Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kustību rotaļas un spēles sportā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_485
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sabiedrības veselība; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, integrējot starpdisciplināras zināšanas (profesionālo terminoloģiju angļu valodā, anatomiju, fizioloģiju un pedagoģiju) un ievērojot drošības, ētikas un iekļaujošās izglītības principus. Sniegt iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu un spēļu variantu modelēšanā un slodzes regulēšanā ar mainītiem noteikumiem.

Priekšzināšanas

Zināšanu un prasmju līmenim jāatbilst vispārējās vidējās izglītības standartam sportā, kā arī nepieciešamas vispārīgas zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, kas ļauj izprast kustību pamatus un fizisko aktivitāšu ietekmi uz cilvēka organismu. Vēlamas angļu valodas zināšanas profesionālās terminoloģijas apguvei.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izprot kustību rotaļu un spēļu daudzveidību, klasifikācijas veidus, vēsturi un attīstību Latvijā un pasaulē.

2.Pārzina kustību rotaļu un spēļu mācīšanas metodiku: Mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļus, sporta stundas organizēšanas formas.

3.Pārzina kustību rotaļu un spēļu formulējumus un terminoloģiju latviešu un angļu valodā.

Prasmes

1.Prot praktiski plānot, vadīt kustību rotaļas un spēles, un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartu un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā.

2.Izprot rotaļu un spēļu variantu modelēšanu un slodzes regulēšanu praktiskā rotaļu vadīšanā.

3.Spēj demonstrēt apgūtās iemaņas kustību rotaļu un spēļu organizēšanā un vadīšanā mācību praksē.

Kompetences

1.Spēt plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu.

2.Spēt kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos paņēmienus, līdzeļus, metodes.

3.Spēt sniegt atgriezenisko saiti gan par izglītojamo, gan savu darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Mācību konspekts

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kustību rotaļu un spēļu konspektu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas un spēles dažādām vecuma grupām; fizisko īpašību attīstīšanai; kustību prasmju pilnveidošanai; vispārējo un sociālo prasmju veidošanai; muzikālās, ritma un sižeta; vadošo izvēli; sadali komandās; rotaļu modelēšanu stundas/nodarbības ievada, galvenajā, nobeiguma daļā; profesionālo terminoloģiju angļu valodā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana. Pašnovērtējums, tā pamatojums par kustību rotaļu un spēļu plāna izstrādes un vadīšanas. Rotaļu konspekta sagatavošana

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā, pamatskolās, vidusskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Pirmsskolas kustību rotaļu, pamatskolas un vidusskolas spēļu organizēšana un vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Atgriezenisko saites sniegšana gan bērniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā, pamatskola, viduskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Sporta spēļu zāle
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā, pamatskolās, vidusskolā.
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pirmsskolas kustību rotaļu, pamatskolas un vidusskolas spēļu organizēšana un vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atgriezenisko saites sniegšana gan bērniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā, pamatskola, viduskolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konspektu izstrāde
Apraksts

Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts

Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem).

Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Traditional Sporting Games and Play in physical education: Enhancing Cultural Diversity, Emotional Well-Being, Interpersonal Relationships and Intelligent Decisions, volume II. (2023). (n.p.): Frontiers Media SA.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Rīga: ISEC.

2.

Sports un veselība 1.–9. klasei. (2019). Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179 lpp