Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīniskā rehabilitācija un komandas darbs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_247
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir radīt izpratni par medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, saturu un nozīmi veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā dažādās klīniskās populācijās, sniedzot informāciju par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju Latvijas veselības aprūpes sistēmā, medicīniskās rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem un praktisko lietošanu medicīniskā un sociālā aspektā, vispusīgu cilvēka veselības un ar veselību saistītu stāvokļu novērtēšanas principiem, atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK), kā arī iepazīstinot ar multiprofesionālas komandas darba principiem un iesaistīto rehabilitācijas profesionāļu kompetencēm un lomu rehabilitācijas komandā.

Priekšzināšanas

Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas par mākslas terapeita profesionālajām kompetencēm, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Atpazīt medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu veidus, definēt iekļaušanas kritērijus un iznākumus, kā arī vispārīgi aprakstīt to saturu. • Aprakstīt medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipus. • Identificēt galvenās veselības problēmas, ar kurām šī nozare nodarbojas. • Atpazīt Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju (SFK), spēj nosaukt tās mērķus, īpašības un svarīgākās definīcijas. • Atpazīt rehabilitācijā izmantojamo mērījumu īpašības, aprakstīt to nozīmi. • Definēt medicīniskās rehabilitācijas procesā iesaistīto profesionāļu kompetences un atpazīt veselības un ar veselību saistītas problēmas, uz kurām viņu darbība ir vērsta.

Prasmes

1.• Novērtēt funkcionēšanas traucējumus un sistematizēt tos saskaņā ar SFK. • Novērtēt pacienta/ klienta veselības stāvokli un funkcionālos ierobežojumus, izmantojot praksē zināmos funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. • Spēt atrast informāciju par veselības un ar veselības stāvokli saistītām problēmām konkrētās klīniskās situācijās un to interpretēt savas kompetences ietvaros. • Izvirzīt terapijas mērķus.

Kompetences

1.• Interpretēt dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem. • Veikt novērtēšanas instrumentu izvēli, atbilstoši klīniskajai situācijai. • Piedalīties rehabilitācijas plāna izveidē dažādām klīniskām situācijām. • Diskutēt par identificēto problēmu iespējamiem risinājumiem medicīniskās rehabilitācijas sistēmas ietvaros.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Aizpildīt 5 daudz-atbilžu testus e-studijās, atbilstoši galvenajām kursa tēmām. 2. Veikt pacienta novērtēšanu un sistematizēt problēmas izmantojot SFK struktūru. 3. Veikt identificēto problēmu smaguma pakāpes novērtēšanu, izmantojot funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. 4. Sagatavot prezentāciju par rehabilitācijā iesaistīto speciālistu lomu, kompetencēm un veicamajiem uzdevumiem. 5. Sagatavot, iesniegt un prezentēt ziņojumu par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Vērtēšanai tiks izmantots kumulatīvais vērtējums, kas tiks aprēķināts, balstoties uz kontroldarbu rezultātiem (5 x 10% = 50%), studenta dalības nodarbībās un lekcijās (20%) un ziņojuma par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Mērījumi rehabilitācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Komandas darbs rehabilitācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Medicīniskās rehabilitācijas organizācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

MK noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"

2.

"White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe", Section of Physical and Rehabilitation Medicine, Union Européenne des Médecins Spécialistes (UEMS), European Board of Physical and Rehabilitation Medicine, 2006. (akceptējams izdevums)

3.

"Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija". Pasaules Veselības organizācija, 2003. (akceptējams izdevums)

4.

Kucukdeveci A., Tennant A., Grimby G., Franchignoni F. "Strategies for Assessment and Outcome Measurement in Physical and Rehabilitation Medicine: An Educational Review", J. Rehabil Med 2011; 43: 661–672. (akceptējams izdevums)

5.

Neumann V., Gutenbrunner C., Fialka-Moser V., Christodoulou N., Giustini A., Delarque A. "Interdisciplinary Team Working in Physical and Rehabilitation Medicine". J. Rehabil Med 2009 2010; 42: 4–8. (akceptējams izdevums)

6.

Medscape. Article on Physical Medicine and Rehabilitation

Papildu literatūra

1.

"White book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe". European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 2018

2.

"World Report on Disability", 2011, World Health Organization

3.

ICF e-learning tool

4.

ICF Research Branch

5.

Rehabilitation Measures Database

6.

Database for assessment tools for patients after stroke