Speciālā pedagoģija bērniem ar funkciju (redzes, dzirdes) traucējumiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par bērnu ar redzes / dzirdes traucējumiem izglītības procesa norisi, specifiku un metodēm.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs organizēt korekcijas darbu bērniem ar funkciju traucējumiem, pielietojot atbilstošas attīstošas un atbalstošas metodes.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar funkciju traucējumiem runas un valodas traucējumu novērtēšanā un korekcijas darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās 10%
• gadījuma analīze un izvērtēšana 20%
• patstāvīgā darba prezentācijas 20%
• kursa beigās rakstisks eksāmens 50%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Agrīnās diagnostikas un agrīnās korekcijas nozīme bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Mutiskās runas nozīme un tās veidošanas pamati. Dzirdes tehniskās palīgierīces (dzirdes aparāti, kohleārie implanti).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās palīdzības organizēšana pirmsskolas vecumabērniem ar dzirdes problēmām. Daktīlās valodas loma pirmsskolas vecuma bērnu ar dzirdes traucējumiem attīstības procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Skolu veidi bērniem ar dzirdes/redzes traucējumiem speciālās izglītības sistēmā. Pozitīvais un negatīvais bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem mācīšanā:
• Speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē (grupā)
• Mājās speciālista vadībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Mācīšanas sistēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem mūsdienu Eiropā (mūsdienu orālisms, totālā komunikācija un bilingvālā pieeja).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sarunvalodas attīstīšana priekšmetu - praktiskās mācīšanas stundās, tās nozīme bērnu ar dzirdes traucējumiem vispārējā un valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Dzirdes uztveres attīstīšanas darba organizācija speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē un skolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Bērnu un pieaugušo cilvēku ar redzes/dzirdes traucējumiem sociālās integrācijas procesa mērķi, uzdevumi un saturs. Runas dzirdes attīstīšana individuālā darba stundās. Runas materiāla raksturojums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baķa A., Grunevalds K. Grāmata par aprūpi.- R.: Preses nams, 1998. (izdevums akceptējams).
Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Rīga: Zvaigzne, 1999. (izdevums akceptējams).
Paļučins V., Preobraženskis N. Ausu, kakla un deguna slimības. Rīga: Zvaigzne, 1982. (izdevums akceptējams).
Šēnveilers R., Ptoks M. Foniatrija un pedagoģiskā audioloģija
Cochlear implants / [edited by] Susan B. Waltzman, J. Thomas Roland, Jr. 3rd ed. New York : Thieme, c2014. xii, 256
Uzore D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. 1997. (izdevums akceptējams)
Debonis A. David, Donohne L. Constance Surreey of Audiology, Fundamentals for Audiologists and Health Professionals, United States of America, 2020.
Neurocognitive Approaches to Developmental Disorders: a festschrift for Uta Frith. - Hove, 2008. (izdevums akceptējams)
Назарова, Н. М. Специальная педагогика. М: Смисл, 2005. (izdevums akceptējams)
Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998. (izdevums akceptējams)
Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008. (izdevums akceptējams)
Madell J. R., Flexer C. Pediatric Audiology Diagnosis, Technology and Management. United States of America, 2014.
Papildu literatūra
Liepiņa S. „Speciālo skolu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskie raksturojumi”. Rīga, 1994.
Teivāns E. „Ievads speciālajā pedagoģijā”. Zvaigzne ABC, 1994.
Cochlear implantation outcomes in children with global developmental delay Leila Monshizadeh, Seyed Basir Hashemi, Mehdi Rahimi and Mostafa mohammadi
Executive Function training for deaf children: impact of a music intervention Mason, K ; Marshall, C ; Morgan, G