Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stresa menedžments

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_005
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju maģistrantiem padziļināt zināšanas un kompetenci par stresa zinātnisko koncepciju, kā arī pilnveidot izpratni un prasmes par stresa menedžmentu – pārvarēšanas un profilakses iespējām.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Maģistranti spēj nosaukt stresa pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot un spēj paskaidrot jēdzienu "stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, nogurums" kopīgās un atšķirīgās iezīmes, stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, izprot stresa aspektus sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi stresa pārvarēšanā sociālajā darbā.

Prasmes

1.Maģistranti prot izvēlēties un pielietot sociālajā darbā atbilstošas stresa profilakses un pārvarēšanas metodes.

Kompetences

1.Maģistranti spēj atpazīt daudzveidīgas stresa izpausmes un simptomus gan savā fiziskajā un emocionālajā veselībā, kā arī stresa ietekmi profesionālajā darbībā. Maģistranti ir kompetenti atpazīt sava personīgā stresa aktivizētājus un spēj mērķtiecīgi īstenot stresa pašmenedžmentu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās – 20%, patstāvīga literatūras analīze pētījuma informatīvajam materiālam – 40%; pētījuma prezentācija – 20%; eseja sagatavošana 20%.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Eksāmens – viena starptautiski citēta pētījuma, publikācijas par kādu no studiju kursā apgūtajām tēmām rakstiska analīze un tā prezentācija; ieskaite – eseja „Stresa un/vai izdegšanas pašmenedžments”. Kritēriji pētījuma analīzes darbam – tēmas aktualitāte – 50%, skaidrs pētījuma dizaina izklāsts – 30%, secinājumu daļas oriģinalitāte 20%. Esejas apjoms – ne mazāk par 3 lpp.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Nefa, K. Līdzjūtība pret sevi. Avots, Rīga 2014.

2.

Payne, M. Modern Social Work Theory. 2014.

3.

Изард, К. Э. Психология эмоций. Питер. 2003.

Papildu literatūra

1.

Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rolasgrāmata. LU, 2007.

2.

Hobfoll, S. E. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524. 1989.

3.

Figley, C. R. Compassion Fatigue. Routledge. 2015.

4.

Freudenberger, H. J. Staff bumout. Journal of Social Issues, 30, 159-164. 1974

5.

Hawkins, P. Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia. 2020.

6.

Ozoliņa, Nucho A., Vidnere, M. Stress: tā pārvarēšana un profilakse. Biznesa Partneri, 2004.

7.

Maslach, C. A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press, 2000.

Citi informācijas avoti