta un veselības nodarbības visās daļās. Jēgpilnu nodarbību plānu izveide un īstenošana atbilstīgi plānam. Nodarbības pedagoģiskā procesa vērtēšanas prasmju apguve par konkrēto nodarbību. Teorētiski apgūto sižetiskās sporta un veselības nodarbības īstenošana sekmējot kritisko domāšanu. Caurviju prasmju īstenošana sporta un veselības nodarb. un grupas audzinātāja darbībā.
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
Praktiskā daļa. PII sporta pasākuma satura izveide, īstenošana un ietekme uz bērna personības veicināšanu. Valsts pirmssk. izgl. vadlīniju jomas Veselība un fiziskās aktivitātes mijsakarību izveide. Tematiskā plāna saturs prakses periodam. Studenta kompetences gatavības vērtēšana saskaņā ar plānotajiem prakses rezultātiem (dažāda satura ieskaites nodarbību vadīšana dažādos vecuma posmos).
|
-
Prakse
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
0
|
Tēmas
|
Praktiskā daļa. Pašvērtējuma saturs pamatojoties uz SVID analīzes principiem. Kopīgais pašvērtējums saskaņā ar plānotajiem praksē sasniedzamajiem gala rezultātiem, ar motivācijas pamatojumu vai noliegumu sporta un veselības pedagoga pirmsskolā kvalifikācijas ieguvei.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 563lpp.
2. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā Rīga, RaKa, 376lpp.
3. Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim ( 6. LKI)
4. MK noteikumi Nr.716, Rīgā 2018. gada 21. novembrī (prot. Nr. 53 29. §) Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem
5. Domens, G., Domens, D., & Heigijs, B. (2004). Aktīvs mazulis - gudrs mazulis! no dzimšanas līdz sešu gadu vecumam. Rīga, Zvaigzne ABC, 297lpp.
6. Elnebija, I. (1999). Pakāpieni bērna attīstībā. Rīga, Pētergailis.