Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Informācijas sabiedrības tiesības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_392
Zinātnes nozare
Tiesību teorija un vēsture; Tiesību zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Tiesību zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Mēs dzīvojam informācijas sabiedrībā. Tā ir uz zināšanās balstīta sabiedrība, kurā informācijas tehnoloģijai ir būtiska nozīme tiesiskuma un cilvēktiesību nodrošināšanā. Šī kursa galvenais mērķis ir attīstīt digitālo pratību juristiem. Digitālā pratība sevī ietver ne tikai tehniskās un juridiskās zināšanas par tehnoloģijām, bet arī kritisko domāšanu, komandas darbu, juridisko kāzusu risināšanu un citas 2020. gada Jurista profesijas standarta 5.5. p. noteiktās zināšanas, prasmes un kompetences. Studējošie apgūs zināšanas par kibertelpas regulējuma problēmām, kibertiesību avotiem, atvērtiem datiem un to pielietojumu jurista darbā, izpratni, kā informācijas tehnoloģijas (mākslīgais intelekts, robotika, lielie dati, blokķēdes, virtuālā realitāte u.c.) var ietekmēt sabiedrības tiesiskumu un kiberdrošību, un apgūs iemaņas, kā risināt šīs juridiskās problēmas.

Priekšzināšanas

Profesionālo maģistru programmā studentiem ir nepieciešamas priekšzināšanas tiesību teorijā, tiesību filozofijā, loģikā, konstitucionālajās, civilajās un krimināltiesībās, jāsaprot juridisko zināšanu pārvaldības elementi un procesi. Akadēmiskajiem maģistriem ir nepieciešama izpratne par tiesībām, to galvenajām nozarēm un jābūt spējai kritiski domāt un loģiski analizēt.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie iegūs zināšanas par tiesību piemērošanas īpatnībām informācijas sabiedrībā, tostarp, informācijas tehnoloģiju izmantošanas rezultātā radītu juridisko un faktisko apstākļu izvērtēšanai; tiesību tālākveidošana un analoģijas piemērošana tehnoloģiju jomā; informācijas sabiedrības patstāvīgo un palīgavotu noteikšana un izmantošana; juridisku dokumentu sagatavošana par jautājumiem, kas saistīti ar e- vides izmantošanu.

Prasmes

1.Studenti iegūs jurista darbā nepieciešamās prasmes, lai spētu izvērtēt juridiskās problēmas, kas saistītas ar e- vidi, tostarp, juridisko seku izvērtēšanu, tiesībtālākveidošanas prasmes e- vidē u.c. Jurista profesijas standartā noteiktās prasmes.

Kompetences

1.Studentiem jāspēj kursā iegūtās zināšanas integrēt dažādās tiesību jomās. Studentam ir jāspēj personai sniegt juridiskā palīdzība gadījumos, kad tiesiskās attiecības ir saistītas ar e- vides izmantošanu neatkarīgi no tiesību jomas, kādā juridiskās sekas iestājušās. Studentam jāprot sagatavot nepieciešamie juridiskie dokumenti, jāprot atlasīt un piemērot nepieciešamā tieību norma u.c. jurista profesijas standartā noteiktās kompetences. Kursa rezultātā iegūtajām kompetencēm ir jāveicina studenta pētnieciskā darbība un ētiskās atbildības izpratne.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentam ir jāsagatavo uzvedne ( prompt) - mākslīgā intelekta sistēmai par uzdevuma izveidošanu saistībā ar kursā apskatīto tematiku. Apjoms 5-7 llp. , vārdu skaits ne mazāk kā 1000 un ne vairāk kā 1400 vārdu.Uzdevuma rezultāti, izmantotā metodoloģija un secinājumi ir jāprezentē Powerpoint prezentācijā un mutiski jāaizstāv. Prezentācijas laiks no 7- 10 minūtēm.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eksāmens

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstisks eksāmens datorklasē, kas aptvers kursa laikā apgūto problemātiku. Lai nokārtotu eksāmenu, studentam ir jāiegūst vismaz 40%. Kārtojot eksāmenu atkārtoti ( komisijas eksāmens) students var saņemt līdz 70% vērtējuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informācijas sabiedrības jēdziens. Tiesību un informācijas sistēma. Kibertelpa un informācijas pakalpojuma regulējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datorkods – kibertelpas regulētājs. Tiesiskie aspekti. Programmēšanas kļūda un programmas nepilnība, juridiskais novērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmjautājums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komandu darbs – Juridiska kāzusa risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komandu darbs – Juridiska kāzusa risināšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kiberdrošības jēdziens un pazīmes. Tiesiski aizsargājamas intereses jēdziens kibertelpā. Kritiskās informācijas infrastruktūras regulējums ES un Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kāzuss.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kibernoziegumu jēdziens, veidi un jurisdikcija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kiberdrošības jēdziens un pazīmes. Tiesiski aizsargājamas intereses jēdziens kibertelpā. Kritiskās informācijas infrastruktūras regulējums ES un Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kibernoziegumu jēdziens, veidi un jurisdikcija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Latvijas Republikas Satversme

2.

Krimināllikums 132-1, 145, 150, 177-1, 241- 244. pants.

3.

Valsts informācijas sistēmu likums

4.

Informācijas atklātības likums.

5.

U. Ķinis „Valsts informācijas sistēmu krimināltiesiskā aizsardzība”. Jurista vārds, 2011.gada septembris.

6.

Declaration of Principles Building the Information Society: a global challenge in the new Millennium

7.

U. Ķinis Kibernoziedzība, kibernoziegumi un Jurisdikcija i. Rīga, Jumava, 2015. 69-80; 121-149; 270-301

8.

Saeimas, MK datu bāzes, politikas dokumentu datu bāze, RSU bibliotēkā tiešsaistē abonējamās d/b u.c.

9.

L. Lessig Code version 2.0. 2006 CC (Creative commons) 1-9;38- 83.

10.

Informācijas Sabiedrības tiesību pamati. U. Ķiņa zin. red, RSU, 20222, 1, 2, 3 un 9. nodaļa.

Papildu literatūra

1.

ECT lietas, piem , Frederik NeIJ and Sunde Kolmisippi, 2013.gada februāra spriedums,

2.

Rumbles W. Theft of the digital: can you steal virtual property?// http://www.laws.canterbury.ac.nz/documents/17_2_354_374.pdf

3.

U. Ķinis Noziedzīgi nodarījumi datortīklos- kibernoziegumi, TNA, 2000.

4.

Ķinis U. Kibernoziegumi, Turība, 2007.

5.

Erlank W. The legal acceptance of virtual property// http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1591384

6.

The EU-US Privacy Collision: a turn to institutions and procedures By Swartz P.M. Harward law review. Vol. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2290261

7.

A. Murrey Looking Back at the Law of the Horse: Why Cyberlaw and the Rule of Law are Important

8.

Human rights in the digital age

9.

Robolaw Guidelines and regulations for robotics

10.

EU Commission Ethics guidelines for truthworthy AI