Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pārejas tiesiskums post-post-padomju telpā un ap to

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_062
Zinātnes nozare
Politikas zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Politikas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt vispārējas zināšanas par pārejas tiesiskumu: tā mērķiem, mehānismiem, to piemērošanu; attīstīt spējas analizēt pārejas tiesiskuma procesus, izmantojot vēsturisko un aktuālo procesu pieredzi.

Priekšzināšanas

Vispārīgas zināšanas par politiskajiem procesiem pasaulē 20 - 21 gs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par pārejas tiesiskumu un tā specifiku post-post-padomju telpā, studenti salīdzinās dažādus pārejas tiesiskuma mehānismus, analizēs to izvēles pamatojumu un rezultātus. Balstoties literatūras analīzē par vēsturisko un aktuālo pārejas procesu pieredzi, studējošie raksturos pārejas tiesiskuma procesus un to ietekmi uz pašreizējām tiesiskajām dilemmām, piemēram, dalīta īpašuma jautājumos.

Prasmes

1.Studējošie izvēlēsies patstāvīgā darba tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru. Studējošie kritiski izvērtēs zinātniskajā literatūrā paustās idejas un diskutēs par šo ideju interpretāciju kolēģu prezentācijās. Izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie salīdzinās un pretstatīs dažādu valstu izvēlētos pārejas tiesiskuma mehānismus.

Kompetences

1.Analizējot starpdisciplināru literatūru un izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie integrēs dažādu nozaru (politikas un tiesību zinātnes, vēstures) atziņas un metodes, stiprinot starpdisciplināras pētniecības kompetences. Kontrastējot dažādu valstu pieredzes un izvēlētos modeļus, studējošie praksē demonstrēs izpratni par salīdzinošās politikas metodēm.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru un sagatavos prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Prezentācijas mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Semināros studenti prezentēs pētījumus par pārejas tiesiskuma mehānismiem, kas piemēroti konkrētā reģionā, un klasei būs iespēja diskutēt un salīdzināt kādus mehānismus apmēram vienā un tajā pašā laika posmā ir piemērojušas kaimiņu valstis, analizējot iemeslus, kas bijuši par pamatu atšķirībām, rezultātus, kas tādējādi sasniegti. Semināra turpinājumā klasē tiks apspriestas konkrētos rakstos (kas norādīti kā obligātā literatūra) paustās idejas vai arī apspriesti jautājumi, par kuriem diskusija izvērsta literatūrā. Prezentācijas studenti gatavo grupās (apmēram 3 studenti), kur grupa strādā ar konkrēto reģionu. Studentiem ir prezentācija jāveido kā analīze par piemērotajiem mehānismiem vismaz norādītajās valstīs, spējot sniegt eksperta viedokli par atšķirībām. Par katru valsti/ reģionu sagatavotajai prezentācijai ir jāiekļauj šādi jautājumi: Kur? – reģiona raksturojums Kad? – laika posms, vēsturiskie apstākļi, kādos notiek pāreja Kāpēc? – iemelsi, kāpēc valsts nonākusi šādā stāvoklī (konflikts, autoritārisms) un kādi apstākļi un iemesli ir bijuši par pamatu pārejai un režīma maiņai Kas? – galvenās iesaistītās personas Kā? – piemērotie mehānismi, atšķirības starp valstīm, rezultāti Prezentāciju garums: 30-45 minūtes. Prezentācijām seko diskusijas par līdzīgo un atšķirīgo valstu starpā, kur tiek vērtēta visu studentu (ne tikai prezentācijas sagatavotāju) aktivitāte, jautājumi. Diskusijas mērķis ir pārejas tiesiskuma mehānismu analīze, principi, kādiem valstis sekojošas to izvēlē, mehānismu efektivitāte, salīdzinājums valstu starpā. Gatavojoties semināram, studentiem ir jāizlasa norādītā literatūra, kā arī jāatsvaidzina pamatzināšanas par konkrēto reģionu un tā vēsturi (piem., no Editor’s Introductions grāmatā Neil J. Kritz Transitional Justice. How Emerging Democracies Reckon with Former Regimes, vai ICTJ mājas lapas, vai jebkuras vēstures grāmatas, vai sameklējot vispārēju informāciju par reģionu internetā). Vairākus seminārus noslēgs diskusija
2.

Pārbaudījums

-
-
Apmeklējums un aktivitāte lekciju laikā – 20% Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30% Prezentācija – 25% Gala pārbaudījums – 25%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbojošās personas un to lomas
Apraksts
Anotācija: Pārejas tiesiskuma mehānismus biežāk piemēro pārnacionālas institūcijas un valstis, un parasti tie tiek vērsti pret fiziskām un juridiskām personām – cietušajiem un vaininiekiem. Tomēr šie nav vienīgie aģenti un arī to lomas mēdz būt komplicētas. Šīs lomas ir jāidentificē, domājot par piemērojamiem pārejas tiesiskuma mehānismiem. Lekcija sniegs ieskatu dažādajās un komplicētajās lomās. Kad iepriekšējo režīmu aizstāj jauns, pie varas nākušajiem ir jāpieņem lēmumi: Kas tiks atzīti par cietušajiem, un kas par vaininiekiem? Kādas ciešanas atzīsim? Vai un kā tās kompensēsim? Kas ir vaininieki? Vai pie atbildības jāsauc katrs vaininieks? Lekcija atklās šos jautājumus un dilemmas, kas jārisina jauno režīmu pārstāvjiem. Literatūra: Jon Elster. Closing the Books : Transitional Justice in Historical Perspective. Cambridge University Press, 2004. Ch 4 (parts IV, V, VI), Ch. 5 (wrongdoers), Ch. 6. (victims).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesāšanas un amnestijas
Apraksts
Anotācija: Būtisks jautājums, uz kuru jārod atbilde vai pie katras režīma maiņas ir, kā rīkoties attiecībā uz iepriekšējā režīma atbalstītājiem. Vai vaininieki ir jātiesā, vai arī jāapžēlo? Šī dilemma nav vienkārša, un atbilde atkarīga no katras konkrētās situācijas. Literatūra: Tricia D. Olsen, Leigh A Payne, and Andrew G Reiter. “The Justice Balance: When Transitional Justice Improves Human Rights and Democracy.” Human Rights Quarterly 32, no. 4 (2010): 980-1007. https://doi.org/10.1353/hrq.2010.002. Kathryn Sikkink and Hun Joon Kim. “The Justice Cascade: The Origins and Effectiveness of Prosecutions of Human Rights Violations.” Annual Review of Law and Social Science 9, no. 1 (November 3, 2013): 269–85. https://doi.org/10.1146/annurev-lawsocsci-102612-133956.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesāšanas un amnestijas. Tribunāli un tiesas
Apraksts
Anotācija: Lekcijā mēs apskatīsim zināmākos tribunālus un izveidotās tiesas: Nirnbergas Militāro Tribunālu un Nirnbergas procesus, Tokijas tribunālu, Starptautisko Kriminālo Tribunālu Ruandai, bijušajai Dienvidslāvijai, kā arī Starptautisko Krimināltiesu. Literatūra: “Criminal Justice | ICTJ.” https://www.ictj.org/our-work/transitional-justice-issues/criminal-justice Global Policy Forum. International Criminal Tribunals and Special Courts. https://www.globalpolicy.org/international-justice/international-criminal-tribunals-and-special-courts.html International Criminal Court. https://www.icc-cpi.int/ Rome Statute of the International Criminal Court, UN Doc. A/CONF.183/9 (1998), http://legal.un.org/icc/statute/99_corr/cstatute.htm , Articles 5–8. United Nations International Criminal Tribunal for Rwanda Basic documents and Case law http://www.ictrcaselaw.org/ United Nations International Residual Mechanism for Criminal Tribunals https://unictr.irmct.org/en International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia https://www.icty.org/ Optional reading: Cecile Aptel. “International and Hybrid Criminal Tribunals: Reconciling or Stigmatizing?” In Paige Arthur. Identities in Transition: Challenges for Transitional Justice in Divided Societies. Cambridge University Press: Cambridge University, 2010, pp 149-86.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patiesības noskaidrošanas komisijas
Apraksts
Anotācija: Pēc postošiem konfliktiem vai represīva režīma gāšanas svarīgs solis pretī taisnīgumam, likuma varai un tam, lai notiktu samierināšanās, ir zināšanas par notikušajiem cilvēktiesību pārkāpumiem. Tiesības zināt pagātni ir gan upuriem, gan vaininiekiem. Lekcijā tiks apskatīts viens no pārejas tiesiskuma mehānismiem: patiesības noskaidrošanas un samierināšanas komisijas. Literatūra: “Truth and Memory | ICTJ.” https://www.ictj.org/our-work/transitional-justice-issues/truth-and-memory International Center of Transitional Justice. “Truth Seeking Elements of Creating an Effective Truth Commission,” 2013, https://www.ictj.org/sites/default/files/ICTJ-Book-Truth-Seeking-2013-English.pdf, Ch. 1 (The Right to Truth), Ch. 2 (What Are Truth Commissions?) (p.1-12). Priscilla B. Hayner. Unspeakable Truths: Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions. 2nd ed., Routledge Ltd - M.U.A., 2010 (Chapter 3) Priscilla B. Hayner. “Fifteen Truth Commissions - 1974 to 1994: A Comparative Study.” Human Rights Quarterly 16, no. 4 (1994): 597–655. Optional reading: Priscilla B. Hayner. Unspeakable Truths: Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions. 2nd ed., Routledge Ltd - M.U.A., 2010 (pārējās nodaļas).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patiesības noskaidrošanas komisijas. Reparācijas un kompensāciju programmas
Apraksts
Anotācija: Lekcijā turpināsim sarunu par patiesības noskaidrošanas komisijām, kā arī aplūkosim dažādas reparāciju un restitūciju programmas, analizējot to mērķus un sasniedzamos rezultātus. Literatūra: Debra Satz. “Countering the Wrongs of the Past: The Role of Compensation.” In Transitional Justice : NOMOS LI, 129–50. Nomos Li. New York: NYU Press, 2012. UN Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights, Study concerning the right to restitution, compensation and rehabilitation for victims of gross violations of human rights and fundamental freedoms : final report / submitted by Theo van Boven, Special Rapporteur., 2 July 1993, E/CN.4/Sub.2/1993/8, https://www.refworld.org/docid/3b00f4400.html, Part IV (p. 21-38). Bernadette Atuahene. “Property & Transitional Justice.” SSRN Electronic Journal, 2012, 1–20. https://doi.org/10.2139/ssrn.1589073. Rhodri C. Williams. The Contemporary Right to Property Restitution in the Context of Transitional Justice. International Center for Transitional Justice, 2007. https://www.ictj.org/sites/default/files/ICTJ-Global-Right-Restitution-2007-English.pdf. Pablo de Greiff. “Justice and Reparations.” In The Handbook of Reparations, 451–72. Oxford University Press, 2006. https://doi.org/10.1093/0199291926.003.0013.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reparācijas un kompensāciju programmas. Institucionālās reformas. Tīrīšanas. Citi mehānismi
Apraksts
Anotācija: Valsts institūciju reforma ir būtisks solis, lai nodrošinātu cilvēktiesību ievērošanu. Pārvaldes reformas ir svarīgs pārejas tiesiskuma mehānisms, kas nodrošina gan atbildību, gan novērš pārkāpumu atkārtošanos. Reformu gaitā ievērojot pārejas tiesiskuma mērķus, ir iespējams nodrošināt gan atbildību, gan neitralizēt tos posmus, kuros tika pieļauti pārkāpumi. Lekcijā analizēsim, kādus mehānismus ietver institucionālās reformas. Noslēguma tiks aplūkoti vēl dažādi mehānismi, kas var tikt piemēroti pārejas periodā. Literatūra: Reading: Pablo de Greiff. “Justice and Reparations.” In The Handbook of Reparations, 451–72. Oxford University Press, 2006. https://doi.org/10.1093/0199291926.003.0013. Monika Nalepa. Skeletons in the Closet: Transitional Justice in Post-Communist Europe. Leiden: Cambridge University Press, 2009, Introduction. “Transitional Justice Issues| ICTJ.” https://www.ictj.org/our-work Optional reading: International Center of Transitional Justice. “Justice as Prevention. Vetting Public Employees in Transitional Societies/ Ed. by Alexander Mayer-Rieckh and Pablo de Greiff.” Social Science Research Council, 2007. https://s3.amazonaws.com/ssrc-cdn1/crmuploads/new_publication_3/justice-as-prevention-vetting-public-employees-in-transitional-societies.pdf. Introduction. Cynthia M. Horne. “Transitional Justice: Vetting and Lustration.” Forthcoming in Dov Jacobs (ed.), Research Handbook on Transitional Justice (E. Elgar)https://cynthiamhorne.weebly.com/uploads/8/9/9/8/8998042/horne--vetting_and_lustration-preprint.pdf
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem bijušās PSRS teritorijā. Salīdzinoša analīze. Literatūras apspriešana
Apraksts
Anotācija: Semināra tēma: Bijusī Padomju savienība: iespējas, iniciatīvas, izaicinājumi. Ukraina, Gruzija, Moldova. Diskusija: TBA. Literatūra: Horne, et al. Transitional Justice and the Former Soviet Union : Reviewing the Past, Looking toward the Future / Edited by Cynthia M. Horne, Lavinia Stan. 2018., Introduction, Chapters 1, 6, 8, 9, 11, 12. Lavinia Stan. Transitional Justice in Eastern Europe and the Former Soviet Union : Reckoning with the Communist Past / Edited by Lavinia Stan. Routledge, 2009. Chapter 10, Chapter 11. The UN High Commissioner of Refugees homepage: Country reports https://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?page=topic&skip=0&tocid=50ffbce528c&toid=50ffbce5304 Howard Varney. Assessing the Prospects for Transitional Justice in Georgia. International Center of Transitional Justice, 2017, https://www.ictj.org/sites/default/files/ICTJ_Report_GeorgiaTJ_2017_EN.pdf
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem bijušās PSRS teritorijā. Salīdzinoša analīze. Literatūras apspriešana. Kursa noslēgums
Apraksts
Anotācija: Semināra tēma: Bijusī Padomju savienība: kad pāreja nenotiek. Diskusija: TBA. Literatūra: Horne, et al. Transitional Justice and the Former Soviet Union : Reviewing the Past, Looking toward the Future / Edited by Cynthia M. Horne, Lavinia Stan. 2018., 2, 4, 5, 16 (conclusion) Lavinia Stan. Transitional Justice in Eastern Europe and the Former Soviet Union : Reckoning with the Communist Past / Edited by Lavinia Stan. Routledge, 2009. Chapter 10, Chapter 11. The UN High Commissioner of Refugees homepage: Country reports https://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?page=topic&skip=0&tocid=50ffbce528c&toid=50ffbce5304
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patiesības noskaidrošanas komisijas. Reparācijas un kompensāciju programmas
Apraksts
Anotācija: Lekcijā turpināsim sarunu par patiesības noskaidrošanas komisijām, kā arī aplūkosim dažādas reparāciju un restitūciju programmas, analizējot to mērķus un sasniedzamos rezultātus. Literatūra: Debra Satz. “Countering the Wrongs of the Past: The Role of Compensation.” In Transitional Justice : NOMOS LI, 129–50. Nomos Li. New York: NYU Press, 2012. UN Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights, Study concerning the right to restitution, compensation and rehabilitation for victims of gross violations of human rights and fundamental freedoms : final report / submitted by Theo van Boven, Special Rapporteur., 2 July 1993, E/CN.4/Sub.2/1993/8, https://www.refworld.org/docid/3b00f4400.html, Part IV (p. 21-38). Bernadette Atuahene. “Property & Transitional Justice.” SSRN Electronic Journal, 2012, 1–20. https://doi.org/10.2139/ssrn.1589073. Rhodri C. Williams. The Contemporary Right to Property Restitution in the Context of Transitional Justice. International Center for Transitional Justice, 2007. https://www.ictj.org/sites/default/files/ICTJ-Global-Right-Restitution-2007-English.pdf. Pablo de Greiff. “Justice and Reparations.” In The Handbook of Reparations, 451–72. Oxford University Press, 2006. https://doi.org/10.1093/0199291926.003.0013.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reparācijas un kompensāciju programmas. Institucionālās reformas. Tīrīšanas. Citi mehānismi
Apraksts
Anotācija: Valsts institūciju reforma ir būtisks solis, lai nodrošinātu cilvēktiesību ievērošanu. Pārvaldes reformas ir svarīgs pārejas tiesiskuma mehānisms, kas nodrošina gan atbildību, gan novērš pārkāpumu atkārtošanos. Reformu gaitā ievērojot pārejas tiesiskuma mērķus, ir iespējams nodrošināt gan atbildību, gan neitralizēt tos posmus, kuros tika pieļauti pārkāpumi. Lekcijā analizēsim, kādus mehānismus ietver institucionālās reformas. Noslēguma tiks aplūkoti vēl dažādi mehānismi, kas var tikt piemēroti pārejas periodā. Literatūra: Reading: Pablo de Greiff. “Justice and Reparations.” In The Handbook of Reparations, 451–72. Oxford University Press, 2006. https://doi.org/10.1093/0199291926.003.0013. Monika Nalepa. Skeletons in the Closet: Transitional Justice in Post-Communist Europe. Leiden: Cambridge University Press, 2009, Introduction. “Transitional Justice Issues| ICTJ.” https://www.ictj.org/our-work Optional reading: International Center of Transitional Justice. “Justice as Prevention. Vetting Public Employees in Transitional Societies/ Ed. by Alexander Mayer-Rieckh and Pablo de Greiff.” Social Science Research Council, 2007. https://s3.amazonaws.com/ssrc-cdn1/crmuploads/new_publication_3/justice-as-prevention-vetting-public-employees-in-transitional-societies.pdf. Introduction. Cynthia M. Horne. “Transitional Justice: Vetting and Lustration.” Forthcoming in Dov Jacobs (ed.), Research Handbook on Transitional Justice (E. Elgar)https://cynthiamhorne.weebly.com/uploads/8/9/9/8/8998042/horne--vetting_and_lustration-preprint.pdf
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Horne, et al. Transitional Justice and the Former Soviet Union: Reviewing the Past, Looking toward the Future / Edited by Cynthia M. Horne, Lavinia Stan. 2018.

3.

Lavinia Stan. Transitional Justice in Eastern Europe and the Former Soviet Union: Reckoning with the Communist Past / Edited by Lavinia Stan. Routledge, 2009.

4.

Istvan Pogany. Righting Wrongs in Eastern Europe / Istvan Pogany. Manchester University Press, 1997.

5.

Jon Elster. Closing the Books: Transitional Justice in Historical Perspective. Cambridge University Press, 2004.

6.

Other readings are given under each lecture topic. Most materials are available online (RSU or National Library of Latvia access, Google books, or free online access).

Papildu literatūra

1.

Readings on case studies and required reading for seminars are given under each seminar topic (RSU or National Library of Latvia access).

Citi informācijas avoti

1.

International Center for Transitional Justice webpage.

2.

Transitional Justice Research Collaborative website.

3.

The UN High Commissioner of Refugees homepage: Country reports.

4.

International Military Tribunal At Nuremberg.

5.

International Criminal Court.

6.

United Nations International Residual Mechanism for Criminal Tribunals.

7.

International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia.

8.

The International Journal of Transitional Justice.

9.

Global Policy Forum. International Criminal Tribunals and Special Courts.