Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ukraina - valsts pa vidu

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_069
Zinātnes nozare
Politikas zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Politikas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par Ukrainu, tās vēsturi, politiku, ekonomiku, kā arī ģeopolitikas ietekmi uz šiem aspektiem. Kursa mērķis ir atspoguļot savstarpējo mijiedarbību starp starptautisko, reģionālo un vietējo politiku, izmantojot Ukrainu un tās sarežģīto valstiskumu kā piemēru/līdzekli.

Priekšzināšanas

Zināšanas par starptautisko attiecību teorijām un metodēm, kā arī vispārējas zināšanas par Ukrainu un to aptverošo reģionu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izpratīs un atreferēs Ukrainas vēsturiskās attīstības posmu ietekmi uz mūsdienu Ukrainas politiku un tās attīstību, kā arī raksturos Ukrainas pieeju sadarbības veicināšanai reģionālā un starptautiskā kontekstā. Studenti demonstrēs zināšanas arī par Krievijas/ES/ASV mijiedarbību Melnās jūras un Austrumeiropas reģionu kontekstā. Tā kā Ukrainas tagadnei un Ukrainas un Krievijas kontekstam ir izšķiroša ietekme uz Baltijas valstu drošības situāciju un tās novērtējumu Krievijas radīto risku ietvarā, Ukrainas iekšpolitisko un ārpolitisko vektoru padziļināta izpratne paplašinās studentu zināšanas par potenciāli sagaidāmo Krievijas rīcību citos reģionos.

Prasmes

1.Studenti spēs patstāvīgi apgūt liela apjoma materiālus, kritiski atlasīs un uz to bāzes izdarīs objektīvus secinājumus, kā arī tos prezentēs un argumentēti atbildēs uz jautājumiem. Studenti analizēs un prognozēs personību ietekmi uz Ukrainas ārpolitiskā kursa attīstību un atrašanos starp dažādiem ģeopolitiskajiem un reģionālajiem projektiem.

Kompetences

1.Studenti izvērtēs un argumentēti izskaidros dažādu faktori ietekmi uz Ukrainas attīstību – to, kāpēc valsts joprojām kopumā atrodas starp dažādiem ģeopolitiskiem projektiem. Studenti veidos un sniegs jaunas rekomendācijas par Ukrainas nākotnes attīstības scenārijiem profesionālajā, akadēmiskajā un uzņēmējdarbības vidē. Šādas kompetences varēs pārnest arī uz citiem reģioniem un citiem tematiskajiem jautājumiem, kur nepieciešamas starpdisciplināras un starpreģionālas kompetences un ar tām saistītās prasmes un zināšanas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru, sagatavos divas esejas un sagatavos eksāmena prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Eseju mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentiem jāiesniedz divas esejas par sevis izvēlētiem jautājumiem – vienu par tēmu, kas apskatīta no 1.-5. lekcijai/nodarbībai, un vienu par tēmu kas apskatīta no 6.-10. lekcijai/nodarbībai. Tēmas iepriekš jāsaskaņo ar kursa vadītāju. Tehniskās prasības: 2000 vārdi (+/-10%), izņemot atsauces (zemsvītras); teksta formāts: Times New Roman 12; atsauču formāts: Chicago Manual of Style.
2.

Pārbaudījums

-
-
Apmeklējums – 10% Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30% Esejas – 40% Eksāmena prezentācija – 20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas vēsture: mūsdienu valsts izveidošanās
Apraksts
Anotācija: Lekcijas mērķis ir iepazīstināt studentus ar Ukrainas vēsturi un tās izveidošanos par atsevišķu valsti. Izpratne par ģeopolitikas nozīmi Ukrainas teritorija un dažādo impēriju ietekmi tās teritorija laika gaitā ļauj saprast Ukrainas etnisko, ekonomisko un politisko situāciju mūsdienās. Ģeopolitika un vēsture spēlē lielu lomu arī Ukrainas attiecībās ar tās kaimiņvalstīm un citiem starptautiskajiem aktieriem. Literatūra: Paul Robert Magocsi, A History of Ukraine: The Land and Its Peoples, Second Edition 2nd Edition, University of Toronto Press, 2010. “History of Ukraine,” Internet Encyclopaedia of Ukraine, Canadian Institute of Ukrainian Studies, 2020, http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CH%5CI%5CHistoryofUkraine.htm
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas vēsture: 20. gadsimts, Padomju Savienība un tās sabrukums
Apraksts
Anotācija: Otrās lekcijas mērķis ir skaidrot Ukrainas vēsturi 20. gadsimtā. Lekcijā tiks apskatīta Padomju revolūcija Ukrainā pirms un pēc Pirmā pasaules kara, Ukrainas īsais neatkarības periods, sovjetizācijas process un Otrais pasaules karš. Tāpat tiks skatīta Ukrainas vieta un loma Padomju Savienībā līdz tās sabrukumam, kā arī neatkarības atgūšana un pirmās brīvās vēlēšanas. Literatūra: Kuromiya, Hiroaki. “Ukraine and Eurasian History in the Twentieth Century.” Harvard Ukrainian Studies, vol. 34, no. 1/4, 2015, pp. 195–213. JSTOR, www.jstor.org/stable/44364492 “History of Ukraine,” Internet Encyclopaedia of Ukraine, Canadian Institute of Ukrainian Studies, 2020, http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CH%5CI%5CHistoryofUkraine.htm
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas divas revolūcijas: 21. gadsimts
Apraksts
Anotācija: Lekcijas pirmā daļā uzmanība tiks vērsta uz notikumiem un politiku, kas noveda pie Oranžās un Maidana revolūcijām. Apskatāmie jautājumi ietver: Leonīda Kravčuka režīma norietu, Leonīda Kučmas režīmu, Oranžo revolūciju 2004.-2005. gadā, Viktora Juščenko režīmu un tam sekojošo Viktora Janukoviča režīmu, kā arī Maidana revolūciju 2013.-2014. gadā. Lekcijas mērķis ir ne tikai aprakstīt abas revolūcijas, bet arī skaidrot tās plašākā globālā, reģionālā un nacionālā ietvarā. Literatūra: Readings: Karatnycky, Adrian. “Ukraine's Orange Revolution.” Foreign Affairs, vol. 84, no. 2, 2005, pp. 35–52. JSTOR, www.jstor.org/stable/20034274 “Orange Revolution. Study Guide”, International Centre on Nonviolent Conflict, 2016, https://www.nonviolent-conflict.org/wp-content/uploads/2016/02/Orange-Revolution-Study-Guide-2.pdf “Ukraine's revolution of dignity: The dynamics of Euromaidan,” Journal of Eurasian Studies, vol. 7, no. 1, 2016, pp. 85-91, Science Direct, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879366515000305 “Understanding Ukraine’s Euromaidan Protests,” Open Society Foundations, 2019, https://www.opensocietyfoundations.org/explainers/understanding-ukraines-euromaidan-protests Videos: “Orange Revolution”, International Centre on Nonviolent Conflict, https://www.nonviolent-conflict.org/orange-revolution-english/ “Eleven films about Euromaidan you can watch online,” Euromaidan Press, 2017, http://euromaidanpress.com/2017/02/21/10-films-about-euromaidan-you-can-watch-online/
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Krievija – no gadījuma rakstura sabiedrotā līdz ienaidniekam
Apraksts
Anotācija: Lekcijas mēķis ir analizēt attiecības starp Ukrainu un Krieviju pēc Padomju Savienības sabrukuma. No kādreiz draudzīgām, lai gan vienmēr sarežģītām attiecībām, Ukraina un Krievija ir nonākušas līdz militāram konfliktam. Kādi ir iemesli un cēloņi šādām izmaiņām? Kādu lomu tajā spēlējusi Ukrainas vēlme saglabāt lomu kā “tiltam” starp Rietumiem un Krieviju? Literatūra: Masters, Jonathan. “Ukraine: Conflict at the Crossroads of Europe and Russia,” Council on Foreign Relations, 5 February 2020, https://www.cfr.org/backgrounder/ukraine-conflict-crossroads-europe-and-russia Kappeler, Andreas. “Ukraine and Russia: Legacies of the imperial past and competing memories,” Journal of Eurasian Studies, Vol. 5, No. 2, 2014, pp. 107-115, Sience Direct, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879366514000062 Gressel, Gustav. “Russia’s Ukraine policy: Change to stay the same,” European Council on Foreign Relations, 3 February 2020, https://www.ecfr.eu/article/commentary_russias_ukraine_policy_change_to_stay_the_same
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Militārais konflikts un ieilgusī humanitārā krīze
Apraksts
Anotācija: Šajā lekcijā tiks analizēts konflikts Ukrainas austrumos, uzmanību vēršot uz konflikta rašanos un cēloņiem, Krimas okupāciju un, tā saukto, Tautas Republiku izveidošanos Donetskas un Luganskas reģionos. Īpaša uzmanība tiks veltīta tam, kā konflikts tiek atspoguļots no dažādām perspektīvām – Krievijas, Ukrainas un starptautisko aktieru puses. Lekcija pievērsīsies arī konflikta radītās humanitārās krīzes aspektiem. Literatūra: “10 facts you should know about Russian military aggression against Ukraine,” Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, 2019, https://mfa.gov.ua/en/10-facts-you-should-know-about-russian-military-aggression-against-ukraine “Ukraine Crisis Continent’s Most Pressing Challenge, Organization for Security and Co-operation in Europe Chair Tells Council, Underlining Importance of Dialogue,” SC/14099, 6 February 2020, United Nations, https://www.un.org/press/en/2020/sc14099.doc.htm De Maio, Giovanna. Russia’s View of Ukraine after the Crisis. Istituto Affari Internazionali (IAI), 2016, JSTOR, www.jstor.org/stable/resrep09810
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas attiecības ar ES Austrumu Partnerības kontekstā
Apraksts
Anotācija: Kopš neatkarības iegūšanas Ukraina ilgstoši centās nodrošināt attiecību balansu starp Krieviju un Rietumiem, cenšoties ieņemt “tilta” lomu starp abām pusēm. Taču Maidana revolūcijas un tai sekojošā konflikta Austrumukrainā rezultātā, Ukraina ir nostājusies uz pro-rietumnieciska ceļa, un nospraudusi skaidru ārpolitisko mērķi – virzību uz integrāciju ES. Lekcijā tiks skatītas Ukrainas un ES attiecības, gan bilaterāli, gan Austrumu Partnerības ietvaros. Literatūra: “EU-Ukraine relations – factsheet”, European Union External Action Service, October 2020, https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-Homepage_en “EU relations with Ukraine,” European Council, 2020, https://www.consilium.europa.eu/en/policies/eastern-partnership/ukraine/ “EU-Ukraine relations,” Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, 2019, https://mfa.gov.ua/en/about-ukraine/european-integration/eu-ukraine-relations
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas bilaterālās attiecības ar kaimiņvalstīm
Apraksts
Anotācija: Ukrainai lielākā vai mazākā mērā ir izdevies izveidot uz sadarbību vērstas attiecības ar tās kaimiņiem, taču vienlaicīgi šīs attiecības mēdz būt arī problemātiskas. Lekcijā tiks skatītas Ukrainas bilaterālās attiecības ar tās kaimiņiem – Rumāniju, Ungāriju, Slovākiju, Moldovu, Poliju un Baltkrieviju. Literatūra: Socor, Vladimir. “Ukraine and Hungary Move to Settle Differences Over National Minority Legislation, Part 1&Part 2,” Eurasia Daily Monitor, Vol. 17, No. 80-81, June 2020, https://jamestown.org/program/ukraine-and-hungary-move-to-settle-differences-over-national-minority-legislation-part-one/ Kobylyuk, Mykola. ““Joke” suggesting Romanian-Ukrainian war: What stands behind it,” UNIAN, 5 June 2019, https://www.unian.info/politics/10575381-joke-suggesting-romanian-ukrainian-war-what-stands-behind-it.html Levonyuk, Tetyana. “A Trouble-Free Neighbor: What Should Ukraine Change in Relations with Slovakia?” New Europe Centre, 13 September 2019, http://neweurope.org.ua/en/analytics/bezproblemnyj-susid-shho-ukrayina-maye-zminyty-u-vidnosynah-zi-slovachchynoyu/ Ukraine-Poland Relations, ICPS, 2018, http://icps.com.ua/assets/uploads/images/files/ua_pl_relations_icps.pdf “Kuleba outlines priority issues of Ukraine-Poland relations,” Ukrinform, 28 July 2020, https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3071344-kuleba-outlines-priority-issues-of-ukrainepoland-relations.html Iwański, Tadeusz. “Ukraine: relations with Belarus suspended,” Centre for Eastern Studies, 2 September 2020, https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2020-09-02/ukraine-relations-belarus-suspended Gerasymchuk, Sergiy. “The Relations Between Ukraine and the Republic of Moldova: Prospects For 2020,” Ukrainian Prism Foreign Policy Council, 12 February 2020, http://prismua.org/en/english-the-relations-between-ukraine-and-the-republic-of-moldova-prospects-for-2020/
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas attiecības ar ASV, Kanādu, Izraēlu un Turciju
Apraksts
Anotācija: Ukrainai ir ciešas saiknes ar ASV, Kanādu, Izraēlu un Turciju. Kaut arī attiecību dinamika ir dažāda, visas šīs valstis ir svarīgi Ukrainas stratēģiskie partneri, un ASV tiek uzskatīta par valsts nozīmīgāko sabiedroto (kopā ar ES). Šajā lekcijā uzmanība tiks veltīta Ukrainas bilaterālajām attiecībām ar katru no šīm valstīm, ņemot vērā vesturisko attīstību un pašreizējos notikumus. Literatūra: Kupfer, Matthew. “Ukraine-Israel relations on the upswing, but challenges remain,” Kyiv Post, 9 May 2019, https://www.kyivpost.com/business/ukraine-israel-relations-on-the-upswing-but-challenges-remain.html Berger, Miriam. “The U.S. relationship with Ukraine runs deep. Here’s why,” Washington Post, 12 November 2019, https://www.washingtonpost.com/world/2019/11/12/us-relationship-with-ukraine-runs-deep-heres-why/ “2019: U.S.-Ukraine relations: Both pluses and minuses,” Ukraine Weekly, 24 January 2020, http://www.ukrweekly.com/uwwp/2019-u-s-ukraine-relations-both-pluses-and-minuses/ Kusa, Ilya. “Ukraine’s Uncertain Foreign Strategy amid Turkey’s Growing Regional Power,” Wilson Center, 13 February 2020, https://www.wilsoncenter.org/blog-post/ukraines-uncertain-foreign-strategy-amid-turkeys-growing-regional-power “Canada’s engagement in Ukraine,” Government of Canada, 2020, https://www.international.gc.ca/world-monde/country-pays/ukraine/relations.aspx?lang=eng
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina un starptautiskās organizācijas (SVF, ANO, EDSO, NATO)
Apraksts
Anotācija: Lekcijā riks analizētas Ukrainas attiecības ar dažādām starptautiskajām organizācijām, vienlaikus vēršot uzmanību uz to, kāda ir šo organizāciju tiešā un pastrapinātā ietekme uz Ukrainas iekšējās un ārējās polikas izvēlēm. Literatūra: Getmanchuk, Alyona. “Russia as aggressor, NATO as objective: Ukraine’s new National Security Strategy,” New Europe Center, 30 September 2020, http://neweurope.org.ua/en/analytics/rosiya-yak-agresor-nato-yak-meta-nova-strategiya-natsionalnoyi-bezpeky-ukrayiny/ “Relations with Ukraine,” NATO, 12 June 2020, https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_37750.htm “Ukraine,” IMF, 2020, https://www.imf.org/en/Countries/UKR “Ukraine to Change Law on Bank Insolvency in Bid for IMF Loans,” GlobalInsolvency, 2020, https://globalinsolvency.com/headlines/ukraine-change-law-bank-insolvency-bid-imf-loans Schlein, Lisa. “Rights Violations Rampant in Parts of Ukraine, UN Report Says,” VOA News, 3 October 2020, https://www.voanews.com/europe/rights-violations-rampant-parts-ukraine-un-report-says “Status Report as of 21 September 2020,” OSCE, 24 September 2020, https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine/464754
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas iekšienē: reģionalizācija, oligarhi un politika
Apraksts
Anotācija: Lai pilnībā izprastu Ukrainas politiku, ārlietas un nozīmi pasaulē, ir svarīgi izprast arī to, kā Ukrainas darbojas iekšienē. Tāpēc šī lekcija pievērsīs uzmanību diviem Ukrainu tikpat kā definējošiem aspektiem – tās reģionālajām atšķirībām, kas atspoguļojas politiskajā, ekonomiskajā, etniskajā un pat lingvistiskajā sfērā; kā arī oligarhijai, kurai ir reģionāls un sektorāls raksturs. Literatūra: Sasse, Gwendolyn. “Ukraine: The Role of Regionalism.” Journal of Democracy, Vol. 21, no. 3, pp. 99–106, 2010, https://www.journalofdemocracy.org/articles/ukraine-the-role-of-regionalism/ Schmid, Ulrich, and Oksana Myshlovska (eds). Regionalism without Regions: Reconceptualizing Ukraine’s Heterogeneity. Central European University Press, pp. 3-24, 2019. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/10.7829/j.ctvs1g8jn Matuszak, Sławomir. The oligarchic democracy. The influence of business groups on Ukrainian politics. OSW Studies, 2012, pp. 13-23, https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/prace_42_en_0.pdf Wilson, Andrew. “Ukraine and the oligarchs: Endless delays to reform,” European Council on Foreign Relations, 13 May 2020, https://www.ecfr.eu/article/commentary_ukraine_and_the_oligarchs_endless_delays_to_reform
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina un dažādu impēriju vēsturiskā ietekme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina Padomju Savienībā un pēc tās sabrukuma: sekas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina Padomju Savienībā un pēc tās sabrukuma: sekas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Oranžās un Maidana revolūciju cēloņi un sekas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas un Krievijas attiecību sairšana – resursi, politika un ekonomika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikts Ukrainas austrumos – potenciāls reintegrācijai vai iesaldēts konflikts?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikts Ukrainas austrumos – potenciāls reintegrācijai vai iesaldēts konflikts?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas ceļš uz ES – reformu process, politiskā un finansiālā palīdzība, attiecību ilgtspēja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas kaimiņi: draugi vai (ne)draugi?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas kaimiņi: draugi vai (ne)draugi?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina globālajā politikā – bilaterālās attiecības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina globālajā politikā – starptautiskās organizācijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas iekšpolitika – ārpolitikas cēlonis vai rezultāts?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
46 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas vēsture: mūsdienu valsts izveidošanās
Apraksts
Anotācija: Lekcijas mērķis ir iepazīstināt studentus ar Ukrainas vēsturi un tās izveidošanos par atsevišķu valsti. Izpratne par ģeopolitikas nozīmi Ukrainas teritorija un dažādo impēriju ietekmi tās teritorija laika gaitā ļauj saprast Ukrainas etnisko, ekonomisko un politisko situāciju mūsdienās. Ģeopolitika un vēsture spēlē lielu lomu arī Ukrainas attiecībās ar tās kaimiņvalstīm un citiem starptautiskajiem aktieriem. Literatūra: Paul Robert Magocsi, A History of Ukraine: The Land and Its Peoples, Second Edition 2nd Edition, University of Toronto Press, 2010. “History of Ukraine,” Internet Encyclopaedia of Ukraine, Canadian Institute of Ukrainian Studies, 2020, http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CH%5CI%5CHistoryofUkraine.htm
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas vēsture: 20. gadsimts, Padomju Savienība un tās sabrukums
Apraksts
Anotācija: Otrās lekcijas mērķis ir skaidrot Ukrainas vēsturi 20. gadsimtā. Lekcijā tiks apskatīta Padomju revolūcija Ukrainā pirms un pēc Pirmā pasaules kara, Ukrainas īsais neatkarības periods, sovjetizācijas process un Otrais pasaules karš. Tāpat tiks skatīta Ukrainas vieta un loma Padomju Savienībā līdz tās sabrukumam, kā arī neatkarības atgūšana un pirmās brīvās vēlēšanas. Literatūra: Kuromiya, Hiroaki. “Ukraine and Eurasian History in the Twentieth Century.” Harvard Ukrainian Studies, vol. 34, no. 1/4, 2015, pp. 195–213. JSTOR, www.jstor.org/stable/44364492 “History of Ukraine,” Internet Encyclopaedia of Ukraine, Canadian Institute of Ukrainian Studies, 2020, http://www.encyclopediaofukraine.com/display.asp?linkpath=pages%5CH%5CI%5CHistoryofUkraine.htm
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas divas revolūcijas: 21. gadsimts
Apraksts
Anotācija: Lekcijas pirmā daļā uzmanība tiks vērsta uz notikumiem un politiku, kas noveda pie Oranžās un Maidana revolūcijām. Apskatāmie jautājumi ietver: Leonīda Kravčuka režīma norietu, Leonīda Kučmas režīmu, Oranžo revolūciju 2004.-2005. gadā, Viktora Juščenko režīmu un tam sekojošo Viktora Janukoviča režīmu, kā arī Maidana revolūciju 2013.-2014. gadā. Lekcijas mērķis ir ne tikai aprakstīt abas revolūcijas, bet arī skaidrot tās plašākā globālā, reģionālā un nacionālā ietvarā. Literatūra: Readings: Karatnycky, Adrian. “Ukraine's Orange Revolution.” Foreign Affairs, vol. 84, no. 2, 2005, pp. 35–52. JSTOR, www.jstor.org/stable/20034274 “Orange Revolution. Study Guide”, International Centre on Nonviolent Conflict, 2016, https://www.nonviolent-conflict.org/wp-content/uploads/2016/02/Orange-Revolution-Study-Guide-2.pdf “Ukraine's revolution of dignity: The dynamics of Euromaidan,” Journal of Eurasian Studies, vol. 7, no. 1, 2016, pp. 85-91, Science Direct, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879366515000305 “Understanding Ukraine’s Euromaidan Protests,” Open Society Foundations, 2019, https://www.opensocietyfoundations.org/explainers/understanding-ukraines-euromaidan-protests Videos: “Orange Revolution”, International Centre on Nonviolent Conflict, https://www.nonviolent-conflict.org/orange-revolution-english/ “Eleven films about Euromaidan you can watch online,” Euromaidan Press, 2017, http://euromaidanpress.com/2017/02/21/10-films-about-euromaidan-you-can-watch-online/
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Krievija – no gadījuma rakstura sabiedrotā līdz ienaidniekam
Apraksts
Anotācija: Lekcijas mēķis ir analizēt attiecības starp Ukrainu un Krieviju pēc Padomju Savienības sabrukuma. No kādreiz draudzīgām, lai gan vienmēr sarežģītām attiecībām, Ukraina un Krievija ir nonākušas līdz militāram konfliktam. Kādi ir iemesli un cēloņi šādām izmaiņām? Kādu lomu tajā spēlējusi Ukrainas vēlme saglabāt lomu kā “tiltam” starp Rietumiem un Krieviju? Literatūra: Masters, Jonathan. “Ukraine: Conflict at the Crossroads of Europe and Russia,” Council on Foreign Relations, 5 February 2020, https://www.cfr.org/backgrounder/ukraine-conflict-crossroads-europe-and-russia Kappeler, Andreas. “Ukraine and Russia: Legacies of the imperial past and competing memories,” Journal of Eurasian Studies, Vol. 5, No. 2, 2014, pp. 107-115, Sience Direct, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879366514000062 Gressel, Gustav. “Russia’s Ukraine policy: Change to stay the same,” European Council on Foreign Relations, 3 February 2020, https://www.ecfr.eu/article/commentary_russias_ukraine_policy_change_to_stay_the_same
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina un dažādu impēriju vēsturiskā ietekme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukraina Padomju Savienībā un pēc tās sabrukuma: sekas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Oranžās un Maidana revolūciju cēloņi un sekas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ukrainas un Krievijas attiecību sairšana – resursi, politika un ekonomika
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

“10 facts you should know about russian military aggression against Ukraine,” Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, 2019.

3.

“2019: U.S.-Ukraine relations: Both pluses and minuses,” Ukraine Weekly, 24 January 2020.

4.

Berger, Miriam. “The U.S. relationship with Ukraine runs deep. Here’s why,” Washington Post, 12 November 2019.

5.

“Canada’s engagement in Ukraine,” Government of Canada, 2020.

6.

De Maio, Giovanna. Russia’s View of Ukraine after the Crisis. Istituto Affari Internazionali (IAI), 2016, JSTOR

7.

“EU relations with Ukraine,” European Council, 2020.

8.

“EU-Ukraine relations – factsheet”, European Union External Action Service, October 2020.

9.

“EU-Ukraine relations,” Ministry of Foreign Affairs of Ukraine, 2019.

10.

Gerasymchuk, Sergiy. “The Relations Between Ukraine and the Republic of Moldova: Prospects For 2020,” Ukrainian Prism Foreign Policy Council, 12 February 2020.

11.

Getmanchuk, Alyona. “Russia as aggressor, NATO as objective: Ukraine’s new National Security Strategy,” New Europe Center, 30 September 2020.

12.

Gressel, Gustav. “Russia’s Ukraine policy: Change to stay the same,” European Council on Foreign Relations, 3 February 2020.

13.

“History of Ukraine,” Internet Encyclopaedia of Ukraine, Canadian Institute of Ukrainian Studies, 2020.

14.

Iwański, Tadeusz. “Ukraine: relations with Belarus suspended,” Centre for Eastern Studies, 2 September 2020.

15.

Kappeler, Andreas. “Ukraine and Russia: Legacies of the imperial past and competing memories,” Journal of Eurasian Studies, Vol. 5, No. 2, 2014, pp. 107-115, Sience Direct.

16.

Karatnycky, Adrian. “Ukraine's Orange Revolution.” Foreign Affairs, vol. 84, no. 2, 2005, pp. 35–52. JSTOR.

17.

Kobylyuk, Mykola. ““Joke” suggesting Romanian-Ukrainian war: What stands behind it,” UNIAN, 5 June 2019.

18.

“Kuleba outlines priority issues of Ukraine-Poland relations,” Ukrinform, 28 July 2020.

19.

Kupfer, Matthew. “Ukraine-Israel relations on the upswing, but challenges remain,” Kyiv Post, 9 May 2019.

20.

Kuromiya, Hiroaki. “Ukraine and Eurasian History in the Twentieth Century.” Harvard Ukrainian Studies, vol. 34, no. 1/4, 2015, pp. 195–213. JSTOR.

21.

Kusa, Ilya. “Ukraine’s Uncertain Foreign Strategy amid Turkey’s Growing Regional Power,” Wilson Center, 13 February 2020.

22.

Levonyuk, Tetyana. “A Trouble-Free Neighbor: What Should Ukraine Change in Relations with Slovakia?” New Europe Centre, 13 September 2019.

23.

Magocsi, Paul Robert. A History of Ukraine: The Land and Its Peoples, Second Edition 2nd Edition, University of Toronto Press, 2010.

24.

Masters, Jonathan. “Ukraine: Conflict at the Crossroads of Europe and Russia,” Council on Foreign Relations, 5 February 2020.

25.

Matuszak, Sławomir. The oligarchic democracy. The influence of business groups on Ukrainian politics. OSW Studies, 2012, pp. 13-23.

26.

“Orange Revolution. Study Guide”, International Centre on Nonviolent Conflict, 2016.

27.

“Relations with Ukraine,” NATO, 12 June 2020.

28.

Sasse, Gwendolyn. “Ukraine: The Role of Regionalism.” Journal of Democracy, Vol. 21, no. 3, pp. 99–106, 2010.

29.

Schlein, Lisa. “Rights Violations Rampant in Parts of Ukraine, UN Report Says,” VOA News, 3 October 2020.

30.

Schmid, Ulrich, and Oksana Myshlovska (eds). Regionalism without Regions: Reconceptualizing Ukraine’s Heterogeneity. Central European University Press, pp. 3-24, 2019. JSTOR.

31.

Socor, Vladimir. “Ukraine and Hungary Move to Settle Differences Over National Minority Legislation, Part 1&Part 2,” Eurasia Daily Monitor, Vol. 17, No. 80-81, June 2020.

32.

“Status Report as of 21 September 2020,” OSCE, 24 September 2020.

33.

“Ukraine Crisis Continent’s Most Pressing Challenge, Organization for Security and Co-operation in Europe Chair Tells Council, Underlining Importance of Dialogue,” SC/14099, 6 February 2020, United Nations.

34.

“Ukraine to Change Law on Bank Insolvency in Bid for IMF Loans,” Global Insolvency, 2020.

35.

“Ukraine,” IMF, 2020.

36.

“Ukraine-Poland Relations,” ICPS, 2018.

37.

“Ukraine's revolution of dignity: The dynamics of Euromaidan,” Journal of Eurasian Studies, vol. 7, no. 1, 2016, pp. 85-91, Science Direct.

38.

“Understanding Ukraine’s Euromaidan Protests,” Open Society Foundations, 2019.

39.

Wilson, Andrew. “Ukraine and the oligarchs: Endless delays to reform,” European Council on Foreign Relations, 13 May 2020.

Papildu literatūra

1.

The above list of Required Reading is not exhaustive, and it is expected that students choose additional literature. Furthermore, additional reading materials will be added at the launch of the course, taking into account the dynamic developments in Ukraine, its relations with its partners, as well as ongoing developments in the region/world. Suggested readings will also be provided for each of the seminars.

Citi informācijas avoti

1.

“Eleven films about Euromaidan you can watch online,” Euromaidan Press, 2017.

2.

“Orange Revolution”, International Centre on Nonviolent Conflict.