Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā prakse III

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUUK_303
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Uzturzinātne
Kredītpunkti (ECTS)
26,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Nostiprināt studējošā zināšanas, attīstīt un pilnveidot praktiskās iemaņas un iegūt kompetenci atbilstoši Uztura speciālista profesijas standartam. Prakses laikā studentam jāvēro, jāapzina un jāanalizē uztura speciālista profesijas specifika, saistībā ar savu vēlmi, interesēm un iecerēm izvēloties savu nākotnes profesiju.

Priekšzināšanas

Viss iepriekš studiju programmā mācītais.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izprot anamnēzes struktūru, pārzina cilvēka funkcionēšanu normālos un patoloģiskos stāvokļos, ievēro ētikas normas komunikācijā ar pacientu. Izprot uztura terapijas ietekmi uz veselības stāvokli un mērķu sasniegšanu, izprot medicīnisko tehnoloģiju pielietošanas indikācijas un kontrindikācijas. Izprot bioenerģētiskos procesus cilvēka organismā – ogļhidrātu, tauku un olbaltumvielu vielmaiņu. Izprot uztura terapiju pacientiem akūtā posmā stacionārā, ambulatori un multiprofesionālas rehabilitācijas komandas ietvaros.

Prasmes

1.Ievēro pacienta tiesības, konfidencialitātes principus, datu aizsardzību. Noskaidro pacienta sūdzības un vajadzības, iepazīstas ar pacienta medicīnisko dokumentāciju, ievāc un dokumentē pacienta anamnēzi. Balsta uztura terapijas mērķus uz pacienta uztures, ēšanas paradumu, funkcionālo spēju un dienā nepieciešamo uzturvielu un enerģijas izvērtēšanā un analīzē iegūtajiem rezultātiem, pacienta komplekso izvērtējumu un uztura speciālista slēdzienu. Informē pacientu par novērtēšanas procesā iegūto informāciju un slēdzienu pacientam saprotamā valodā, profesionāli dokumentē izmeklēšanā iegūto informāciju, sagatavo uztura speciālista atzinumu par pacienta uztures stāvokli rakstiskā formā.

Kompetences

1.Ievēro pacienta konfidencialitāti un personas datu aizsardzību, autonomiju un tiesības uztura speciālista profesionālajā darbībā. Mērķtiecīgi iegūst informāciju no pacienta un/vai tuviniekiem, aprūpētāja, vai likumīgā pārstāvja medicīniskās dokumentācijas uztura terapijas nodrošināšanai, interpretē, analizē un izvērtē konsultācijas laikā iegūtos rezultātus un identificē problēmu. Savlaicīgi, saprotami, profesionāli aizpilda medicīnisko dokumentāciju, izmantojot profesionālo terminoloģiju, un izskaidro un pamato pacientam un/vai tuviniekam, aprūpētājam, vai likumīgajam pārstāvim saprotamā veidā gan uztura speciālista konsultācijas procesu, gan uztura speciālista slēdzienu un rekomendācijas. Noskaidro pacienta mērķus un uztura terapijas vēlamo iznākumu un kopīgi ar pacientu izvirza nozīmīgus, specifiskus, sasniedzamus mērķus, izstrādājot terapijas plānu un korekti to dokumentējot. Izvēlas atbilstošas pierādījumos balstītas medicīniskās tehnoloģijas uztura terapijas plānošanā, pamato un izskaidro izvēlētās uztura terapijas nozīmi. Pielieto zināšanas par uztura terapiju, veselību, slimībām, pārtiku un pārtikas gatavošanas tehnoloģijām. Mērķtiecīgi, profesionāli un cieņpilni sadarbojas ar citām ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studentam patstāvīgi jāstudē norādītās literatūras avoti, jāsagatavo klīniskās prakses portfolio un divu klīnisko gadījumu prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Obligāts prakses apmeklējums, sekmīgi nokārtots prakses eksāmens. Kumulatīvs vērtējums - klīniskās prakses posmu atzīmes 60%, divu klīnisko gadījumu izvērsta analīze 20%, 2 klīnisko gadījumu prezentācija 20%. Portfolio jāiekļauj: a) prakses stundu uzskaite, b) ikdienas darbu atspoguļojums, c) gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums tabulas veidā, d) prakses vadītāja vērtējums par klīniskās prakses norisi, e) divu klīnisko gadījumu izvērsta analīze (viens gadījums pavasara, otrs rudens praksē).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar pacientu tiesību principiem, pacientiem sniedzamo informāciju, informēto piekrišanu, pacientu datu aizsardzību, ārstniecības personu tiesībām un pienākumiem. Iepazīstas ar slimnīcas sniegtiem veselības aprūpes pakalpojumiem – stacionārā, ambulatori, slimnīcas klīnikās un centros.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apgūst ēdināšanas procesa darba organizāciju, slimnīcas diētu veidus. Veic ēdienu organoleptisko pārbaudi slimnīcas virtuvē un pie pacienta; izvērtē un apraksta rezultātus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar onkoloģisko pacientu pašnovērtēšanas anketu, veic onkoloģisko pacientu malnutrīcijas skrīningu, pilda onkoloģiskā pacienta pašnovērtēšanas anketu (PG – SGA); apstrādā un analizē iegūtos datus. Pēc skrīninga veikšanas, identificē acientus, kuri ir riska grupā, un veic uztures novērtēšanu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar staru terapijas veidiem onkoloģisko slimību ārstēšanā, iespējamām staru terapijas blakusparādībām, toksicitātes klasifikāciju (RTOG).
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar geriatrisko pacientu malnutrīcijas skrīninga anketu, veic skrīningu Mini Nutritional Assessment (MNA), apstrādā un analizē iegūtos datus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar uztura rekomendācijām hilotorakss (chylothorax) gadījumā. Pārrunā klīnisko gadījumu – pacients ar limfas krāšanos pleiras telpā; izprot uztura ieteikumu vadlīnijas. Veido ēdienkarti pacientam ar augstu olbaltumvielu un zemu tauku saturu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā pacientu uzturu perioperatīvā periodā; noskaidro pacientu ēdināšanas principus slimnīcā pēcoperācijas periodā pēc dažāda veida ķirurģiskajām operācijām. Strādā ar ERAS protokoliem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā stomu veidus; apmeklē pacientus ar ileo – vai kolonostomu, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā gastrektomijas veidus; apmeklē pacientus pēc gastrektomijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc nieru transplantācijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā uztura ieteikumus krūts vēža pacientēm pēc operācijas; veido sarunu ciklus par uzturu ar krūts vēža pacientēm.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti veic pacientu malnutrīcijas skrīningu NRS 2002, apstrādā un analizē iegūtos datus, identificē riska pacientus. Izmanto GLIM kritērijus malnutrīcijas noteikšanai. Studenti apmeklē pacientus ar kuģa – zarnu trakta slimībām (GERS, KZS, Krona slimība, čūlainais kolīts, akūts un hronisks pankreatīts, aknu, žultspūšļa slimības), ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc sejas žokļu ķirurģiskas operācijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.Iepazīstas ar enterālās barošanas maisījumiem, sniedz rekomendācijas. Studenti apmeklē pacientu pēc ķirurģiskas operācijas (sejas šķeltne bērniem), sarunā ar vecāku ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā nieru slimību veidus (akūtas un hroniskas nieru slimības), slimību izraisītos kataboliskos procesus un malnutrīcijas risku, uztura rekomendācijas. Veic malnutrīcijas skrīningu. Prakses laikā studenti noskaidro kā notiek pacienta sagatavošanās hemodialīzei un peritoneālai dialīzei un kā tā tiek veikta. Apmeklē dialīzes pacientus, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti noskaidro, kā pacientu apmācības process tiek organizēts cukura diabēta kabinetā. Mācās aprēķināt insulīna devas un maizes vienību skaitu, veidojot vienas dienas ēdienkarti. Sarunā ar pacientu ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus ar reimatoloģiskām slimībām, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā klīnisko gadījumu (ar glikokortikoīdu ietekmi). Izprot medikamentu ietekmi un uztura ieteikumu vadlīnijas. Veido vienas dienas ēdienkarti pacientam ar reimatoloģisku slimību.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientu ar PCO, dzelzs deificīta anēmiju vai miomu, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc insulta, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Pārrunā rīšanas traucējumus pēc insulta. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās. Studenti iepazīstas ar enterālās barošanas maisījumiem, sniedz rekomendācijas.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus ar kardiālo kaheksiju, sirds mazspēju, hipertensiju, mirdzaritmiju, infarktu. Ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar uztura terapijas specifiku onkoloģijas un hematoloģijas gadījumos, tsk. biežākām ar uzturu saistītām blaknēm terapijas laikā. Papildina zināšanas NRS 2002 + GLIM.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz ķīmijterpijas un staru terapijas nodaļu, kur pacientiem veic malnutrīcijas skrīningu (NRS+GLIM), kā arī ievāc detalizētu anamnēzi – specifiska uzmanība vērsta ar uzturu saistītām terapijas izraisītām blaknēm (caurejas, slikta dūša, vemšana, apetītes/garšas izmaiņas, svara izmaiņas u.tml.), veido rekomendācijas slimnīcā un izstrādā uztura ieteikumus pacientiem dodoties mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dotas pie pacientiem hematoloģijas nodaļā – uztura īpatnības pacientiem ar neitropēniju, anēmijas pazīmju izvērtēšana, ievāc anamnēzi, izstrādā uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti veic malnutrīcijas skrīningu abdominālās onkoloģijas pacientiem, izvērtē pacientus pirms operācijas periodā – sastāda uztura rekomendācijas pacientam pirms/pēc operācijas periodam.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar uztura terapijas iespējamiem risinājumiem disfāgijas gadījumos. Uztura iebiezināšana (Nutilis pielietojums). Prakses laikā studenti apmeklē neiroloģijas nodaļu, ievāc pacientu anamnēzi, specifiska uzmanība vērsta uz rīšanas traucējumiem, izjautā pacientu par uztura konsistenci, izvērtē audiologopēda slēdzienu par disfagiju, noskaidro vai saglabāts rīšanas reflekss – vai rehabilitācija mērķtiecīga rīšanas atjaunošanai, izstrādā uztura rekomendācijas mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz ķirurģijas nodaļu, apmeklē pacientu pēc gastrektomijas, ar īsās zarnas sindromu, ileostomu vai cita veida zarnu rezekciju, studenti izvērtē izgrieztās zarnas daļu un apjomu, analizē uzturvielu uzsūkšanās izmaiņas, izstrādā uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz NNAT klīniku, apmeklē pacientu ar nefrotisko sindromu, ANM; studenti ievāc anamnēzi un izvērtē tūskas, veido uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām. Nieru aizstājterapija- HD un PD; ievāc anamnēzi, noskaidro pacienta svaru, un svara pieaugumu starp dialīžu dienām, izstrādā uztura rekomendācijas mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti papildina zināšanas par ENT barošanu, NG/NJ/PEG/PEJ aprūpi. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi pacientam, kuram izveidota PEG/PEJ, ar ko uzsākta barošana, izvērtē kādu barošanas maisījumu un cik daudz nozīmēt pacientam mājās. Studenti izvērtē pacienta ar PEG/PEJ ādu ap stomu. Sastāda atbilstošu enterālās barošanas plānu mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti papildina zināšanas par PNT barošanu + refeeding sindromu. Prakses laikā studenti pacientam izvērtē refeeding sindroma risku, veic malnutrīcijas skrīningu, ievāc anamnēzi, analizē elektrolītu rādītājus asins analīzēs, izstrādā uztura rekomendācijas pacientam ar refeeding sindromu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti izvērtē inetnsīvās terapijas pacientu uztura uzņemšanas spējas – drīkst/nedrīkst barot, per/os, enterāli, parenterāli, kombinēti, aprēķina pacientam nepieciešamo kaloriju un uzturvielu daudzumu, sastāda uztura plānu slimnīcā.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc pacienta anamnēzi grūtniecības un/vai pēcdzemdību periodā, izmanto uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē pacientus pēc ķiruŗģiskām operācijām (tsk. bariatrijas, estētiskās ķirurģijas u.c.). Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darbu specifiku un plānošanu slēgta tipa ēdināšanas iestādē, ēdināšanas programmām, ēdienkaršu sastādīšanas principiem, specialām diētām, iepirkumu organizēšanu. Studenti veic ēdienkartes sastādīšanu izmantojot ēdināšanas programmu (produkti, tehnoloģiskās kartes, ēdienkartes).
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar bērnu Svara korekcijas programmas norisi, papildina teorētiskās zināšanas par svara korekcijas mērķiem bērniem un pusaudžiem. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim. Vada praktiskās nodarbības pacientiem un viņu ģimenēm ar ēdiena gatavošanas paraugdemonstrējumiem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar ēšanas traucējumu klīnikas darba organizāciju stacionārā un ambulatori; papildina praktiskās zināšanas par uztura terapiju ēšanas traucējumu gadījumā (anorexia nervosa, bulimia nervosa, kompulsīvie ēšanas traucējumi, AST). Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darbu alergoloģijas, pulmonoloģijas un dermatoloģijas nodaļā. Papildina teorētiskās zināšanas par uztura terapijas iespējām pārtikas alerģiju gadījumos. Studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar zīdaiņu barošanas rekomendācijām balstoties uz EPSGHAN vadlīnijām, iepazīstas ar zīdaiņu maisījumu veidiem un lietošanas indikācijām. Studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti papildina teorētiskās zināšanas par enterālas barošanas vadlīnijām bērniem. Bērnu rehabilitācijas nodaļā studenti veic nepieciešamās barošanas apjoma un veida aprēķinus
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darba organizāciju ķirurģijas nodaļā, papildina teorētiskās un praktiskās iemaņas pirms un pēc operācijas uztura terapijā bērniem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses ietvaros studenti iepazīsies ar Reto slimību koordinācijas centra darbu, reto slimību pacientu aprūpi Latvijā. Papildina teorētiskās un praktiskās zināšanas par uztura terapiju pie iedzimtām vielmaiņas slimībām (FKU, HCU, LCHADD, galaktozēmija), hromosomālām saslimšanām (Down sindroms, Prader-Willi sindroms, Terner sindroms), cistiskās fibrozes, tuberozās sklerozes u.t.t. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā bērnu rehabilitācijas nodaļā studenti papildina gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas par uztura terapijas mērķiem pacientiem ar AST, BCT, pēc traumām. Prakses laikā studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apgūst zināšanas par ēdināšanas procesa organizāciju BKUS, par slimnīcas diētām (saudzējošā, diabētiskā, nefroloģiskā, pēc individuālā pieprasījuma). Studenti, konsultējot nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavot rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
17,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Atskaite (Prakse)
2. daļa
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc ambulatoro pacientu anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti izstrādā un sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti tiek iepazīstināti ar attālināto konsultāciju iespējām izmantojot video saziņas līdzekļus, darba specifiku un nepieciešamo sagatavošanās procesu. Prakses laikā studenti attālinātā režīmā ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti tiek iepazīstināti ar konsultāciju praksi pacientiem ar garīgās veselības traucējumiem, uztura speciālista darba pienākumiem ārstniecības iestādē un specifisko uztura terapiju psihiatrisko slimību gadījumā. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izvērtē uztura paradumus, izvērtē analīzes vai izmeklējumus
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar rehabilitācijas centra darba specifiku, veselības aprūpes pakalpojumiem - dienas stacionāra programmu, ambulatoro rehabilitāciju, mājas aprūpi, struktūrvienību “Senioru māja”. Novērtē efektīvas komandas nozīmi rehabilitācijas pakalpojumu realizēšanā un uztura speciālista lomu tajā.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas specifiku pacientiem ar prognozējamu invaliditāti. Studenti veic invaliditātes novērtēšanu atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas klasifikācijai. Studējošais izmanto: - MK noteikumus Nr.805 un MK noteikumus Nr. 279
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc pacientu anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. (Papildus tiek pielietoti standartizēti novērtēšanas instrumenti pacienta izvērtējumam, kā arī personas ikdienā veicamo darbību un vides novērtējuma anketa, rehabilitācijas problēmrisināšanas veidlapa, PVO invaliditātes novērtēšanas saraksts). Studenti izstrādā un sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar neiroloģisko rehabilitāciju pacientiem pēc insulta. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus (papildus tiek pielietoti standartizēti novērtēšanas instrumenti pacienta izvērtējumam); veic disfāgijas skrīningu (ūdens norīšanas tests, rīšanas tests); nosaka malnutrīcijas risku pacientiem pēc pārciesta insulta; sniedz un izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas un aprūpes principiem geriatrijā, kā arī ar rehabilitācijas principiem pacientiem ar reimatoloģiskām saslimšanām, pacientiem ar kognitīviem traucējumiem, pacientiem ar diabētu, pacientiem ar sirds un asinsvadu saslimšanām. Studenti veic antropometriskos mērījumus un malnutrīcijas skrīningu (Mini nutritional assesment) senioriem, izvērtē iegūtos datus. Studenti sniedz un izstrādā pacientam uztura rekomendācijas
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas iespējām pacientiem ar skeleta, muskuļu un saistaudu slimībām. Prakses laikā studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai, pamato uztura korekcijas nepieciešamību. Studenti aizpilda rehabilitācijas problēmrisināšanas veidlapu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar onkoloģijas pacientu rehabilitāciju, ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Ņemot vērā onkoloģijas pacientu stāvokli un vajadzības, studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē rehabilitācijas pacientus ar CD. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus, īpaši pievēršot uzmanību insulīnu veidiem, to uzglābāšanai, glikozes kontroles metodēm, glikometriem. Izprot medikamentu ietekmi un uztura ieteikumu vadlīnijas. Studenti izstrādā pacientiem uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē rehabilitācijas centra pacientus ņemot vērā ikdienā lietojamo zāļu mijiedarbību. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, pievēršot uzmanību medikamentu (glikokortikosteroīdi, metotreksāts, metformīns, urīndzenošie līdzekļi, omeprazols, dzelzs preparāti, tiroksīns, allopurinols, probiotiķi) lietošanai, blaknēm un iespējamiem uzturvielu deficītiem. Ņemot vērā pacientu veselības stāvokli un vajadzības, studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
9,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā praksē III
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar pacientu tiesību principiem, pacientiem sniedzamo informāciju, informēto piekrišanu, pacientu datu aizsardzību, ārstniecības personu tiesībām un pienākumiem. Iepazīstas ar slimnīcas sniegtiem veselības aprūpes pakalpojumiem – stacionārā, ambulatori, slimnīcas klīnikās un centros.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apgūst ēdināšanas procesa darba organizāciju, slimnīcas diētu veidus. Veic ēdienu organoleptisko pārbaudi slimnīcas virtuvē un pie pacienta; izvērtē un apraksta rezultātus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar onkoloģisko pacientu pašnovērtēšanas anketu, veic onkoloģisko pacientu malnutrīcijas skrīningu, pilda onkoloģiskā pacienta pašnovērtēšanas anketu (PG – SGA); apstrādā un analizē iegūtos datus. Pēc skrīninga veikšanas, identificē acientus, kuri ir riska grupā, un veic uztures novērtēšanu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar staru terapijas veidiem onkoloģisko slimību ārstēšanā, iespējamām staru terapijas blakusparādībām, toksicitātes klasifikāciju (RTOG).
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar geriatrisko pacientu malnutrīcijas skrīninga anketu, veic skrīningu Mini Nutritional Assessment (MNA), apstrādā un analizē iegūtos datus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar uztura rekomendācijām hilotorakss (chylothorax) gadījumā. Pārrunā klīnisko gadījumu – pacients ar limfas krāšanos pleiras telpā; izprot uztura ieteikumu vadlīnijas. Veido ēdienkarti pacientam ar augstu olbaltumvielu un zemu tauku saturu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā pacientu uzturu perioperatīvā periodā; noskaidro pacientu ēdināšanas principus slimnīcā pēcoperācijas periodā pēc dažāda veida ķirurģiskajām operācijām. Strādā ar ERAS protokoliem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā stomu veidus; apmeklē pacientus ar ileo – vai kolonostomu, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā gastrektomijas veidus; apmeklē pacientus pēc gastrektomijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc nieru transplantācijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā uztura ieteikumus krūts vēža pacientēm pēc operācijas; veido sarunu ciklus par uzturu ar krūts vēža pacientēm.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti veic pacientu malnutrīcijas skrīningu NRS 2002, apstrādā un analizē iegūtos datus, identificē riska pacientus. Izmanto GLIM kritērijus malnutrīcijas noteikšanai. Studenti apmeklē pacientus ar kuģa – zarnu trakta slimībām (GERS, KZS, Krona slimība, čūlainais kolīts, akūts un hronisks pankreatīts, aknu, žultspūšļa slimības), ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc sejas žokļu ķirurģiskas operācijas, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.Iepazīstas ar enterālās barošanas maisījumiem, sniedz rekomendācijas. Studenti apmeklē pacientu pēc ķirurģiskas operācijas (sejas šķeltne bērniem), sarunā ar vecāku ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā nieru slimību veidus (akūtas un hroniskas nieru slimības), slimību izraisītos kataboliskos procesus un malnutrīcijas risku, uztura rekomendācijas. Veic malnutrīcijas skrīningu. Prakses laikā studenti noskaidro kā notiek pacienta sagatavošanās hemodialīzei un peritoneālai dialīzei un kā tā tiek veikta. Apmeklē dialīzes pacientus, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti noskaidro, kā pacientu apmācības process tiek organizēts cukura diabēta kabinetā. Mācās aprēķināt insulīna devas un maizes vienību skaitu, veidojot vienas dienas ēdienkarti. Sarunā ar pacientu ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus ar reimatoloģiskām slimībām, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti pārrunā klīnisko gadījumu (ar glikokortikoīdu ietekmi). Izprot medikamentu ietekmi un uztura ieteikumu vadlīnijas. Veido vienas dienas ēdienkarti pacientam ar reimatoloģisku slimību.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientu ar PCO, dzelzs deificīta anēmiju vai miomu, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus pēc insulta, ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Pārrunā rīšanas traucējumus pēc insulta. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās. Studenti iepazīstas ar enterālās barošanas maisījumiem, sniedz rekomendācijas.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apmeklē pacientus ar kardiālo kaheksiju, sirds mazspēju, hipertensiju, mirdzaritmiju, infarktu. Ievāc anamnēzi, izmantojot izstrādātos protokolus. Rekomendē uzturu slimnīcā un izstrādā uztura rekomendācijas ievērošanai mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar uztura terapijas specifiku onkoloģijas un hematoloģijas gadījumos, tsk. biežākām ar uzturu saistītām blaknēm terapijas laikā. Papildina zināšanas NRS 2002 + GLIM.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz ķīmijterpijas un staru terapijas nodaļu, kur pacientiem veic malnutrīcijas skrīningu (NRS+GLIM), kā arī ievāc detalizētu anamnēzi – specifiska uzmanība vērsta ar uzturu saistītām terapijas izraisītām blaknēm (caurejas, slikta dūša, vemšana, apetītes/garšas izmaiņas, svara izmaiņas u.tml.), veido rekomendācijas slimnīcā un izstrādā uztura ieteikumus pacientiem dodoties mājās.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dotas pie pacientiem hematoloģijas nodaļā – uztura īpatnības pacientiem ar neitropēniju, anēmijas pazīmju izvērtēšana, ievāc anamnēzi, izstrādā uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti veic malnutrīcijas skrīningu abdominālās onkoloģijas pacientiem, izvērtē pacientus pirms operācijas periodā – sastāda uztura rekomendācijas pacientam pirms/pēc operācijas periodam.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti iepazīstas ar uztura terapijas iespējamiem risinājumiem disfāgijas gadījumos. Uztura iebiezināšana (Nutilis pielietojums). Prakses laikā studenti apmeklē neiroloģijas nodaļu, ievāc pacientu anamnēzi, specifiska uzmanība vērsta uz rīšanas traucējumiem, izjautā pacientu par uztura konsistenci, izvērtē audiologopēda slēdzienu par disfagiju, noskaidro vai saglabāts rīšanas reflekss – vai rehabilitācija mērķtiecīga rīšanas atjaunošanai, izstrādā uztura rekomendācijas mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz ķirurģijas nodaļu, apmeklē pacientu pēc gastrektomijas, ar īsās zarnas sindromu, ileostomu vai cita veida zarnu rezekciju, studenti izvērtē izgrieztās zarnas daļu un apjomu, analizē uzturvielu uzsūkšanās izmaiņas, izstrādā uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti dodas uz NNAT klīniku, apmeklē pacientu ar nefrotisko sindromu, ANM; studenti ievāc anamnēzi un izvērtē tūskas, veido uztura rekomendācijas slimnīcas periodam un mājām. Nieru aizstājterapija- HD un PD; ievāc anamnēzi, noskaidro pacienta svaru, un svara pieaugumu starp dialīžu dienām, izstrādā uztura rekomendācijas mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti papildina zināšanas par ENT barošanu, NG/NJ/PEG/PEJ aprūpi. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi pacientam, kuram izveidota PEG/PEJ, ar ko uzsākta barošana, izvērtē kādu barošanas maisījumu un cik daudz nozīmēt pacientam mājās. Studenti izvērtē pacienta ar PEG/PEJ ādu ap stomu. Sastāda atbilstošu enterālās barošanas plānu mājām.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti papildina zināšanas par PNT barošanu + refeeding sindromu. Prakses laikā studenti pacientam izvērtē refeeding sindroma risku, veic malnutrīcijas skrīningu, ievāc anamnēzi, analizē elektrolītu rādītājus asins analīzēs, izstrādā uztura rekomendācijas pacientam ar refeeding sindromu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti izvērtē inetnsīvās terapijas pacientu uztura uzņemšanas spējas – drīkst/nedrīkst barot, per/os, enterāli, parenterāli, kombinēti, aprēķina pacientam nepieciešamo kaloriju un uzturvielu daudzumu, sastāda uztura plānu slimnīcā.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc pacienta anamnēzi grūtniecības un/vai pēcdzemdību periodā, izmanto uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē pacientus pēc ķiruŗģiskām operācijām (tsk. bariatrijas, estētiskās ķirurģijas u.c.). Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darbu specifiku un plānošanu slēgta tipa ēdināšanas iestādē, ēdināšanas programmām, ēdienkaršu sastādīšanas principiem, specialām diētām, iepirkumu organizēšanu. Studenti veic ēdienkartes sastādīšanu izmantojot ēdināšanas programmu (produkti, tehnoloģiskās kartes, ēdienkartes).
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar bērnu Svara korekcijas programmas norisi, papildina teorētiskās zināšanas par svara korekcijas mērķiem bērniem un pusaudžiem. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim. Vada praktiskās nodarbības pacientiem un viņu ģimenēm ar ēdiena gatavošanas paraugdemonstrējumiem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar ēšanas traucējumu klīnikas darba organizāciju stacionārā un ambulatori; papildina praktiskās zināšanas par uztura terapiju ēšanas traucējumu gadījumā (anorexia nervosa, bulimia nervosa, kompulsīvie ēšanas traucējumi, AST). Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darbu alergoloģijas, pulmonoloģijas un dermatoloģijas nodaļā. Papildina teorētiskās zināšanas par uztura terapijas iespējām pārtikas alerģiju gadījumos. Studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar zīdaiņu barošanas rekomendācijām balstoties uz EPSGHAN vadlīnijām, iepazīstas ar zīdaiņu maisījumu veidiem un lietošanas indikācijām. Studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti papildina teorētiskās zināšanas par enterālas barošanas vadlīnijām bērniem. Bērnu rehabilitācijas nodaļā studenti veic nepieciešamās barošanas apjoma un veida aprēķinus
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar darba organizāciju ķirurģijas nodaļā, papildina teorētiskās un praktiskās iemaņas pirms un pēc operācijas uztura terapijā bērniem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses ietvaros studenti iepazīsies ar Reto slimību koordinācijas centra darbu, reto slimību pacientu aprūpi Latvijā. Papildina teorētiskās un praktiskās zināšanas par uztura terapiju pie iedzimtām vielmaiņas slimībām (FKU, HCU, LCHADD, galaktozēmija), hromosomālām saslimšanām (Down sindroms, Prader-Willi sindroms, Terner sindroms), cistiskās fibrozes, tuberozās sklerozes u.t.t. Prakses laikā studenti ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā bērnu rehabilitācijas nodaļā studenti papildina gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas par uztura terapijas mērķiem pacientiem ar AST, BCT, pēc traumām. Prakses laikā studenti konsultē nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavo rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti apgūst zināšanas par ēdināšanas procesa organizāciju BKUS, par slimnīcas diētām (saudzējošā, diabētiskā, nefroloģiskā, pēc individuālā pieprasījuma). Studenti, konsultējot nodaļā esošos pacientus, ievāc anamnēzi, nosaka uztura terapijas mērķus un sagatavot rekomendācijas pacientiem un viņu ģimenēm atbilstoši pacienta veselības stāvoklim.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
18,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Atskaite (Prakse)
2. daļa
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc ambulatoro pacientu anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti izstrādā un sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti tiek iepazīstināti ar attālināto konsultāciju iespējām izmantojot video saziņas līdzekļus, darba specifiku un nepieciešamo sagatavošanās procesu. Prakses laikā studenti attālinātā režīmā ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Studenti tiek iepazīstināti ar konsultāciju praksi pacientiem ar garīgās veselības traucējumiem, uztura speciālista darba pienākumiem ārstniecības iestādē un specifisko uztura terapiju psihiatrisko slimību gadījumā. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izvērtē uztura paradumus, izvērtē analīzes vai izmeklējumus
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti tiek iepazīstināti ar rehabilitācijas centra darba specifiku, veselības aprūpes pakalpojumiem - dienas stacionāra programmu, ambulatoro rehabilitāciju, mājas aprūpi, struktūrvienību “Senioru māja”. Novērtē efektīvas komandas nozīmi rehabilitācijas pakalpojumu realizēšanā un uztura speciālista lomu tajā.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas specifiku pacientiem ar prognozējamu invaliditāti. Studenti veic invaliditātes novērtēšanu atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas klasifikācijai. Studējošais izmanto: - MK noteikumus Nr.805 un MK noteikumus Nr. 279
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti ievāc pacientu anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. (Papildus tiek pielietoti standartizēti novērtēšanas instrumenti pacienta izvērtējumam, kā arī personas ikdienā veicamo darbību un vides novērtējuma anketa, rehabilitācijas problēmrisināšanas veidlapa, PVO invaliditātes novērtēšanas saraksts). Studenti izstrādā un sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar neiroloģisko rehabilitāciju pacientiem pēc insulta. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus (papildus tiek pielietoti standartizēti novērtēšanas instrumenti pacienta izvērtējumam); veic disfāgijas skrīningu (ūdens norīšanas tests, rīšanas tests); nosaka malnutrīcijas risku pacientiem pēc pārciesta insulta; sniedz un izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas un aprūpes principiem geriatrijā, kā arī ar rehabilitācijas principiem pacientiem ar reimatoloģiskām saslimšanām, pacientiem ar kognitīviem traucējumiem, pacientiem ar diabētu, pacientiem ar sirds un asinsvadu saslimšanām. Studenti veic antropometriskos mērījumus un malnutrīcijas skrīningu (Mini nutritional assesment) senioriem, izvērtē iegūtos datus. Studenti sniedz un izstrādā pacientam uztura rekomendācijas
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar rehabilitācijas iespējām pacientiem ar skeleta, muskuļu un saistaudu slimībām. Prakses laikā studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Studenti sniedz pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai, pamato uztura korekcijas nepieciešamību. Studenti aizpilda rehabilitācijas problēmrisināšanas veidlapu.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti iepazīstas ar onkoloģijas pacientu rehabilitāciju, ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus. Ņemot vērā onkoloģijas pacientu stāvokli un vajadzības, studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē rehabilitācijas pacientus ar CD. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, izmantojot uztura speciālistiem paredzētos protokolus, īpaši pievēršot uzmanību insulīnu veidiem, to uzglābāšanai, glikozes kontroles metodēm, glikometriem. Izprot medikamentu ietekmi un uztura ieteikumu vadlīnijas. Studenti izstrādā pacientiem uztura rekomendācijas atbilstoši izvirzītajam slēdzienam un nepieciešamajai uztura terapijai.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Prakses laikā studenti konsultē rehabilitācijas centra pacientus ņemot vērā ikdienā lietojamo zāļu mijiedarbību. Studenti ievāc pacienta anamnēzi, pievēršot uzmanību medikamentu (glikokortikosteroīdi, metotreksāts, metformīns, urīndzenošie līdzekļi, omeprazols, dzelzs preparāti, tiroksīns, allopurinols, probiotiķi) lietošanai, blaknēm un iespējamiem uzturvielu deficītiem. Ņemot vērā pacientu veselības stāvokli un vajadzības, studenti izstrādā pacientam uztura rekomendācijas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
8,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Uztura mācība / Zigurds Zariņš, Lolita Neimane, Edgars Bodnieks. 7., pārstrād. un papild. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018 432 lpp.

2.

Handbook of nutrition and food / edited by Carolyn D. Berdanier, Johanna T. Dwyer, David Heber. 3rd edition. 2014. xxi, 1113 pages.

3.

Kasper, Heinrich Ernährungsmedizin und Diätetik / Heinrich Kasper; unter Mitarbeit von Walter Burghardt. 12., überarb. Aufl. München: Elsevier/Urban & Fischer, 2014. XVI, 652 lpp.

4.

Raymond, J. L., In Raymond, J. L., In Morrow, K., & Mahan, L. K. Krause's and Mahan's food & the nutrition care process. 2021

5.

Krause’s food & nutrition therapy / edited by L. Kathleen Mahan and Sylvia Escott-Stump. 12th edition. St.Louis: Elsevier Saunders, 2008. xxiv, 1352 lpp.

Papildu literatūra

1.

Cardiovascular diseases: nutritional and therapeutic interventions / edited by Nilanjana Maulik. Boca Raton, FL: CRC Press/Taylor & Francis, 2013. xxviii, 586 lpp.

2.

Handbook of clinical nutrition and stroke / Mandy L. Corrigan, Arlene A. Escuro, Donalds F. Kirby, editors. New York: Humana Press, 2013. xxix, 310 lpp. Nutrition and Health.

3.

Skutelis, Antons. Zāļu un uztura mijiedarbība un blaknes / Antons Skutelis, Ilze Bārene. Rīga: Medicīnas apgāds, 2013, 54 lpp.

4.

Lejnieks, Aivars. Viss par sāli: pārmēra sāls lietošanas kaitējumi veselībai / Aivars Lejnieks, Andrejs Kalvelis. Rīga: Latvijas Hipertensijas biedrība, 2011. 33 lpp.

5.

Advancing dietetics and clinical nutrition / edited by Anne Payne, Helen Barker. Edinburgh; New York: Churchill Livingstone/Elsevier, 2010. xiii, 382 lpp.

6.

Rubana, Inta Māra. Uzturs fiziskā slodzē. Rīga: RaKa, 2010. 200 lpp.

7.

Sirds un virtuve / Andreja Ērgļa un Ivetas Mintāles redakcijā. Rīga: Latvijas Inovatīvās medicīnas fonds, 2010. 141 lpp.

8.

Selga, Guntars. Enterālā ēdināšana. Jūrmala: GSE, 2009, 320 lpp.

9.

The challenge of obesity in the WHO European Region and the strategies for response. Проблема ожирения в Европейском регионе ВОЗ и стратегии ее решения / Всемирная организация здравоохранения. Европейское региональное бюро; под редакцией: Francesco Branca, Haik Nikogosian и Tim Lobstein. Копенгаген

10.

Европейское региональное бюро ВОЗ. 2009. xiii, 392 lpp.

11.

Wills, Judith. Bērnu uzturs. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2009, 286 lpp.

12.

Aivars, Juris Imants. Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā: starpaugstskolu akadēmiskā maģistra studiju programma "Uzturzinātne": mācību materiāls / Juris Imants Aivars, Līga Ozoliņa-Moll. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2008. 147 lpp.

13.

Oxford handbook of gastrointestinal nursing / edited by Christine Norton, et al. New York: Oxford University Press, 2008. xvii, 734 lpp. Oxford handbooks in nursing.

14.

The essential handbook of eating disorders / edited by Janet Treasure, Ulrike Schmidt, Eric van Furth. Southern Gate, Chichester; Hoboken, NJ: Wiley, 2005. xxi, 238 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

www.vm.gov.lv

2.

www.ldusa.lv