Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā bērnu un pusaudžu psihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBS_016
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
31,05
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt izpratni par bērnu un pusaudžu psihiatrijas teorētisko ietvaru un praktiskiem aspektiem pasaules un Latvijas izglītības, veselības un sociālās aprūpes sistēmās. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kuras nepieciešamas psihisko traucējumu simptomu un sindromu atklāšanai, atpazīšanai, aprakstīšanai bērniem un pusaudžiem. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kuras nepieciešamas psihofarmakoterapeitiskajai ārstēšanai bērniem un pusaudžiem –psihofarmakoterapijā lietotajiem preparātiem, to darbību, farmakoekonomiku un neatliekamo psihiatrisko palīdzību. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kuras nepieciešamas patstāvīgā darbā ar dažādām nepilngadīgo pacientu grupām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu etioloģiju, patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, norisi un ārstēšanas pamatprincipiem, to rehabilitāciju un profilaksi.

Prasmes

1.Prasmes diagnosticēt bērnu un pusaudžu psihiskus un uzvedības traucējumus atbilstoši SSK-10 klasifikācijai, novērtējot vispusīgi pacienta stāvokli dinamikā un atbilstoši to atspoguļojot medicīnas dokumentācijā; prasme ārstēt pacientu, izveidot pacientam individuālu aprūpes plānu, ietverot nepieciešamo izmeklēšanu, medikamentozo terapiju, psiholoģisko terapiju un psihosociālo rehabilitāciju u.c.

Kompetences

1.Kompetences sadarboties ar nepilngadīgu pacientu un viņa ģimeni, lai nodrošinātu veselības stāvokļa un ārstēšanās rezultātu novērtēšanu dinamikā; aprūpes organizēšanā stacionārā un ambulatori, sniedzot neatliekamo un plānveida psihiatrisko palīdzību un rehabilitāciju bērniem un pusaudžiem. Sadarboties ar citiem aprūpes dalībniekiem, bērna un viņa ģimenes locekļiem ārstēšanas procesa laikā; veikt viņu izglītošanu par slimības norisi un ārstēšanu; apzināties savas profesionālās kompetences robežas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošiem jāapgūst: 1. Zināšanas par bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu izpausmēm, attīstību un norisi, 2. Prasmes bērnu un pusaudžu psihisko un uzvedības traucējumu diagnostikā, novērtēšanā un diferenciāldiagnostikā, 3. Zināšanas un prasmes, lai varētu ārstēt psihiskus un uzvedības traucējumus bērniem un pusaudžiem, nosakot mērķus un plānu, lai varētu izvēlēties optimālākās terapijas un profilakses metodes, ņemto vērā biopsihosociālos aspektus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu pārbaude ar testa jautājumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihisko traucējumu klīniskā psihopatoloģija (neirotiski sindromi, afektīvie sindromi, uztveres un domāšanas traucējumi).
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

SSK-10, SSK-11 un DSM-V diagnostiskās sistēma bērnu un pusaudžu psihiatrijā. Diagnozes sociālā konstrukcija. Psihisko un uzvedības traucējumu izplatība bērnu un pusaudžu populācijā, to ietekmējošie faktori.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Klīniskās bērnu un pusaudžu psihiatrijas teorētiskais ietvars: Bio-psiho-sociālais psihisko traucējumu modelis, stresa-diatēzes modelis, diferencētās sensitivitātes (angl. differential susceptibility) modelis, psihisko traucējumu spektra jēdziens.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Izmeklējumu plāns pirmreizēju psihisko traucējumu gadījumā, multidisciplināra pieeja diagnostikā un ārstēšanā (neirologa, ģenētiķa, logopēda, speciālā pedagoga, klīniskā psihologa, psihoterapeita loma).
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Stacionāra un ārpus stacionāra darbs bērnu un pusaudžu psihiatrijā, medicīniskā dokumentācija, medikamentu kompensācijas sistēma.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērnu ar funkcionāliem traucējumiem veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sociālpsihiatriskie aspekti.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Likumdošana, kas aizsargā pacientus un viņu intereses. Starptautisko cilvēktiesību ietvars bērnu un pusaudžu psihiatrijā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Sociālās, sociālpsihiatriskās un ārpusstacionāra palīdzības organizācijas, struktūra, modeļi, darba metodes un principi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Ēšanas traucējumi bērniem un pusaudžiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Obsesīvi - kompulsīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem: diagnostika, nozoloģiskā piederība, ārstēšana.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Tiki un Tureta sindroms bērniem un pusaudžiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Suicidalitāte un nesuicidāls paškaitējums pusaudžu praksē.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Dzimumidentitātes u.c. identitātes traucējumi bērniem un pusaudžiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bipolāri-afektīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Krīzes reakcijas, psihogēnās depresijas un adaptācijas traucējumi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Augsta riska psihiskais stāvoklis (high risk mental state), prodromālie stāvokļi pusaudžu psihiatrijā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Disociatīvi traucējumi bērniem un pusaudžiem. Deleģēts Minahuzena sindroms.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihisku un uzvedības traucējumu īpatnības pusaudžu vecumā. Personības traucējumu veidošanās.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Neiropsihofarmakoloģijas īpatnības bērnu un pusaudžu praksē. Galvenās psihotropo līdzekļu grupas, to raksturojums, devas.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Perinatālā psihiatrija. Palīdzības sniegšana mātes-bērna diādei.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Sabiedrībā balstīti psihiskās veselības pakalpojumi pusaudžiem. Pāreja no bērnu psihiatrijas uz pieaugušo psihiatrijas dienestiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
31,05
Semināru skaits:
21
Ilgums (nedēļās):
28
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Robert Goodman, Stephen Scott (auth.) - Child and Adolescent Psychiatry, Third Edition-Wiley-Blackwell (2012)

Papildu literatūra

1.

Sam Goldstein, Melissa DeVries (eds.)-Handbook of DSM-5 Disorders in Children and Adolescents-Springer International Publishing (2017)

2.

Bruce, Helen_ Dowdney, Linda_Skuse, David - Child psychology and psychiatry - frameworks for clinical training and practice-Wiley.

3.

Andres Martin, Fred R. Volkmar, Michael H Bloch - Lewis's Child and Adolescent Psychiatry - A Comprehensive Textbook-Wolters Kluwer Health (2017)

4.

Anita Thapar, Daniel S. Pine, James F. Leckman, Stephen Scott, Margartet J. Snowling, Eric A. Taylor - Rutter's child and adolescent psychiatry-Wiley (2015)

5.

(International Perspectives in Philosophy and Psychiatry) Perring, Christian David_Wells, Lloyd A - Diagnostic dilemmas in child and adolescent psychiatry_philosophical perspectives-Oxford University Press (2014)

Citi informācijas avoti

1.

JM REY'S IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health Available from: https://iacapap.org/iacapap-textbook-of-child-and-adolescent-mental-health/