Attīstības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā.
Prasmes
1.Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, pielieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, pielietojot to prakses darbu aprakstā.
Kompetences
1.Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas un specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos:
• Bērna novērošana (1-6 gadi) un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs).
• Pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā vecums un intervijas jautājumi tiek saskaņoti ar pasniedzēju, studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18 ... gadi).
• Kopsavilkums par dažādu autoru teorijām katrā vecumposmā.
Prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu un pieaugušā interviju un jaunākos pētījumus par attiecīgo vecumposmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• 15% aktīva dalība lekcijās un semināros.
• 15% sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos:
o 15% bērna novērošana un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze un prezentācija, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) – novērojamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti novēro bērnus no 1-6 gadu vecumam. Novērošanas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību novērojamā bērna vecumposmā.
o 15% ieaugušā intervija, intervijas prezentācija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 15- 80). Intervijas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību intervējamā vecumposmā.
o 15% Kopsavilkums par dažādu autoru teorijām katrā vecumposmā (grupas darbs).
o 25% Rakstisks eksāmens par attīstības psiholoģijas pamatjautājumiem un terminoloģiju (individuāls darbs).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkuma tabula par autoru attīstības teorijām
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi par attīstību. Refleksu nozīme attīstībā. Temperamenta loma attīstībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību vecumposmā no 1-6 gadiem. Bērna gatavības skolai izvērtēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Identātes veidošanās jaunieša vecumposmā. Identitāte, identitātes krīze un attīstības krīzes E. Eriksona teorijā. Intervijas jautājumu sagatavošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
18-45 gadus vecu cilvēku intervijas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
45-... gadus vecu cilvēku interviju prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstība kā dzīves process
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Craig G., Baucum, D. (2008). Human Development (9th ed.). Upper Saddle River. NJ. Prentice Hall.
Ding, Sh. (2005). Children's Personal and Social Development. Malden. Blackwell Publishing.
Kail, R.V. (2004). Human Development: A Life-Span View. (3rd Edition). Toronto. Wadsworth/ Thompson Learning.
Mārtinsone, K., Miltuze, K. (red.), (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi–teorijas un pētījumi (358. lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.
Schaie, W., Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging.
Papildu literatūra
Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga. Rasa ABC.
Eriksons, E.H. (1998). Identitāte: jaunība un krīze. Rīga. Jumava.
Hendry, L.B., Kloep, M. (2002). Lifespan Development. Resources, Challenges and Risks. London. Thomson Learning.
Karpova, A. (1998). Personība. Teorijas un to radītāji. Rīga. Zvaigzne ABC.
Liepiņa, S. (1998). Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga. Raka.
Piažē, Ž. (2002). Bērna intelektuālā attīstība. Rīga. Pētergailis.
Vigotskis, L. (2002). Domāšana un runa. Rīga. Eve.
Vinikots, D. V. (2004). Bērns un viņa māte. Rīga. Raka.
Citi informācijas avoti
British Journal of Developmental psychology
European Journal of developmental Psychology
Journal of Applied Developmental Psychology