Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pielāgoto fizisko aktivitāšu teorija un prakse

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_331
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot priekšstatu par pielāgotām fiziskām aktivitātēm (PFA) dažāda vecuma personām ar īpašām vajadzībām.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas par Starptautisko funkcionēšanas un nespējas klasifikāciju (SFK), rehabilitācijas pamatprincipiem, normālo un patoloģisko anatomiju, fizioloģiju, biomehānikas aspektiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē zināšanas par PFA programmu izveides un ieviešanas principiem un par fiziskās slodzes pielāgojumiem, par funkcionēšanas traucējumu individuālām unikālām atšķirībām un to ietekmi uz PFA programmas saturu, sakarībām starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, izprot profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā.

Prasmes

1.Analizē dažādus funkcionālus traucējumus un to ietekmi uz personu ar īpašām vajadzībām iekļaušanu PFA nodarbībās, izveido individuālo plānu PFA programmā, novērtē personu ar funkcionēšanas traucējumiem fiziskās spējas, pielāgo fiziskās aktivitātes personām ar funkcionēšanas traucējumiem, patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes īstenojot PFA programmas cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, argumentēti izskaidro un diskutē par PFA aspektiem.

Kompetences

1.Integrē pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālajā darbībā dažādu zinātņu jomu zināšanas un prasmes par PFA pamatprincipiem, veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, pieņemot lēmumus un rodot risinājumus, pielāgojot PFA atbilstoši personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālajām spējām, sagatavo un pielāgo vidi iekļaujošās PFA mērķu īstenošanai, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, veicot pētniecisku darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo prezentāciju par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem; - jāizstrādā kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"; - jāsagatavojas eksāmenam par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionēšanas traucējumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem – 15% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā - 25% no gala vērtējuma. - Gala eksāmens (par studiju kursa saturu) - atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 60% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem) Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Pielāgotās fiziskās aktivitātēm (PFA), kā multidisciplināru zinātnes nozari. PFA juridiskie nosacījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Pielāgotās fiziskās aktivitātēm (PFA), kā multidisciplināru zinātnes nozari. PFA juridiskie nosacījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sakarības starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas konceptuālie pamati un veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas konceptuālie pamati un veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu ietekme un riski.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu ietekme un riski.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par viņu funkcionālajām spējām/traucējumiem un piemītošo potenciālu. Projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par viņu funkcionālajām spējām/traucējumiem un piemītošo potenciālu. Projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.

2.

2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics

Papildu literatūra

1.

1. Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press

2.

2. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.

3.

3. Block, M. E. (2016). A Teacher's Guide to Adapted Physical Education: Including Students with Disabilities in Sports and Recreation (4th ed.). Paul H. Brookes.

Citi informācijas avoti

1.

WHAT IS APA

2.

EUFAPA

3.

Effectiveness of an adapted physical activity intervention on health-related physical fitness in adolescents with intellectual disability: a randomized controlled trial