Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta bizness un inovācijas: vadības stratēģijas digitālajā laikmetā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_627
Zinātnes nozare
Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot studentu teorētiskās zināšanas un praktiskās kompetences sporta biznesa un inovāciju vadībā digitālajā laikmetā, attīstot spēju analizēt, plānot un īstenot efektīvas sporta organizāciju stratēģijas, izmantojot finanšu, ekonomikas, mārketinga un biznesa izlūkošanas rīkus, kā arī inovāciju un tehnoloģiju risinājumus. Kurss sagatavo studentus kritiski izvērtēt sporta nozares attīstības dinamiku, pielietot digitālās tehnoloģijas stratēģiskajā pārvaldībā un veicināt inovatīvu pieeju sporta uzņēmējdarbības ilgtspējīgai attīstībai.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas zināšanas ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Tiek apgūtas padziļinātas zināšanas par sporta biznesa un inovāciju vadības principiem digitālajā laikmetā, aptverot sporta organizāciju stratēģiskās vadības, finanšu, ekonomikas, mārketinga un digitālās transformācijas aspektus. Iegūta izpratne par biznesa izlūkošanas rīku un inovāciju platformu pielietojumu sporta uzņēmējdarbības attīstībā un nozares dinamiku globālā vidē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

“Sporta organizācijas biznesa modelis un vadības īpatnības: analīze un priekšlikumi attīstībai” Jautājumi esejas veidā Sporta pasākuma datu analīze un optimizācija

Prasmes

1.Spēj analizēt sporta uzņēmējdarbības vidi un identificēt galvenos vadības izaicinājumus; plānot un īstenot sporta organizāciju attīstības stratēģijas; pielietot finanšu un ekonomikas instrumentus efektīvas pārvaldības nodrošināšanai; izmantot digitālos un datu analīzes rīkus mārketinga un komunikācijas stratēģiju īstenošanā; attīstīt sporta inovāciju un jaunuzņēmumu idejas, izprotot MVP veidošanas procesu un inovāciju ekosistēmu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Sporta jaunuzņēmumu platformas: no idejas līdz MVP Jautājumi esejas veidā “Sporta organizācijas biznesa modelis un vadības īpatnības: analīze un priekšlikumi attīstībai” "Kā sporta organizācijām un valsts institūcijām veidot efektīvas finanšu stratēģijas, kas nodrošina ilgtspējīgu sporta attīstību, ņemot vērā dažādus finansējuma avotus, sadarbību ar sponsoriem, un risku pārvaldību? Digitālā kampaņas ideja "Sporta organizāciju mārketings un komunikācija"

Kompetences

1.Spēj patstāvīgi analizēt un izvērtēt sporta organizāciju finansiālo un stratēģisko darbību, pieņemt pamatotus lēmumus, balstoties uz datiem un biznesa inteliģences rīkiem. Prot plānot un īstenot sporta pasākumus, ņemot vērā ekonomisko, sociālo un vides ietekmi. Spēj izstrādāt un īstenot mārketinga un inovāciju stratēģijas, attīstīt sporta jaunuzņēmumu idejas līdz MVP līmenim, kā arī piesaistīt partnerus un finansējumu sporta uzņēmējdarbības attīstībai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Digitālā kampaņas ideja "Sporta organizāciju mārketings un komunikācija" "Kā sporta organizācijām un valsts institūcijām veidot efektīvas finanšu stratēģijas, kas nodrošina ilgtspējīgu sporta attīstību, ņemot vērā dažādus finansējuma avotus, sadarbību ar sponsoriem, un risku pārvaldību? Jautājumi esejas veidā Sporta jaunuzņēmumu platformas: no idejas līdz MVP Sporta pasākuma datu analīze un optimizācija

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

“Sporta organizācijas biznesa modelis un vadības īpatnības: analīze un priekšlikumi attīstībai”

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students izvēlas vienu sporta organizāciju (piem., futbola klubu, basketbola komandu, sporta federāciju) un sagatavo 10–12 slaidu prezentāciju, kurā:

  1. Analizē organizācijas uzņēmējdarbības modeli (ieņēmumu plūsmas, izdevumi, mērķauditorija).
  2. Identificē sporta vadības īpatnības, piemēram, duālos mērķus (peļņa vs. sabiedriskā funkcija), līdzjutēju lojalitāti, sportisko sniegumu u.c.
  3. Novērtē digitalizācijas un globalizācijas ietekmi uz organizācijas darbību.
  4. Sniedz ieteikumus efektivitātes un attīstības uzlabošanai (vadības vai biznesa aspektā).

2.

"Kā sporta organizācijām un valsts institūcijām veidot efektīvas finanšu stratēģijas, kas nodrošina ilgtspējīgu sporta attīstību, ņemot vērā dažādus finansējuma avotus, sadarbību ar sponsoriem, un risku pārvaldību?

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Šis jautājums referātā studentus aicina analizēt:

Finansējuma avotu dažādošanas nozīmi sporta attīstībā; Sponsorēšanas un cita privātā finansējuma lomu sporta projektu noturībai; Finanšu riska novēršanas pasākumus un to ietekmi uz sporta organizāciju ilgtspēju; Dažādu ieinteresēto pušu sadarbības nozīmi finansējuma plānošanā un izlietojumā.

3.

Konkrēta sporta mega pasākuma ekonomiskās ietekmes vai sporta infrastruktūras būvniecības projekta ekonomiskā pamatojuma analīze

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prezentācijā jāietver:

  • Pasākuma vai infrastruktūras projekta ietekme uz vietējo un reģionālo ekonomiku (darba vietu radīšana, tūrisms, ienākumi).
  • Finansējuma avoti (valsts, pašvaldību, privātie ieguldījumi, sponsori) un to sadale.
  • Izmaksu un ieņēmumu salīdzinājums, priekšlikumi izmaksu optimizēšanai.
  • Ilgtspējīgas attīstības aspekts — kā projekts veicina sporta nozares attīstību ilgtermiņā.
  • Izaicinājumi un riski, kas saistīti ar mega pasākumu rīkošanu vai infrastruktūras būvniecību.
  • Realas vai salīdzināmas starptautiskās pieredzes piemēru analīze.
4.

Digitālā kampaņas ideja "Sporta organizāciju mārketings un komunikācija"

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Grupās pa 2 studenti izstrādā mārketinga kampaņas koncepciju (teksts, vizuālie elementi vai makets) un īsu refleksiju par mērķauditorijas un komunikācijas izvēli. Vērtē satura kvalitāti, pamatotību un radošumu.

5.

Sporta pasākuma datu analīze un optimizācija

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti izvēlas konkrētu sporta pasākumu un analizē tā datus (apmeklētāju skaits, ieņēmumi, sociālo mediju iesaiste, tirgus segmenti). Kādi dati ir visbūtiskākie, lai uzlabotu nākotnes pasākuma plānošanu un mārketingu? Izstrādā datu vērtēšanas stratēģiju un ieteikumus pasākuma efektivitātes celšanai.

6.

Sporta jaunuzņēmumu platformas: no idejas līdz MVP

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti grupās pa 2 izstrādā sporta jaunuzņēmuma ideju un prezentē tās biznesa modeli, vērtības piedāvājumu un inovācijas potenciālu. Vērtē idejas oriģinalitāti, pamatotību un sadarbības kvalitāti.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Jautājumi esejas veidā

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmens sastāv no vairākiem eseju tipa jautājumiem, kas aptver lekciju kursā apskatītās galvenās tēmas. Katram jautājumam studentiem jāsniedz analītiska, strukturēta eseja

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta uzņēmējdarbības vide un sporta vadības īpatnības
Apraksts

Šajā lekcijā tiek piedāvāta vispārēja sporta vadības nozares struktūras un tās īpašo iezīmju analīze. Sporta nozares dinamiskā daudzpusīgā pieeja aptver profesionālo un amatieru sportu. Šajā lekcijā tiek aplūkota sporta menedžmenta unikalitāte, duālie mērķi un to izaicinājumi, globalizācija un tehnoloģiskās pārmaiņas.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot sporta menedžmenta īpatnības, sporta biznesa principus un unikālo sporta dinamiku. Studenti izprot sporta biznesa funkcijas, digitālo transformāciju un nākotnes izaicinājumus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Finanšu vadība sporta nozarē
Apraksts

Šajā lekcijā tiek aplūkoti finanšu vadības principi un prakse dinamiskajā un konkurētspējīgajā sporta nozarē, ņemot vērā sporta unikālās iezīmes. Izmantojot gadījumu izpēti, nozares datus un praktiskus uzdevumus, lekcijā tiek aplūkoti tādi galvenie finanšu jēdzieni kā finanšu lēmumu pieņemšanas procesi, budžeta plānošana, ieņēmumu veidošana un ieņēmumu plūsmas, izmaksu kontrole, riska pārvaldība un ieguldījumu stratēģijas, kas attiecas uz sporta organizācijām, komandām, pasākumiem un objektiem.

Lekcijas mērķis: Sniegt studentiem zināšanas par finanšu vadības koncepcijām sporta nozarē. Studenti spēs izprast sporta organizāciju un pasākumu budžeta veidošanu un budžetu, novērtēt finansējuma avotus, tostarp sponsorēšanu, biļešu pārdošanu, apraidi un merčendaizingu, kā arī izmantot finanšu instrumentus, lai atbalstītu stratēģisko plānošanu un ilgtspējīgu izaugsmi.

Students sagatavojis rakstisku “case study” ar reāla vai simulēta sporta kluba budžeta analīzi un stratēģiskiem finanšu lēmumiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta ekonomika
Apraksts

Šajā lekcijā tiek pētīti ekonomikas principi un to pielietojums sporta nozarē. Galvenie temati ietver darba tirgus profesionālajā sportā, konkurences līdzsvaru, iznākuma nenoteiktības hipotēzes (UOH), līgas struktūras, cenu veidošanas stratēģijas, stadionu valsts finansējumu un lielu sporta pasākumu ekonomisko ietekmi. Lekcijā tiek pētīta arī mediju tiesību, sponsorēšanas un globalizācijas loma mūsdienu sporta ekonomikas veidošanā. Lekcijā tiek pētīts, kā ekonomikas teorijas izskaidro sporta organizāciju, sportistu, līdzjutēju un pārvaldes iestāžu rīcību un kā tirgus spēki veido sporta sacensību struktūru un rezultātus.

Lekcijas mērķis: Lekcija sniedz studentiem zināšanas par ekonomikas principiem un to piemērošanu sporta nozarē. Studenti mācās piemērot mikroekonomiskās un makroekonomiskās koncepcijas, lai analizētu ar sportu saistītus jautājumus. Studenti spēs izvērtēt līgu formātus un ieņēmumu sadales modeļus, novērtēt sporta nozares ekonomisko pamatojumu.

Students individuāli sagatavo uzdevumu ar nelielu datu kopu (piemēram, sporta pasākuma ekonomiskā ietekme).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Finansējuma avoti sportā
Apraksts

Šajā lekcijā tiek aplūkota daudzveidīgā un mainīgā finansējuma avotu vide sporta nozarē. Studenti pētīs, kā sporta organizācijas - sākot no vietējiem klubiem līdz elites profesionālajām komandām - nodrošina finanšu resursus darbības, attīstības un izaugsmes atbalstam. Tēmas ietver publiskā un privātā finansējuma mehānismus, sponsorēšanas un partnerības modeļus, apraides un mediju tiesības, biļešu un merčendaizinga ieņēmumus, pūļa finansējumu, filantropiju un valsts subsīdijas. Kursā tiek aplūkota arī finansiālā ilgtspējība, ētiskie apsvērumi un stratēģisko lēmumu pieņemšana finansējuma iegūšanā.

Lekcijas mērķis: Šī lekcija sniedz studentiem zināšanas par finansējuma avotiem sporta nozarē. Tiks apzināti un novērtēti galvenie sporta organizācijām pieejamie finansējuma avoti. Studenti mācās analizēt dažādu finansēšanas modeļu finansiālo ietekmi, kā arī izprot

Studentu grupa izstrādā reālistisku finansējuma plānu (publiskais, privātais, sponsorēšana) un prezentē to investoru lomu spēlē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta pasākumu organizēšana un infrastruktūras problēmas
Apraksts

Šī lekcija piedāvā visaptverošu ekonomiskās analīzes perspektīvu sporta pasākumu organizēšanai un infrastruktūrai, sākot no vietējām sacensībām un nelielām norises vietām līdz pat globāliem mega notikumiem (piemēram, FIFA Pasaules kauss, Olimpiskās spēles). Tajā aplūkota gan nelielu sacensību budžeta struktūra: norises vietas izveide, personāla un loģistikas izmaksas, drošība, licencēšanas izmaksas un priekšizpētes iespējas, gan lielu megapasākumu sarežģītība. Piemērs: futbola stadions Latvijā.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot ekonomiskās atšķirības starp mazām sporta sacensībām un mega notikumiem. Viņi izprot dažādo ietekmi (ekonomisko, sociālo un vides ietekmi), organizējot sporta pasākumus, un mācās, kā novērtēt šo ietekmi. Lekcija piedāvā īsu ievadu par ilgtspējības jautājumiem sporta pasākumos.

Studentu grupa izstrādāts konkrēta pasākuma koncepts ar budžetu, resursu plānu un ilgtspējas risinājumiem (digitālā formā vai drukātā).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizāciju mārketings un komunikācija digitālajā laikmetā
Apraksts

Šī lekcija sniedz detalizētu ieskatu sporta mārketingā (organizācijas un notikumi), tostarp mārketinga plānošanā un īstenošanā. Šajā lekcijā galvenā uzmanība tiek pievērsta mārketinga kampaņu veidošanai, satura veidošanai, zīmola veidošanai, modernās digitālās komunikācijas izmantošanai, līdzjutēju iesaistes un pieredzes izpētei, kā arī zīmola atpazīstamībai kopā ar influenceru un sportistu kā zīmola vēstnešu izmantošanu. Lekcijā tiks aplūkoti digitālie rīki, piemēram, īsie stāstu video, sociālās platformas un paplašinātās un virtuālās realitātes (AR/VR) izmantošana.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot digitālās komunikācijas iespējas un uzzina, kā veikt visaptverošu mārketinga plānu un kā veidot personalizētas un uz datiem balstītas mārketinga kampaņas, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas un digitālos rīkus. Studenti izstrādā mārketinga kampaņas koncepciju (teksts, vizuālie elementi vai makets) un īsu refleksiju par mērķauditorijas un komunikācijas izvēli.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Datos balstīta sporta pārvaldība un biznesa inteliģence
Apraksts

Lekcija sniedz studentiem padziļinātu izpratni par datu analīzes un biznesa inteliģences (Business Intelligence) instrumentu pielietojumu sporta pārvaldībā un biznesā. Tiks apskatīta uz zināšanām balstītas vadības loma sporta organizāciju stratēģiskajā plānošanā, efektivitātes paaugstināšanā un lēmumu pieņemšanā. Studenti analizēs dažādus datu avotus — no spēlētāju snieguma statistikas un līdzjutēju iesaistes rādītājiem līdz tirgus pētījumiem un finanšu indikatoriem — un apgūs, kā KPI (key performance indicators) palīdz novērtēt sporta organizāciju darbības rezultātus. Lekcija īpaši akcentēs praktisku pieeju datu interpretācijai, lai atbalstītu inovatīvus un ilgtspējīgus vadības risinājumus sportā.

Lekcijas mērķis: Attīstīt studentu izpratni par datu vadītas pārvaldības un biznesa inteliģences nozīmi sporta organizācijās, kā arī pilnveidot prasmes analizēt, interpretēt un pielietot dažādus datu rādītājus stratēģisku un uz inovācijām vērstu lēmumu pieņemšanā.

Studenti izstrādā rakstiskus pārskatus par datu izmantošanu sporta organizāciju vadībā (bez tehniskas datu apstrādes).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta jaunuzņēmumu platformas: no idejas līdz MVP
Apraksts

Šajā lekcijā studenti uzzinās par jauniem uzņēmējdarbības modeļiem un inovāciju platformām sporta nozarē, kas veicina jaunuzņēmumu attīstību un tehnoloģiju integrāciju sportā. Tiks apskatīti sporta tehnoloģiju inkubatori un akseleratori: organizācijas, kas atbalsta jaunuzņēmumus. Ko nepieciešams darīt, lai piesaistītu finansējumu sākuma stadijas idejām, un kā veidot partnerattiecības ar IT uzņēmumiem. piemēri, kā sporta klubi un tehnoloģiju uzņēmumi sadarbojas.

Lekcijas mērķis: Lekcija sniegs studentiem izpratni par sporta inovāciju ekosistēmas struktūru un uzņēmējdarbības attīstības iespējām sporta jaunuzņēmumiem.

Studenti grupās pa 5 izstrādā sporta jaunuzņēmuma ideju un prezentē tās biznesa modeli, vērtības piedāvājumu un inovācijas potenciālu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta uzņēmējdarbības vide un sporta vadības īpatnības
Apraksts

Šajā lekcijā tiek piedāvāta vispārēja sporta vadības nozares struktūras un tās īpašo iezīmju analīze. Sporta nozares dinamiskā daudzpusīgā pieeja aptver profesionālo un amatieru sportu. Šajā lekcijā tiek aplūkota sporta menedžmenta unikalitāte, duālie mērķi un to izaicinājumi, globalizācija un tehnoloģiskās pārmaiņas.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot sporta menedžmenta īpatnības, sporta biznesa principus un unikālo sporta dinamiku. Studenti izprot sporta biznesa funkcijas, digitālo transformāciju un nākotnes izaicinājumus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Finanšu vadība sporta nozarē
Apraksts

Šajā lekcijā tiek aplūkoti finanšu vadības principi un prakse dinamiskajā un konkurētspējīgajā sporta nozarē, ņemot vērā sporta unikālās iezīmes. Izmantojot gadījumu izpēti, nozares datus un praktiskus uzdevumus, lekcijā tiek aplūkoti tādi galvenie finanšu jēdzieni kā finanšu lēmumu pieņemšanas procesi, budžeta plānošana, ieņēmumu veidošana un ieņēmumu plūsmas, izmaksu kontrole, riska pārvaldība un ieguldījumu stratēģijas, kas attiecas uz sporta organizācijām, komandām, pasākumiem un objektiem.

Lekcijas mērķis: Sniegt studentiem zināšanas par finanšu vadības koncepcijām sporta nozarē. Studenti spēs izprast sporta organizāciju un pasākumu budžeta veidošanu un budžetu, novērtēt finansējuma avotus, tostarp sponsorēšanu, biļešu pārdošanu, apraidi un merčendaizingu, kā arī izmantot finanšu instrumentus, lai atbalstītu stratēģisko plānošanu un ilgtspējīgu izaugsmi.

Students sagatavojis rakstisku “case study” ar reāla vai simulēta sporta kluba budžeta analīzi un stratēģiskiem finanšu lēmumiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta ekonomika
Apraksts

Šajā lekcijā tiek pētīti ekonomikas principi un to pielietojums sporta nozarē. Galvenie temati ietver darba tirgus profesionālajā sportā, konkurences līdzsvaru, iznākuma nenoteiktības hipotēzes (UOH), līgas struktūras, cenu veidošanas stratēģijas, stadionu valsts finansējumu un lielu sporta pasākumu ekonomisko ietekmi. Lekcijā tiek pētīta arī mediju tiesību, sponsorēšanas un globalizācijas loma mūsdienu sporta ekonomikas veidošanā. Lekcijā tiek pētīts, kā ekonomikas teorijas izskaidro sporta organizāciju, sportistu, līdzjutēju un pārvaldes iestāžu rīcību un kā tirgus spēki veido sporta sacensību struktūru un rezultātus.

Lekcijas mērķis: Lekcija sniedz studentiem zināšanas par ekonomikas principiem un to piemērošanu sporta nozarē. Studenti mācās piemērot mikroekonomiskās un makroekonomiskās koncepcijas, lai analizētu ar sportu saistītus jautājumus. Studenti spēs izvērtēt līgu formātus un ieņēmumu sadales modeļus, novērtēt sporta nozares ekonomisko pamatojumu.

Students individuāli sagatavo uzdevumu ar nelielu datu kopu (piemēram, sporta pasākuma ekonomiskā ietekme).

Finansējuma avoti sportā
Apraksts

Šajā lekcijā tiek aplūkota daudzveidīgā un mainīgā finansējuma avotu vide sporta nozarē. Studenti pētīs, kā sporta organizācijas - sākot no vietējiem klubiem līdz elites profesionālajām komandām - nodrošina finanšu resursus darbības, attīstības un izaugsmes atbalstam. Tēmas ietver publiskā un privātā finansējuma mehānismus, sponsorēšanas un partnerības modeļus, apraides un mediju tiesības, biļešu un merčendaizinga ieņēmumus, pūļa finansējumu, filantropiju un valsts subsīdijas. Kursā tiek aplūkota arī finansiālā ilgtspējība, ētiskie apsvērumi un stratēģisko lēmumu pieņemšana finansējuma iegūšanā.

Lekcijas mērķis: Šī lekcija sniedz studentiem zināšanas par finansējuma avotiem sporta nozarē. Tiks apzināti un novērtēti galvenie sporta organizācijām pieejamie finansējuma avoti. Studenti mācās analizēt dažādu finansēšanas modeļu finansiālo ietekmi, kā arī izprot

Studentu grupa izstrādā reālistisku finansējuma plānu (publiskais, privātais, sponsorēšana) un prezentē to investoru lomu spēlē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta pasākumu organizēšana un infrastruktūras problēmas
Apraksts

Šī lekcija piedāvā visaptverošu ekonomiskās analīzes perspektīvu sporta pasākumu organizēšanai un infrastruktūrai, sākot no vietējām sacensībām un nelielām norises vietām līdz pat globāliem mega notikumiem (piemēram, FIFA Pasaules kauss, Olimpiskās spēles). Tajā aplūkota gan nelielu sacensību budžeta struktūra: norises vietas izveide, personāla un loģistikas izmaksas, drošība, licencēšanas izmaksas un priekšizpētes iespējas, gan lielu megapasākumu sarežģītība. Piemērs: futbola stadions Latvijā.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot ekonomiskās atšķirības starp mazām sporta sacensībām un mega notikumiem. Viņi izprot dažādo ietekmi (ekonomisko, sociālo un vides ietekmi), organizējot sporta pasākumus, un mācās, kā novērtēt šo ietekmi. Lekcija piedāvā īsu ievadu par ilgtspējības jautājumiem sporta pasākumos.

Studentu grupa izstrādāts konkrēta pasākuma koncepts ar budžetu, resursu plānu un ilgtspējas risinājumiem (digitālā formā vai drukātā).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizāciju mārketings un komunikācija digitālajā laikmetā
Apraksts

Šī lekcija sniedz detalizētu ieskatu sporta mārketingā (organizācijas un notikumi), tostarp mārketinga plānošanā un īstenošanā. Šajā lekcijā galvenā uzmanība tiek pievērsta mārketinga kampaņu veidošanai, satura veidošanai, zīmola veidošanai, modernās digitālās komunikācijas izmantošanai, līdzjutēju iesaistes un pieredzes izpētei, kā arī zīmola atpazīstamībai kopā ar influenceru un sportistu kā zīmola vēstnešu izmantošanu. Lekcijā tiks aplūkoti digitālie rīki, piemēram, īsie stāstu video, sociālās platformas un paplašinātās un virtuālās realitātes (AR/VR) izmantošana.

Lekcijas mērķis: Studenti izprot digitālās komunikācijas iespējas un uzzina, kā veikt visaptverošu mārketinga plānu un kā veidot personalizētas un uz datiem balstītas mārketinga kampaņas, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas un digitālos rīkus. Studenti izstrādā mārketinga kampaņas koncepciju (teksts, vizuālie elementi vai makets) un īsu refleksiju par mērķauditorijas un komunikācijas izvēli.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta jaunuzņēmumu platformas: no idejas līdz MVP
Apraksts

Šajā lekcijā studenti uzzinās par jauniem uzņēmējdarbības modeļiem un inovāciju platformām sporta nozarē, kas veicina jaunuzņēmumu attīstību un tehnoloģiju integrāciju sportā. Tiks apskatīti sporta tehnoloģiju inkubatori un akseleratori: organizācijas, kas atbalsta jaunuzņēmumus. Ko nepieciešams darīt, lai piesaistītu finansējumu sākuma stadijas idejām, un kā veidot partnerattiecības ar IT uzņēmumiem. piemēri, kā sporta klubi un tehnoloģiju uzņēmumi sadarbojas.

Lekcijas mērķis: Lekcija sniegs studentiem izpratni par sporta inovāciju ekosistēmas struktūru un uzņēmējdarbības attīstības iespējām sporta jaunuzņēmumiem.

Studenti grupās pa 5 izstrādā sporta jaunuzņēmuma ideju un prezentē tās biznesa modeli, vērtības piedāvājumu un inovācijas potenciālu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Hoye, R., Misener, K., Naraine, M. & Ordway, K. (2022) Sport Management: Principles and ApplicationsPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Dodds, M., Heisey, K. & Ahonen, A. (2018). Routledge Handbook of International Sport Business. New York, N.Y.: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Woratschek, H., Horbel, C., & Popp, B. (2014). The sport value framework - a new fundamental logic for analyses in sport management. European sport management quarterly, 14(1), 6-24.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Slack, T. (2014). The social and commercial impact of sport, the role of sport management. European sport management quarterly, 14(5), 454-463.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Brown, M.T., Rascher, D.A., Nagel, M.S. & McEvoy, C.D. (2021). Financial management in the sport industry. Routledge. 3rd edition.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Plumley, D. & Wilson, R. (2023) The Economics and Finance of Professsional Team Sports. Routledge, 1st edition.

5.

Winfree, J.A., Rosentraub, M.S., Mills, B.M. & Zondlak, M. (2019). Sports finance and management: real estate, media and the new business of sport. Taylor & Francis. 2nd edition.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Michael A. Leeds, Peter von Allmen, Victor A. Matheson (2023). The economics of sport. 7th edition. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Wilson, R., & Wilson, R. (2011) Managing sport finance. Routledge.

8.

Stewart, B. (2015) Sport funding and finance. 2nd edition. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Arne, H., Storm, R.K., and Swart, K. (2024) Research Handbook on Major Sporting Events. Cheltenham, UK: Edward Elgar.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Knott, B., Fyall, A. & Jones, I. (2015). The nation branding opportunities provided by a sport mega-event: South Africa and the 2010 FIFA World Cup. Journal of Destination Marketing and Management, 4: 46-56.

11.

Agha, N. & Taks, M. (2025) Economic Impact, Fiscal Loss, and Redistribution of Wealth in Sport Events Journal of Sport Management, 1-12Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

Karg, A., Shilbury, D., Westerbeek, H., Funk, D., Naraine, M. (2022) Strategic Sport Marketing. London: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

13.

Funk, D., Alexandris, K., McDonald, H. (2022) Sport consumer behaviour: marketing strategies. London: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

14.

Veal, A.J., Darcy, S. (2014) Research methods in sport studies and sport management, Routledge.

15.

Breitbarth, T., Walzel, S., & van Eekeren, F. (2019) ‘European-ness’ in social responsibility and sport management research: Anchors and avenues. European sport management quarterly, 19(1), 1-14.Piemērots angļu valodas plūsmai

16.

Trail, G., Kim, A., Bang, H., & Braunstein-Minkove, J. R. (2024) Ethics in quantitative sport management research: The impact of AI. International journal of sports marketing & sponsorship, 25(5), 1147-1162.Piemērots angļu valodas plūsmai

17.

Guppy, F., Muniz-Pardos, B., Angeloudis, K., et al. (2023) Technology innovation and guardrails in elite sport: The future is now. Sports Med, 53(Suppl 1), 97–113.Piemērots angļu valodas plūsmai

18.

Stegmann, P., Nagel, S., & Ströbel, T. (2021) The digital transformation of value co-creation: a scoping review towards an agenda for sport marketing research. European Sport Management Quarterly, 23(4), 1221–1248.Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

Hammerschmidt, J., González-Serrano, M.H., Puumalainen, K. et al. (2024) Sport entrepreneurship: the role of innovation and creativity in sport management. Rev Manag Sci 18, 3173–3202Piemērots angļu valodas plūsmai

20.

Yang, Chamee, and C. L. Cole. "Smart stadium as a laboratory of innovation: Technology, sport, and datafied normalization of the fans." Communication & Sport 10.2 (2022): 374-389.