Mutes mikrobioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apgūšanas studenti gūst pamatzināšanas par mutes mikrofloru, dažādām ekoloģiskajām nišām mutes dobumā. Pilnveido iemaņas mutes dobuma cieto un mīksto audu slimību patoģenēzes izvērtēšanā. Papildina kompetenci par dažādu mikroorganismu lomu mutes slimību patoģenēzē un normālās mikrofloras lomu veselā mutes dobumā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students varēs savākt un izmeklēt klīnisko materiālu mutes dobumā, pratīs izdalīt tīrkultūru, noteikt un analizēt mikroorganismu skaita izmaiņas mutes dobumā.
Kompetences
1.Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studentiem būs iespēja tās realizēt vienotā integratīvā izpratnē par baktēriju un vīrusu patogenitātes faktoru nozīmi slimības etioloģijā, varēs attiecināt tos uz patoģenēzes mehānismiem un mijiedarbību ar saimniekorganismu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi sagatavos prezentācijas semināriem par kariogēnajiem un periodonta mikroorganismiem, to jaunākajiem genotipiem.
As a result of the study course, the student will be able to collect and examine clinical material in the oral cavity, will be able to isolate a pure culture, determine and analyze changes in the number of microorganisms in the oral cavity.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Regulārs apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskās nodarbībās, iknedēļas testu vai kontroldarbu sekmīga nokārtošana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutes dobuma ekoloģija. Baktērijas – biofilmas veidotājas. Baktēriju savstarpējā mijiedarbība biofilmā, koagregācija, adherence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Baktēriju savstarpējā iedarbība zobu aplikumā. Koagregācija. Baktēriju adherence zoba virsmai. Zoba virsmu kolonizējošās baktērijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biofilmas jeb bioplēves veidošanās. Sugu savstarpējās attiecības bioplēvē. Starpsugu saistības, receptori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Periodonta patogēnās baktērijas. Orālās sēnītes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutes dobums – ekoloģiski daudzveidīga sistēma. Normāla mutes dobuma mikroflora.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gram pozitīvās un negatīvās orālās baktērijas. Siekalu mikrofloras kvalitatīva izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gram negatīvās orālās baktērijas. Siekalu mikrofloras kvalitatīva izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orālās sēnītes, to diagnostika, saistība ar mutes epitēliju.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Philip D. Marsh & Michael A. O. Lewis & Helen Rogers, et.al. Oral Microbiology. 6th Edition. Date of Publication: 07/2016
Richard J. Lamont (Editor), George N. Hajishengallis (Editor), et.al. Oral Microbiology and Immunology. 3rd Edition. March 2014
Papildu literatūra
Lakshman Samaranayake. Essential Microbiology for Dentistry. 5th Edition. Elsevier, 04/2018
Aija Žileviča, Ivars Mazjānis. Medicīnas mikrobioloģija. Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija. Latvijas Universitātes akadēmiskais apgāds, 2014
Ārvalstu studentiem/For international students
Lakshman Samaranayake. Essential Microbiology for Dentistry. 5th Edition. Elsevier, 04/2018