Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Speciālā pedagoģija bērniem ar funkciju (redzes, dzirdes) traucējumiem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_016
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Vispārīgā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētiskās bāzes un praktisko iemaņu apguvi. Rosināt studentu interesi par bērnu ar speciālajām vajadzībām (redzes un dzirdes traucējumiem) sociālo un pedagoģisko integrāciju. Speciālie palīglīdzekļi mācību procesā.

Priekšzināšanas

Vispārīgā pedagoģija, didaktika, speciālā pedagoģija un attīstības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par bērnu ar redzes / dzirdes traucējumiem izglītības procesa norisi, specifiku un metodēm.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs organizēt korekcijas darbu bērniem ar funkciju traucējumiem, pielietojot atbilstošas attīstošas un atbalstošas metodes.

Kompetences

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar funkciju traucējumiem runas un valodas traucējumu novērtēšanā un korekcijas darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās 10% • gadījuma analīze un izvērtēšana 20% • patstāvīgā darba prezentācijas 20% • kursa beigās rakstisks eksāmens 50%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Agrīnās diagnostikas un agrīnās korekcijas nozīme bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Mutiskās runas nozīme un tās veidošanas pamati. Dzirdes tehniskās palīgierīces (dzirdes aparāti, kohleārie implanti).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pedagoģiskās palīdzības organizēšana pirmsskolas vecumabērniem ar dzirdes problēmām. Daktīlās valodas loma pirmsskolas vecuma bērnu ar dzirdes traucējumiem attīstības procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Skolu veidi bērniem ar dzirdes/redzes traucējumiem speciālās izglītības sistēmā. Pozitīvais un negatīvais bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem mācīšanā: • Speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē (grupā) • Mājās speciālista vadībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Mācīšanas sistēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem mūsdienu Eiropā (mūsdienu orālisms, totālā komunikācija un bilingvālā pieeja).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Sarunvalodas attīstīšana priekšmetu - praktiskās mācīšanas stundās, tās nozīme bērnu ar dzirdes traucējumiem vispārējā un valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Dzirdes uztveres attīstīšanas darba organizācija speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē un skolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērnu un pieaugušo cilvēku ar redzes/dzirdes traucējumiem sociālās integrācijas procesa mērķi, uzdevumi un saturs. Runas dzirdes attīstīšana individuālā darba stundās. Runas materiāla raksturojums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baķa A., Grunevalds K. Grāmata par aprūpi.- R.: Preses nams, 1998. (izdevums akceptējams).

2.

Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Rīga: Zvaigzne, 1999. (izdevums akceptējams).

3.

Paļučins V., Preobraženskis N. Ausu, kakla un deguna slimības. Rīga: Zvaigzne, 1982. (izdevums akceptējams).

4.

Šēnveilers R., Ptoks M. Foniatrija un pedagoģiskā audioloģija

5.

Cochlear implants / [edited by] Susan B. Waltzman, J. Thomas Roland, Jr. 3rd ed. New York : Thieme, c2014. xii, 256

6.

Uzore D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. 1997. (izdevums akceptējams)

7.

Debonis A. David, Donohne L. Constance Surreey of Audiology, Fundamentals for Audiologists and Health Professionals, United States of America, 2020.

8.

Laua A. „Latviešu literārās valodas fonētika”. Zvaigzne ABC, 1997. (izdevums akceptējams)

9.

Liepiņa S. „Speciālā psiholoģija”. RAKA, 2008. (izdevums akceptējams)

10.

Neurocognitive Approaches to Developmental Disorders: a festschrift for Uta Frith. - Hove, 2008. (izdevums akceptējams)

11.

Назарова, Н. М. Специальная педагогика. М: Смисл, 2005. (izdevums akceptējams)

12.

Piažē Ž. Bērna intelektuālā attīstība. – Rīga, 2002. (izdevums akceptējams)

13.

Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998. (izdevums akceptējams)

14.

Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008. (izdevums akceptējams)

15.

Madell J. R., Flexer C. Pediatric Audiology Diagnosis, Technology and Management. United States of America, 2014.

Papildu literatūra

1.

Liepiņa S. „Speciālo skolu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskie raksturojumi”. Rīga, 1994.

2.

Teivāns E. „Ievads speciālajā pedagoģijā”. Zvaigzne ABC, 1994.

3.

Cochlear implantation outcomes in children with global developmental delay Leila Monshizadeh, Seyed Basir Hashemi, Mehdi Rahimi and Mostafa mohammadi

4.

Executive Function training for deaf children: impact of a music intervention Mason, K ; Marshall, C ; Morgan, G

Citi informācijas avoti

1.

www.lm.gov.lv

2.

www.strazduskola.lv

3.

www.lns.lv

4.

www.rnbi.lv