Stresa menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistranti spēj nosaukt stresa pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot un spēj paskaidrot jēdzienu "stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, nogurums" kopīgās un atšķirīgās iezīmes, stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, izprot stresa aspektus sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi stresa pārvarēšanā sociālajā darbā.
Prasmes
1.Maģistranti prot izvēlēties un pielietot sociālajā darbā atbilstošas stresa profilakses un pārvarēšanas metodes.
Kompetences
1.Maģistranti spēj atpazīt daudzveidīgas stresa izpausmes un simptomus gan savā fiziskajā un emocionālajā veselībā, kā arī stresa ietekmi profesionālajā darbībā. Maģistranti ir kompetenti atpazīt sava personīgā stresa aktivizētājus un spēj mērķtiecīgi īstenot stresa pašmenedžmentu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās – 20%, patstāvīga literatūras analīze pētījuma informatīvajam materiālam – 40%; pētījuma prezentācija – 20%; eseja sagatavošana 20%.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens – viena starptautiski citēta pētījuma, publikācijas par kādu no studiju kursā apgūtajām tēmām rakstiska analīze un tā prezentācija; ieskaite – eseja „Stresa un/vai izdegšanas pašmenedžments”.
Kritēriji pētījuma analīzes darbam – tēmas aktualitāte – 50%, skaidrs pētījuma dizaina izklāsts – 30%, secinājumu daļas oriģinalitāte 20%.
Esejas apjoms – ne mazāk par 3 lpp.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju psihofizioloģija.
Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju psihofizioloģija.
Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija.
Trauksme. Trauksmes menedžments.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija.
Trauksme. Trauksmes menedžments.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju psihofizioloģija.
Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju psihofizioloģija.
Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija.
Trauksme. Trauksmes menedžments.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija.
Trauksme. Trauksmes menedžments.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nefa, K. Līdzjūtība pret sevi. Avots, Rīga 2014.
Payne, M. Modern Social Work Theory. 2014.
Изард, К. Э. Психология эмоций. Питер. 2003.
Papildu literatūra
Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rolasgrāmata. LU, 2007.
Hobfoll, S. E. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524. 1989.
Figley, C. R. Compassion Fatigue. Routledge. 2015.
Freudenberger, H. J. Staff bumout. Journal of Social Issues, 30, 159-164. 1974
Hawkins, P. Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia. 2020.
Ozoliņa, Nucho A., Vidnere, M. Stress: tā pārvarēšana un profilakse. Biznesa Partneri, 2004.
Maslach, C. A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press, 2000.
Citi informācijas avoti
https://www.youtube.com/watch?v=q_5myLhhzwE (The Human Brain)