Grafiskā dizaina pamati
Studiju kursa īstenotājs
Kuldīgas iela 9c, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar grafiskā dizaina disciplīnu, tā izcelsmi, sastāvdaļām, pielietojamību un izstrādes procesu. Studenti apgūs, kā izstrādāt grafisko dizainu analogajai un digitālajai videi, kā atšķirt dekoratīvu no funkcionāla dizaina, kā arī izpratīs dizaina gala patērētāja lomu dizainera lēmumu pieņemšanā. Kursā uzsvars tiek likts uz cilvēku centrēto dizaina pieeju, kurai lietotāja pieredze izvirzīta kā galvenā dizaina kvalitātes mēraukla.
Priekšzināšanas
Pamata zināšanas par dizainu, mākslu vai komunikāciju.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• izprast grafiskā dizaina izcelsmi un pielietojumu; • atpazīt grafiskā dizaina sastāvdaļas; • novērtēt grafiskā dizaina kvalitāti (spēt atšķirt ‘labu’ no ‘slikta’ dizaina); • izmantot grafiskā dizaina pamatprincipus tā izstrādē.
Prasmes
1.• Komandas veidošana un sadarbība; • Problēmrisināšana; • Komunikācijas prasme, lai spētu rast risinājumus kompleksām problēmām.
Kompetences
1.• Kritiski vērtēt ziņu grafiskā dizaina lietojamību analogajā un digitālajā vidē; • Individuāli un grupās apspriest un prezentēt grafiskā dizaina projektus; • Pielietot teorētiskās zināšanas praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kursa projekts |
-
|
-
|
|
Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie praktiskie darbi. Gala vērtējumu veidos: 1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam. 2.uzdevums (indviduāli): plakāta izstrāde trīs versijās. 3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. 4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. 5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai. 6.uzdevums (lomu spēle): Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde. Tiem studentiem, kas bez attaisnojoša iemesla nebūs apmeklējusi 80% lekciju, būs -1 balle gala vērtējumam. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Vērtēšana 1.uzdevums – 20% 2.uzdevums – 20% 3.–5.uzdevums (kursa projekts): 50% 6.uzdevums (lomu spēle) – 10% |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa prasības. Grafiskā dizaina vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Forma un funkcija. Kompozīcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam.
Semināra prezentācija: grupā pa diviem.
Laiks: 5 min.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam.
Semināra prezentācija: grupā pa diviem.
Laiks: 5 min.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tipografika. Krāsu teorija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads zīmolvedība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā dizaina pamati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Uz cilvēku centrēts dizains. Lietotāja pieredzes dizaina pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Lomu spēle: Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde. Grupās pa 6-7. Nodarbības beigās prezentācija. Laiks: 7 min.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa prasības. Grafiskā dizaina vēsture.
|
|
Forma un funkcija. Kompozīcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
1.uzdevums (grupas): 100 kompozīcijas tipografiskam izkārtojumam.
Semināra prezentācija: grupā pa diviem.
Laiks: 5 min.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tipografika. Krāsu teorija.
|
|
Ievads zīmolvedība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
2.uzdevums (individuāli): plakāta izstrāde trīs versijās. Semināra prezentācija. Laiks: 2 min
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
3.uzdevums (grupas): logotipa un stila grāmatas izstrāde. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min..
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā dizaina pamati.
|
|
Uz cilvēku centrēts dizains. Lietotāja pieredzes dizaina pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
4.uzdevums (grupas): digitālā dizaina izstrāde sociālajiem tīkliem un mājaslapai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
5.uzdevums (grupas): mājaslapas sākumlapas dizaina pārveide lietotāja pieredzes uzlabošanai. Semināra prezentācija: grupās pa 2-3. Laiks: 7 min.
|
|
Lomu spēle: Lietotāja ceļojuma kartes izstrāde. Grupās pa 6-7. Nodarbības beigās prezentācija. Laiks: 7 min.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gavin Ambrose, Paul Harris, and Nigel Ball (2019). "The Fundamentals of Graphic Design." Bloomsbury Visual Arts Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
Josef Albers (2013). "Interaction of Color: 50th Anniversary Edition." Yale University Press. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai
Susan Weinschenk (2020). "100 Things Every Designer Needs to Know About People (Voices That Matter)." New Riders Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ellen Lupton (2024). "Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students." Princeton Architectural Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Tony Seddon, Sean Adams, Peter Dawson, and John Foster (2020). "Graphic Design Rules: 365 Essential Design Dos and Don’ts." Princeton Architectural Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Alex White (2023). "The Elements of Graphic Design." Allworth Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
George Bokhua (2022). "Principles of Logo Design: A Practical Guide to Creating Effective Signs, Symbols, and Icons." Rockport Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
Uijun Park (2023). "Introduction to Design Thinking for UX Beginners: 5 Steps to Creating a Digital Experience That Engages Users with UX Design, UI Design, and User Research. Start Building Your UX Career." Independently published.Piemērots angļu valodas plūsmai
David Airey (2014). "Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities." Peachpit Press. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai
Jon Yablonski (2020). "Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services." O′Reilly Publishers.Piemērots angļu valodas plūsmai
Don Norman (2013). "The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition." Basic Books Publishers. (jaunāku izdevumu nav)Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
“The History of Graphic Design Styles - Part 1 - Bauhaus and Art Nouveau”Piemērots angļu valodas plūsmai