Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Etnogrāfiskā darba prakses principi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_084
Zinātnes nozare
Sociālā antropoloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā antropoloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt praktiski pielietojamas prasmes etnogrāfiska lauka darba veikšanai. Kursa gaitā studenti apgūst iemaņas vairāku antropoloģijā izmantojamu metožu un tehniku pielietošanā (piemēram, lauka piezīmju veidošana; materiālu kodēšana, izmantojot specializēto programmatūru). Kursa saturs ir savienots ar kursā “Antropoloģijas izpētes metodes” apgūtajām zināšanām par sociālās antropoloģijas metodoloģiskajiem pamatprincipiem un metožu spektru.

Priekšzināšanas

Iepriekšējas pamatzināšanas antropoloģijā, to pamatprincipos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students pārzina sociālajā antropoloģijā izmantotās centrālās metodes un pieejas.

Prasmes

1.Students spēj: veikt novērojumu/līdzdalīgo novērojumu; veidot lauka darba pierakstus; izstrādāt interviju vadlīnijas; realizēt daļēji strukturētu kvalitatīvo interviju; pielietot radošās un eksperimentālās izpētes metodes; analizēt iegūtos datus, izmantojot programmatūru.

Kompetences

1.Students patstāvīgi izstrādā etnogrāfiska pētījuma dizainu, atlasot nepieciešamās kvalitatīvās pētījuma metodes, kā arī analizē empīrisko materiālu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa ietvaros, studenti apgūst praktiskas iemaņas vairāku antropoloģijā izmantojamu metožu un tehniku pielietošanā: 1) dodas veikt līdzdalīgo novērojumu/novērojumu vismaz 1h garumā publiskā vietā, par kuru vienojas kursa sākumā, un veic lauka darba piezīmes; 2) izstrādā daļēji strukturētas intervijas vadlīnijas, veic interviju un transkribē to; 3) izmēģina radošās un eksperimentālās metodes; 4) izmantojot programmatūru, veic iegūto datu kodēšanu. Visus iegūtos materiālus studenti ievieto e-studijās un saņem atgriezenisko saiti par paveikto. Kursa noslēgumā studenti pārrunā kvalitatīvo metožu pielietojuma iespējas un problēmas konkrētu semestra noslēguma darbu izstrādē, piemēram, minietnogrāfijā, kas ir kursa "Antropoloģijas izpētes metodes" noslēguma darbs. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentiem jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa noslēgumā studenti pārrunā kvalitatīvo metožu pielietojuma iespējas un problēmas konkrētu semestra noslēguma darbu izstrādē, piemēram, minietnogrāfijā, kas ir kursa "Antropoloģijas izpētes metodes" noslēguma darbs.
2.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva piedalīšanās nodarbībās - 50%; praktisko uzdevumu izpilde kursa gaitā - 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajā antropoloģijā: līdzdalīgais novērojums, novērojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajā antropoloģijā: līdzdalīgais novērojums, novērojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās intervijas (padziļinātas, daļēji strukturētas, nestrukturētas), vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās intervijas (padziļinātas, daļēji strukturētas, nestrukturētas), vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošās un eksperimentālās metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošās un eksperimentālās metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvā pētījumā: datu kodēšana, izmantojot datu apstrādes programmu (piem. MAXQDA).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvā pētījumā: datu kodēšana, izmantojot datu apstrādes programmu (piem. MAXQDA).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvā pētījumā: datu kodēšana, izmantojot datu apstrādes programmu (piem. MAXQDA).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvā pētījumā: datu kodēšana, izmantojot datu apstrādes programmu (piem. MAXQDA).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo metožu pielietojuma iespējas un problēmas konkrētu semestra noslēguma darbu izstrādē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo metožu pielietojuma iespējas un problēmas konkrētu semestra noslēguma darbu izstrādē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Harding, J. 2019. Qualitative Data Analysis. 2nd edition. London: SAGE Publications.

2.

Bernard, H. R. 2017. Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. 6th edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers.

3.

O'Reilly, K. 2012. Ethnographic methods. 2nd edition. New York: Routledge. (Akceptējams, kvalitatīvs un viegli uztverams avots par etnogrāfisko metodi)

4.

Rubin, H. J. 2012. Qualitative interviewing: the art of hearing data. Thousand Oaks: Sage Publications cc (Akceptējams izdevums)

5.

Atkinson, P. A. 2001. Handbook of Ethnography. London: SAGE. (Akceptējams izdevums)

6.

Mārtinsone, K. un Pipere, A., red. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. (latviešu plūsmai)