Vecumposmu un sporta fizioloģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Iemācīties sporta fizioloģijas pamatjēdzienus, analizēt organisma adaptācijas mehānismus un darbspējas noteicošos faktorus dažāda rakstura sporta slodzēs, apgūt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem, prasmes un iemaņas cilvēka fiziskās attīstības un atsevišķu fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā.
Priekšzināšanas
1.studiju gadā un 2 studiju gada rudens semestrī Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences Cilvēka funkcionēšanas studiju kursā. Kursa apguve notiek paralēli ar Bioķīmijas kursu.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta enerģija avotus muskuļu darbam dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs.
Gatavošanās starppārbaudījumiem • 1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Rakstisks eksāmens.
2.Atšķir funkcionālās izmaiņas organismā sportam raksturīgo stāvokļu laikā un dažādas intensitātes sporta slodzēs.
Rakstisks eksāmens. • 1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Gatavošanās starppārbaudījumiem
3.Izskaidro fizisko īpašību attīstīšanas un kustību iemaņu apgūšanas fizioloģisko pamatojumu.
Gatavošanās starppārbaudījumiem • 1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Rakstisks eksāmens.
4.Salīdzina organisma darbaspējas dažādos ārējās vides apstākļos.
Rakstisks eksāmens. • Gatavošanās starppārbaudījumiem • 2. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā
5.Raksturo vecumposmu periodizāciju.
3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • Gatavošanās starppārbaudījumiem • Rakstisks eksāmens.
6.Raksturo augošu bērnu un pusaudžu anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības atsevišķos vecumposmos.
Rakstisks eksāmens. • Gatavošanās starppārbaudījumiem • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā
7.Apraksta organisma struktūras un funkciju izmaiņas, cilvēkam novecojot.
4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • Gatavošanās starppārbaudījumiem • Rakstisks eksāmens.
8.Pamato fizisko vingrinājumu lomu fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.
Rakstisks eksāmens. • Gatavošanās starppārbaudījumiem • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā
Prasmes
1.Mēra cilvēka antropometriskos rādītājus.
Laboratorijas darbi • Antropometrijas metodes.
2.Nosaka cilvēka fiziskās darbaspējas, izpildot spēka, ātrspēka, ātruma, aerobo spēju, līdzsvara, lokanības testus.
Rakstisks eksāmens. • 2. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Spēka īpašību noteikšana. • Aerobās izturības noteikšana. • Laboratorijas darbi • 1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Sensorās sistēmas kustību iemaņu apguvē.
Kompetences
1.Analizēt fizisko īpašību rādītājus un salīdzināt ar literatūras datiem.
Spēka īpašību noteikšana. • Sensorās sistēmas kustību iemaņu apguvē. • Laboratorijas darbi • 2. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Aerobās izturības noteikšana. • Antropometrijas metodes.
2.Novērtē sportista kardiorespiratorās sistēmas trenētības pakāpi.
Aerobās izturības noteikšana. • Laboratorijas darbi
3.Izmanto sporta fizioloģijas zināšanas praktiskajā darbībā: vērtē bērnu, pusaudžu un pieaugušo fizisko attīstību un sagatavotību.
3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā
4.Pamato plānotās slodzes un atjaunošanās ilgumu, lai treniņš dotu maksimālo efektu.
1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā • Rakstisks eksāmens.
5.Aptuveni novērtē audzēkņu bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi.
Rakstisks eksāmens. • 3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā
6.Pamato katram vecumposmam piemērotākās sporta slodzes un apmācības metodes izvēli, izvēlēties piemērotus vingrinājumus gados vecākiem cilvēkiem.
3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • 4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā • Rakstisks eksāmens.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gatavošanās starppārbaudījumiem |
-
|
-
|
|
Studiju kursā plānoti četri zināšanu pārbaudes testi par kursa tēmām. Studējošie testiem gatavojas izmantojot kursa lekciju un nodarību materiālus, pašpārbaudes testus E-studiju vidē, kā arī literatūras avotus un interaktīvos mācību materiālus. |
||
|
2.
Laboratorijas darbi |
-
|
-
|
|
Studiju kursā studējošie izstrādā četrus laboratorijas darbus saskaņā ar E-studiju vidē ievietotajiem protokoliem. Darbus izstrādā mazās grupās (3-4 cilvēki) un protokolu iesniedz praktiskās nodarbības beigās. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
1. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Muskuļu enerģijas avoti, sportam raksturīgie fizioloģiskie stāvokļi un kustību iemaņu attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums, spēka, spēka izturības, ātrspēka, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums |
||
|
2.
2. pārbaudījums Vecumposmu un sporta fizioloģijā |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, kalnu apstākļiem, ūdens videi. |
||
|
3.
3. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. |
||
|
4.
4. pārbaudījums Vecumposmu un Sporta fizioloģijā |
12,50% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums, fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. |
||
|
5.
Sensorās sistēmas kustību iemaņu apguvē. |
-
|
Ieskaite
|
|
Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana. |
||
|
6.
Spēka īpašību noteikšana. |
-
|
Ieskaite
|
|
Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana. |
||
|
7.
Aerobās izturības noteikšana. |
-
|
Ieskaite
|
|
Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. |
||
|
8.
Antropometrijas metodes. |
-
|
Ieskaite
|
|
Ķermeņa masas indeksa, vidukļa/ gurnu apkārtmēru attiecības un tauku procentuālā daudzuma noteikšana (mērot tauku krokas 7 vietās). |
||
|
9.
Rakstisks eksāmens. |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursa noslēguma viņiem ir jānokārto rakstisks eksāmens par visām kursa tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu darba enerģijas avoti dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs.
Apraksts
ATF atjaunošanās reakciju (kreatīnkināzes, anaerobās glikolīzws un oksidatīvās fosforilēšanās) nozīme dažāda ilguma un intensitātes sporta slodzēs. Iespējas paildzināt šīs reakcijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā sportam raksturīgos stāvokļos.
Apraksts
Pirnsstarta stāvokļu, iesildīšanās, iestrādāšanās, stabilā stāvokļa, noguruma, atjaunošanās perioda, superkompensācijas un pārtrenēšanās raksturojums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību iemaņu apguves fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Sensorās sistēmas, kas piedalās kustību iemaņu apguvē. Smadzenīšu loma kustību iemaņu izpildē. Kustību dinamiskais stereotips un tā veidošanās stadijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana.
Apraksts
Laboratorijas darbs: kvalitatīvi novērtēt vestibulāro stabilitāti pēc griešanas Baranji krēslā. Noteikt kustību amplitūdas sajūtas precizitāti un spēka diferencēšanas spējas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka un spēka izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Muskuļu spēka mērīšanas metodes. Muskuļu darba režīmi un kontrakciju veidi. Aktīvais un pasīvais spēka. Absolūtais un relatīvais spēka. Maksimālā spēka mērīšana un attīstīšana. Spēka izturība, tās noteikšana un attīstīšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Ātrspēks, mērīšanas metodes un attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Ātruma izpausmes: vienkāršas kustību reakcijas latentais periods, atsevišķas kustības ātrums, kustību biežums, to attīstīšanas iespējas. Maksimālā anaerobā jauda. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana.
Apraksts
Laboratorijas darbs: izmērīt un novērtēt rokas pirkstu saliecējmuskuļu un muguras atliecējmuskuļu absolūto un relatīvo maksimālo izometrisko spēku. Noteikt un novērtēt vertikālā lēciena augstumu un jaudu. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģijas avoti, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Tests. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās fizioloģiskie rādītāji. Novērtēšanas metodes.
Apraksts
Aerobo izturību noteicošie faktori. Maksimālais skābekļa patēriņš. Anaerobais slieksnis. Aerobais slieksnis. To noteikšanas metodes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aerobās izturības treniņu fizioloģiskais pamatojums. Izmaiņas orgānu sistēmās regulāru aerobās izturības treniņu ietekmē.
Apraksts
Aerobās izturības treniņu principi. Treniņu slodzes intensitātes, ilguma un biežuma noteikšanas fizioloģiskais pamatojums. Izmaiņas asins sastāvā, sirdī, asinsrites, elpošanas, nervu sistēmās, termoregulācijā un ķermeņa masas sastāvā izturības treniņu ietekmē. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra.
Apraksts
Laboratorijas darbs: sirds-asinsrites sistēmas darbspēju noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra līdz sirdsdarbības frekvencei 170 sitieni minūtē. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija karstumam un aukstumam. Bioritmi.
Apraksts
Organisma adaptācijas reakcijas karstumam un aukstumam, aklimatizācija. Ķermeņa hidratācijas nozīme. Diennakts bioritmi. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija kalnu apstākļiem un ūdens videi.
Apraksts
Ātrās un lēnās organisma adaptācijas reakcijas kalnu apstākļiem. Viduskalne un augstkalne. Veselībai bīstamie stāvokļi kalnos. Ūdens vides īpatnības. Peldēšana un niršana. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
Apraksts
Tests. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
Apraksts
Cilvēka dzīves periodizācija. Augšanas likumsakarības. Fizisko attīstību noteicošie faktori. Akcelerācija un retardācija, to cēloņi. Fiziskās attīstības noteikšanas metodes. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Antropometrijas metodes.
Apraksts
Laboratorijas darbs: ķermeņa masas indeksa un vidukļa/ gurnu apkārtmēru attiecības noteikšana. Tauku procentuālā daudzuma noteikšana ķermenī, mērot ādas tauku kroku biezumu 7 vietās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
Apraksts
Orgānu sistēmu attīstība bērnībā, atšķirības no pusaudžiem un pieaugušajiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta un kustību sistēma bērnībā. Iespējas attīstīt fiziskās īpašības bērniem.
Apraksts
Skeleta un muskulatūras īpatnības bērnībā. Iespējas attīstīt koordināciju, lokanību, spēka izturību un ātrspēku, aerobo izturību. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
Apraksts
Tests. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
Apraksts
Pusaudžu augšanas lēciens. Primārās un sekundārās dzimumpazīmes, dzimumattīstības pakāpes novērtēšana. Izmaiņas orgānu sistēmā pusaudžiem un jauniešiem. Iespējas attīstīt fiziskās īpašīnas pusaudžiem un jauniešiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā, novecojot.
Apraksts
Izmaiņas orgānu sistēmās un fiziskajās īpašībās veciem cilvēkiem. Iespējas attīstīt fiziskās īpašības vecumā. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums, fizioloģiskās izmaiņas organismā, novecojot.
Apraksts
Tests. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Rakstisks eksāmens.
Apraksts
Eksāmenā studentiem būs jāatbild par visa Vecumposmu un sporta fizioloģijas studiju kursa tēmām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu darba enerģijas avoti dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs.
Apraksts
ATF atjaunošanās reakciju (kreatīnkināzes, anaerobās glikolīzws un oksidatīvās fosforilēšanās) nozīme dažāda ilguma un intensitātes sporta slodzēs. Iespējas paildzināt šīs reakcijas. |
|
Kustību iemaņu apguves fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Sensorās sistēmas, kas piedalās kustību iemaņu apguvē. Smadzenīšu loma kustību iemaņu izpildē. Kustību dinamiskais stereotips un tā veidošanās stadijas. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā sportam raksturīgos stāvokļos.
Apraksts
Pirnsstarta stāvokļu, iesildīšanās, iestrādāšanās, stabilā stāvokļa, noguruma, atjaunošanās perioda, superkompensācijas un pārtrenēšanās raksturojums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka un spēka izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Muskuļu spēka mērīšanas metodes. Muskuļu darba režīmi un kontrakciju veidi. Aktīvais un pasīvais spēka. Absolūtais un relatīvais spēka. Maksimālā spēka mērīšana un attīstīšana. Spēka izturība, tās noteikšana un attīstīšana. |
|
Ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Ātrspēks, mērīšanas metodes un attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Ātruma izpausmes: vienkāršas kustību reakcijas latentais periods, atsevišķas kustības ātrums, kustību biežums, to attīstīšanas iespējas. Maksimālā anaerobā jauda. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārēja aerobā izturība, tās fizioloģiskie rādītāji. Novērtēšanas metodes.
Apraksts
Aerobo izturību noteicošie faktori. Maksimālais skābekļa patēriņš. Anaerobais slieksnis. Aerobais slieksnis. To noteikšanas metodes. |
|
Aerobās izturības treniņu fizioloģiskais pamatojums. Izmaiņas orgānu sistēmās regulāru aerobās izturības treniņu ietekmē.
Apraksts
Aerobās izturības treniņu principi. Treniņu slodzes intensitātes, ilguma un biežuma noteikšanas fizioloģiskais pamatojums. Izmaiņas asins sastāvā, sirdī, asinsrites, elpošanas, nervu sistēmās, termoregulācijā un ķermeņa masas sastāvā izturības treniņu ietekmē. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija karstumam un aukstumam. Bioritmi.
Apraksts
Organisma adaptācijas reakcijas karstumam un aukstumam, aklimatizācija. Ķermeņa hidratācijas nozīme. Diennakts bioritmi. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Bez norises vietas
|
2
|
Tēmas
|
Organisma adaptācija un aklimatizācija kalnu apstākļiem un ūdens videi.
Apraksts
Ātrās un lēnās organisma adaptācijas reakcijas kalnu apstākļiem. Viduskalne un augstkalne. Veselībai bīstamie stāvokļi kalnos. Ūdens vides īpatnības. Peldēšana un niršana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu enerģijas avoti, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums.
Apraksts
Tests. |
|
Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi.
Apraksts
Tests. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.
Apraksts
Cilvēka dzīves periodizācija. Augšanas likumsakarības. Fizisko attīstību noteicošie faktori. Akcelerācija un retardācija, to cēloņi. Fiziskās attīstības noteikšanas metodes. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.
Apraksts
Orgānu sistēmu attīstība bērnībā, atšķirības no pusaudžiem un pieaugušajiem. |
|
Balsta un kustību sistēma bērnībā. Iespējas attīstīt fiziskās īpašības bērniem.
Apraksts
Skeleta un muskulatūras īpatnības bērnībā. Iespējas attīstīt koordināciju, lokanību, spēka izturību un ātrspēku, aerobo izturību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.
Apraksts
Pusaudžu augšanas lēciens. Primārās un sekundārās dzimumpazīmes, dzimumattīstības pakāpes novērtēšana. Izmaiņas orgānu sistēmā pusaudžiem un jauniešiem. Iespējas attīstīt fiziskās īpašīnas pusaudžiem un jauniešiem. |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Fizioloģiskās izmaiņas organismā, novecojot.
Apraksts
Izmaiņas orgānu sistēmās un fiziskajās īpašībās veciem cilvēkiem. Iespējas attīstīt fiziskās īpašības vecumā. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Rakstisks eksāmens.
Apraksts
Eksāmenā studentiem būs jāatbild par visa Vecumposmu un sporta fizioloģijas studiju kursa tēmām. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 1. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2023., 81 lpp. (akcpetējams izdevums)
Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 2. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2023., 54 lpp.
Kenney W.L., Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Human Kinetics, 2025, printed in UK, 672 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pontaga I. Aerobās izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2014., 44 lpp. (akcpetējams izdevums)
Pontaga I.Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa. Māc. līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2012, 87 lpp. (akcpetējams izdevums)
Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Māc.līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2012, 36 lpp. (akcpetējams izdevums)
Papildu literatūra
McArdle W.D., Katch F.I. Katch V.L. Exercise Physiology. Nutrition, Energy, and Human Performance. 9th edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2023, printed in China, 1176 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens), Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 2008.g., 54. – 69. lpp.
Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. 2nd edition. Human Kinetics, 2025, 728 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription (ed. Cemal O.). 12th edition, Wolters & Kluwer, 2025Piemērots angļu valodas plūsmai
Growth, Somatic Maturation and Their Impact on Physical Health and Sports Performance (eds. Campa F.& Greco G.). A special issue of International Journal of Environmental Research and Public Health. This special issue belongs to the section "Exercise and Health". Editorial Office MDPI, Basel, Switzerland, 2022, 148 p.Piemērots angļu valodas plūsmai