Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistranti apraksta terapeitisko attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus, izskaidro individuālās konsultēšanas un psihoterapijas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta drošu terapeitisko vidi veidojošos faktorus.
Prasmes
1.Maģistranti spēj izzināt un analizēt klienta/pacienta vajadzības, grūtības un resursus, daļēji spēj interpretēt un integrēt ievākto informāciju. Maģistranti savā darbībā pielieto konsultēšanas prasmes, spēj radīt drošu vidi un labvēlīgu atmosfēru, nodibināt kontaktu un izveidot terapeitiskās attiecības ar klientu/pacientu (simulācijas situācijās); noslēgt vienošanos (izskaidrot MT procesu, noteikumus, saņemt informēto piekrišanu). Maģistrants sniedz emocionālo atbalstu klientam/pacientam, veicina izmaiņas un sekmē risinājumus (simulācijas situācijās). Maģistranti atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. Spēj atpazīt klienta/pacienta personības funkcionēšanas līmeni, lietotos psihes aizsardzības mehānismus.
Kompetences
1.Maģistrants reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Maģistranti pauž empātisku attieksmi pret klientu/pacientu, detalizēti analizē problēmu, izvērtē prognozes, akceptējot pacienta vajadzības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot e-studijās norādītos avotus (t.sk., jaunākos zinātniskos pētījumus), sagatavoties nodarbībām - abos semestros.
2. Veikt sākotnējo interviju pieaugušajam, strukturēt iegūto informāciju, veikt ierakstus konsultēšanas protokolā, reflektēt par savām konsultēšanas prasmēm. Prezentēt nodarbībā. - 1. semestrī.
3. Darbs mazajā grupā, iejūtoties klienta, terapeita un novērotāja lomās. Mākslas terapijas sesijas daļas demonstrācija lomu spēles veidā. Protokola aizpildīšana. Prezentācija. - 2. semestrī.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. semestrī patstāvīgā darba prezentācija
2. semestrī patstāvīgā darba prezentācija
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. semestrī:
1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts);
2) patstāvīgais darbs: individuāla konsultēšana pieaugušajam (kontakta dibināšana, informētā piekrišana, jautāšana par aktuālajām grūtībām, to izpausmi, resursu noskaidrošana), iegūtās informācijas strukturēšana protokolā, pašrefleksija par savām konsultēšanas prasmēm, īsa prezentācija (25%);
3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%).
2. semestrī:
1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts);
2) patstāvīgais darbs: mazajā grupā iejusties katrā no lomām (terapeits - klients - novērotājs), lomu spēles veidā demonstrēt daļu no mākslas terapijas sesijas, veikt pierakstus protokolā. Novērot un analizēt pamanītos psihes aizsargmehānismus, transferenci/kontrtransferenci. Īsa prezentācija par savām konsultēšanas prasmēm, pašrefleksija (25%);
3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi.
Apraksts
Anotācija: Iepazīšanās ar kursa prasībām, mērķiem, uzdevumiem, patstāvīgajiem darbiem, darbu izpildes termiņiem. Mūsdienīgas klīniskās psiholoģijas definīcija. Psihopatoloģijas un veselības definīcijas. Normalitātes koncepts.
Nodarbības jautājumi: Vesela cilvēka pazīmes: fiziskās, emocionālās, kognitīvās, sociālās, garīgās - kā atpazīt?
Literatūra: Miltuze A., Biseniece M.(2015). Iedzimtība un vide. No Mārtinsone et al. Psiholoģija I. (106.-124.lpp.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi.
Apraksts
Anotācija: Iepazīšanās ar kursa prasībām, mērķiem, uzdevumiem, patstāvīgajiem darbiem, darbu izpildes termiņiem. Mūsdienīgas klīniskās psiholoģijas definīcija. Psihopatoloģijas un veselības definīcijas. Normalitātes koncepts.
Nodarbības jautājumi: Vesela cilvēka pazīmes: fiziskās, emocionālās, kognitīvās, sociālās, garīgās - kā atpazīt?
Literatūra: Miltuze A., Biseniece M.(2015). Iedzimtība un vide. No Mārtinsone et al. Psiholoģija I. (106.-124.lpp.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes.
Apraksts
Anotācija: Traumas un krīzes etapi un sekas psihopatoloģijas kontekstā. Normāla un traumatiska krīzes gaita. Traumas pārstrādes etapi. Krīzes intervences pamatprincipi.
Nodarbības jautājumi: Krīzes intervences pamatprincipi.
Literatūra: Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes.
Apraksts
Anotācija: Traumas un krīzes etapi un sekas psihopatoloģijas kontekstā. Normāla un traumatiska krīzes gaita. Traumas pārstrādes etapi. Krīzes intervences pamatprincipi.
Nodarbības jautājumi: Krīzes intervences pamatprincipi.
Literatūra: Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija.
Apraksts
Anotācija: Konsultēšanas etapi. Konsultēšanas / terapijas procesa mērķi, etapi un plānošana. Konsultēšanas pirmsākumi, pamatprincipi.
Nodarbības jautājumi: Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi.
Literatūra: Mihailova, S. Uz klientu centrētā psihoterapija. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse / Red.Bite,I., Mārtinsone, K., Sudraba, V. (196.-213. lpp.).
Upmale, A., Majore-Dūšele, I. (2011). Mākslu terapijas procesa raksturojums : Integratīvi eklektiskā pieeja. Mākslu terapija / [Sast. K.Mārtinsone]. Rīga, 2011. 1.4.nod., (106.-183.lpp.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija.
Apraksts
Anotācija: Konsultēšanas etapi. Konsultēšanas / terapijas procesa mērķi, etapi un plānošana. Konsultēšanas pirmsākumi, pamatprincipi.
Nodarbības jautājumi: Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi.
Literatūra: Mihailova, S. Uz klientu centrētā psihoterapija. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse / Red.Bite,I., Mārtinsone, K., Sudraba, V. (196.-213. lpp.).
Upmale, A., Majore-Dūšele, I. (2011). Mākslu terapijas procesa raksturojums : Integratīvi eklektiskā pieeja. Mākslu terapija / [Sast. K.Mārtinsone]. Rīga, 2011. 1.4.nod., (106.-183.lpp.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņš
Apraksts
Anotācija: Pārskats par mikroprasmju hierarhiju. Sākotnējās informācijas ievākšanas struktūra. Pirmā saruna.
Nodarbības jautājumi: Efektīvas sākotnējās intervijas struktūra. Sarunas vadīšanas pieredze, pašreflesija, analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņš
Apraksts
Anotācija: Pārskats par mikroprasmju hierarhiju. Sākotnējās informācijas ievākšanas struktūra. Pirmā saruna.
Nodarbības jautājumi: Efektīvas sākotnējās intervijas struktūra. Sarunas vadīšanas pieredze, pašreflesija, analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācija
Apraksts
Anotācija: Emocijas un jūtas konsultēšanā. Jūtu atspoguļošana; emociju un jūtu izstrāde.
Literatūra: Mihailova,S. (2015). Emocijas. No Psiholoģija I. (Red. Mārtinsone, K., Miltuze, A.), Rīga, Zvaigzne ABC. (171.-198.lpp.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācija
Apraksts
Anotācija: Emocijas un jūtas konsultēšanā. Jūtu atspoguļošana; emociju un jūtu izstrāde.
Literatūra: Mihailova,S. (2015). Emocijas. No Psiholoģija I. (Red. Mārtinsone, K., Miltuze, A.), Rīga, Zvaigzne ABC. (171.-198.lpp.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli.
Apraksts
Anotācija: Pretrunu atspoguļošana / konfrontācija. Saistība ar psihes aizsardzības mehānismiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli.
Apraksts
Anotācija: Pretrunu atspoguļošana / konfrontācija. Saistība ar psihes aizsardzības mehānismiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi.
Apraksts
Anotācija: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme.
Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi.
Apraksts
Anotācija: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme.
Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme.
Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme.
Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education.
Bite, Mārtinsone, Sudraba (Red.) (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
Corey, G. (2016). Theory and practice of counseling and psychotherapy, Enhanced. Cengage Learning.
Mārtinsone, K., Miltuze, A. (Red.) Psiholoģija. (2015). 3 sējumi. Rīga: Zvaigzne ABC
Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge.
Pope-Davis, Donald, B., et.al. (2003). Handbook of Multicultural Competencies in Counseling and Psychology. EBSCO eBooks. Publisher: Sage Publications.
Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.
Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The psychotherapy relationship: Theory, research, and practice. John Wiley & Sons Inc.
Safran, J. D., & Muran, J. C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide. Guilford Press.
Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2018). Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: skills, strategies, and techniques. 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley.
Citi informācijas avoti
Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association
International Journal of Art Therapy: Inscape