Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Grafiskā dizaina pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_206
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Kuldīgas iela 9c, Rīga

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar grafiskā dizaina disciplīnu, tā izcelsmi, sastāvdaļām, pielietojamību un izstrādes procesu. Studenti apgūs, kā izstrādāt grafisko dizainu analogajai un digitālajai videi, kā atšķirt dekoratīvu no funkcionāla dizaina, kā arī izpratīs dizaina gala patērētāja lomu dizainera lēmumu pieņemšanā. Kursā uzsvars tiek likts uz cilvēku centrēto dizaina pieeju, kurai lietotāja pieredze izvirzīta kā galvenā dizaina kvalitātes mēraukla.

Priekšzināšanas

Pamata zināšanas par dizainu, mākslu vai komunikāciju.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• izprast grafiskā dizaina izcelsmi un pielietojumu; • atpazīt grafiskā dizaina sastāvdaļas; • novērtēt grafiskā dizaina kvalitāti (spēt atšķirt ‘labu’ no ‘slikta’ dizaina); • izmantot grafiskā dizaina pamatprincipus tā izstrādē.

Prasmes

1.• Komandas veidošana un sadarbība; • Problēmrisināšana; • Komunikācijas prasme, lai spētu rast risinājumus kompleksām problēmām.

Kompetences

1.• Kritiski vērtēt ziņu grafiskā dizaina lietojamību analogajā un digitālajā vidē; • Individuāli un grupās apspriest un prezentēt grafiskā dizaina projektus; • Pielietot teorētiskās zināšanas praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Kursa projekts

-
-

Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie praktiskie darbi.

Gala vērtējumu veidos:

1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam.

2.uzdevums (indviduāli): plakāta izstrāde trīs versijās.

3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde.

4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai.

5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai.

6.uzdevums (lomu spēle): Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde.

Tiem studentiem, kas bez attaisnojoša iemesla nebūs apmeklējusi 80% lekciju, būs -1 balle gala vērtējumam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Vērtēšana

1.uzdevums – 20%

2.uzdevums – 20%

3.–5.uzdevums (kursa projekts): 50%

6.uzdevums (lomu spēle) – 10%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads. Kursa prasības. Grafiskā dizaina vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Forma un funkcija. Kompozīcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam. Semināra prezentācija: grupā pa diviem. Laiks: 5 min.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam. Semināra prezentācija: grupā pa diviem. Laiks: 5 min.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tipografika. Krāsu teorija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads zīmolvedība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālā dizaina pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Uz cilvēku centrēts dizains. Lietotāja pieredzes dizaina pamati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Lomu spēle: Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde. Grupās pa 6-7. Nodarbības beigās prezentācija. Laiks: 7 min.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads. Kursa prasības. Grafiskā dizaina vēsture.
Forma un funkcija. Kompozīcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam. Semināra prezentācija: grupā pa diviem. Laiks: 5 min.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tipografika. Krāsu teorija.
Ievads zīmolvedība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālā dizaina pamati.
Uz cilvēku centrēts dizains. Lietotāja pieredzes dizaina pamati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
Lomu spēle: Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde. Grupās pa 6-7. Nodarbības beigās prezentācija. Laiks: 7 min.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gavin Ambrose, Paul Harris, and Nigel Ball (2019). "The Fundamentals of Graphic Design." Bloomsbury Visual Arts Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Josef Albers (2013). "Interaction of Color: 50th Anniversary Edition." Yale University Press. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Susan Weinschenk (2020). "100 Things Every Designer Needs to Know About People (Voices That Matter)." New Riders Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Ellen Lupton (2024). "Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students." Princeton Architectural Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Tony Seddon, Sean Adams, Peter Dawson, and John Foster (2020). "Graphic Design Rules: 365 Essential Design Dos and Don’ts." Princeton Architectural Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Alex White (2023). "The Elements of Graphic Design." Allworth Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

George Bokhua (2022). "Principles of Logo Design: A Practical Guide to Creating Effective Signs, Symbols, and Icons." Rockport Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Uijun Park (2023). "Introduction to Design Thinking for UX Beginners: 5 Steps to Creating a Digital Experience That Engages Users with UX Design, UI Design, and User Research. Start Building Your UX Career." Independently published.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

David Airey (2014). "Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities." Peachpit Press. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Jon Yablonski (2020). "Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services." O′Reilly Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Don Norman (2013). "The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition." Basic Books Publishers. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

“The History of Graphic Design Styles - Part 1 - Bauhaus and Art Nouveau”Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

“The History of Graphic Design Styles - Part 2 - Swiss Design and Art Deco”Piemērots angļu valodas plūsmai