Kustību rotaļas un spēles sportā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, integrējot starpdisciplināras zināšanas (profesionālo terminoloģiju angļu valodā, anatomiju, fizioloģiju un pedagoģiju) un ievērojot drošības, ētikas un iekļaujošās izglītības principus. Sniegt iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu un spēļu variantu modelēšanā un slodzes regulēšanā ar mainītiem noteikumiem.
Priekšzināšanas
Zināšanu un prasmju līmenim jāatbilst vispārējās vidējās izglītības standartam sportā, kā arī nepieciešamas vispārīgas zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, kas ļauj izprast kustību pamatus un fizisko aktivitāšu ietekmi uz cilvēka organismu. Vēlamas angļu valodas zināšanas profesionālās terminoloģijas apguvei.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot kustību rotaļu un spēļu daudzveidību, klasifikācijas veidus, vēsturi un attīstību Latvijā un pasaulē.
2.Pārzina kustību rotaļu un spēļu mācīšanas metodiku: Mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļus, sporta stundas organizēšanas formas.
3.Pārzina kustību rotaļu un spēļu formulējumus un terminoloģiju latviešu un angļu valodā.
Prasmes
1.Prot praktiski plānot, vadīt kustību rotaļas un spēles, un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartu un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā.
2.Izprot rotaļu un spēļu variantu modelēšanu un slodzes regulēšanu praktiskā rotaļu vadīšanā.
3.Spēj demonstrēt apgūtās iemaņas kustību rotaļu un spēļu organizēšanā un vadīšanā mācību praksē.
Kompetences
1.Spēt plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu.
2.Spēt kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos paņēmienus, līdzeļus, metodes.
3.Spēt sniegt atgriezenisko saiti gan par izglītojamo, gan savu darbību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Mācību konspekts |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kustību rotaļu un spēļu konspektu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas un spēles dažādām vecuma grupām; fizisko īpašību attīstīšanai; kustību prasmju pilnveidošanai; vispārējo un sociālo prasmju veidošanai; muzikālās, ritma un sižeta; vadošo izvēli; sadali komandās; rotaļu modelēšanu stundas/nodarbības ievada, galvenajā, nobeiguma daļā; profesionālo terminoloģiju angļu valodā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana. Pašnovērtējums, tā pamatojums par kustību rotaļu un spēļu plāna izstrādes un vadīšanas. Rotaļu konspekta sagatavošana |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā, pamatskolās, vidusskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Pirmsskolas kustību rotaļu, pamatskolas un vidusskolas spēļu organizēšana un vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezenisko saites sniegšana gan bērniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā, pamatskola, viduskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Konspektu izstrāde
Apraksts
Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Konspektu izstrāde
Apraksts
Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta spēļu zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā, pamatskolās, vidusskolā.
|
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pamatskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana vidusskolā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pirmsskolas kustību rotaļu, pamatskolas un vidusskolas spēļu organizēšana un vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezenisko saites sniegšana gan bērniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā, pamatskola, viduskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konspektu izstrāde
Apraksts
Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konspektu izstrāde
Apraksts
Gatavošanās praktiskai 3 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles rotaļa. No iepriekšminētajām: kustibu rotaļas un spēles nodarbības ievada sagatavotājdaļā, galvenajā un nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai, kustību prasmju pilnveidošanai, vispārējo un sociālo prasmju veidošanai, ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kustību rotaļu un spēļu vadīšana
Apraksts
Praktiski modelētas kustibu rotaļas un spēles ar to variantu vadīšana pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. (modelēšana: Variantu veidošana, pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un bērnu individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem). |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Traditional Sporting Games and Play in physical education: Enhancing Cultural Diversity, Emotional Well-Being, Interpersonal Relationships and Intelligent Decisions, volume II. (2023). (n.p.): Frontiers Media SA.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Rīga: ISEC.