Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Filozofijas un ētikas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_301
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

nodrošināt iespēju apgūt profesionālās ētikas zināšanas, prasmes un kompetences, kuras nepieciešamas fizioterapeitam kā veselības aprūpes darba speciālistam un citām ārstniecības personām, un attīstīt domāšanas kultūru medicīnas ētikas problēmu objektīvam vērtējumam un risinājumam. ● apgūt profesionālās ētikas terminoloģiju, problēmu loku, specifiku un funkcijas; ● attīstīt fizioterapeita kā ārstniecības personas kompetenci, viņa ētisko, kritisko un radošo domāšanu, veicināt izpratni par medicīnas ētikas vadlīnijām, kodeksiem, tiesību aktiem u.c. dokumentiem, kuri reglamentē veselības aprūpes speciālista darbību ● sekmēt topošā speciālista darbības kvalitāti un efektivitāti, veicināt profesionālās morāles veidošanos un profesionālās identitātes attīstību, medicīnas ētikas principu, normu un vērtību apzināšanos un izpildi, izkopt prasmi izstrādāt, pieņemt un vērtēt lēmumus ētiskā aspektā.

Priekšzināšanas

analītiskā un pētnieciskā darba prasmes

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- iegūstot teorētiskās zināšanas, spēs analizēt likumsakarībās par medicīnas ētikas vadlīnijām, kodeksiem, tiesību aktiem u.c. dokumentiem, kuri reglamentē veselības aprūpes speciālista darbību; - spēs diskutēt un analizēt pieejamo informāciju par medicīnas ētikas vadlīnijām; - spēs individuāli atlasīt informāciju un parādīt, ka izprot profesionālās ētikas būtību;

Prasmes

1.- spēj efektīvi sadarboties ar citiem veselības aprūpes profesionāļiem multiprofesionālā komandā, apzinoties savu un citu komandas dalībnieku profesionālo lomu, respektējot autonomiju un individualitāti, lai sasniegtu optimālu rezultātu konkrētajā situācijā. - spēj cieņpilni un ētiski sazināties ar medicīnas profesionāļiem, izmantojot uz pierādījumiem balstītas fizioterapijas principus, izprotot un veicinot fizioterapeita lomu veselības aprūpes sistēmas funkcijās un struktūrās.

Kompetences

1.- uzņemties atbildību par savas rīcības atbilstību ētikas normām. - apzināties savu zināšanu un prasmju robežas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavošanās nodarbībām un rakstiskajam pārbaudījumam; argumentētā eseja / vizuālā prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētikas problēmām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 balluu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam). 2. Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3. Ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 4. Ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta un fizioterapeita kā veselības aprūpes speciālista tiesības, pienākumi un atbildība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta un fizioterapeita kā veselības aprūpes speciālista tiesības, pienākumi un atbildība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta un fizioterapeita kā veselības aprūpes speciālista tiesības, pienākumi un atbildība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati. Rīga: RaKa, 2003.

2.

Kuzņecova A. Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Mācību metodiskais materiāls. Rīga: LSPA KVS, 2013, 127 lpp.

3.

Kuzņecova A. Fizioterapeita profesionālā identitāte un kompetence. Studiju metodiskais materiāls profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA, KVS, 2014., 84 lpp

4.

Kuzņecova A. Vēsturiskie medicīnas ētikas avoti un modeļi. Lekciju materiāli profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA KVS, 2015, 153 lpp.

5.

Kuzņecova A., Jakovļeva M. Profesionālās ētikas kodeksi. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA KVS, 2015., 53 lpp.

6.

Kuzņecova A., Jakovļeva M. Sporta ētika. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA KVS, 2015., 73 lpp.

7.

Kuzņecova A., Lāriņš V. Ētiskās vērtības fizioterapeita praksē. Studiju palīglīdzeklis.Rīga: LSPA KVS, 2013, 88 lpp.

8.

Kuzņecova A, Lāriņš V., Lešenkovs E. Ārstniecības personu un pacientu tiesības, pienākumi un atbildība. Mācību metodiskais materiāls. Rīga: LSPA KVS, 2013, 123 lpp.

9.

Ķilkuts G., Mežinska S., Neiders I., Sīlis V., Sīle V. Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006, 226 lpp.

10.

Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Rīga: SIA Medicīnas apgāds. 2009.

11.

Sīle V.Medicīnas ētikas pamatprincipi. Rīga: Zinātne, 1999.

Papildu literatūra

1.

Fagerbergs H. Medicīniskā ētika. Gr. Ētikas dimensijas. Rīga, 1998.,153 -173 lpp.

2.

Kuzņecova A. Argumentētās esejas izstrāde. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 19 lpp.

3.

Kuzņecova A. Bioētika un medicīnas ētika. Lekciju materiāli profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA KVS, 2013, 123 lpp.

4.

Kuzņecova A. Ievads lietišķās etiķetes pasaulē. Rīga: LSPA, KVS, 2014., 91 lpp.

5.

Kuzņecova A. LSPA korporatīvā ētika un kultūra. Studiju palīglīdzeklis profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 100 lpp.

6.

Kuzņecova A. Prezentācijas izstrāde filosofijā, ētikā un profesionālajā ētikā.. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 34 lpp.